Ben ik te jaloers?

20-11-2020 14:12 132 berichten
Hi forum,

Ik date nu enkele weken met een leuke man die ik via gemeenschappelijke vrienden heb leren kennen. We kenden elkaar al een paar maanden voordat hij me mee uit vroeg. Waar ik in het begin de boot een beetje af hield (terwijl hij juist behoorlijk intens was), heb ik nu aardig gevoelens voor hem ontwikkelt. Hij deed in het begin ook echt zijn best voor mij, nam veel iniatief tot afspreken, chocolaatjes mee, raadde me boeken en muziek aan die ik leuk zou vinden, appte me vrijwel dagelijks om te vragen hoe mijn dag ging etc.

Hij liep de eerste maand behoorlijk hard van stapel, zei op de 2e date bijvoorbeeld al dat hij wilde afspreken dat we alleen seks met elkaar zouden hebben. Ook praatte hij veel over zijn vrienden en familie, en wilde al op "double date" met een ander stel. Hij leek behoorlijk zijn best te doen om mij in zijn leven in te passen.

Nu het probleem. Ik heb het gevoel dat hij nog niet helemaal over zijn ex heen is. Hij heeft "maar" 2 jaar een relatie gehad met haar. Omdat zij na de break-up door een moeilijke fase in haar leven ging, heeft hij haar nog langere tijd emotionele support gegeven ook al waren ze geen stel meer. Kort daarna heeft ze vrij plots van de één op de andere dag het contact verbroken en bijna 3 jaar niks meer van zich laten horen.

...tot 3 weken geleden dus. Ineens appte ze mijn vriend om te vragen hoe het ging en te vertellen waar ze al die tijd geweest was.

Mijn vriend zegt dat ze "alleen wilde checken of ik nog leefde". Vind ik een beetje vreemd na zo lang. Toen ik vroeg of hij heeft verteld dat hij iemand anders had ontmoet, ontweek hij eerst een tijdje mijn vragen en gaf na enigzins aandringen toe dat hij niet had gezegd dat hij een nieuw meisje had ontmoet. Ik merk dat ik daar toch behoorlijk onzeker van word. Hij belooft mij allemaal mooie dingen, praat over een toekomst samen, maar ondertussen app je wel met je ex zonder te zeggen dat je een nieuw meisje hebt.

"Ja maar, toen hadden we nog geen relatie" is zijn excuus. Ik had in zijn geval wel even kort gezegd dat ik weer aan het daten was, anders is het toch net alsof hij de deur naar haar open houdt?

Stel ik me nu aan met mijn jaloerse gedrag? Het voelt gewoon zo raar. Ik had liever gehad dat hij wat rustiger aan had gedaan in het begin. Hij deed me voelen alsof ik heel speciaal voor hem was en nu blijkt dat hij in diezelfde periode heeft zitten appen met zijn ex.
anoniem_398316 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 23:12
5.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je hebt in feite geen probleem met haar. Je hebt een probleem met de manier waarop hij er mee omgaat en het feit dat je relatie nog in een aanloop fase bevindt. Wanneer een ex contact met mij opneemt dan voel ik ook niet spontaan die intentie om te vertellen dat ik al 1,5 maand met iemand date. Je vertrouwt hem of niet. Wanneer je hem niet vertrouwt, dan is dat iets om aan te werken. In feite ken je hem niet lang genoeg om te weten of hij 100% te vertrouwen is. Ik vind wel dat je er erg diep in zit voor iemand die je zo kort kent.

Je bent 25,30 of 35 geworden zonder hem, dus het dubbele haal je ook zonder hem. Leer iemand eerst goed kennen voor je seks hebt, spreekt van een relatie en je tot je nek in iemand investeert.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Lastig dit.
Met jou is hij net begonnen met haar is hij redelijk lang geweest. Het kan zijn dat hij even in verwarring is, dat zou ik niet heel raar vinden. herinneringen die weer terugkomen en dan waarschijnlijk eerst de goeie. Maar dat moet zich wel snel herstellen. Dan moet hij zich weer bedenken waarom het ook al weer uit was.

Ik zou het even aankijken en het in de gaten houden. Je hebt je intuïtie ook niet voor niks en het spreekwoord oude liefde roest niet, bestaat ook niet zomaar.
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
20-11-2020 14:17
Nja, dat hij jou verzwijgt is een beetje gek.
Op zich is het niet zo raar om een tijd lang geen contact met je ex te hebben, ook al ben je on speaking terms uit elkaar gegaan omdat 't toch pijn kan doen om de ander weer te zien daten. Dat ze juist nu hem weer opzoekt na al die tijd kan zijn dat ze zich nu sterk genoeg voelt om op vriendschappelijke voet met hem verder te gaan.
Een ex van twee jaar die ik langer dan de relatie heeft geduurd niet heb gesproken ga ik niet direct over een nieuwe scharrel vertellen. Gewoon omdat ik helemaal niets meer met hem heb en dat soort privedingen hem niet aangaan.
Honey, you should see me in a crown
Thordïs schreef:
20-11-2020 17:23
Mannen die direct al ‘behoorlijk intens’ zijn zijn wat mij betreft reden voor achterdocht.
Jij ziet dat als een teken dat hij echt voor je gaat, ik zie dat als een teken van emotionele instabiliteit en een voorteken van een niet stabiele relatie.

Jij voelt dat ook, anders zou je nu niet twijfelen. Luister naar dat onderbuikgevoel, het gaat niet over z’n ex en z’n contact daarmee. Dat zijn details en symptomen. Jij hoopt op een afdoend antwoord zodat je met hem door kunt. Je twijfelt zelfs al aan jezelf. Of je te jaloers bent. En dan? Dan telt jouw gevoel niet ofzo, als iedereen hier zegt dat het aan jou ligt?


Je onderbuikgevoel vertelt je iets over deze kan. Luister daar naar.

Hier ben ik het eigenlijk wel enorm mee eens, geen toevoeging.
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
20-11-2020 15:19
Daar gaat het toch niet om? Als hij nog niet over zijn ex heen is, dan mag dat. Maar dan is inmiddels wel de tijd aangebroken om daar eerlijk over te zijn. Ik heb weinig zin om te investeren in een man die nog gevoelens voor een ex partner blijkt te hebben.
Wat geeft jou reden dat te denken dan?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
To, ik heb je geloept. Je best een rot periode achter de rug waarin je jezelf nietmooi vindt en je eenzaam bent. Weinig zelfvertrouwen is mede een reden om niet zeker in je eigen schoenen te staan. Wat je wel of niet acceptabel vindt aan zijn gedrag is aan jou. Je leven hangt niet af van iemand die je een paar maanden date.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Thordïs schreef:
20-11-2020 17:23
Mannen die direct al ‘behoorlijk intens’ zijn zijn wat mij betreft reden voor achterdocht.
Jij ziet dat als een teken dat hij echt voor je gaat, ik zie dat als een teken van emotionele instabiliteit en een voorteken van een niet stabiele relatie.

Jij voelt dat ook, anders zou je nu niet twijfelen. Luister naar dat onderbuikgevoel, het gaat niet over z’n ex en z’n contact daarmee. Dat zijn details en symptomen. Jij hoopt op een afdoend antwoord zodat je met hem door kunt. Je twijfelt zelfs al aan jezelf. Of je te jaloers bent. En dan? Dan telt jouw gevoel niet ofzo, als iedereen hier zegt dat het aan jou ligt?


Je onderbuikgevoel vertelt je iets over deze kan. Luister daar naar.
Dit is een hele goede!
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Als mijn ex die ik nu al 3 jaar njet heb gesproken me opbelt dan zou ik m zeker wel vertellen van mijn nieuwe vriend. Dat komt toch ter sprake...

Ik zou het denk ik wel aan mijn vriend vertellen maar ik zou t ook kunnen vergeten te vertellen. Hij heeft niks te vrezen. Het boeit geen reet of ex mij belt. Ik ben nu toch met hem? Als ik met ex had willen zijn dan had ik dat wel geweest.
Ik zou dit best een beetje een domper vinden, het zou mij ook wel wat stress geven, en onzeker maken, vooral ook omdat het nog zo pril is,

Maar, voor hetzelfde geld is er helemaal niets aan de hand, en was ze gewoon nieuwsgierig...
Of misschien wel ja, gooit de ex wel een hengeltje uit,
Maar hij hoeft niet te bijten he? misschien vindt hij jou wel veel leuker.
En iemand een eerlijke kans geven hoort ook bij een relatie..
Dat je wat twijfels hebt snap ik best, dat zou ik ook hebben, maar ik zou nog niet meteen conclusies gaan trekken, kijk het nog eventjes aan hoe dit zich ontwikkelt, is mijn advies.
Eurus schreef:
20-11-2020 18:54
Een ex van twee jaar die ik langer dan de relatie heeft geduurd niet heb gesproken ga ik niet direct over een nieuwe scharrel vertellen. Gewoon omdat ik helemaal niets meer met hem heb en dat soort privedingen hem niet aangaan.
Heeft een scharrel die je al een paar maanden kent en waarmee het uiteindelijk is aangeraakt niet meer krediet dan een zomaar een scharrel uit het 'wild'? Ik kan me voorstellen dat er dan verliefdheid is het spel is, anders dan er eentje vinden op een datingsite.
Ik zit gewoon anders in elkaar, als ik verliefd ben dan krijgt iedereen het te horen, iets van 'waar het hart van vol is,.. :winkie:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel eens met Thordis trouwens: hardlopers zijn vaak doodlopers.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon afwachten. Want hij is niets aan je verplicht en het kan maar zo zijn dat hij je leuker vindt dan die ex.
Gewoon doorgaan en kijken waar het schip strandt. En anders ? Nog genoeg andere leuke mannen.
Oké ik heb gevraagd wat hij zou doen als ze weer contact op zou nemen. Hij zegt niet te willen afspreken met haar omdat dat niet respectvol naar mij zou zijn.

Voor nu ben ik wel gerust gesteld en wacht ik het verder af hoe het loopt.

Mijn onzekerheid komt ook deels voort uit de manier waarop hij soms nog over haar praat. Hun breakup was vooral het resultaat van ongelukkige omstandigheden waarin zijn ex verkeerde en minder gebaseerd op karakterverschillen. Daardoor kwam het op mij een beetje over zo van 'oh, maar als zij niet depressief was geworden en er andere omstandigheden waren geweest dan hadden we nog samen kunnen zijn'
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
21-11-2020 00:29
Oké ik heb gevraagd wat hij zou doen als ze weer contact op zou nemen. Hij zegt niet te willen afspreken met haar omdat dat niet respectvol naar mij zou zijn.
...maar dus niet omdat hij dat niet zou willen..? Maar -enkel- omdat het niet respectvol naar jou toe zou zijn?
Ja klopt. Op mijn vraag of hij er weer voor haar wilde zijn als ze hem om support vroeg reageerde hij ook een beetje vaag: 'ik neem aan dat ze in de tussentijd vrienden gemaakt heeft, die ze kan bellen'.

Hij komt vaker met ontwijkende antwoorden en ik kan hem niet te veel pushen want dan zegt hij dat ik hem moet vertrouwen en niet zo onzeker moet zijn.

Prima, dan weet ik voor nu genoeg. Dan weet ik dat ik nog niet te gehecht moet raken en ook niet 100% van mijn liefde ga geven. Ik weet van mezelf dat ik nogal kan doorslaan in zorgzaam zijn, maar dan stop ik die energie nu liever in mijn nieuwe baan en hobbies. Voor de rest date ik rustig verder en zie ik wel waar het schip strandt. Jammer van de intense start, maar goed hier leer ik ook weer van aangezien ik weinig ervaring heb met daten en relaties in het algemeen.
Luci_Mster2 schreef:
20-11-2020 14:56
Welke boeken en muziek raadde hij aan?

En waarom?
Ik denk ook dat hier de sleutel ligt
Potpourri schreef:
21-11-2020 03:06
Ja klopt. Op mijn vraag of hij er weer voor haar wilde zijn als ze hem om support vroeg reageerde hij ook een beetje vaag: 'ik neem aan dat ze in de tussentijd vrienden gemaakt heeft, die ze kan bellen'.

Hij komt vaker met ontwijkende antwoorden en ik kan hem niet te veel pushen want dan zegt hij dat ik hem moet vertrouwen en niet zo onzeker moet zijn.

Prima, dan weet ik voor nu genoeg. Dan weet ik dat ik nog niet te gehecht moet raken en ook niet 100% van mijn liefde ga geven. Ik weet van mezelf dat ik nogal kan doorslaan in zorgzaam zijn, maar dan stop ik die energie nu liever in mijn nieuwe baan en hobbies. Voor de rest date ik rustig verder en zie ik wel waar het schip strandt. Jammer van de intense start, maar goed hier leer ik ook weer van aangezien ik weinig ervaring heb met daten en relaties in het algemeen.
Wat bedoel je hiermee? Zorgzaam zijn?
Mumper schreef:
21-11-2020 04:45
Ik denk ook dat hier de sleutel ligt
Ja toch? ;-)
Ik weet niet of je te jaloers bent of niet maar ik kan me voorstellen dat je er gewoon geen zin in hebt. En kunt aangeven dat je het geapp niet leuk vindt.

Mijn vrouw (dus ja, het kan helemaal goedkomen en een blijver zijn) deed dat in het begin heel sterk met haar ex. Ook rustig waar ik naast zat. Dit ging overigens meer vanuit haar dan vanuit de ex en had niet het gevoel dat de ex hapte maar ik werd er onzeker van en vond het niet leuk. Nu ging ik heel sterk in de modus "ach ja, als het gewoon vriendschappelijk is..." maar ik snap ook heel goed als een ander gezegd zou hebben dat ie dit echt niet prettig vond en het contact dan had afgekapt omdat je dat geen gezellig begin vindt.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
21-11-2020 09:04
Ja toch? ;-)

Ja.

Dit klinkt zó niet goed.

Lees de berichten van Thordis nog maar eens een paar keer. Precies wat zij beschrijft is er aan de hand.

Je gaat heel erg gekwetst raken als je hiermee door gaat.

Nee, je bent niet jaloers, je alarmbellen gaan af, en daar moet je naar luitseren, deze waarschuwen jou voor onraad.
Geloof niet alles wat je denkt.
La-Gamine schreef:
21-11-2020 09:25
Ja.

Dit klinkt zó niet goed.

Lees de berichten van Thordis nog maar eens een paar keer. Precies wat zij beschrijft is er aan de hand.

Je gaat heel erg gekwetst raken als je hiermee door gaat.

Nee, je bent niet jaloers, je alarmbellen gaan af, en daar moet je naar luitseren, deze waarschuwen jou voor onraad.
Ik tikte dat ook al eerder.
Potpourri schreef:
21-11-2020 03:06

Dan weet ik dat ik nog niet te gehecht moet raken en ook niet 100% van mijn liefde ga geven. Ik weet van mezelf dat ik nogal kan doorslaan in zorgzaam zijn, maar dan stop ik die energie nu liever in mijn nieuwe baan en hobbies.
Kijk goed uit dat je dit niet verwart met "aangepast zijn", in dit geval dan aangepast zijn/akkoord gaan met de manier waarop hij contact onderhoudt en praat over zijn ex. Tuurlijk is dat voor hem ook zijn recht maar waak ervoor dat jij niet te snel gaat denken "ach als het verder niks betekent..." en dat dan verwart met zorgzaam zijn (in die zin dat je tegemoet komt aan andermans behoeften)
Alle reacties Link kopieren
Niet respectvol naar jou om met haar af te spreken vind ik ook raar. Wanneer mijn ex in NL zou zijn en ik zou op vriendschappelijke basis met hem een koffie drinken dan kan ik dat met alle respect naar iedereen kunnen maken. De reden waarom hij niet vriendschappelijk met zijn ex kan omgaan is omdat hij het nooit echt heeft afgesloten. Daarnaast heeft hij haar in de steek gelaten omdat zij ziek werd, niet omdat hij haar niet meer leuk vond. Die liefde zat dus niet erg diep, maar blijkbaar wel diep genoeg om haar nu niet de waarheid te kunnen vertellen over jou.

Ik kan zijn motieven niet volgen en ik vind het nogal schimmig.
Ik zou prima op vriendschappelijke basis een koffie met mijn ex kunnen drinken mocht de situatie daar om vragen. Het feit dat hij dat niet kan, heeft niets met jou te maken en alles met het feit dat zijn mentaliteit niet klopt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
21-11-2020 09:34
Niet respectvol naar jou om met haar af te spreken vind ik ook raar.
Ik ook. Ik zou het bovendien geen prettig antwoord vinden omdat ik zou denken, het zegt niks over jouw innerlijke gevoelens voor of met betrekking tot de ex. En ik lang het gevoel had mezelf te bewijzen ofzo. In het geval bij TO lijkt het eerder dat hij het gevoel heeft nog wat te moeten goedmaken.
Alle reacties Link kopieren
Potpourri schreef:
21-11-2020 03:06
Prima, dan weet ik voor nu genoeg. Dan weet ik dat ik nog niet te gehecht moet raken en ook niet 100% van mijn liefde ga geven. Ik weet van mezelf dat ik nogal kan doorslaan in zorgzaam zijn, maar dan stop ik die energie nu liever in mijn nieuwe baan en hobbies. Voor de rest date ik rustig verder en zie ik wel waar het schip strandt. Jammer van de intense start, maar goed hier leer ik ook weer van aangezien ik weinig ervaring heb met daten en relaties in het algemeen.
Dit gaat je echt nergens tegen beschermen hoor. Ben toch gewoon lekker jezelf. Als jij hem leuk vindt en er voor wilt gaan, doe dat. Dan ga je een keer op je bek na een paar maanden daten, nou en? Krampachtig jezelf inhouden wordt je echt niet minder gekwetst van.
En nogmaals, ik vind het erg bijzonder dat iedereen de intenties van de man kan aflezen aan hoe hij omgaat met een ex van 3 jaar geleden. Hoe het ook uit gegaan is, daar kan toch altijd enig ongemak in zitten als er weer contact is. Dat hoeft echt niet, maarja, dat is vaak wel zo. Dat zegt toch niet dat iedereen bij de eerste de beste mogelijkheid weer bij elkaar wil komen. Heb ik zelf echt nooit bij een ex gehad in ieder geval. Laat je focus er op los en ga gewoon lekker daten, zij is zijn verleden, meer niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven