Bruiloft, wel of niet uitnodigen?

20-11-2019 20:36 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgend jaar gaan mijn partner en ik trouwen, tijd voor feest natuurlijk!!
Maar ik zit heel erg met mijn familie, een deel van mijn vaders kan wil ik wel uitnodigen, daar heb ik regelmatig contact mee en ook gezellig contact. Echter een ander deel zie ik vrijwel nooit en als we elkaar zien, hebben we niet veel te vertellen.
Van een kant denk ik dat ik me schuldig ga voelen als ik ze niet uitnodig, maar aan de andere kant denk ik niet dat ze veel gaan toevoegen aan de bruiloft.
What to do?
Alle reacties Link kopieren
jullie dag, jullie gastenlijst.
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
20-11-2019 22:28
jullie dag, jullie gastenlijst.
Dit. Ik heb uit gezinnen de ene neef/nicht wel uitgenodigd en de andere niet. Tja. Met de een had ik wel contact contact met de andere niet
Alle reacties Link kopieren
alleen die mensen uitnodigen die je er graag bij wilt hebben. Het is echt niet zo raar om maar een deel van de familie waar je goed contact mee hebt uit te nodigen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
moonenz schreef:
20-11-2019 22:28
jullie dag, jullie gastenlijst.
Dit!

Al heb ik van mijn opa nog wel wat commentaar gehad, maar onze bruiloft en ons budget.
Waar komt het schuldgevoel vandaan denk je?

Als dat is omdat je bang bent dat ze boos worden, zou ik me er niet te veel van aantrekken en ze niet uitnodigen.

Maar als je je schuldig voelt omdat je ze er ergens toch wel het liefst bij wil hebben, ook al kun je niet benoemen waarom, nodig je ze wel uit.

Met huwelijken kun je nooit iedereen tevreden houden, wat je ook doet. Dus doe vooral wat jezelf wil.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je mensen uitnodigen waar je niks mee hebt ?
Alle reacties Link kopieren
Nodig mensen uit als persoon niet als functionaris
Alle reacties Link kopieren
Hoe ziet jullie dag eruit?
Mensen die je nooit ziet maar toch 'uit goed fatsoen' uit wil nodigen, daar had je vroeger de receptie voor. Als je dat niet hebt en bv wel een avondfeest, dan zou je ze daar voor uit kunnen nodigen als je denkt dat je er niet onderuit kunt.

Maar zie je ze echt nooit of gewoon niet vaak?
Alle reacties Link kopieren
Om hoeveel mensen gaat het en hoeveel gasten hebben jullie nu op de lijst?

Om dit soort dingen ontstaan soms de grootste bruiloftsrellen ( en dan vaak nog niet eens door de overgeslagen mensen zelf maar je schoonmoeder of je oma die vindt dat dat niet heurt)
Als het dan maar om een paar mensen gaat en je kan een rel voorkomen... Is dat het overwegen waard.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat het punt is met een paar mensen extra uitnodigen om een rel te voorkomen dat het altijd weer leidt tot nog meer gezeik, altijd zijn er wel een stelletje dat toch ook echt echt uitgenodigd moet worden .

Jullie feest jullie gasten !
Je kan het nooit voor iedereen goed dan daar ben ik inmiddels ook wel achter .
Doe wat je zelf wil, zie je ze nooit en heb je geen band dan gewoon niet .
Mijn ervaring inmiddels is dat een trouwerij ineens een heleboel punten naar boven haalt van hoe het dan wel niet hoort en moet .
Dat daar dan een rel uit ontstaat zegt meer over de relschoppers die ineens denken een mening op te mogen dringen over een ander z’n trouwdag .
Als het gaat om slechts drie neven, dan zou ik hen toch uitnodigen.
Op die manier heb je iedereen geïncludeerd.

Bij ons is de ongeschreven regel: of je nodigt alle nichten+neven uit. of je nodigt geen enkele nicht of neef uit. Idem voor tantes+ooms.

Maar ja, ik kom dan ook uit een familie waarin mijn ouders (langdurig) gezeik krijgen over wat ik wel en niet doe.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
20-11-2019 23:12
Als het gaat om slechts drie neven, dan zou ik hen toch uitnodigen.
Op die manier heb je iedereen geïncludeerd.

Bij ons is de ongeschreven regel: of je nodigt alle nichten+neven uit. of je nodigt geen enkele nicht of neef uit. Idem voor tantes+ooms.

Maar ja, ik kom dan ook uit een familie waarin mijn ouders (langdurig) gezeik krijgen over wat ik wel en niet doe.
Ik heb aan een kant 10 ooms en tantes, 29 neven en nichten (zonder aanhang!), alles of niks scheelt dus al snel 70 mensen op de gastenlijst. Oftewel, in die familie nodig je uit wie je er bij wil hebben. En soms krijg je een oom of tante waar je wat minder mee hebt 'cadeau' omdat die dan het vervoer voor ons regelt.

Ik vind dat je altijd alleen mensen uit moet nodigen die je er bij wil hebben, maar ik zou mijn keuze wel af laten hangen van hoeveel mensen er dan (niet uitgenodigd) overblijven. Als dat er maar een paar zijn dan zou ik toch gewoon iedereen uitnodigen. Als zij daar geen zin in hebben komen ze toch niet en anders is het een mooie gelegenheid om elkaar waar eens te zien.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het contact tussen die familieleden onderling? Als dat wel goed is, zou ik ze toch allemaal uitnodigen, zodat ze elkaar ook allemaal weer eens zien. Je gasten zijn er niet alleen als zaalvulling voor jou: het is ook wel sympathiek als zij ook een leuke dag hebben.
Maak het jezelf niet zo moeilijk. Jullie feest moet leuk zijn. Dat betekent dat jullie de mensen uitnodigen die jullie dierbaar zijn en belangrijk zijn voor jullie. Dat zijn die mensen niet. Die mensen voegen nul komma nul toe aan jullie leven. Het is wel heel gek om mensen uit te nodigen die je niet boeiend vindt.
De mensen die daar moeilijk over gaan doen kun je ook skippen van de gastenlijst, want die zijn dan blijkbaar ook niet leuk.
Altijd zo’n onzin om te denken dat je verplicht bent om mensen uit te nodigen.
Odense2 schreef:
20-11-2019 23:12
Als het gaat om slechts drie neven, dan zou ik hen toch uitnodigen.
Op die manier heb je iedereen geïncludeerd.

Bij ons is de ongeschreven regel: of je nodigt alle nichten+neven uit. of je nodigt geen enkele nicht of neef uit. Idem voor tantes+ooms.

Maar ja, ik kom dan ook uit een familie waarin mijn ouders (langdurig) gezeik krijgen over wat ik wel en niet doe.
Wat een vreselijke familie heb je dan. Lijkt me een ramp om zo te moeten leven. Jullie zijn zeker ook zo’n familie die verplicht Kerst met elkaar moet vieren, terwijl jullie helemaal geen leuke band hebben met iedereen?
Alle reacties Link kopieren
Hatchi schreef:
21-11-2019 06:11
Wat een vreselijke familie heb je dan. Lijkt me een ramp om zo te moeten leven. Jullie zijn zeker ook zo’n familie die verplicht Kerst met elkaar moet vieren, terwijl jullie helemaal geen leuke band hebben met iedereen?
Wat een onzin. Hier is het ook alle neven en nichten uitnodigen of allemaal niet, zelfde geld voor ooms en tantes. En dat is aan 1 kant ook een stuk of 15 inmiddels ooms en tantes en 25 neven en nichten + aanhang. Van die 70 personen komen er in ieder geval meestal een aantal niet (meestal dezelfden). En kerst vieren we gewoon met het eigen gezin, niet met de hele bups ooms en tantes.

En ondanks dat je wel alle ooms en tantes en neven en nichten uitnodigt kun je nog steeds een sneer krijgen. Toen ik trouwde en keurig netjes alle neven en nichten uitgenodigd heb, bewust zonder kinderen, want dan kwam je al gauw weer op 25-50 personen extra (ik ben nu eenmaal 1 van de jongste van de neven en nichten) kreeg ik van 1 nicht een sneer in het gemeentehuis. Zij was met haar volwassen dochter naar het gemeentehuis gekomen, ja want ze mocht 's avonds niet mee.
Voor mij zou het een beetje afhangen om hoeveel mensen we het hebben en wat de verhouding is hoeveel je er wel of niet uitgenodigd. En ik denk ook wel een beetje over hoe mijn vader er dan verder instaat. Natuurlijk het is mijn dag, mijn budget enzovoort, maar ik wil wel altijd een beetje rekening houden met anderen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor onze bruiloft ook alleen directe familie uitgenodigd. Hij heeft een hele grote familie met een hoop nichten en neven die hij nauwelijks tot nooit eigenlijk ziet of spreekt. Echt niet dat wij nog meer zouden gaan betalen voor mensen die wij nooit zien. Dus alleen de zussen en broer van zijn ouders uitgenodigd. En 1 neef met kids waar hij wel meer contact mee heeft.

Van mijn kant heb ik niemand uitgenodigd (behalve mijn moeder en broer) omdat er geen contact meer is met de resterende ooms en tantes. Heb ze niet eens verteld dat ik in Engeland woon, ook niet dat ik getrouwd ben nu.

Jullie feestje, jullie beslissing. Zeker ook qua kosten zal het je enorm schelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven