Buitenlandse vriend?!

21-10-2018 22:03 116 berichten
Ik heb sinds een tijdje een vriend die niet van Nederlandse afkomst is. Nu is het probleem dat mijn familie snel vooroordelen heeft. Nu is mijn vraag of jullie misschien tips hebben hoe ik dit het beste tegen mijn familie kan vertellen?
Phoebe-returns schreef:
22-10-2018 14:20
Ja natuurlijk snap ik dat je dat graag wil en dat dit lastig is, maar dat iemand beoordelen enkel op afkomst nogal generaliserend is, dat ben je toch hoop ik wel met me eens, net als dat dat niet kan? (Althans dat vind ik)
Daar hoef je, ondanks dat het je ouders zijn, i.m.o echt niet in mee hoor...
Ik ben het helemaal met je eens ik ben totaal niet zoals mijn ouders
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
22-10-2018 13:40
Dat doen veruit de meeste mensen. Mensen vragen mij altijd waar ik vandaan kom, en als ik mijn geboorteplaats noem vragen ze waar ik echt vandaan kom :facepalm:

Alsof ik niet echt uit mijn geboorteplaats kan komen met mijn kleur... En mijn ouders blijkbaar ook niet, want als is hun geboortekaarten noem vragen ze weer waar hun ouders vandaan komen. Je kunt blijkbaar niet gewoon een Nederlander zijn met een kleurtje. Mensen beseffen niet hoe discriminerend het is om maar door te blijven vragen waar je vandaan komt. En als ik steeds Nederlandse plaatsnamen blijf noemen komt opeens de vraag hoe ik dan aan mijn kleur kom. Dan begin ik uit te leggen over erfelijkheid en zo. Maar dat is niet wat ze willen horen. Ze willen me kunnen plaatsen in een hokje buiten Nederland.
:hihi:

Ik kan me zo voorstellen dat dit enorm irritant is. :hug:
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Gewoon vertellen, je kunt er niets anders van maken. Als zij dat niet accepteren of vooroordelen over hebben, kun je die toch niet wegnemen.
Het enige wat je kan doen is je eigen gang gaan.
Mijn (Nederlandse) vader stelde al vrij snel mijn (Servische) moeder voor aan zijn ouders, in de jaren 70. Zij was hier gekomen als gastarbeider, en in een klein dorp in Drenthe kenden ze nog niet zoveel buitenlanders.
Mijn vader vond dit ook lastig en was bang voor de vooroordelen van zijn ouders, dus heeft eerst gezegd dat ze Engelse was (was blijkbaar minder vreemd) terwijl mijn moeder erg 'donker' was.
Mijn oma zei gelijk; als zij Engels is, dan ben ik een Chinees :D
En ze werden de beste vriendinnen, mijn moeder noemde haar mama :heart:
Alle reacties Link kopieren
Kaydens schreef:
22-10-2018 13:42
Ik heb zeker niet de mentaliteit over genomen als ik dat had gedaan had ik het zelfde gedacht over mijn vriend als mijn ouders.
Niet zo moeilijk doen dan. Als kleur voor jou geen punt is, maak er dan ook geen punt van. Gewoon voorstellen alsof hij blank was.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
22-10-2018 13:48
niet zo stoken!
Dat is niet stoken, het is advies. Als je niet naar kleur kijkt maak je er geen punt van, ook niet voor anderen. Dus gewoon voorstellen als dit is X en hij is mijn vriend. Als je de kleur gaat benoemen ben je hem anders aan het behandelen op basis van huidskleur, dat is discriminatie, TO wil niet discrimineren dus dan moet ze dat ook niet doen.
Annelleke schreef:
22-10-2018 15:20
Niet zo moeilijk doen dan. Als kleur voor jou geen punt is, maak er dan ook geen punt van. Gewoon voorstellen alsof hij blank was.
Dat is nou het hele punt als ik hem gewoon kon voorstellen had ik dat allang gedaan. Dat mijn familie niet zo makkelijk is kan ik niks aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Kaydens schreef:
22-10-2018 15:45
Dat is nou het hele punt als ik hem gewoon kon voorstellen had ik dat allang gedaan. Dat mijn familie niet zo makkelijk is kan ik niks aan doen.
Je kán hem gewoon voorstellen. Wat zij daarover denken of zeggen is niet jouw probleem, en ze kunnen niet écht iets doen he..Het is niet zo dat ze jou kunnen laten oppakken doordat je iemand date die niet helemaal 'blank' is he.
Dus het kan wel.
Als mijn vader dat in de jaren 70 kon, kan jij het nu helemaal.
Je maakt het jezelf moeilijk door er zo tegenaan te hikken. T zou me echt een worst wezen als mijn ouders lelijke/racistische dingen zouden roepen, des te meer reden om mijn eigen gang te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Jij maakt het jezelf nu moeilijk door in de angst te blijven . Nogmaals ; wat kunnen ze nou echt doen dan? Jou of hem lynchen? Nee dus. Gewoon je eigen gang gaan. Doe je dat niet, dan kun je je hele leven wel aan hen blijven aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Kaydens schreef:
22-10-2018 15:45
Dat is nou het hele punt als ik hem gewoon kon voorstellen had ik dat allang gedaan. Dat mijn familie niet zo makkelijk is kan ik niks aan doen.
Je kunt hem gewoon voorstellen. Gewoon: ma, pa, dit is X, mijn vriend.


Waarom denk je dat dat onmogelijk is? Raak je je stem kwijt als je dat zegt of zo? Het kán, je wil niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dit probleem helemaal. Het is echt niet zo makkelijk om tegen je familie te zeggen dat je met een jongen datet die niet in hun ideale plaatje past. Je moet je constant verdedigen en je krijgt te maken met vastgeroeste ideeën. Zelf ben ik opgegroeid in een omgeving waar veel mensen helemaal niks hebben met "buitenstaanders" die hier niet al generaties lang leven. Ik heb met meerdere jongens gedatet die getint waren en het was elke keer weer een hel om te vechten tegen die vooroordelen. Het is heel makkelijk om zomaar te zeggen; ach, je moet gewoon je familie trotseren. Zo zit het niet. Je wilt namelijk ook een goede band met je ouders blijven onderhouden en het is zwaar als zij jou niet steunen. Daarbij zijn mijn omgeving en familie met elkaar verweven, wat het erg lastig maakt. Ik hou namelijk ontzettend veel van de plek waar ik ben opgegroeid en de mensen die er wonen, maar ik zou zo graag willen dat ze verder zouden kijken dan hun neus lang is. Ik hoop toch echt dat jouw ouders wél ooit bijdraaien, bij mij moet alles helaas nog steeds in het geniep om de vrede te bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Barnabas schreef:
22-10-2018 18:10
Ik snap dit probleem helemaal. Het is echt niet zo makkelijk om tegen je familie te zeggen dat je met een jongen datet die niet in hun ideale plaatje past.
Je hoeft niet tegen ze te zeggen dat hij niet in hun plaatje past, je zegt dat hij je vriend is, klaar

Je moet je constant verdedigen en je krijgt te maken met vastgeroeste ideeën.
je hoeft je niet te verdedigen, sterken nog, ik raad dat af. De dingen zijn zoals ze zijn, als ze van je houden accepteren ze jou en je keuzes
Zelf ben ik opgegroeid in een omgeving waar veel mensen helemaal niks hebben met "buitenstaanders" die hier niet al generaties lang leven. Ik heb met meerdere jongens gedatet die getint waren en het was elke keer weer een hel om te vechten tegen die vooroordelen.
echt waar, stop met vechten, laat hij probleem bij hun, maak het niet jouw probleem
Het is heel makkelijk om zomaar te zeggen; ach, je moet gewoon je familie trotseren. Zo zit het niet. Je wilt namelijk ook een goede band met je ouders blijven onderhouden en het is zwaar als zij jou niet steunen.

je hoeft je familie niet te trotseren, ze stelt ze voor een voldongen feit, en als zij jou niet belangrijk genoeg vinden om de band te houden ondanks je liefde voor je vriend weet je heel precies wat je aan ze hebt.


Daarbij zijn mijn omgeving en familie met elkaar verweven, wat het erg lastig maakt. Ik hou namelijk ontzettend veel van de plek waar ik ben opgegroeid en de mensen die er wonen, maar ik zou zo graag willen dat ze verder zouden kijken dan hun neus lang is. Ik hoop toch echt dat jouw ouders wél ooit bijdraaien, bij mij moet alles helaas nog steeds in het geniep om de vrede te bewaren.

welke vrede? Er is geen vrede als je dingen in het geniep moet doen. En als je dingen in het geniep doet geef je ze eigenlijk gelijk, wat je doet is fout en verkeerd, want zelfs jij vindt dat het het daglicht niet kan verdragen
En ja het is makkelijk praten, maar het is net zo makkelijk doen als je beseft waar het nou eigenlijk om gaat. Het gaat om respect voor jou en jouw keuzes. En als ze dat niet op kunnen brengen moet je je afvragen wat bloedbanden eigenlijk betekenen. En if je je niet beter kunt omringen met mensen die van je houden en je respecteren. Mijn gekozen familie is zoveel liefdevoller dan mijn bloedfamile. Ze steunen me, respecteren me, houden van me om wie ik ben, en niet omdat ik naar hun pijpen dans. Je hebt niks aan banden met mensen die je dat niet kunnen bieden.
Kaydens schreef:
21-10-2018 22:07
Half Jamaicaans en half Nederlands
En hij is geboren in getogen in Jamaica? Anders begrijp ik volstrekt niet waarom je 'buitenlandse vriend' schrijft.
Annelleke schreef:
22-10-2018 13:40
Dat doen veruit de meeste mensen. Mensen vragen mij altijd waar ik vandaan kom, en als ik mijn geboorteplaats noem vragen ze waar ik echt vandaan kom :facepalm:

Alsof ik niet echt uit mijn geboorteplaats kan komen met mijn kleur... En mijn ouders blijkbaar ook niet, want als is hun geboortekaarten noem vragen ze weer waar hun ouders vandaan komen. Je kunt blijkbaar niet gewoon een Nederlander zijn met een kleurtje. Mensen beseffen niet hoe discriminerend het is om maar door te blijven vragen waar je vandaan komt. En als ik steeds Nederlandse plaatsnamen blijf noemen komt opeens de vraag hoe ik dan aan mijn kleur kom. Dan begin ik uit te leggen over erfelijkheid en zo. Maar dat is niet wat ze willen horen. Ze willen me kunnen plaatsen in een hokje buiten Nederland.
Maak dit zo vaak mee. Wat een intense dommigheid toch.
Alle reacties Link kopieren
Je moet eerst met iets komen wat ze erger vinden dan een andere huidskleur. Misschien vinden ze homoseksualiteit ook niks en kun je proberen om daar eerst mee thuis te komen. ;-)
.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
22-10-2018 18:29
En ja het is makkelijk praten, maar het is net zo makkelijk doen als je beseft waar het nou eigenlijk om gaat. Het gaat om respect voor jou en jouw keuzes. En als ze dat niet op kunnen brengen moet je je afvragen wat bloedbanden eigenlijk betekenen. En if je je niet beter kunt omringen met mensen die van je houden en je respecteren. Mijn gekozen familie is zoveel liefdevoller dan mijn bloedfamile. Ze steunen me, respecteren me, houden van me om wie ik ben, en niet omdat ik naar hun pijpen dans. Je hebt niks aan banden met mensen die je dat niet kunnen bieden.
Bedankt voor de lieve reactie, Annelleke. Misschien dat ik ooit genoeg ballen kweek, maar nu kan ik het nog niet.
Barnabas schreef:
22-10-2018 18:10
Ik snap dit probleem helemaal. Het is echt niet zo makkelijk om tegen je familie te zeggen dat je met een jongen datet die niet in hun ideale plaatje past. Je moet je constant verdedigen en je krijgt te maken met vastgeroeste ideeën. Zelf ben ik opgegroeid in een omgeving waar veel mensen helemaal niks hebben met "buitenstaanders" die hier niet al generaties lang leven. Ik heb met meerdere jongens gedatet die getint waren en het was elke keer weer een hel om te vechten tegen die vooroordelen. Het is heel makkelijk om zomaar te zeggen; ach, je moet gewoon je familie trotseren. Zo zit het niet. Je wilt namelijk ook een goede band met je ouders blijven onderhouden en het is zwaar als zij jou niet steunen. Daarbij zijn mijn omgeving en familie met elkaar verweven, wat het erg lastig maakt. Ik hou namelijk ontzettend veel van de plek waar ik ben opgegroeid en de mensen die er wonen, maar ik zou zo graag willen dat ze verder zouden kijken dan hun neus lang is. Ik hoop toch echt dat jouw ouders wél ooit bijdraaien, bij mij moet alles helaas nog steeds in het geniep om de vrede te bewaren.
Precies jij snap het helemaal. Ik denk dat we in dezelfde situatie zitten. Je ouders negeren en je eigen leven leiden is makkelijke gezegd dan gedaan. Die mensen hebben me wel opgevoed en alles gedaan wat ze dachten dat goed was ik kan niet zomaar tegen ze keren
Kaydens schreef:
22-10-2018 22:05
Precies jij snap het helemaal. Ik denk dat we in dezelfde situatie zitten. Je ouders negeren en je eigen leven leiden is makkelijke gezegd dan gedaan. Die mensen hebben me wel opgevoed en alles gedaan wat ze dachten dat goed was ik kan niet zomaar tegen ze keren
Het is ook niet zomaar. Ze accepteren je partner niet puur alleen gebaseerd op zijn kleurtje.
Alle reacties Link kopieren
Kaydens schreef:
22-10-2018 22:05
Precies jij snap het helemaal. Ik denk dat we in dezelfde situatie zitten. Je ouders negeren en je eigen leven leiden is makkelijke gezegd dan gedaan. Die mensen hebben me wel opgevoed en alles gedaan wat ze dachten dat goed was ik kan niet zomaar tegen ze keren
Knuffel voor jou! Ik vind het heel lastig om me af te wenden van mijn ouders, ook al hebben ze niet dezelfde visie in het leven als ik. Hopelijk kunnen we allebei ooit voor ons geluk gaan, mét de steun van onze ouders...

Edit: Ik heb even geloept en zag dat je nog vrij jong bent. Ik hoop dat je mettertijd wel gewoon mag doen wat je wilt, ik ben 25 en ik heb nog steeds controlerende ouders.
Barnabas schreef:
22-10-2018 22:18
Knuffel voor jou! Ik vind het heel lastig om me af te wenden van mijn ouders, ook al hebben ze niet dezelfde visie in het leven als ik. Hopelijk kunnen we allebei ooit voor ons geluk gaan, mét de steun van onze ouders...

Edit: Ik heb even geloept en zag dat je nog vrij jong bent. Ik hoop dat je mettertijd wel gewoon mag doen wat je wilt, ik ben 25 en ik heb nog steeds controlerende ouders.
Echt heel lief van je ❤️
Alle reacties Link kopieren
Hoezo is jouw vriend niet van NL Afkomst? Een van zijn ouders is toch NL En hij is waarschijnlijk ook hier geboren. Hij is dus geen buitenlander.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-10-2018 08:34
Hoezo is jouw vriend niet van NL Afkomst? Een van zijn ouders is toch NL En hij is waarschijnlijk ook hier geboren. Hij is dus geen buitenlander.
als (ALS) hij daar geboren is, is hij niet van Nederlandse afkomst
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-10-2018 08:36
als (ALS) hij daar geboren is, is hij niet van Nederlandse afkomst
Als een van zijn ouders Nederlands is maakt het niet uit waar hij is geboren en is hij van Nederlandse afkomst.
Alle reacties Link kopieren
Annelleke schreef:
23-10-2018 08:46
Als een van zijn ouders Nederlands is maakt het niet uit waar hij is geboren en is hij van Nederlandse afkomst.
nee hoor:
https://www.encyclo.nl/begrip/afkomst
Afkomst: waar iemand vandaan komt of uit geboren is vb: hij is van Marokkaanse afkomst

het woord afkomst zegt iets over waar je geboren bent. ALS de vriend van TO in een ander land geboren is, is hij van buitenlandse afkomst
Maar dat maakt hem nog geen buitenlander (mits hij de NL nationaliteit heeft
Alle reacties Link kopieren
Het enige wat TO zegt is dat zijn vader een Jamiciaan is en zijn moeder een Nederlandse. Wanneer hij hier is geboren en hij heeft een Nederlands paspoort dan is hij geen buitenlander. Hij is op zijn minst ook van Nederlandse afkomst zelfs wanneer hij niet hier geboren is.

Het probleem zit in zijn kleur en dat probeert men te vervullen door hem onterecht als buitenlander te bestempelen maar het feit dat je niet blank bent betekent niet dat je een buitenlander bent. Net zo goed als er blanke mensen zijn die uit het buitenland komen waar pa en ma waarschijnlijk een stuk minder moeite mee hebben.

Laten we het beestje gewoon bij de naam noemen. Dit gaat niet over afkomst maar vooral over huidskleur.

He tprobleem is niet dat hij een buitenlander is maar het probleem is dat hij er in de gedachte van een bekrompen geest uit ziet als een buitenlander.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
23-10-2018 08:51
nee hoor:
https://www.encyclo.nl/begrip/afkomst
Afkomst: waar iemand vandaan komt of uit geboren is vb: hij is van Marokkaanse afkomst

het woord afkomst zegt iets over waar je geboren bent. ALS de vriend van TO in een ander land geboren is, is hij van buitenlandse afkomst
Maar dat maakt hem nog geen buitenlander (mits hij de NL nationaliteit heeft
Dan zijn een heleboel allochtonen van niet westerse afkomst eigenlijk dus wel gewoon van Nederlandse afkomst.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven