Ben ik wel geschikt voor een relatie?

14-07-2018 13:58 170 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eigenlijk al mijn hele leven (28 jaar) vrijgezel. Sinds een aantal jaar heb ik met veel tussenperiodes internetdates gehad. Vaak gezellig, maar nooit echt diepgaand het verlangen gehad of 'de klik'. Dus op een gegeven moment helemaal klaar mee geweest, ook steeds het het vooraf chatten enzo had ik geen zin meer in, het liep toch op niets uit. Het liefst sprak ik zo snel mogelijk af om te kijken of de klik er offline was. Nu sinds lange tijd begint het weer te kriebelen dus deze week een date gehad. Was weer erg leuk, duurde met drie uur ook best lang maar diepgravender dan koetjes en kalfjes is het niet geworden, niks romantisch verder en nu is het in een soort stille dood gestorven. En hier gaat het dus altijd mis.

Ik heb nog nooit een relatie gehad dus ik vind het lastig mezelf open te stellen, op mijn gemak te voelen. Om een date niet als een date te zien, dus altijd met verwachtingen en een goede indruk willen achterlaten. Ondertussen begin ik echt wát te missen: een verbondenheid met iemand. Waar je op kan bouwen, naast elkaar wakker wordt, samen mooie momenten deelt etc. Oud-klasgenoten en leeftijdsgenoten hebben veelal een relatie, wonen samen en ik kom niet verder dan een paar dates terwijl het bij anderen zo makkelijk gaat. Ik ben niet lelijk, dates regelen lukt wel. Anderen hoppen van relatie naar relatie of wonen na 2 dates al samen. Niet ideaal misschien, maar ze weten wat los te maken in hun medemens.

Ondertussen weet ik dus echt niet meer wat ik wil. Een relatie? Voordat je daar van kunt spreken moet je dus het hele datingproces hebben doorlopen en bij elkaar een gevoel hebben aangewakkerd. Vriendschap? Ja kan, dates verlopen vrijwel altijd goed en gezellig maar daarvoor zit je niet op datingsites/apps. Wil ik uberhaupt wel een relatie? Ook merk ik dat tegenwoordig je onbeperkt aanbod hebt, dus als mensen 'het' niet voelen dan gaan ze meteen met de volgende verder in plaats van nog een kans, wat bij mij dan weer de vraag oproept of ik forever single blijf.

Ergens diep van binnen weet ik dat datingsites/apps voor mij niet werken. Juist door het geforceerde gedoe, ook al ga je er zonder verwachtingen in. Ik denk dat ik het vooral moet hebben van spontane ontmoetingen en dan het liefst gewoon in de buitenwereld, dus op het werk, in de supermarkt etc. Maar daar kom ik vooral mannen tegen die al bezet zijn of ik durf geen move te maken...

Hoe kan ik duidelijk krijgen wat ik met mijn (romantische) leven wil? Ondanks alle opbeurende berichten dat het wel goed komt, veel relaties ook weer stranden, single zijn niet verkeerd is etc. is de harde conclusie dat het na 28 jaar nog niet is gelukt uberhaupt iets van verbondenheid te voelen/delen met het andere geslacht (en nee ik val niet op vrouwen... :)). Maar ik mis op zekere hoogte wel alles wat een relatie onderscheidt van een vriendschap: uitkijken naar iemand, je geliefd voelen, jezelf bloot durven te geven, een vaste waarde in je dagen...

Ik heb dus al eerder geprobeerd echt te stoppen met daten omdat het mij alleen maar onzeker maakt en dat lukt dan een tijdje, maar het blijft kriebelen zeker in de zomer en winterperiode. Ik ben echt bang dat ik alleen achter blijf omdat ik zo lang alleen ben en anderen dat ook wel merken, dus daarop weer afknappen. Ik begin steeds cynischer te worden en gun anderen haast het geluk niet als ze gelukkig in de liefde zijn... Wanneer ben ik eens aan de beurt?
Alle reacties Link kopieren
Als je geen passies hebt en dus niets waarin je passie en enthousiasme tevoorschijn komt, dan zul je wellicht ook overkomen als niet gepassioneerd, seksloos of een beetje saai. Ik krijg bij jou het gevoel dat je wat beperking hebt in je sociale interacties en dan is het natuurlijk niet zo gek dat het daten ook niet zo soepel verloopt. Klopt dat?
Alle reacties Link kopieren
ik ben altijd zo benieuwd wat voor vrouwen dat zijn die maar niet aan de man kunnen komen. Dat is voor mannen zo moeilijk voor te stellen :-P)
eerwaarde schreef:
14-07-2018 14:31
ik ben altijd zo benieuwd wat voor vrouwen dat zijn die maar niet aan de man kunnen komen. Dat is voor mannen zo moeilijk voor te stellen :-P)
Ik ken hele leuke vrouwen die niet aan de man komen hoor. Daarnaast ook vrouwen met een gebruiksaanwijzing, of vrouwen die toch wat ingewikkelder zijn.

Waarom is dat je zo moeilijk voor te stellen als man? Als man vind je alles best?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Al doe ik niet aan daten. Omdat ik de vraag: "Wil ik een relatie?" niet overtuigend met JA of NEE kan beantwoorden. Ook moeite met op mijn gemak voelen bij iemand. Bij daten komen er toch meer verwachtingen bij kijken.
Ik ben 33 en het enige wat ik gehad heb zijn een paar mini-verkeringen en 1 FWB. Dat werd geen succes. De FWB was een goede vriend van me. Het werd alleen geen succes. Nu weet ik nog steeds niet hoe fijne seks kan zijn en vind ik jammer. Krijg soms echt gevoel dat ik moois iets mis. Maar waarschijnlijk moet ik echt veel voelen voor iemand wil dat lukken. Dat is een probleem: ik word nooit verliefd. Bij vorige vriendjes ging ik me juist ergeren naarmate ik ze beter kende. Ook omdat we zo weinig interesses konden delen. Dan is voor mij de lol er gauw af en denk dan vaak: Wat moet ik nou toch zeggen? Een echte klik hebben en dingen kunnen delen vind ik wel belangrijk. Tuurlijk ook dingen apart doen. Wat het ook moeilijk maakt is dat ik een einzelgänger ben. Dingen samen doen vind ik leuk, maar verdraag iemand maar een paar uur. Dan voel ik me ongemakkelijk en wil weer alleen zijn. Samenwonen zou me teveel beklemmen. Hoogstens een lat-relatie voor mij. Niet dat ik het perse nu wil, maar ken wel mensen die het nooit overkomen is. Dat er op elk potje een deksel past geloof ik dan niet zo. En ja, ik ben op meerdere punten afwijkend. Een vorm van Autisme en nogal klein van stuk. Werk op een Sociale Werkplaats. Niet echt aantrekkelijk voor anderen.
hondenmens wijzigde dit bericht op 14-07-2018 14:46
10.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
14-07-2018 14:29
Als je geen passies hebt en dus niets waarin je passie en enthousiasme tevoorschijn komt, dan zul je wellicht ook overkomen als niet gepassioneerd, seksloos of een beetje saai. Ik krijg bij jou het gevoel dat je wat beperking hebt in je sociale interacties en dan is het natuurlijk niet zo gek dat het daten ook niet zo soepel verloopt. Klopt dat?
Inhoudelijk eerder denk ik. Want drie uur lang elkaar vermaken en op je gemak laten voelen is op zich ook een kunst en in dat opzichte is er sociaal niks mis met mij, blijkbaar straal ik een goede vibe uit dat hoor ik ook vaak terug. Ik ben sociaal. Maar óver mezelf vertellen doe ik inderdaad niet graag en dan niet echt een uitgesproken passie hebben helpt niet mee, dus eenrichtingsverkeer is het dan vaak en dat maakt mij weer 'leeg'.
Waarom vertel je niks over jezelf?
Alle reacties Link kopieren
Je wilt te graag, en je wilt te veel, en te snel.

Daten is een werkwoord. Het kost tijd om iemand beter te leren kennen.

En zoals het in de film gaat of in de boekjes, zo is het in het echt meestal niet
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Volgens mij verwacht je te veel te snel van een date. Soms kan een klik later komen, wordt een vriendschap een relatie etc. Klinkt alsof je eerste date ziet als de start van de rest van je leven. En wie weet leidt een leuke vriendschap met de een wel in relatie met kennis daarvan.

Mijn broer is samen met vriendin van een eerdere date. Zij misten de klik samen maar raadde haar vriendin aan en inmiddels is het huisje, boompje, baby.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
14-07-2018 14:47
Waarom vertel je niks over jezelf?
Goede vraag. Omdat ik mezelf misschien ook als saai zie? Geen bruisend energiek sociaal leven. Kan wel vertellen over alle vrijheid hebben als single, mooie reizen die ik heb gemaakt etc. maar dat komt vooral over als 'graag op zichzelf''. Ik probeer al steeds meer te laten merken dat mijn leven niet tussen vier muren afspeelt, dat ik ook wel genoeg meemaak. Maar op de een of andere manier maakt de ander meer leuks mee of heeft inderdaad een uitgesproken passie, dagenvol gepland, tijd te weinig etc.
lola712 wijzigde dit bericht op 14-07-2018 14:55
27.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je investeert niet in vriendschappen, wil je niet bij een vereniging aansluiten en hobbies heb je ook niet. Als je alleen maar luistert en vragen stelt en niks over jezelf kan vertellen is het eenrichtingsverkeer, en zal de ander je idd saai vinden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo heel gek dat je geen klik ervaart als je helemaal niets over jezelf vertelt.

Volgens mij vind je jezelf saai en ga je ervan uit dat anderen dat dus ook vinden.

Stap zelf eens wat vaker uit je comfort zone en ga dingen doen waarover je later passievol kunt vertellen. Win-win volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
14-07-2018 14:38
Inhoudelijk eerder denk ik. Want drie uur lang elkaar vermaken en op je gemak laten voelen is op zich ook een kunst en in dat opzichte is er sociaal niks mis met mij, blijkbaar straal ik een goede vibe uit dat hoor ik ook vaak terug. Ik ben sociaal. Maar óver mezelf vertellen doe ik inderdaad niet graag en dan niet echt een uitgesproken passie hebben helpt niet mee, dus eenrichtingsverkeer is het dan vaak en dat maakt mij weer 'leeg'.

Als je op een date gaat dan wil je elkaar toch leren kennen? Dan moet je toch iets over jezelf vertellen? Of snap ik het niet. Al is het maar dat je anekdotes over je werk uitwisselt. Praatje over leuke restaurantjes, vakanties ed zijn toch prima. Dan leer je elkaar ook kennen. Je gaat de eerste date toch niet gelijk de diepte in qua gesprekken. Kan natuurlijk wel maar meestal is dat niet zo.

Daarnaast vind ik niets zo vervelend als een gesprek met iemand aangaan die zelf niets toe lijkt te voegen aan het gesprek. Altijd leuk als iemand interesse in je toont en ik vind het best leuk om over mijzelf te praten :facepalm: , maar als de ander dan helemaal niets lijkt te delen. Dan wordt het ongemakkelijk...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
14-07-2018 14:38
Inhoudelijk eerder denk ik. Want drie uur lang elkaar vermaken en op je gemak laten voelen is op zich ook een kunst en in dat opzichte is er sociaal niks mis met mij, blijkbaar straal ik een goede vibe uit dat hoor ik ook vaak terug. Ik ben sociaal. Maar óver mezelf vertellen doe ik inderdaad niet graag en dan niet echt een uitgesproken passie hebben helpt niet mee, dus eenrichtingsverkeer is het dan vaak en dat maakt mij weer 'leeg'.
Inderdaad, als jij weinig eigen mening of gevoel deelt, maar vooral aansluit bij de ander, dan ben je weinig eigen. Dan leert een ander je ook niet echt kennen en is het ervaren van een klik lastiger, in ieder geval voor de ander.

Als je dat weet van jezelf, dan zou ik dat aangeven bij je dates, zodat dat geen teleurstelling en verwachting wordt. Dan kun je bekijken hoe jullie elkaar het beste leren kennen op een alternatieve manier, wellicht via actieve dates? Tja, ik zou dan ook denken via een hobby, dan gaat het vanzelf. Maar dat wil je niet.

Je zet jezelf lekker klem zo. Is het onvermogen of onwil?
Alle reacties Link kopieren
aikidoka schreef:
14-07-2018 15:10
Je zet jezelf lekker klem zo. Is het onvermogen of onwil?

Het is onvermogen én (vooral) onwil om er iets aan te veranderen TO heeft al tientallen keren het advies gekregen om in therapie te gaan, maar doet niets met alle goedbedoelde raad. Ze opent liever nog een topic over een volgend probleem, waaraan dezelfde oorzaken ten grondslag liggen.
Alle reacties Link kopieren
lola712 schreef:
14-07-2018 14:18
Op sommige dates voel je wel iets meer dan gezelligheid en dan stel ik mij kwetsbaar op als in: knuffelen, zoenen, friemelen etc.

Dan stel je je niet kwetsbaar op, maar makkelijk.
Het is weer net als in je andere topic. Je leest/hoort alleen wat je wilt lezen/horen.
lola712 schreef:
14-07-2018 14:54
Goede vraag. Omdat ik mezelf misschien ook als saai zie? Geen bruisend energiek sociaal leven. Kan wel vertellen over alle vrijheid hebben als single, mooie reizen die ik heb gemaakt etc. maar dat komt vooral over als 'graag op zichzelf''. Ik probeer al steeds meer te laten merken dat mijn leven niet tussen vier muren afspeelt, dat ik ook wel genoeg meemaak. Maar op de een of andere manier maakt de ander meer leuks mee of heeft inderdaad een uitgesproken passie, dagenvol gepland, tijd te weinig etc.
Waarom ga je niet eerst een activiteit ondernemen op een eerste date? Jarenlang heb ik geprobeerd om een gesprek op gang te hoduen op een terrasje maar dat werkt vaak wederzijds afstotend omdat het eerder een sollicitatie lijkt dan een spontaan gesprek. Probeer eens iets leuks te ondernemen op een date, zoals midgetgolfen, bowlen, enz.

Beste is nog wel een activiteit waar jullie beide niet goed in zijn, dan kan je met wat humor samen lachen om elkaars miskleunen.
Alle reacties Link kopieren
tu1nhek schreef:
14-07-2018 14:33
Waarom is dat je zo moeilijk voor te stellen als man? Als man vind je alles best?
Ja zoiets, bij mannen leeft toch nog steeds de mythe van "als een vrouw 100 mannen vraagt dan... en als man 100 vrouwen vraagt dan...". Van de mensen die ik ken zijn het juist ook voornamelijk mannen die niet aan de vrouw kunnen komen, terwijl ik meerdere vrouwen ken die nog geen week alleen zijn.

Ik heb ook heel lang op een meer mannelijk forum gezeten en dan lees je heel vaak topics van mannen die moeite hebben relaties krijgen. Hier lees je eigenlijk vooral over vrouwen die al een relatie hebben, al is het dan voornamelijk met een man die al bezet is.
Op hetzelfde forum werden vrouwen overspoeld met reacties als ze een leuk koppie had, die hoefde echt niet veel moeite te doen om aardig gevonden te worden. Zelfde geldt voor datingsites, waarbij sommige mannen nooit reacties krijgen, maar een vrouw die zich net heeft geregistreerd al meerdere dickpics heeft ontvangen. Op Tinder swipen vrouwen doorgaans ook minder naar rechts dan mannen. Het lijkt dan alsof het voor vrouwen allemaal wat makkelijker is om in de smaak te vallen. En als je dan uit zo'n grote vijver kan vissen dan vind ik het toch wel bijzonder als je nooit beet hebt.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van wat je hier schrijft denk ik dat je wat oppervlakkig, saai en wereldvreemd over kan komen op mensen. Dat je graag luisterd is prima maar haak ook dan in op het onderwerp. Laat ziet dat jij er ook wat van weet en dat geeft de ander ook inzicht in hoe jij in het leven staat en over dingen denkt. Stel je hebt een gezellige date maar de man gaat naar huis met de indruk 'mooie dame, maar zit weinig diepgang in' dan kan ik me indenken dat dat niet heel denderend is.

Maar ik ken jou niet, en wil je niet beledigen, maar misschien heb je er wat aan in het geval er wel een kern van waarheid in zit.
Onze tijd is nu.
Alle reacties Link kopieren
Ik stel het me andersom voor, een date met een man die wel werkt maar daarnaast niks heeft. Ik zou dan denken: het is nu wel gezellig, maar in een relatie gaat hij zich helemaal aan mij vastklampen.
TO je hebt zelf de sleutel in handen om er verandering in aan te brengen, want met alleen zielig doen en klagen kom je er niet. Wat wil ik, en hoe kan ik dat bereiken?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
eerwaarde schreef:
14-07-2018 15:43
Ja zoiets, bij mannen leeft toch nog steeds de mythe van "als een vrouw 100 mannen vraagt dan... en als man 100 vrouwen vraagt dan...". Van de mensen die ik ken zijn het juist ook voornamelijk mannen die niet aan de vrouw kunnen komen, terwijl ik meerdere vrouwen ken die nog geen week alleen zijn.

Ik heb ook heel lang op een meer mannelijk forum gezeten en dan lees je heel vaak topics van mannen die moeite hebben relaties krijgen. Hier lees je eigenlijk vooral over vrouwen die al een relatie hebben, al is het dan voornamelijk met een man die al bezet is.
Op hetzelfde forum werden vrouwen overspoeld met reacties als ze een leuk koppie had, die hoefde echt niet veel moeite te doen om aardig gevonden te worden. Zelfde geldt voor datingsites, waarbij sommige mannen nooit reacties krijgen, maar een vrouw die zich net heeft geregistreerd al meerdere dickpics heeft ontvangen. Op Tinder swipen vrouwen doorgaans ook minder naar rechts dan mannen. Het lijkt dan alsof het voor vrouwen allemaal wat makkelijker is om in de smaak te vallen. En als je dan uit zo'n grote vijver kan vissen dan vind ik het toch wel bijzonder als je nooit beet hebt.
Je vergeet twee dingen; vrouwen krijgen soms dingen aangeboden, maar vaak zijn het dingen waar je niet op zit te wachten. Zoals dickpics, rare snuiters in de kroeg die alleen maar snelle seks/een willekeurige vagina willen of bezette mannen die bij je komen klagen over hun vriendin.

En; vrouwen hebben veel concurrentie, veel meer dan mannen. Naar mijn idee zijn er veel meer leuke, frisse, vlotte vrouwen dan leuke mannen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent pas geschikt voor een relatie als je happy bent met jezelf.
Zoenen, friemelen etc op een date is niet kwetsbaar opstellen: het zou 'moeten' gebeuren nadat je je kwetsbaar hebt opgesteld. Omdat de ander ineens iets heel moois in je ziet bijvoorbeeld.
Uiterlijk is in het hele verhaal zo overrated! Uitstraling, daar gaat het om. Scherpte. Humor.

Als voorbeeld: ik heb wel wat date-shit meegemaakt. Denk je dat ze 'het' is. Of eigenlijk hoop je erop, tegen beter weten in. Totdat je iemand treft (dat kan gewoon via een app, ik ben het levende bewijs) met wie er een échte connectie is, die zonder dat je het van tevoren weet over veel dingen hetzelfde denkt, dezelfde instelling heeft, redelijk hetzelfde in het leven staat, met wie je kan lachen en 1 seconde later serieus zijn. En weer iets later de sterren van de hemel vrijt.
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Alle reacties Link kopieren
Wanneer ben jij eens aan de beurt?
Op het moment dat je weer vertrouwen in anderen krijgt en de muur om je heen afbrokkelt.
Alle reacties Link kopieren
Als jij jezelf al saai vind dan houdt het op. Dat wat jou aantrekkelijk maakt is geen passie of hobby, maar dat jij uniek bent. Dat jij jou bent en de wereld vanuit jouw optiek bekijkt. En nee, niet iedereen vindt dat aantrekkelijk, maar je hebt er ook maar 1 nodig. Iemand die benieuwd is naar jouw saaie graag op zichzelf-zelf.

Maar dan moet je dat wel laten zien, anders is er niets.
Dat geldt voor mensen met een passie of hobby net zo hoor, want de lijm in de relatie is de nieuwsgierigheid naar elkaar, niet naar elkaars passie of hobby.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mijn 28e besloten dat ik niet geschikt ben voor een relatie en dat ik gelukkiger ben zonder.
Inmiddels 26 jaar verder en nog steeds single.
Niks mis mee hoor.

Dat je een relatie moet is ook maar een 'opgedrongen' idee.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven