Ben ik terecht geïrriteerd/boos?

27-01-2021 18:49 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik weet niet zo goed wat ik vinden moet, dus hier even mijn verhaal.

Als ik een gesprek heb met mijn vriend, raak ik vaak erg snel geïrriteerd, vaak om zijn mening, die hij vaak roept zonder echt te weten hoe de vork in de steel zit, en sommige dingen waar hij over klaagt, maar wel wat aan kan doen of zich overheen moet zetten. Hier een paar voorbeelden betreft vandaag:

Mijn vader heeft misschien longkanker, hij heeft hiervoor scans gehad en een bronchoscopie. De uitslag hiervan weten we pas binnen 3 week. (Nu nog 1-2 week) Gelijk vind hij hier iets van, dat het te lang duurt, je een nummertje bent, dat het belachelijk is. Wat ik mij heb laten vertellen is dat er meerdere artsen (ook vanuit andere ziekenhuizen) met elkaar moeten overleggen over de vervolgbehandeling en diagnose. Ik kan me eigenlijk best goed voorstellen dat het zo lang moet duren. Het is niet niks.

Ander voorbeeld betreft Corona. Hij is heel stellig dat hij de vaccinatie niet neemt als het verplicht word, want ‘hij laat zich niets verplichten’. Vraagt mij dan vervolgens wat ik er van vind,
Maar ik vind eigenlijk nog helemaal niks 🤷‍♀️ Ik weet niet wat het vaccin doet, dat weet niemand. En ik vind het wel heel ver gaan om nu al te roepen de vaccinatie niet te nemen en er ook maar al van alles van te moeten vinden.

Een pakketje van PostNL van Ali express staat al 2 dagen op de PostNL app als ‘word morgen bezorgt tussen 10-14’ ook hier vind hij van alles van, en ik heb zoiets van: waar maak je je in godsnaam toch druk over? (Dit gebeurt vaak)
Of de bezorgstatus van ali express zelf.
Hij bestelt er regelmatig, maar altijd is het dezelfde klaagzang over dat de bezorgstatus niet klopt, of dat het langer duurt dan er staat, hij ergert zich er kapot aan. Maar je zou toch onderhand wel moeten leren dat je nooit van die bezorgstatus op aan kunt?

Verder klaagt hij eigenlijk altijd over hetzelfde:
Er vergeet altijd wel iemand iets op zijn werk wat hem tijd kost (begrijpelijk, maar bijna elke dag zeurt hij hierover). Overigens werkte hij vandaag maar van 8-15 met zeker dik een uur pauze tussendoor, maar wel zeuren.
Of: hij is net thuis, realiseert zich dat hij sigaretten vergeten is te kopen, klaagt daar dan over. (Hij heeft een bezorgbaan, kan voor na en tijdens werk gewoon langs de pomp of winkel).
Ik kan hier zo slecht tegen. Ik reageer altijd hetzelfde, geïrriteerd, of ik ga er niet meer op in. Ik heb zelfs aangegeven dat ik hem erg negatief vind en ik het niet leuk vind om met hem te praten.
Is dit raar? Mist er iets aan mij dat ik hier niet mee kan omgaan?

Ik heb dit ook aan gegeven waar hem (voor mij) de schoen wringt.
Hij voelt zich erg aangevallen, op z’n teentjes getrapt, en denkt dat hij vanaf nu nooit meer iets mag zeggen.

Wat vinden jullie?
kokosnootaap wijzigde dit bericht op 27-01-2021 18:50
Reden: Onduidelijkheden
1.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je klinkt niet heel liefdevol over hem...

Mijn partner kan soms ook erg mopperen met nadruk op soms. Dan zeg ik hey daar hebben we moppersmurf en lachen we er samen om.
Als iemand door gaat met mopperen voelt hij zich misschien niet gehoord door jou? En dat van je vader klinkt alsof hij je probeert te steunen maar de plank net mis slaat
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties in elk geval, ik twijfelde een beetje aan mezelf en mijn manier van reageren, waar ik ook aan mag werken.

Ik moet accepteren dat dit niet gaat veranderen. Al die negativiteit wil ik niet, zo zit ik zelf namelijk helemaal niet in elkaar.
Hij sleept me mee in zijn onnodige negativiteit.
Ik trek negativiteit echt heel erg slecht. Zou hier echt geen zin in hebben.
Kokosnootaap schreef:
27-01-2021 20:05


Niet over alles, maar ik word er wel moe van dus ik probeer het bijna niet meer.
Ook herhaal ik vaker dat hij niet zo snel conclusies of meningen moet vormen zonder ze eigenlijk te onderbouwen.
Ik probeer wat dit betreft vaak een spiegel voor te houden.
Ik denk dat jullie een heel verschil van schoolniveau zitten.
Alle reacties Link kopieren
Kokosnootaap schreef:
27-01-2021 20:08
Bedankt voor jullie reacties in elk geval, ik twijfelde een beetje aan mezelf en mijn manier van reageren, waar ik ook aan mag werken.

Ik moet accepteren dat dit niet gaat veranderen. Al die negativiteit wil ik niet, zo zit ik zelf namelijk helemaal niet in elkaar.
Hij sleept me mee in zijn onnodige negativiteit.
Tja ik zou zeggen of jullie passen niet bij elkaar, of je pakt hem terug met opmerkingen als: achot ja je hebt een heel zwaar leven!, en hoopt dat hij de boodschap snapt.
Maar als ik iedere dag geïrriteerd zou zijn vanwege dit soort dingen, dan matchet het dus nieten kan je beter verder kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mezelf een rasoptimist, mensen komen bij mij voor relativerende woorden, maar toch kan ik flink mopperen. Onjuiste bezorgstatussen vind ik vreselijke irritant, mensen die hun afspraken niet nakomen onuitstaanbaar, en ik kan zelfs vloeken als ik ‘s morgens zowel een nieuwe verpakking van mijn crackers als van de kaas moet openmaken. Dat gemopper kun je gewoon langs je heen laten gaan, en je moet er zeker niet tegenin gaan. Het is gewoon een coping mechanisme.
kamillet wijzigde dit bericht op 27-01-2021 20:35
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
cosmopolitan2208 schreef:
27-01-2021 20:33
Tja ik zou zeggen of jullie passen niet bij elkaar, of je pakt hem terug met opmerkingen als: achot ja je hebt een heel zwaar leven!, en hoopt dat hij de boodschap snapt. Mijn kerel kan ook wel eens zeuren over kleine dingen, net als ikzelf. Zolang jullie beiden niet het gevoel hebben dat er alleen maar gezeurd wordt.
Maar als ik iedere dag geïrriteerd zou zijn vanwege dit soort dingen, dan matchet het dus nieten kan je beter verder kijken.
Ik weet niet in hoeverre de lockdown meespeelt dat hij zo pessimistisch is en jij je er steeds meer aan irriteert, maar anders klinkt het alsof je gewoon op hem uit bent gekeken. Het komt over alsof het op is tussen jullie.

Zijn er nog dingen die je wel leuk aan hem vindt of overheerst de irritatie?
En speelt dit al lang?
KamilleT schreef:
27-01-2021 20:34
Ik vind mezelf een rasoptimist, mensen komen bij mij voor relativerende woorden, maar toch kan ik flink mopperen. Onjuiste bezorgstatussen vind ik vreselijke irritant, mensen die hun afspraken niet nakomen onuitstaanbaar, en ik kan zelfs vloeken als ik ‘s morgens zowel een nieuwe verpakking van mijn crackers als van de kaas moet openmaken. Dat gemopper kun je gewoon langs je heen laten gaan, en je moet er zeker niet tegenin gaan. Het is gewoon een coping mechanisme.

Kunnen misschien ja, maar je moet het ook willen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
27-01-2021 20:42
Kunnen misschien ja, maar je moet het ook willen.
Precies. Ik neem aan dat TO ook wel haar irritante puntjes heeft, maar als je er niet mee om kunt of wilt gaan, kun je beter uit elkaar. Een onverbeterlijke mopperaar zal daar niet snel mee stoppen.
Hij klinkt gestresst en depressief. Daar zou hij eens mee aan de slag moeten. En ja, ik kan me voorstellen dat zo'n zeikerd om je heen enorm irritant is. Ik denk alleen dat er vaak meer achter zit als mensen zo zijn of doen...
Mijn vader heeft misschien longkanker, hij heeft hiervoor scans gehad en een bronchoscopie. De uitslag hiervan weten we pas binnen 3 week. (Nu nog 1-2 week) Gelijk vind hij hier iets van, dat het te lang duurt, je een nummertje bent, dat het belachelijk is. Wat ik mij heb laten vertellen is dat er meerdere artsen (ook vanuit andere ziekenhuizen) met elkaar moeten overleggen over de vervolgbehandeling en diagnose. Ik kan me eigenlijk best goed voorstellen dat het zo lang moet duren. Het is niet niks.
Jullie hebben allebei gelijk
‘hij laat zich niets verplichten’
Goed standpunt
Maar je zou toch onderhand wel moeten leren dat je nooit van die bezorgstatus op aan kunt?
Aliexpres beweert dat je er wel van op aan kunt.
Hij voelt zich erg aangevallen, op z’n teentjes getrapt, en denkt dat hij vanaf nu nooit meer iets mag zeggen.
Kan ik me wel voorstellen. Jij bent ook behoorlijk pittig :)
Alle reacties Link kopieren
Kokosnootaap schreef:
27-01-2021 19:56
Ik heb dat geprobeerd, maar ik kan dit geduld na een poos niet meer opbrengen. Hetzelfde gedrag blijft.
Hij verwacht vaak ook dat ik moet reageren op bijv sigaretten vergeten te kopen.
Ik zeg vaak hetzelfde, of niks.
Hij verwacht dan een nieuw of ander antwoord ofzo.
Probeer het eens om te denken. Hij moppert over zijn vergeten pakje sigaretten en jij zegt dan: Goh, da's inderdaad wel vervelend dat je nou alsnog naar de winkel moet. Balen voor je. Op een oprechte manier. Dat verwacht hij waarschijnlijk niet. Laat merken dat je hem hoort zonder hem op zijn plaats te willen zetten.
Alle reacties Link kopieren
Mijn partner kan soms ook erg mopperen met nadruk op soms. Dan zeg ik hey daar hebben we moppersmurf en lachen we er samen om.

Haha hier ook, meestal doe ik alleen de intro van het smurfen lied...
La la la la la la... :rofl:
Chachachaa schreef:
27-01-2021 21:53
Mijn partner kan soms ook erg mopperen met nadruk op soms. Dan zeg ik hey daar hebben we moppersmurf en lachen we er samen om.

Haha hier ook, meestal doe ik alleen de intro van het smurfen lied...
La la la la la la... :rofl:
Hahaha, het is toch mooi om humor te gebruiken. En weg is het gemopper en irritatie
Alle reacties Link kopieren
Kokosnootaap schreef:
27-01-2021 20:05
Hij moet namelijk dan weer altijd tegen mij in gaan als ik zeg wat ik er van vind (ga dan voor, na, tijdens je werk naar de winkel voor sigaretten).
Jij denkt in oplossingen voor zijn probleem. Hij wil helemaal geen oplossing (die weet hij zelf heus wel), maar gehoord worden. Hij krijgt niet wat hij wil (gehoord worden) en gaat dus tegen je in, maar jij snapt dat niet want de oplossing is toch al gegeven.
Ik denk dat je de dingen die hij zegt niet moet opvatten als serieus probleem. Zeg gewoon: 'balen zeg' en dan houdt hij hopelijk op.

Maar eigenlijk ben je er helemaal klaar mee volgens mij en kan je het ook gewoon lekker uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
menta schreef:
27-01-2021 22:34
Jij denkt in oplossingen voor zijn probleem. Hij wil helemaal geen oplossing (die weet hij zelf heus wel), maar gehoord worden. Hij krijgt niet wat hij wil (gehoord worden) en gaat dus tegen je in, maar jij snapt dat niet want de oplossing is toch al gegeven.
Ik denk dat je de dingen die hij zegt niet moet opvatten als serieus probleem. Zeg gewoon: 'balen zeg' en dan houdt hij hopelijk op.

Maar eigenlijk ben je er helemaal klaar mee volgens mij en kan je het ook gewoon lekker uitmaken.
Je kunt best eens vergeten sigaretten te kopen, maar nou elke keer? Tuurlijk zou ik de eerste twee keren reageren met: dat is vervelend, ik heb hem zelf eens een keer aangeboden om het voor hem te halen.
Maar het gebeurt dus vaker.

Het gaat niet alleen maar om die sigaretten.
Het gaat ook om zijn niet onderbouwde en uitgesproken mening, en altijd hetzelfde gemekker over PostNL(of Ali express), en zijn collega.
Ik kan hier gewoon niet meer serieus op in gaan, zoals ik al eerder zei in mijn reacties.
Ali express kun je nooit wat van op aan met die bezorgstatus. Maar altijd ergert hij zich eraan.
En al zijn collega’s zijn in zijn ogen vervelend, het is namelijk steeds een ander die iets vergeet. En al is hij eerder vrij, zoals gisteren, moet hij zich er altijd aan ergeren. Ik heb vaker aan gegeven, ga praten met hun of laat het los. Gebeurt beide niet en elke dag moet ik zijn gezeur aanhoren.
Dan kap je er mee. Als je over je vriend zo praat dan is alle liefde en respect toch al uit de relatie gezogen.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen klagen graag om dingen uit hun systeem te krijgen. Misschien is hij zo iemand. Kan hij daarna wel ‘normaal’ doen? Want waarom is dit zijn manier van stoom afblazen (en waarom moet hij zoveel stoom afblazen), hebben jullie het daarover gehad?

Maar als jij niet meer met humor en liefde op zijn klaagzangen kan reageren, je laat meesleuren in zijn negativiteit (je geeft hem de schuld ervan dat jij dan ook een energiedip krijgt, maar dat is een keuze die je zelf maakt - uiteindelijk blijf je zelf verantwoordelijk voor je eigen geluk), zelf ook geïrriteerd raakt, dan zitten jullie inderdaad niet in een goed patroon en zijn jullie hierin misschien ook geen match.
Mijn vriend doet dit ook. Eerst irriteerde me dat enorm, net als bij jou.

Ik heb hem daarna een paar keer gevraagd hoe hij wilde dat ik reageer op zijn gemopper. Oplossingen aandragen werkte namelijk niet. Toen gaf hij aan dat het hem hielp relativeren, zodra hij gemopperd had was hij het kwijt en was het voor hem zowat opgelost. Ik heb verteld dat ik er dan juist mee zat, dus dat dat niet echt een eerlijke oplossing is voor mij. Nu hebben we een middenweg. Ik laat hem mopperen, maar als het me gaat storen zeg ik iets als oude mopperkont ofzo. Dan weet hij dat hij te lang door ging en houdt hij op. Als dat niet helpt, zeg ik dat hij op zijn vader begint te lijken :whip: . Helpt altijd direct, want hij vindt zelf het eeuwige negatieve van z'n vader heel irritant :biggrin: .
Alle reacties Link kopieren
Je hebt kennelijk de behoefte aan een andere persoonlijkheid.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ja, hier ook een partner wiens glas altijd half leeg lijkt. Pessimist, kan slecht genieten van de kleine dingen.
Ooit een voorleesboekhe gehad met de naam kleine brombeer.
Na hem meerdere keren te hebben aangesproken op zijn negatieviteit, die op mij een enorme stempel kan drukken, heb ik hem die naam ook gegeven.
Ik zeg nu simpelweg " maar kleine brombeer, wat lekker dat het droog is vandaag" (of iets anders positiefs).
Hij kan er dan zelf ook om lachen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Alle reacties Link kopieren
Is het mopperen, of een algeheel pessimistische inslag,? Vind ik nog wel een verschil.

Is hij verder wel vrolijk? Lacht hij veel, lachen jullie samen ook? Kan hij jou opvrolijken als jij een slechte dag hebt?
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van LATten is dat je als hij in een zure bui is kunt zeggen:
"zeg schat, als je zo moppert, ga ik weer weg hoor"
en dan gaan
Alle reacties Link kopieren
Maar waarom zijn jullie nog bij elkaar? Dat wordt me niet duidelijk.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven