Ben ik te jaloers?

20-11-2020 14:12 132 berichten
Hi forum,

Ik date nu enkele weken met een leuke man die ik via gemeenschappelijke vrienden heb leren kennen. We kenden elkaar al een paar maanden voordat hij me mee uit vroeg. Waar ik in het begin de boot een beetje af hield (terwijl hij juist behoorlijk intens was), heb ik nu aardig gevoelens voor hem ontwikkelt. Hij deed in het begin ook echt zijn best voor mij, nam veel iniatief tot afspreken, chocolaatjes mee, raadde me boeken en muziek aan die ik leuk zou vinden, appte me vrijwel dagelijks om te vragen hoe mijn dag ging etc.

Hij liep de eerste maand behoorlijk hard van stapel, zei op de 2e date bijvoorbeeld al dat hij wilde afspreken dat we alleen seks met elkaar zouden hebben. Ook praatte hij veel over zijn vrienden en familie, en wilde al op "double date" met een ander stel. Hij leek behoorlijk zijn best te doen om mij in zijn leven in te passen.

Nu het probleem. Ik heb het gevoel dat hij nog niet helemaal over zijn ex heen is. Hij heeft "maar" 2 jaar een relatie gehad met haar. Omdat zij na de break-up door een moeilijke fase in haar leven ging, heeft hij haar nog langere tijd emotionele support gegeven ook al waren ze geen stel meer. Kort daarna heeft ze vrij plots van de één op de andere dag het contact verbroken en bijna 3 jaar niks meer van zich laten horen.

...tot 3 weken geleden dus. Ineens appte ze mijn vriend om te vragen hoe het ging en te vertellen waar ze al die tijd geweest was.

Mijn vriend zegt dat ze "alleen wilde checken of ik nog leefde". Vind ik een beetje vreemd na zo lang. Toen ik vroeg of hij heeft verteld dat hij iemand anders had ontmoet, ontweek hij eerst een tijdje mijn vragen en gaf na enigzins aandringen toe dat hij niet had gezegd dat hij een nieuw meisje had ontmoet. Ik merk dat ik daar toch behoorlijk onzeker van word. Hij belooft mij allemaal mooie dingen, praat over een toekomst samen, maar ondertussen app je wel met je ex zonder te zeggen dat je een nieuw meisje hebt.

"Ja maar, toen hadden we nog geen relatie" is zijn excuus. Ik had in zijn geval wel even kort gezegd dat ik weer aan het daten was, anders is het toch net alsof hij de deur naar haar open houdt?

Stel ik me nu aan met mijn jaloerse gedrag? Het voelt gewoon zo raar. Ik had liever gehad dat hij wat rustiger aan had gedaan in het begin. Hij deed me voelen alsof ik heel speciaal voor hem was en nu blijkt dat hij in diezelfde periode heeft zitten appen met zijn ex.
anoniem_398316 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 23:12
5.70% gewijzigd
Potpourri schreef:
21-11-2020 00:29
Oké ik heb gevraagd wat hij zou doen als ze weer contact op zou nemen. Hij zegt niet te willen afspreken met haar omdat dat niet respectvol naar mij zou zijn.

Voor nu ben ik wel gerust gesteld en wacht ik het verder af hoe het loopt.

Mijn onzekerheid komt ook deels voort uit de manier waarop hij soms nog over haar praat. Hun breakup was vooral het resultaat van ongelukkige omstandigheden waarin zijn ex verkeerde en minder gebaseerd op karakterverschillen. Daardoor kwam het op mij een beetje over zo van 'oh, maar als zij niet depressief was geworden en er andere omstandigheden waren geweest dan hadden we nog samen kunnen zijn'
Heb je liever een man die over zijn ex zegt dat ze eigenlijk helemaal niet leuk is?

Ik heb hele leuke exen. Maar goed, het bleek niet te werken om wat voor reden dan ook en sequels zijn zelden de moeite waard.

Maar het zijn eigenlijk stuk voor stuk hele leuke vrouwen...
Patatje15 schreef:
21-11-2020 09:47
Dat zegt toch niet dat iedereen bij de eerste de beste mogelijkheid weer bij elkaar wil komen. Heb ik zelf echt nooit bij een ex gehad in ieder geval. Laat je focus er op los en ga gewoon lekker daten, zij is zijn verleden, meer niet.
Nou ja, ik heb die ervaring zelf ook niet, echt no way zelfs, maar er zijn er ook genoeg die hopen van wel hoor... zeker als zij zelf de gekwetste/verlaten persoon hebben die hopen dat de ex tot inkeer komt en op een dag zal zeggen: ik wil het weer proberen... Zeker als het nog vers is.
Potpourri schreef:
21-11-2020 03:06
Ja klopt. Op mijn vraag of hij er weer voor haar wilde zijn als ze hem om support vroeg reageerde hij ook een beetje vaag: 'ik neem aan dat ze in de tussentijd vrienden gemaakt heeft, die ze kan bellen'.

Hij komt vaker met ontwijkende antwoorden en ik kan hem niet te veel pushen want dan zegt hij dat ik hem moet vertrouwen en niet zo onzeker moet zijn.

Prima, dan weet ik voor nu genoeg. Dan weet ik dat ik nog niet te gehecht moet raken en ook niet 100% van mijn liefde ga geven. Ik weet van mezelf dat ik nogal kan doorslaan in zorgzaam zijn, maar dan stop ik die energie nu liever in mijn nieuwe baan en hobbies. Voor de rest date ik rustig verder en zie ik wel waar het schip strandt. Jammer van de intense start, maar goed hier leer ik ook weer van aangezien ik weinig ervaring heb met daten en relaties in het algemeen.
Slechte zet. Ofwel je gaat er vol voor, ofwel niet.

Door zo aan een relatie te beginnen weet je zeker dat het mis loopt. Als je je afsluit voor pijn, dan sluit je je ook af voor liefde en geluk.
DS1971 schreef:
21-11-2020 09:54
Heb je liever een man die over zijn ex zegt dat ze eigenlijk helemaal niet leuk is?
Om eerlijk te zijn had ik dit soms wel liever ja. Hoewel je je dan ook kunt afvragen of je date/prille nieuwe relatie in het verleden wel sterk genoeg was (of is) om te kunnen aangeven wat en wie bij hem past.

Maar bij mij gebeurde vaak het andere uiterste. Dat dates m/v zitten te huilen over een verbroken relatie, foto's laten zien van exen etc.
Alle reacties Link kopieren
NYC schreef:
21-11-2020 09:55
Nou ja, ik heb die ervaring zelf ook niet, echt no way zelfs, maar er zijn er ook genoeg die hopen van wel hoor... zeker als zij zelf de gekwetste/verlaten persoon hebben die hopen dat de ex tot inkeer komt en op een dag zal zeggen: ik wil het weer proberen... Zeker als het nog vers is.
Ok, maar na 3 jaar radiostilte is het toch echt het laatste waar ik me zorgen over zou maken. Je hebt allebei ondertussen een ander leven, dat is wat bij betreft zo vanzelfsprekend dat dat echt niet expliciet benoemd hoeft te worden in een luchtig whatsapp contact.
Patatje15 schreef:
21-11-2020 10:04
Ok, maar na 3 jaar radiostilte is het toch echt het laatste waar ik me zorgen over zou maken. Je hebt allebei ondertussen een ander leven, dat is wat bij betreft zo vanzelfsprekend dat dat echt niet expliciet benoemd hoeft te worden in een luchtig whatsapp contact.
Op zich waar maar in dat geval zou je je kunnen afvragen waarom en waar dat nú dan ineens vandaan komt. Bij mij was het al vanaf ons eerste date-contact al "gewoon" een aanwezigheid die er was en nooit echt weg was geweest.
Is er al uitgesproken dat jullie een relatie hebben en exclusief zijn? Want je begint met dat jullie daten, noemt hem je vriend en vraagt of hij heeft verteld dat hij iemand heeft ontmoet.

Als het echt al zo officieel is mag hij wel wat duidelijker zijn. En zo niet kan het ook tegen je gebruikt worden "want jullie hebben toch niks".
Alle reacties Link kopieren
Henk-en-Roelie schreef:
20-11-2020 21:00
Heeft een scharrel die je al een paar maanden kent en waarmee het uiteindelijk is aangeraakt niet meer krediet dan een zomaar een scharrel uit het 'wild'? Ik kan me voorstellen dat er dan verliefdheid is het spel is, anders dan er eentje vinden op een datingsite.
Ik zit gewoon anders in elkaar, als ik verliefd ben dan krijgt iedereen het te horen, iets van 'waar het hart van vol is,.. :winkie:
Niet iedereen is zo. Mijn vriend vertelt zelden persoonlijke dingen aan vrienden. Hij heeft zijn vrienden ook niet echt over me verteld. Na een paar maanden kwamen we ze tegen of nam hij me een keer mee. Hij vindt dat niet iedereen alles hoeft te weten. Hij is introvert.
Alle reacties Link kopieren
klinkt als een recept voor veel drama.
zimi schreef:
21-11-2020 10:21
Is er al uitgesproken dat jullie een relatie hebben en exclusief zijn? Want je begint met dat jullie daten, noemt hem je vriend en vraagt of hij heeft verteld dat hij iemand heeft ontmoet.

Als het echt al zo officieel is mag hij wel wat duidelijker zijn. En zo niet kan het ook tegen je gebruikt worden "want jullie hebben toch niks".
Ja, ze hebben al gezegd dat ze alleen met elkaar seks hebben.
abracadabra schreef:
21-11-2020 10:25
Niet iedereen is zo. Mijn vriend vertelt zelden persoonlijke dingen aan vrienden. Hij heeft zijn vrienden ook niet echt over me verteld. Na een paar maanden kwamen we ze tegen of nam hij me een keer mee. Hij vindt dat niet iedereen alles hoeft te weten. Hij is introvert.
Mannen vertellen het over het algemeen ook minder snel dan vrouwen.
snownow schreef:
21-11-2020 10:41
Mannen vertellen het over het algemeen ook minder snel dan vrouwen.
Echt, komen we nooit af van dit soort seksistische onzin?
Luci_Mster2 schreef:
21-11-2020 10:42
Echt, komen we nooit af van dit soort seksistische onzin?
Nee. Helaas.
DS1971 schreef:
21-11-2020 09:54
Heb je liever een man die over zijn ex zegt dat ze eigenlijk helemaal niet leuk is?

Ik heb hele leuke exen. Maar goed, het bleek niet te werken om wat voor reden dan ook en sequels zijn zelden de moeite waard.

Maar het zijn eigenlijk stuk voor stuk hele leuke vrouwen...
Nee, helemaal niet. Maar ik wil wel graag van hem horen dat hij geen interesse meer heeft in een romantische relatie met zijn ex.
Dat is namelijk het eerste wat ik zou zeggen als ik zou merken dat mijn nieuwe vlam zich onzeker voelt.

Ik roep bijvoorbeeld ook vaak tegen familie/vrienden dat ik van harte hoop dat mijn ex een andere leuke vrouw treft die beter bij hem past, omdat ik hem dat gun. En omdat het gewoon de waarheid is, ik voel niks meer voor hem. Het idee van mijn ex met een andere vrouw moedig ik juist toe. Als je je zo voelt over je ex, kan je mijn inziens vriendschappelijk contact onderhouden en zelfs af en toe koffie drinken met elkaar. Ik heb in het verleden ook nog wel eens gegamed en gevideobelt met een ex toen de relatie al over was, maar dan praatten we ook gewoon over eventuele nieuwe dates, dat kwam gewoon ter sprake. Er was geen sprake van geheimzinnig gedoe of informatie verzwijgen.
Het probleem is dat je zekerheid van hem wilt en dat zal nooit werken. Je bent of zeker van jezelf en neemt/eindigt je relatie zoals die is of je blijft hunkeren naar externe validatie. Hij heeft je hoofd op hol gebracht en die "high" glipt je nu door de vingers. Iemand schreef het al: dat intense gedoe aan het begin is een teken aan de wand, iemand die emotioneel niet zo stabiel is. Ooit van de term love bombing gehoord?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
21-11-2020 10:42
Echt, komen we nooit af van dit soort seksistische onzin?
inderdaad, mijn ex schreeuwde het van de social media daken dat hij een relatie met hij had, is weer de andere kant...
Kroonprinses schreef:
21-11-2020 11:12
Het probleem is dat je zekerheid van hem wilt en dat zal nooit werken. Je bent of zeker van jezelf en neemt/eindigt je relatie zoals die is of je blijft hunkeren naar externe validatie. Hij heeft je hoofd op hol gebracht en die "high" glipt je nu door de vingers. Iemand schreef het al: dat intense gedoe aan het begin is een teken aan de wand, iemand die emotioneel niet zo stabiel is. Ooit van de term love bombing gehoord?
Klopt, ik heb me in het verleden erg onzeker gevoelt over met name mijn uiterlijk. In vorige relaties ging ik dan compenseren door me altijd aan te passen aan de wensen van een ander, een beetje 'te moederen' door voor ze te koken en schoon te maken terwijl we niet eens samen woonden, nooit ergens over klagen, me altijd opgewekt gedragen in hun buurt etc. etc.

Door die onzekerheid vind ik het ook moeilijk om mijn "onderbuikgevoel" te vertrouwen. Ben van nature wat wantrouwend en achterdochtig aangelegd. Als iemand dan in het begin heel intens is en je bombardeert met complimenten, en je krijgt normaal nooit aandacht van mannen... Tja, dat bracht mijn hoofd aardig op hol inderdaad.
Potpourri schreef:
21-11-2020 11:07
Nee, helemaal niet. Maar ik wil wel graag van hem horen dat hij geen interesse meer heeft in een romantische relatie met zijn ex.
Dat is namelijk het eerste wat ik zou zeggen als ik zou merken dat mijn nieuwe vlam zich onzeker voelt.
Snap ik, herkenbaar ook. Maar zelfs dan kan er nog verschil zijn tussen wat hij zegt en wat hij voelt (hoe het op jou overkomt). Maar vervolgens is het aan jou of jij daar op die manier "zin in hebt" of dat je denkt: dit vind ik te veel gedoe of misschien gewoon niet leuk zo in het begin en dan staat het je natuurlijk ook vrij om te zeggen dat je daar een streep trekt.

Het is denk ik alleen wel zo dat een ander misschien bijna nooit reageert op de manier waarop jij zou willen omdat het een ander mens is, met andere gevoelens en ervaringen. En met relaties die misschien anders in elkaar zaten dan je eigen relaties zaten etc.
snownow schreef:
21-11-2020 10:46
Nee. Helaas.
Door mensen zoals jij.
NYC schreef:
21-11-2020 11:22
Snap ik, herkenbaar ook. Maar zelfs dan kan er nog verschil zijn tussen wat hij zegt en wat hij voelt (hoe het op jou overkomt). Maar vervolgens is het aan jou of jij daar op die manier "zin in hebt" of dat je denkt: dit vind ik te veel gedoe of misschien gewoon niet leuk zo in het begin en dan staat het je natuurlijk ook vrij om te zeggen dat je daar een streep trekt.

Het is denk ik alleen wel zo dat een ander misschien bijna nooit reageert op de manier waarop jij zou willen omdat het een ander mens is, met andere gevoelens en ervaringen. En met relaties die misschien anders in elkaar zaten dan je eigen relaties zaten etc.
Eens.
Potpourri schreef:
21-11-2020 11:21
Klopt, ik heb me in het verleden erg onzeker gevoelt over met name mijn uiterlijk. In vorige relaties ging ik dan compenseren door me altijd aan te passen aan de wensen van een ander, een beetje 'te moederen' door voor ze te koken en schoon te maken terwijl we niet eens samen woonden, nooit ergens over klagen, me altijd opgewekt gedragen in hun buurt etc. etc.
Was ik al bang voor. :hug: Je verwart "zorgzaam zijn" met "aanpassen/schikken naar de wensen van de ander". Zorg ervoor dat je goed naar je eigen behoeften kijkt.
Luci_Mster2 schreef:
21-11-2020 11:23
Door mensen zoals jij.
Wauw, wist niet dat ik zoveel impact had.
Zullen we verder weer ontopic gaan?
NYC schreef:
21-11-2020 11:22

Het is denk ik alleen wel zo dat een ander misschien bijna nooit reageert op de manier waarop jij zou willen omdat het een ander mens is, met andere gevoelens en ervaringen. En met relaties die misschien anders in elkaar zaten dan je eigen relaties zaten etc.
Mooie comment, NYC :-)

Dat is inderdaad iets wat ik moet leren. Vanwege sociale angsten heb ik enkele jaren best wel eenzaam geleefd en in mijn eigen hoofd gezeten. Dan begrijp je op een gegeven moment niet meer waarom mensen niet denken zoals jij denkt, doen zoals jij zou doen, en niet snappen wat jij voelt, want ze hanteren toch zeker dezelfde logica als jij?

Het is alweer even geleden dat ik onder mijn steen vandaan ben gekropen, maar mijn reintegratie in modern society gaat niet geheel zonder slag of stoot
Potpourri schreef:
21-11-2020 11:47
Mooie comment, NYC :-)

Dat is inderdaad iets wat ik moet leren. Vanwege sociale angsten heb ik enkele jaren best wel eenzaam geleefd en in mijn eigen hoofd gezeten. Dan begrijp je op een gegeven moment niet meer waarom mensen niet denken zoals jij denkt, doen zoals jij zou doen, en niet snappen wat jij voelt, want ze hanteren toch zeker dezelfde logica als jij?

Het is alweer even geleden dat ik onder mijn steen vandaan ben gekropen, maar mijn reintegratie in modern society gaat niet geheel zonder slag of stoot

Stel je eens voor dat je er achter komt dat je echt de moeite waard bent. Dan kom je uit je hoofd en zakt af in je gevoel. Je gaat jezelf weer vertrouwen en pikt feilloos op wie en wat goed voor je is. Ik denk dat je op de goede weg bent door onder die steen vandaan te kruipen en het leven weer aan te gaan. Dat gaat niet zonder slag of stoot maar daar leer je ook weer van.
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij haar ondertussen zelf verteld dat hij een relatie heeft nu met jou? Indien ja = laat het los.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven