Claimende vriendin van zoon

11-06-2019 18:45 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om herkenbaarheid nieuwe nick aangemaakt. Zoon heeft sinds ongeveer 1.5 jaar een vriendin. Een vriendelijke en leuke meid maar ik zie nu toch wel wat dingen waar ik me zorgen over maak. Beiden zijn 19 jaar. Zoon doet een werk/leeropleiding, heeft dus een volledige werkweek. Heeft daarnaast nog een hobby waar hij eerst heel fanatiek mee bezig was. Vriendin is afgelopen september begonnen met een studie maar na paar weken er al mee gestopt omdat het niet was wat ze had verwacht. Ze begint nu in september aan een andere studie maar ook daar klinkt ze niet erg enthousiast over. Al die tijd zit ze thuis, heeft geen baan gezocht in de tussentijd. Gaat erg laat naar bed want ze kan elke ochtend immers uitslapen. Zoon moet wel vroeg opstaan maar hier houdt ze geen rekening mee. Ze blijft tot 's avonds laat als ze langs komt en appt hem tot midden in de nacht. Ze claimt hem volledig, als hij samen met haar is reageert hij niet op appjes of als hij gebeld wordt, iets wat hij wel doet als zij niet bij hem is. Als hij bezig wil met zijn hobby heeft zij iets waar hij mee moet helpen zodat zijn hobby er bij inschiet. ik heb zoon zien veranderen van een sociale en lieve jongen in iemand die totaal in de ban is van zijn vriendin en door haar wordt afgeschermd om met anderen om te gaan. Ik maak me hier best wel zorgen om. Hoe kan ik hier het beste met hem over in gesprek gaan. Ik wil niet zijn vriendin in een kwaad daglicht stellen, want de kans is groot dat hij dan juist partij voor haar kiest en hij helemaal in haar greep komt. Maar ik wil wel mijn zorgen hierover naar hem uitspreken want ik heb er een heel naar gevoel bij.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
11-06-2019 19:33
Precies.

Mensen van 19 zijn dus wel volwassenen maar het helpt idd wel om wel tijden en regels af te dwingen/ op te leggen. Zijn ze lekker snel weg en idd geen last meer..
Tja, ook al ben je volwassen dan nog kun je rekening houden met de rest. Dus dat je vriendinnetje x tijd naar huis gaat vind ik geen vreemde afspraak. Je wilt zelf ook gewoon kunnen slapen en niet om 2 uur nog eens gestoord worden terwijl het vriendinnetje van je broertje naar huis gaat. Net zoals dat hij niet middenin de nacht gaat liggen bellen en dat het geluid van zijn telefoon gewoon uit kan. Als je om zes uur in de ochtend moet douchen ga je ook niet knoerthard de muziek aanzetten. Hetzelfde geldt ook voor tv kijken en gamen, volume laag, je houdt gewoon rekening met de rest van de mensen in huis. Of je nu tien, negentien of achtendertig bent...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees niet dat die vriendin zoveel verkeerd doet. Het is vooral TO die haar zoon ziet veranderen en dat lastig vindt.


Ik denk dat de zoon van TO vanzelf ontdekt wat bij hem past in het leven en in zijn relaties. Dat kan wezenlijk anders zijn dan TO zelf zou kiezen of gekozen heeft. Dat maakt het niet fout of iets waar paal en perk aan gesteld moet worden.

Ik heb bijvoorbeeld heel andere keuzes gemaakt dan mijn ouders, en ik leef gewoon nog.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Omdat zij niet werkt kan zij overdag doen en laten wat ze wil en denkt dat zoon dit ook kan. Verwacht dat hij dan maar vrij vraagt wat uiteraard niet kan. Dit heeft op het werk tot strubbelingen geleid wat gelukkig ondertussen wel is opgelost. Zoon heeft nu een inkomen en heeft eerder ook altijd een bijbaantje gehad. Hij heeft al een mooi bedrag gespaard hierdoor. Vriendin vindt uit eten gaan en andere uitjes erg belangrijk maar heeft hier zelf geen geld voor. Ik ben zeker niet jaloers zoals iemand hier noemde, zie zoon het liefst gelukkig met een leuke vriendin. Maar ik krijg zelf langzamerhand een beetje de indruk dat zij vooral van hem profiteert en dat vind ik wel moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Het klinkt allemaal niet gezond, maar ik ben van mening dat er weinig is dat je kan doen om deze situatie te veranderen. Ik lees dat je vindt dat zijn vriendin hem te veel in haar greep heeft. Dat mag je vinden en de kans is groot dat het inderdaad zo is. Alleen, ik neem aan dat hij vrijwillig in deze liefdesrelatie zit dus dat hij erachter staat. Hij heeft nooit zorgen uitgesproken over zich gevangen voelen in zijn relatie oid, wat absoluut NIET wil zeggen dat hij dat niet voelt. Wat dit wel impliceert is dat je weinig recht hebt om hem te laten inzien hoe negatief je denkt over de dynamiek tussen zoon en vriendin. Vind ik.

Ze zijn 19 jaar oud, dus jongvolwassen. Je zoon zal nog een veelheid van fouten maken in zijn leven, waarover hij later ongetwijfeld zal reflecteren en denken: Hoe heb ik dit kunnen later gebeuren? Maar dat is het leven. Dat maken we allemaal mee, zelfs als pakweg 80-jarige. Hoe ouder je kinderen worden, hoe minder invloed je op hen kan hebben en ook MAG hebben, vind ik. Laat hem maar met zijn hoofd tegen de muur lopen. Daaruit zal hij veel meer leren dan van een moeder die haar zorgen uit over zijn relatie met zijn vaste vriendin (quasi niks).

Pas op, ik begrijp je zorgen volkomen en natuurlijk wil je als moeder dat je kinderen zo gelukkig mogelijk zijn. Je kan in deze situatie gewoon weinig doen. Als je toch iets wil doen, kan je af en toe SUBTIEL en LUCHTIG naar zijn relatie vragen en hier SPECIFIEKE vragen over stellen. Zo kan je in het beste geval wat meer inzicht te krijgen in hun dynamiek en als je steeds vaker merkt dat hij niet erg gelukkig blijkt te zijn, kan je non-verbaal je ongenoegen uiten. En zo hopen dat hij sommige aspecten van de relatie in vraag begint te stellen. Naar mijn mening is dit het maximale dat je kan doen om je doel te bereiken. Door te veel druk langs jouw kant zal hij alleen maar verder van je af willen staan.

edit: enkel OP gelezen
charlotte717 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 19:55
6.19% gewijzigd
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
11-06-2019 19:40
Prima dat kan. Maar daarom kan je het wel gewoon bespreken. Bijv wanneer je zoon er moe uit ziet of klaagt dat hij moe is. Wat hij ermee doet moet ie zelf weten.
Ik heb dit niet meer gedaan nadat ze oud genoeg waren om zelf na te denken. Er komt een punt dat moederschap verandert, zeker als er vaste relaties ontstaan. Mijn rol veranderende van zorgen naar luisteren en weer verder. Iemand van 19 die te weinig slaapt omdat zijn vriendin blijft appen moet toch zélf het lumineuze idee krijgen dat de telefoon ‘s nachts beter uit kan? Het is geen kind meer.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
11-06-2019 19:28
Wat gek dat mensen vinden dat er geen regels qua tijden hoeven te zijn. Bij mij thuis was het ook door de week blijft vriendje tot x tijd. Ook al was ik zelf vrij, mijn ouders moesten ook gewoon werken. Ik vind het niet gek om daar afspraken over te maken.

Dat zoon zo slim is om niet zijn geluid uit te zetten in de nacht is zijn probleem, tenzij hij zijn huisgenoten ermee wakker maakt dan afspreken dat hij zijn geluid uitzet.

Verder laat het gaan, hij moet zelf zijn fouten maken. Als de verliefdheid wegzakt komt hij er wel achter dat het niet geweldig is en komt er vast een einde aan.
Ik zeg nergens dat er geen regels mogen zijn, maar vind dat je die regels bespreekt met zoon en die kan het vertellen aan zijn vriendin. Zoon heeft daar de verantwoordelijkheid voor. Iemand naar huis sturen is zo kinderlijk bijv. Daar jaag je ze alleen maar mee weg.

Ik had op die leeftijd ook een vriendje met ouders die hem klein wilden houden en niet naar zijn leeftijd behandelen: gevolg hij zat bij mii op mijn kamer en later vertrok ie zo snel als ie kon naar de andere kant van het land, zo ver mogelijk bij zijn ouders vandaan.
Seriously?
Alle reacties Link kopieren
Johanneke2020 schreef:
11-06-2019 19:43
Omdat zij niet werkt kan zij overdag doen en laten wat ze wil en denkt dat zoon dit ook kan. Verwacht dat hij dan maar vrij vraagt wat uiteraard niet kan. Dit heeft op het werk tot strubbelingen geleid wat gelukkig ondertussen wel is opgelost. Zoon heeft nu een inkomen en heeft eerder ook altijd een bijbaantje gehad. Hij heeft al een mooi bedrag gespaard hierdoor. Vriendin vindt uit eten gaan en andere uitjes erg belangrijk maar heeft hier zelf geen geld voor. Ik ben zeker niet jaloers zoals iemand hier noemde, zie zoon het liefst gelukkig met een leuke vriendin. Maar ik krijg zelf langzamerhand een beetje de indruk dat zij vooral van hem profiteert en dat vind ik wel moeilijk.
Ik weet niet hoe jij je kind inschat hoor maar ik zou hopen dat mijn negentienjarige zelf wel weet wat hij doet. Dat hij zelf ook kan bedenken dat geregeld uit eten niet zo handig is. Dat zij wellicht profiteert. Beetje meer vertrouwen in je kind. En wie weet verspild hij wel honderden euro's aan een verkeerde vriendin, daar komt hij vanzelf achter. Hij moet toch echt zelf zijn fouten maken en er lering uit trekken...
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Je zoon werkt voor zijn geld en mag het uitgeven aan wat hij wil. Dat kan dus ook een meisje zijn. Dat doen best veel jongens, drankjes in de disco, taxi, onzinnige prullen.. en dan hebben ze nog niet eens verkering.

Het is echt aan hem TO. Hoe lastig ook.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Johanneke2020 schreef:
11-06-2019 19:43
Maar ik krijg zelf langzamerhand een beetje de indruk dat zij vooral van hem profiteert en dat vind ik wel moeilijk.
Ja snap ik echt. En het zou zo maar kunnen dat het ook klopt. Alleen hij is op het punt zoals de stellen van ooit. Je weet wel toen jij als jonge vrouw dit gedrag ook zag gebeuren bij stellen in de omgeving, familie en vrienden. Je kunt het vaststellen maar weinig aan doen. Een vriend van zoon kan wellicht degene zijn die wel doorkomt. Maar jullie niet (meer).
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
11-06-2019 19:22
In de ochtend als zoon weg is, lekker muziekje op en net zolang stofzuigen boven tot ze opstaat! En heel vrolijk roepen, hoeveel boterhammen wil je? Zal ik ff koffie zetten? :shout:
:HA:
Kia•Ora schreef:
11-06-2019 19:28
Wat gek dat mensen vinden dat er geen regels qua tijden hoeven te zijn. Bij mij thuis was het ook door de week blijft vriendje tot x tijd. Ook al was ik zelf vrij, mijn ouders moesten ook gewoon werken. Ik vind het niet gek om daar afspraken over te maken.

Dat zoon zo slim is om niet zijn geluid uit te zetten in de nacht is zijn probleem, tenzij hij zijn huisgenoten ermee wakker maakt dan afspreken dat hij zijn geluid uitzet.

Verder laat het gaan, hij moet zelf zijn fouten maken. Als de verliefdheid wegzakt komt hij er wel achter dat het niet geweldig is en komt er vast een einde aan.

Dit is hier ook zo. Door de weeks is het om 23:00 uur stil in huis, zodat iedereen die dat wil kan slapen. Dan is er geen bezoek meer boven, en wordt er niet meer gedoucht, tenzij overmacht. Logees worden aangekondigd, en bezoek dat langer blijft daar mogen ze mee in de keuken gaan zitten, is een aanbouw en dat geluid horen we boven niet.

Dat communiceren we met de kinderen, die dat regelen met hun vrienden.
Alle reacties Link kopieren
MeredithGrey schreef:
11-06-2019 19:46
Ik zeg nergens dat er geen regels mogen zijn, maar vind dat je die regels bespreekt met zoon en die kan het vertellen aan zijn vriendin. Zoon heeft daar de verantwoordelijkheid voor. Iemand naar huis sturen is zo kinderlijk bijv. Daar jaag je ze alleen maar mee weg.

Ik had op die leeftijd ook een vriendje met ouders die hem klein wilden houden en niet naar zijn leeftijd behandelen: gevolg hij zat bij mii op mijn kamer en later vertrok ie zo snel als ie kon naar de andere kant van het land, zo ver mogelijk bij zijn ouders vandaan.
Ik snap je, vond het vooral gek dat ik bij meerderen hier las dat je daar geen afspraken over maakt. Ik vind dat niet meer dan normaal. Wegsturen is kinderachtig, maar je kunt prima samen een afspraak daarover maken. Door de week bezoek tot 22.30 uur tenzij het een feestje is. Geluid van telefoon uit want het maakt mij ook wakker. Etc.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
11-06-2019 19:42
Tja, ook al ben je volwassen dan nog kun je rekening houden met de rest. Dus dat je vriendinnetje x tijd naar huis gaat vind ik geen vreemde afspraak. Je wilt zelf ook gewoon kunnen slapen en niet om 2 uur nog eens gestoord worden terwijl het vriendinnetje van je broertje naar huis gaat. Net zoals dat hij niet middenin de nacht gaat liggen bellen en dat het geluid van zijn telefoon gewoon uit kan. Als je om zes uur in de ochtend moet douchen ga je ook niet knoerthard de muziek aanzetten. Hetzelfde geldt ook voor tv kijken en gamen, volume laag, je houdt gewoon rekening met de rest van de mensen in huis. Of je nu tien, negentien of achtendertig bent...
Ja eens. Maar feitelijk gaat het TO hier niet echt om. Zie haar laatste post, het gaat moeder van deze negentien jarige om het profiteren van zijn geld.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
11-06-2019 19:50
Ja eens. Maar feitelijk gaat het TO hier niet echt om. Zie haar laatste post, het gaat moeder van deze negentien jarige om het profiteren van zijn geld.
Ja ik las het net idd. Tja, zijn geld, zijn keuzes... zolang hij zich niet in de schulden of andere problemen werkt zou ik me erbuiten houden.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Toevallig liep ik zelf deze week met het dilemma wanneer je klaar bent met opvoeden. Mijn 20-jarige had plannen die ik met klem heb afgeraden. Ze gaat het toch doen, en aangezien ze 7000 km van huis is kan ik er weinig tegen doen. Tja, zelf deed ik niet anders op die leeftijd, want je denkt echt dat je volwassen bent.
Zo ook de zoon van TO. Hij is verliefd, en paps en mams denken altijd dat ze alles beter weten. Dit is liefde voor altijd :proud:
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
11-06-2019 19:50
Ja eens. Maar feitelijk gaat het TO hier niet echt om. Zie haar laatste post, het gaat moeder van deze negentien jarige om het profiteren van zijn geld.
Jawel daar gaat het ook om. Als ze op bezoek is en ze dan tegen 10 uur 's avonds nog weg gaan en dan om bv 1 uur weer thuis komen met het nodige lawaai en ik daardoor wakker word terwijl ik er de volgende ochtend vroeg uit moet word ik daar niet blij van.
Alle reacties Link kopieren
Johanneke2020 schreef:
11-06-2019 20:01
Jawel daar gaat het ook om. Als ze op bezoek is en ze dan tegen 10 uur 's avonds nog weg gaan en dan om bv 1 uur weer thuis komen met het nodige lawaai en ik daardoor wakker word terwijl ik er de volgende ochtend vroeg uit moet word ik daar niet blij van.
Wat zou je tegen jouw partner zeggen als hij met lawaai binnenkomt om 1 uur? Datzelfde moet je tegen hen allebei zeggen als ze samen bij je zitten. Niet alleen tegen zoon óf apart tegen vriendin. Zie ze als een stel en benader hen zo.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Johanneke2020 schreef:
11-06-2019 20:01
Jawel daar gaat het ook om. Als ze op bezoek is en ze dan tegen 10 uur 's avonds nog weg gaan en dan om bv 1 uur weer thuis komen met het nodige lawaai en ik daardoor wakker word terwijl ik er de volgende ochtend vroeg uit moet word ik daar niet blij van.
Daar kun je wel wat van zeggen. Is het wel een beetje gelijk verdeeld, of zitten ze altijd bij jou?
Alle reacties Link kopieren
Johanneke2020 schreef:
11-06-2019 20:01
Jawel daar gaat het ook om. Als ze op bezoek is en ze dan tegen 10 uur 's avonds nog weg gaan en dan om bv 1 uur weer thuis komen met het nodige lawaai en ik daardoor wakker word terwijl ik er de volgende ochtend vroeg uit moet word ik daar niet blij van.
Dan bespreek je dat met je kind. Dit gaan we door de week niet doen. Ik moet gewoon werken en je gaat niet om 22 uur weg om vervolgens het gehele huis wakker te hebben drie uur later. Dan slaap je maar bij haar. Of je gaat niet.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Johanneke2020 schreef:
11-06-2019 20:01
Jawel daar gaat het ook om. Als ze op bezoek is en ze dan tegen 10 uur 's avonds nog weg gaan en dan om bv 1 uur weer thuis komen met het nodige lawaai en ik daardoor wakker word terwijl ik er de volgende ochtend vroeg uit moet word ik daar niet blij van.
Snap ik, maar dat is niet de schuld van de vriendin van je zoon. Daar zal je zoon toch echt zelf verantwoordelijkheid in moeten nemen. Hij zou het belangrijk moeten vinden om rekening met jullie te houden, en hij is degene die je daar op aanspreekt.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
11-06-2019 19:42
Tja, ook al ben je volwassen dan nog kun je rekening houden met de rest. Dus dat je vriendinnetje x tijd naar huis gaat vind ik geen vreemde afspraak. Je wilt zelf ook gewoon kunnen slapen en niet om 2 uur nog eens gestoord worden terwijl het vriendinnetje van je broertje naar huis gaat. Net zoals dat hij niet middenin de nacht gaat liggen bellen en dat het geluid van zijn telefoon gewoon uit kan. Als je om zes uur in de ochtend moet douchen ga je ook niet knoerthard de muziek aanzetten. Hetzelfde geldt ook voor tv kijken en gamen, volume laag, je houdt gewoon rekening met de rest van de mensen in huis. Of je nu tien, negentien of achtendertig bent...
Maar zulke afspraken met terugwerkende kracht gaat natuurlijk veel weerstand opleveren. Dan moet je direct opkomen voor je eigen grenzen. Bovendien gaat het hier TO eigenlijk niet om, het is dan een verkapte manier om haar zoon te beschermen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze zo claimerig blijft wordt hij het vanzelf wel zat. Of misschien draait zij wel bij zodra ze weer een opleiding doet en nieuwe mensen leert kennen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Johanneke2020 schreef:
11-06-2019 20:01
Jawel daar gaat het ook om. Als ze op bezoek is en ze dan tegen 10 uur 's avonds nog weg gaan en dan om bv 1 uur weer thuis komen met het nodige lawaai en ik daardoor wakker word terwijl ik er de volgende ochtend vroeg uit moet word ik daar niet blij van.
Ja maar daar kan je prima afspraken over maken. Geen kabaal tussen 23 en 7 uur bijvoorbeeld. Als ze dan rustig een filmpje kijken op zijn kamer, prima, maar geen badderpartijen of borrelsessies in de woonkamer.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
11-06-2019 20:09
Maar zulke afspraken met terugwerkende kracht gaat natuurlijk veel weerstand opleveren. Dan moet je direct opkomen voor je eigen grenzen. Bovendien gaat het hier TO eigenlijk niet om, het is dan een verkapte manier om haar zoon te beschermen.
Ach ja, ligt er maar aan hoe je het brengt. Maar goed, het is to niet echt te doen om dit soort dingen, daar heb je gelijk in. Maar vooral om dat haar kleine ventje zich losmaakt van de tot nu toe enige vrouw in zijn leven. Best lastig als je ingeruild wordt voor een nieuw exemplaar.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
11-06-2019 20:14
Maar vooral om dat haar kleine ventje zich losmaakt van de tot nu toe enige vrouw in zijn leven.
@TO: dit speelt echt mee. Hoe zeer je ook je best doet om dit niet zo te voelen, jouw vast -hier-en-daar terechte zorgen worden deels hierdoor gevoed. Je hebt geen ‘grip’ meer, niet zoals je altijd hebt gekend en gevoeld. Niets mis mee, alles verandert en dit ook.

Dus zoals Frizz zegt: duidelijk eigen grenzen aangeven voor het lawaai in de nacht maar verder zul je hem echt los moeten laten. Hij bepaalt zijn eigen leven en keuzes.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven