Beste vriendin zo erg verandert dat ik haar niet meer herken

23-04-2018 11:27 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na lang twijfelen besluit ik nu toch dit verhaal te delen. Ik zou graag willen weten wat anderen hier van vinden.

Ik ben al een tijdje bevriend met een meisje die ik ken van school, ik zal haar beschrijven als R. We hadden het vanaf het moment dat we een keer toevallig bij elkaar gingen zitten heel gezellig. We deden allemaal leuke dingen samen en ik dacht echt dat dit een vriendin voor het leven zou zijn.

Nu Is ze de laatste tijd helemaal veranderd nadat het uitging met haar vriend. Ze heeft ineens allemaal nieuwe vrienden met wie ze elke dag van het weekend gaan zuipen en stappen. Niks ergs aan verder maar daarnaast hoorde ik op een gegeven moment niks meer van R. en zag ik later dat ze uit was met anderen. Nu dacht ik zelf ze gaat door een moeilijke tijd dus ik begon wat meer toenadering te zoeken en stuurde haar wat vaker een berichtje. Dit viel totaal niet in goede aarde bij R. die vond dat ik haar het gevoel gaf alsof ik haar wilde claimen, terwijl dit oprecht niet de bedoeling was. Ik wilde er gewoon voor haar zijn.

Wat hiernaast erg verandert is is dat ze opeens heel arrogant is en egoïstisch. Het maakt haar niks meer uit wat een ander vind of voelt het is alleen maar ik ik ik. Nu kan dat een hele goede instelling zijn maar ik ben iemand die heel veel geeft en ook altijd een ander het naar zijn zin wil maken maar nu werd er alleen nog maar misbruik van gemaakt.

Bij mij was het de druppel die de emmer deed overlopen dat ze mee ging een dagje met mijn familie en ze de hele dag geen woord gesproken heeft. Zelf zegt ze omdat ze ze niet goed kende maar ze was al eerder mee geweest in de zomer naar een weekendje weg naar Duitsland dus ze kende mijn familie wel degelijk. Achteraf zei ze dat ze ook niet het idee had dat het niks toe zou voegen als ze iets zou zeggen. Mijn hele familie en ik hebben een nare nasmaak overgehouden aan die dag aangezien de sfeer toch wel bedrukt werd. Ook vond ik die opmerking achteraf zo egoïstisch dat ze maar had besloten niks te zeggen, in plaats van toch te proberen het gezellig te houden (wat wij allemaal wel deden).

Nu heb ik onderhand het contact afgesloten, niet echt door dat te zeggen maar op een dag zag ik haar ze negeerde mij een aantal uur en ik besloot dat het zo beter was. Nu twijfel ik toch, had ik haar bijvoorbeeld meer ruimte moeten geven? Had ik dit eerder moeten stoppen? Zij zelf heeft al lang weer een ander meisje gestrikt waar ze alles mee kan doen. Misschien dat iemand tips heeft wat ik de volgende keer beter zou kunnen aanpakken?
Alle reacties Link kopieren
Heb jij naast haar nog andere vrienden?
Het komt wel een beetje over alsof je haar teveel op de huid hebt gezeten. Ook al waren je bedoelingen goed.

Aan de andere kant, zij klinkt ook meer als een type vriendschap die helemaal voor iemand kan gaan en dan zomaar uit het niets iemand weer kan laten vallen. Een beetje met alle winden meewaaien zeg maar.

Hoe oud zijn jullie?
Alle reacties Link kopieren
Waarom ging zij een dagje mee uit? Jullie hadden toch al geen (goed) contact meer?
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
23-04-2018 11:37
Heb jij naast haar nog andere vrienden?
Het komt wel een beetje over alsof je haar teveel op de huid hebt gezeten. Ook al waren je bedoelingen goed.

Aan de andere kant, zij klinkt ook meer als een type vriendschap die helemaal voor iemand kan gaan en dan zomaar uit het niets iemand weer kan laten vallen. Een beetje met alle winden meewaaien zeg maar.

Hoe oud zijn jullie?
Ja ik heb hier naast nog andere vriendinnen, zei eerst alleen niet echt om het moment dat we elkaar tegenkwamen waardoor we erg veel samen deden.

We zijn beide rond de 22, ook al klinkt het een beetje als een middelbare school verhaal. Dat gevoel heb ik zelf tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof je helemaal niks geks gedaan hebt.

Ga naar haar toe. Lucht je hart, laat haar haar hart luchten en beslis dan of je vanaf dan niet meer bevriend bent met deze vriendin of dat er gewoon iets dwars zit wat uitgesproken kan worden.
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
23-04-2018 11:38
Waarom ging zij een dagje mee uit? Jullie hadden toch al geen (goed) contact meer?
Het dagje uit stond al gepland en was al geld voor uitgegeven dus vandaar. Wilde het voordeel van de twijfel geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je blij mag zijn dat je van haar af bent. Ze klinkt helemaal niet leuk. Op naar een andere vriendin!
Alle reacties Link kopieren
WaterigZonnetje schreef:
23-04-2018 11:40
Ja ik heb hier naast nog andere vriendinnen, zei eerst alleen niet echt om het moment dat we elkaar tegenkwamen waardoor we erg veel samen deden.

We zijn beide rond de 22, ook al klinkt het een beetje als een middelbare school verhaal. Dat gevoel heb ik zelf tenminste.
Nee hoor, zo kom je bij mij niet over.
Ik zou het laten rusten, jij hebt alles gedaan om haar te helpen. Zij wil deze hulp/vriendschap blijkbaar niet. Gun jezelf tijd en energie en plezier in vrienden die dit wel waarderen.
Alle reacties Link kopieren
WaterigZonnetje schreef:
23-04-2018 11:41
Het dagje uit stond al gepland en was al geld voor uitgegeven dus vandaar. Wilde het voordeel van de twijfel geven.
Aha, lief van je.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou boos op haar worden over de manier hoe ze jou behandeld. Ipv te gaan twijfelen over jezelf. Ze is echt niet aardig tegen jou met haar genegeer. Echt, negeer haar ook en laat haar los. Concentreer je op je eigen vriendinnen.
Even een tegengeluid, want we horen natuurlijk alleen maar jouw kant. Ik vind het een herkenbaar verhaal, maar dan vanuit jouw vriendin. Een aantal jaar geleden heb ik een gebroken met een vriendin van me. Zij claimde mij, stuurde steeds berichten, wilde afspreken, me steunen etc. Terwijl ze eigenlijk, als ze er was, alleen maar over zichzelf praatte. Daardoor ging ik steeds minder uit mezelf vertellen, het voelde niet prettig. Zij zei ook vaak van zichzelf dat ze zoveel geeft aan anderen maar weinig terugkrijgt. Als mensen dit vaak over zichzelf roepen komt het op mij over van 'kijk mij eens'.
Ik had behalve haar ook andere vriendinnen, en door haar gedrag trok ik meer naar hun toe. Daar reageerde ze ronduit jaloers op. Dat uitte ze ook heel duidelijk. Uiteindelijk voelde ik me zo geclaimd dat ik de vriendschap heb stopgezet, ik kreeg een enorm benauwd gevoel van haar.
Ik zeg absoluut niet dat jij ook zo bent, maar ik kreeg een beetje een déja-vu gevoel hierbij.
anoniem_361607 wijzigde dit bericht op 23-04-2018 11:56
4.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
23-04-2018 11:49
Ik zou boos op haar worden over de manier hoe ze jou behandeld. Ipv te gaan twijfelen over jezelf. Ze is echt niet aardig tegen jou met haar genegeer. Echt, negeer haar ook en laat haar los. Concentreer je op je eigen vriendinnen.
Ik ben inderdaad een aantal weken geleden boos geworden waarna ik een hele bak ellende over mij heen kreeg ober wat ik wel allemaal niet fout deed. Nu zeg ik niet dat ik geen foute maak, ik ga zelf door een moeilijke periode door een verlies dus vergeet ook ik soms om contact op te nemen of altijd vrolijk te blijven.

Maar ik wil me inderdaad wel meer gaan focussen op mn andere vriendinnen die gelukkig erg lief zijn. Denk toch een vriendschap is geven en nemen en ik heb ondervonden dat het gewoon niet werkt om alleen maar te geven en niks of geforceerd na het aan t geven wat terug te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt alsof de vriendschap gewoon klaar is. Dat gebeurt soms. Ik heb tijdens de middelbare school een heel goede vriendin gehad en op een gegeven moment was dat ook heel duidelijk over. Jammer, want je hoopt altijd dat vriendschappen voor eeuwig zijn, maar dat is gewoon niet altijd zo. Ik zou er niet te veel moeite in gaan steken of gaan nadenken over wiens schuld het is. Voor nu zit het er niet in, misschien ooit nog eens, misschien niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ze klinkt alsof ze in een identiteitscrisis zit. Je hebt het goed gedaan. Nu laten rusten.
Alle reacties Link kopieren
Fizzyhideous schreef:
23-04-2018 11:55
Even een tegengeluid, want we horen natuurlijk alleen maar jouw kant. Ik vind het een herkenbaar verhaal, maar dan vanuit jouw vriendin. Een aantal jaar geleden heb ik een gebroken met een vriendin van me. Zij claimde mij, stuurde steeds berichten, wilde afspreken, me steunen etc. Terwijl ze eigenlijk, als ze er was, alleen maar over zichzelf praatte. Daardoor ging ik steeds minder uit mezelf vertellen, het voelde niet prettig. Zij zei ook vaak van zichzelf dat ze zoveel geeft aan anderen maar weinig terugkrijgt. Als mensen dit vaak over zichzelf roepen komt het op mij over van 'kijk mij eens'.
Ik had behalve haar ook andere vriendinnen, en door haar gedrag trok ik meer naar hun toe. Daar reageerde ze ronduit jaloers op. Dat uitte ze ook heel duidelijk. Uiteindelijk voelde ik me zo geclaimd dat ik de vriendschap heb stopgezet, ik kreeg een enorm benauwd gevoel van haar.
Ik zeg absoluut niet dat jij ook zo bent, maar ik kreeg een beetje een déja-vu gevoel hierbij.
Ik snap heel goed wat je bedoeld. Ik kan ook soms heel claimerig overkomen en toen ze dat aangaf heb ik geprobeerd dit te veranderen. Ik denk je leert altijd van wat mensen aangeven en dat probeer ik dus ook.

Maar dit zou best wel kunnen dat ze het zo ervaarde. Ik weet wel dat ze stopte met dingen te vertellen omdat ze vond dat ik niet goed reageerde op dingen, dat ik dingen bijvoorbeeld niet snapte. Bijv een slechte relatie die ik niet kon steunen.

Dus wil ook zeker niet zeggen dat zij het niet zo ervaart heeft. Vind dit juist wel een nuttige reactie
Alle reacties Link kopieren
WaterigZonnetje schreef:
23-04-2018 12:00
Ik snap heel goed wat je bedoeld. Ik kan ook soms heel claimerig overkomen en toen ze dat aangaf heb ik geprobeerd dit te veranderen. Ik denk je leert altijd van wat mensen aangeven en dat probeer ik dus ook.

Maar dit zou best wel kunnen dat ze het zo ervaarde. Ik weet wel dat ze stopte met dingen te vertellen omdat ze vond dat ik niet goed reageerde op dingen, dat ik dingen bijvoorbeeld niet snapte. Bijv een slechte relatie die ik niet kon steunen.

Dus wil ook zeker niet zeggen dat zij het niet zo ervaart heeft. Vind dit juist wel een nuttige reactie
Uit deze reactie blijkt dat je open staat voor feedback en hier graag van wil leren. Maar er valt niet zo veel te leren. Wellicht geeft ze jou als te claimend ervaren. Dat kan. Dat betekent nog niet dat je iets verkeerds gedaan hebt of dit moet veranderen. Op dit moment zijn jullie geen match. Laat het zo.

Wat verder nog in de toekomst een aandachtspunt zou kunnen zijn, is je neiging tot veel geven en je schikken naar een ander. Hoeft niet erg te zijn, maar Let op dat dit niet met irreële verwachtingen gepaard gaat. Dat levert gegarandeerd teleurstellingen op. Bijvoorbeeld : ik ga geregeld joggen met een kennis. Zij bepaalt altijd welke route we lopen. Prima, mij maakt het niet uit. Laatst was ze vrij geïrriteerd en zei ze "ja, nou bepaal jíj maar eens een keer hoe we lopen. " Tja. Dat is wat mij betreft een klein voorbeeldje van wat ik bedoel. Geven, oké mits je je er goed bij voelt. Geven en intussen balen dat er niets terug komt is niet oké. Houd je verwachtingen reëel.
Alle reacties Link kopieren
Kan jalousie een rol spelen? Je schrijft namelijk ook dat ze vooral is veranderd nadat het uit ging met haar vriend. Ben je bevriend met haar nu ex vriend of zo?


Hoe dan ook; het klinkt alsof ze helemaal niet zo leuk is als je dacht. Niemand verdient het om ineens genegeerd te worden. En meegaan met een uitstapje en je totaal niet aanpassen aan het gezelschap waarmee je op stap bent is onfatsoenlijk.

Kortom; jammer, maar waarschijnlijk mis je er niets aan. Koester de leuke herinneringen.
Alle reacties Link kopieren
Sommige mensen gaan soms door een bepaalde fase en kunnen daardoor veranderen in hun gedrag. Toen het net uitging met mijn ex had ik ook een soort party-fase, ik werd ook best wel egoïstisch (zag ik toen zelf niet in) en deed alleen maar waar ik zelf zin in had. Kreeg daardoor ook conflicten en ruzies met vriendinnen die mij confronteerden met mijn gedrag. Pas later zag ik het zelf ook in en realiseerde ik me dat als ik op deze voet door zou gaan ik wel lange vriendschappen kwijt zou gaan raken. Je kan niet meer doen dan je nu al gedaan hebt, het aan haar laten weten hoe je erover denkt en het dan laten rusten. Vriendschap moet ook van 2 kanten komen. En soms verwateren vriendschappen, al bestaan ze al lang.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof zij er geen zin in heeft. Misschien zijn jullie ongemerkt uit elkaar gegroeid? Andere levens, andere keuzes, andere interesses. Niet iedereen kan daar goed mee om gaan.
Onze tijd is nu.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven