Ben jij wel eens onaardig tegen anderen?

22-10-2019 21:47 174 berichten
Bijvoorbeeld tegen collega's, vrienden, onbekenden etc.
Ik merk dat ik onbewust graag aardig gevonden wil worden. Ik ben daar ook goed in en het komt van pas in mijn werk. Toch kan ik bewondering hebben voor een vriendin die heel duidelijk grenzen kan aangeven en het niet erg vindt als de ander haar daarom niet aardig vindt. Zo heb ik een andere vriendschap wat ik diep in mijn hart zou willen 'opzeggen' . Maar dat doe ik niet..
Soms vind ik iemand niet aardig maar heb ik toch de neiging om vriendelijk te doen of een praatje te maken. Waarom? Want blijkbaar mag die ander mij niet onaardig vinden ofzo en kan ik dat slecht verkroppen. Nu ik ouder ben is dit niet zo'n issue meer maar toch steekt het soms de kop op.
MinkeDeWit schreef:
22-10-2019 23:35
Ik heb zo’n collega. Ik weet niet wat ik haar ooit misdaan heb, maar ze vindt het altijd nodig mij terecht te wijzen. Als tien anderen onnodige tijdvullende discussies hebben veroorzaakt, wil ze mij afkappen als ik een (in mijn ogen wel nuttig) punt inbreng. Tegenwoordig doe ik lik op stuk, dat lijkt te werken.
Ik raak daar niet meer door van slag. Wel als een aanval uit een onverwachte hoek komt.
Ik heb er eentje die dingen verzint om me op terecht te wijzen. Heel raar omdat ze het ook zo dom doet


' euuuh groepje giechel giechel, je hebt laatst dat en dat afgerond (helemaal haar zaak niet ) maar het is niet af hoor. Je bent dat en dat 'vergeten'
' dat en dat hoort daar niet bij'
' jawel, als je *iets heel anders* bekijkt dan ben je dat en dat 'vergeten' giechel giechel ja sorry dat ik het zeg hoor..'
' je hebt het over dat en dat , dat bestaat uit drie delen, dit bestaat uit twee delen'
'ja giechel giechel jammer dat je dat er dan nog bij moet zetten, echt heel veel werk *bijna orgasme bij het idee dat ik nog wat extra moet doen*' reutelt nog even door over mijn zogenaamde fout.
Anderen moeten haar dan uitleggen hoe debiel ze is, want ze is zo overtuigd van haar briljante ontdekking van mijn 'fout' dat ze zich duidelijk verkneukelt en gewoon niet luistert.
En ik ben de enige die ze zo behandelt, voor de rest is ze heel schattig en lief.
Op mijn intelligentie en intellect valt niets af te dingen, ik ben absoluut niet perfect, maar heb wel een goede kop op mijn romp, desalniettemin is juist dat hetgeen waar ik altijd op word aangevallen en wordt geprobeerd om me neer te halen.
Tja...
We hebben toch allemaal een kop op onze romp? Waarschijnlijk zijn sommigen het gewoon niet met je eens. Is dat onaardig?
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
22-10-2019 23:46
Ik heb er eentje die dingen verzint om me op terecht te wijzen. Heel raar omdat ze het ook zo dom doet


' euuuh groepje giechel giechel, je hebt laatst dat en dat afgerond (helemaal haar zaak niet ) maar het is niet af hoor. Je bent dat en dat 'vergeten'
' dat en dat hoort daar niet bij'
' jawel, als je *iets heel anders* bekijkt dan ben je dat en dat 'vergeten' giechel giechel ja sorry dat ik het zeg hoor..'
' je hebt het over dat en dat , dat bestaat uit drie delen, dit bestaat uit twee delen'
'ja giechel giechel jammer dat je dat er dan nog bij moet zetten, echt heel veel werk *bijna orgasme bij het idee dat ik nog wat extra moet doen*' reutelt nog even door over mijn zogenaamde fout.
Anderen moeten haar dan uitleggen hoe debiel ze is, want ze is zo overtuigd van haar briljante ontdekking van mijn 'fout' dat ze zich duidelijk verkneukelt en gewoon niet luistert.
En ik ben de enige die ze zo behandelt, voor de rest is ze heel schattig en lief.
dat is niet schattig en lief zijn maar een vals serpent
Nitflex schreef:
22-10-2019 23:54
We hebben toch allemaal een kop op onze romp? Waarschijnlijk zijn sommigen het gewoon niet met je eens. Is dat onaardig?
Het is vreselijk onaardig om mijn verstand ter discussie te stellen in zeer onsympathieke bewoordingen ja, inderdaad.
Er zijn legio manieren om me duidelijk te maken het niet met me eens te zijn, legio.
Cateautje schreef:
22-10-2019 23:56
Het is vreselijk onaardig om mijn verstand ter discussie te stellen in zeer onsympathieke bewoordingen ja, inderdaad.
Er zijn legio manieren om me duidelijk te maken het niet met me eens te zijn, legio.
Je verstand zelf wordt ter discussie gesteld? Dat weet ik dan niet nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Dat is dan niet aardig nee. Hoogstens kun je iemand aanspreken op hoeveel verstand ze van iets hebben.
Nitflex schreef:
22-10-2019 23:59
Je verstand zelf wordt ter discussie gesteld? Dat weet ik dan niet nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Dat is dan niet aardig nee. Hoogstens kun je iemand aanspreken op hoeveel verstand ze van iets hebben.
Of me informeren, maar dat lukt dan meestal niet, dat is dan wel weer typisch. Wel weten dat ik fout zit, maar niet duidelijk kunnen maken wat er goed is.
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer altijd aardig te zijn tegen anderen, want ik vind het niet oke om anderen te kwetsen of een kutgevoel te geven (en dat gebeurt als je onaardig doet). Ik vind het zelf ook niet fijn als mensen onaardig tegen mij doen, dus ik vind dat ik daarom gewoon vriendelijk moet zijn, ook al vind ik iets heel dom of wat dan ook.
Alleen tegen mijn vriend of ouders ben ik soms onaardig (in ruzies bijvoorbeeld).

Over je heen laten lopen is iets anders dan aardig/onaardig zijn.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Cateautje schreef:
23-10-2019 00:00
Of me informeren, maar dat lukt dan meestal niet, dat is dan wel weer typisch. Wel weten dat ik fout zit, maar niet duidelijk kunnen maken wat er goed is.
Als je het over hier op het forum hebt, dan zie ik dat jij vaak in zo’n ander kamp zit qua gedachtenwereld met de mensen waar je mee in discussie bent over wat sommige onderwerpen, dan denk ik niet dat jij daarin te overtuigen bent. Hoe dit buiten het forum gaat weet ik niet. Overigens zie ik dat soort discussies niet als een aanval op je intellect. Maar ik zie natuurlijk niet alles voorbij komen.
Ik doe in principe wel aardig. Ik heb een hekel aan onaardige mensen. Een grens trekken vind ik wat anders.
Nitflex schreef:
23-10-2019 00:05
Als je het over hier op het forum hebt, dan zie ik dat jij vaak in zo’n ander kamp zit qua gedachtenwereld met de mensen waar je mee in discussie bent over wat sommige onderwerpen, dan denk ik niet dat jij daarin te overtuigen bent. Hoe dit buiten het forum gaat weet ik niet. Overigens zie ik dat soort discussies niet als een aanval op je intellect. Maar ik zie natuurlijk niet alles voorbij komen.
Ik ben inderdaad niet te overtuigen van zaken waar ik al heel lang het tegendeel van heb ontdekt of vernieuwde informatie van ken, dat klopt. Ik laat me ook niet van de wijs brengen door zaken die ik in, bijvoorbeeld, een documentaire heb gezien, maar niet op Google te vinden is. Het schijnt dat als je het niet kunt Googlen, dat het dan per definitie niet waar kan zijn. Is misschien wel een generatiedingetje, wie zal het zeggen.

Buiten het forum heb ik daar nooit last van, maar hier kan ik mijn eigen mensen uitkiezen natuurlijk.

Je ziet inderdaad niet alles voorbijkomen.
Ik zag je laatst in dat suikertopic, en dan valt wel vooraf te voorspellen hoe dat zal verlopen.

Hoe dan ook, ik denk dat TO het minder heeft over wat er hier gebeurt, maar vooral over hoe je je in het dagelijks leven opstelt. Ik ben dus zeker niet altijd aardig en streef dat ook niet na.
Alle reacties Link kopieren
Dit is maar het internet. Dat is niet het echte leven.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
23-10-2019 00:24
Dit is maar het internet. Dat is niet het echte leven.
Je hebt aan de ene kant helemaal gelijk. Aan de andere kant is dit wel een medium waar veel mensen het achterste van hun tong laten zien.
Cateautje schreef:
23-10-2019 00:32
Je hebt aan de ene kant helemaal gelijk. Aan de andere kant is dit wel een medium waar veel mensen het achterste van hun tong laten zien.
Precies mijn beeld bij aardig zijn. Vaak is het maar een dun laagje en zit er iemand die een vriendschap wil verbreken aardig tegen je te doen. En de norse knorrepot van een buurman blijkt stiekem een lieve man te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben wel eens onaardig. Niet met opzet onaardig maar meer desinteresse of de ander het kan ervaren als onaardig. Het zijn wel altijd hetzelfde soort mensen die mij onaardig vinden, die kunnen niet zoveel met een direct antwoord zonder proloog en sugarcoating. Maar daar heb ik soms geen tijd voor of geen zin in ook al zie/weet ik dat ze dat wel wensen. Het zijn ook altijd van die vragen waarbij je van tevoren al weet dat het antwoord hen toch niet zal aanstaan.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Nitflex schreef:
23-10-2019 00:45
Precies mijn beeld bij aardig zijn. Vaak is het maar een dun laagje en zit er iemand die een vriendschap wil verbreken aardig tegen je te doen. En de norse knorrepot van een buurman blijkt stiekem een lieve man te zijn.
Tja, maar als iemand eerlijk is en de vriendschap verbreekt, is het ook niet goed en kan dat die persoon nog aardig achtervolgen in het sociale leventje.
Mijn ervaring is niet dat aardig zijn uit een dun laagje bestaat, integendeel. Wat dat betreft heb ik wat meer vertrouwen in de mens.

Wat me wel opvalt is dat in deze tijd erg veel mensen bij voorbaat al hun stekels op hebben staan en waar dat uit voortkomt, daar ben ik nog niet helemaal achter.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan heel aardig zijn maar ook echt enorm gemeen.
Maar dat laatste is bij mensen waar ik toch niet aardig door gevonden hoef te worden en die mij of iemand die mij dierbaar is zeer naar of onrechtvaardig heeft behandeld.
Dan kan ik wel hard terug slaan in woord.
Ik blijf wel netjes dan hoor, hoe kwader je mij maakt, hoe welbespraakter doch zeer duidelijk ik word.
Ik laat mij niet makkelijk uit de tent lokken om grof te worden.

Maar meestal ben ik wel heel aardig.
Cateautje schreef:
23-10-2019 00:52
Tja, maar als iemand eerlijk is en de vriendschap verbreekt, is het ook niet goed en kan dat die persoon nog aardig achtervolgen in het sociale leventje.
Mijn ervaring is niet dat aardig zijn uit een dun laagje bestaat, integendeel. Wat dat betreft heb ik wat meer vertrouwen in de mens.

Wat me wel opvalt is dat in deze tijd erg veel mensen bij voorbaat al hun stekels op hebben staan en waar dat uit voortkomt, daar ben ik nog niet helemaal achter.
Nee, ik zei het eigenlijk verkeerd. Ik bedoelde meer dat je aan of iemand aardig is of niet eigenlijk niet af kunt meten wat ze werkelijk vinden. Natuurlijk zijn de meeste mensen meestal oprecht aardig.

Ik persoonlijk zou geen vriendschap aanhouden, omdat het anders een ander achtervolgt. Dat gaat me te ver als ik de vriendschap zelf niet meer zie zitten.

Dat mensen tegenwoordig bij voorbaat hun stekels meer uit zouden hebben staan dan vroeger herken ik niet. Maar het zal dan wel zijn omdat we ons minder strak aan etiquette houden en makkelijker zeggen wat we echt vinden. Dan krijg je sneller confrontaties. We zijn als maatschappij minder beleefd. Maar ik heb er zelf niet echt last van.
Alle reacties Link kopieren
De dingen die je noemt in OP vind ik ook niet per se onder ‘aardig’ vallen, maar meer onder confrontatie niet aan durven gaan of geen nee durven zeggen.

Zit te denken wat ik nou eigenlijk echt aardig vind, maar eigenlijk vind ik het meer een verzamelnaam voor beleefd, netjes enz. Als iemand mij een kaartje stuurt kan ik bv wel denken ‘o dat is aardig’, maar eigenlijk denk ik dan eerder aan attent of lief. En iemand die een ander bewust uitscheldt ofzo, dat is wel onaardig natuurlijk, maar dan denk ik eerder aan brutaal, niet beleefd, onfatsoenlijk.

Ik vind het trouwens juist niet aardig/netjes om een vriendschap aan te houden die je niet wil. Dan doe je dus wel net alsof je haar leuk vindt, net alsof je een vriendin bent, als je haar ziet?

Ik snap zeker dat ‘opzeggen’ moeilijk is, maar om jezelf te helpen kan je het dan beter niet verpakken in dat je denkt dat je dan aardig bent. Maar bv geen confrontatie aan durven gaan, daar kan je gericht mee oefenen en iets mee verbeteren voor jezelf.
Ik ben soms niet aardig tegen mijn man. Als ik gestrest ben, moe ben, of er gaat iets fout, of meestal een combi van dingen, snauw ik hem af.. Echt niet iets om trots op te zijn. Nooit schelden of iets groots, maar even kort een onaardig dingetje.

Ik zeg overigens altijd sorry. Hij zegt er ook altijd wat van.
REDHOTHEAD schreef:
22-10-2019 22:17
Dank! Dat ben ik meestal ook. Van nature heb ik niet graag conflicten maar duidelijk zijn is belangrijk omdat sommige mensen anders over je heen walsen. Gelijk je grenzen aangeven is handig, dan weten "ze" maar waar ze aan toe zijn.
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Waarom is je eigen grenzen bewaken onaardig?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eergisteren op een zeer vriendelijke manier tegen mijn hypochondrische kennis gezegd dat ik niet met haar meeging naar de spoedeisende hulp.
4 uur later bleek ze (uiteraard :roll: ) kerngezond.
En nu is ze boos op mij, omdat ik niet met haar meeging.

Ik was aardig, mijn kennis vindt van niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
23-10-2019 00:24
Dit is maar het internet. Dat is niet het echte leven.
Dat vind ik zo'n dooddoener: alsof er op internet geen echte mensen zitten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven