Commentaar van anderen omdat ik niet wil drinken

29-04-2015 14:16 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben niet zwanger en toch drink ik liever niet. Ik vind wijn best lekker, maar ik voel me na 1 glaasje al niet meer fit. Ik heb dan het gevoel dat ik ieder moment in slaap kan vallen, niet prettig. Ik drink daarom sinds een paar weken niet meer. Ik verbaas me echter behoorlijk over het commentaar wat ik daarop krijg van anderen. Drinken is blijkbaar normaal en hoort er gewoon bij. Ik heb vrienden die me iedere keer vragen waarom ik niet drink. Voor hun is het normaal, ze drinken iedere dag en behoorlijk veel ook nog. Als ik bij ze ben en wel drink blijven ze mijn glas vol gooien, ook als ik aangeef genoeg te hebben. Ik heb daarom ook besloten om bij hun helemaal niet meer te drinken omdat ik toch altijd meer drink dan ik wil. Ze hebben ook echt lekkere wijn, begrijp me niet verkeerd, maar achteraf heb ik toch weer spijt.

Ik drink nu dus niet meer, en dat zijn ze niet van me gewend. De opmerkingen zijn dan ook niet van de lucht. Ik heb al minstens 20x uitgelegd waarom ik niet meer wil drinken, maar ze blijven aandringen. Ik heb echt het gevoel dat ik ze zwaar teleurstel als ik niet gezellig meedrink. En ondertussen blijf ik maar uitleggen waarom ik niet wil drinken, iedere keer weer en het begint nu best vermoeiend te worden. Ik vind het vervelend om iedere keer weer dezelfde discussie aan te gaan omdat ze het gewoon echt niet begrijpen.



Is dit herkenbaar voor anderen en hoe reageren jullie op dit soort commentaar? En hoe kan ik hier het beste op reageren? Ik wil niet boos worden maar ik moet zeggen dat de irritatiegrens wel een beetje bereikt is.
Als je je gaat verontschuldigen ('voel me daarna niet fit', etc.) nodigt dat anderen uit om een discussie met je aan te gaan. Niet doen. Gewoon zeggen 'het smaakt me (eigenlijk) niet (meer). Vind het niet lekker'. Stellig en zonder vraagteken. Punt. Gaan ze discussie aan dan zeg je afrondend 'dan neem jij nog een wijntje. Ik vind het prima' en door op een ander onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt gelijk zara, ik moet de discussie gewoon maar helemaal niet meer aangaan.
Alle reacties Link kopieren
Mensen vinden het lastig als je ze confronteert met het feit dat jij wel goede keuzes maakt. Dat geldt voor een dieet en dat geldt voor het drinken van alcohol. Mensen die zelf dagelijks drinken weten ergens heus wel dat dat wel erg veel is, maar zolang iedereen leuk mee doet is het geen probleem.

Ik drink zelf met mate. Net als jij voel ik me gelijk al een stuk minder fit. Ik vindt wijn best lekker en op een familiefeest drink ik graag 1 of 2 glaasjes mee. Als ik de volgende dag vroeg op moet, een belangrijke afspraak heb, nog veel moet studeren, etc. Dan liever niet. Zeker binnen de studie merk ik dat andere mensen dat lastig vinden. Ze weten zelf heel goed dat drinken en studeren niet samen gaan. Ik merk dat studiegenoten zich dan schuldig voelen als ze hiermee worden geconfronteerd. Zolang iedereen leuk mee doet hoeft niemand zich schuldig te voelen en kan er gezellig samen gesteund en gekreund worden de volgende dag.

Maar ja, misschien is het ook een beetje een studenten ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik lust wel de vla-achtige drankjes zoals advocaat, maar meer dan één glaasje moet ik niet nemen. Ook slecht voor de lijn trouwens. Ik vind het qua smaak de calorieën niet waard.



Nee, je moet gewoon weigeren wat je op dat moment niet wil en aandringen is bar onbeleefd.



Ik zou het dus net zo behandelen als een onbeleefdheid: afstandelijkheid heeft een afkoelingseffect op de overtreder.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, stoppen met uitleggen.

Gewoon zeggen "ik drink niet, doe mij maar een kop thee/appelsap/cola/whatever".

Als een mededeling en niet ingaan op gezeur over waarom niet/ongezellig/rode wijn drinkers leven langer etc.



Ik ken meerdere geheelonthouders, die doen het op deze manier en krijgen er volgens mij zelden tot nooit vragen over.



Ik drink trouwens zelf wel graag bier en wijn maar als mijn gezelschap dat niet doet: prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mensen vinden het lastig als je ze confronteert met het feit dat jij wel goede keuzes maakt.

Ik denk niet dat dat zo werkt; men "gunt" de ander iets en wil een gulle gastvrouw zijn. Men denkt dat de ander zit te wachten op aansporingen en excuses om toch maar weer zichzelf te verwennen.



Maakt niet uit, je wil het niet omdat je dat nu eenmaal besloten hebt en dat moet worden gerespecteerd in een volwassen wereld.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:moringa schreef op 29 april 2015 @ 14:52:

Inderdaad, stoppen met uitleggen.

Gewoon zeggen "ik drink niet, doe mij maar een kop thee/appelsap/cola/whatever".

Als een mededeling en niet ingaan op gezeur over waarom niet/ongezellig/rode wijn drinkers leven langer etc.



Ik ken meerdere geheelonthouders, die doen het op deze manier en krijgen er volgens mij zelden tot nooit vragen over.



Ik drink trouwens zelf wel graag bier en wijn maar als mijn gezelschap dat niet doet: prima.Zo doe ik het ook, en het werkt. Niemand die nog zeurt.
quote:retrostar schreef op 29 april 2015 @ 14:52:

[...]



Ik denk niet dat dat zo werkt; men "gunt" de ander iets en wil een gulle gastvrouw zijn. Men denkt dat de ander zit te wachten op aansporingen en excuses om toch maar weer zichzelf te verwennen.



Maakt niet uit, je wil het niet omdat je dat nu eenmaal besloten hebt en dat moet worden gerespecteerd in een volwassen wereld.



Maar waarom zou je iemand iets 'gunnen' wat die persoon niet wil? Nee is nee, toch? En waarom 'gunnen' mensen je dan ook al dat gezeik?



Ik denk dat het echt wel te maken heeft met schuldgevoelens over hun eigen levensstijl.
Alle reacties Link kopieren
Went vanzelf. Gewoon volhouden en jezelf zijn. Ik drink ook niet meer dan 2-3 glazen en dan alleen als ik niet hoef te rijden.
Alle reacties Link kopieren
Morrowind schreef op 29 april 2015 @ 15:00
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Waarom trek je je er iets van aan?



Ik drink niet, rook niet, doe geen drugs.

Vinden mensen ook regelmatig wat van. Maar wat ze daar precies van vinden, boeit mij echt niet.



Iemand mag best geïnteresseerd vragen: goh, waarom niet? Maar als ze menen een discussie met mij te voeren, zijn we snel uitgepraat.



Overigens vind ik het wel eens 'jammer'. Mijn vriend houdt wel van een wijntje. En ik kan me zomaar voorstellen dat het gezellig is om met zijn tweeën een wijntje op de bank te drinken. Doe ik niet, want ik lust het gewoon niet, vindt vriend ook niet erg. Maar ik vind het er bij anderen wel gezellig uitzien:)
Alle reacties Link kopieren
Waarom trek je je er iets van aan?



Ik drink niet, rook niet, doe geen drugs. En ik drink geen koffie. Ook al zo raar.

Vinden mensen ook regelmatig wat van. Maar wat ze daar precies van vinden, boeit mij echt niet.



Iemand mag best geïnteresseerd vragen: goh, waarom niet? Maar als ze menen een discussie met mij te moeten voeren, zijn we snel uitgepraat.



Overigens vind ik het wel eens 'jammer'. Mijn vriend houdt wel van een wijntje. En ik kan me zomaar voorstellen dat het gezellig is om met zijn tweeën een wijntje op de bank te drinken. Doe ik niet, want ik lust het gewoon niet, vindt vriend ook niet erg. Maar ik vind het er bij anderen wel gezellig uitzien:)
Alle reacties Link kopieren
Rot dat ze zo reageren! Eén keer duidelijk uitleggen en voor de rest negeren, óf kiezen om niet meer met ze om te gaan.

Ik snap aan de ene kant wel een beetje dat ze nog extra doorvragen, omdat je eerst wel dronk en misschien omdat ze nu zelf bewuster zijn van hun drinkgedrag, maar ze moeten jouw keuze toch gewoon kunnen respecteren.

Over het wel/niet drank nodig hebben voor de gezelligheid; tja, sommige mensen hebben het wel nodig.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Dat vind ik nu zo aso, om mensen maar vanalles op te gaan zitten dringen terwijl ze duidelijk aangeven dat ze het niet hoeven... Nee, geen wijn? Prima! Ik hoef de reden nog geeneens te weten, het is je volste recht om te weigeren.



Ik zou inderdaad eens een keertje een knaller van een opmerking geven, zoals die van Morrow. Dat het dan maar gelijk duidelijk is. Wat hebben die mensen een bord voor hun kop zeg...
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af wat de reactie zou zijn als je zou zeggen dat je qlcoholist bent/ aanleg voor alcoholisme hebt/ mijn moeder is alcoholist ik wil niet hetzefde worden/ 3 maanden geleden dronken tegen de paal gefietst, besloten om te stoppen enz... Ben benieuwd of mensen dan stoppen met vragen.
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 29 april 2015 @ 15:20:

Waarom trek je je er iets van aan?



Ik drink niet, rook niet, doe geen drugs. En ik drink geen koffie. Ook al zo raar.

Vinden mensen ook regelmatig wat van. Maar wat ze daar precies van vinden, boeit mij echt niet.



Iemand mag best geïnteresseerd vragen: goh, waarom niet? Maar als ze menen een discussie met mij te moeten voeren, zijn we snel uitgepraat.



Overigens vind ik het wel eens 'jammer'. Mijn vriend houdt wel van een wijntje. En ik kan me zomaar voorstellen dat het gezellig is om met zijn tweeën een wijntje op de bank te drinken. Doe ik niet, want ik lust het gewoon niet, vindt vriend ook niet erg. Maar ik vind het er bij anderen wel gezellig uitzien:)

Misschien vinden de vrienden van TO dat ook wel. Niet dat zij daarom moeten drinken, trouwens!



En idd die discussies over mensen hun dieet ook altijd. Ik deed vroeger vakantiewerk als huishoudelijk hulp en dan kom je bij de liefste opa's en oma's over de vloer, maar man die konden ook doordrammen over koekjes en snoepjes die ik niet wilde. "Je kan het wel hebben hoor meid", "ah joh, eentje kan wel".. En dat dan 3-4 keer op een dag.
Silence is golden. Duct tape is silver.
Alle reacties Link kopieren
Ik drink ook geen alcohol. Dat weet iedereen in mijn omgeving, en ik heb er dus ook nooit problemen mee. En Bob hoef ik bijna nooit te zijn want we hebben geen auto.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, alsof je een hele goede reden moet hebben om geen alcohol te drinken. Na jaren van zwangerschappen en borstvoeding werd het geaccepteerd. Hoewel bij de borstvoeding kreeg ik dan ook wel de opmerking dat ik daar al lang mee kon stoppen. En ik vind een wijntje bij het eten heerlijk maar ik voel het gewoon de dag erna bij een training nog in mijn benen. En nee dat heb ik er niet voor over. Maar feitelijk hoef ik het toch niemand uit te leggen he hoe en waarom en zou gewoon nee voldoende moeten zijn.

Maar bij koek, snoep, gebak ed zijn mensen vaak nog opdringeriger. Want dan hebben ze het speciaal voor mij in huis gehaald? Of laat ik ze met alles zitten. Terwijl ik dan toch echt niets besteld heb vooraf hoor.

Overigens als je het maar lang genoeg volhoud dan leggen mensen die je kennen er zich uiteindelijk wel bij neer.
Alle reacties Link kopieren
Heel vreemd altijd idd, dat aandringen om mee te gaan drinken.

Als je als roker zou aandringen op een sigaret bij een ander, want zo gezellig, dan is het raar.

Maar bij drank hebben veel mensen geen moeite om door te zeuren.



Ik drink ook bijna nooit, en als ik wat drink is het niet veel.

Ik word er meestal alleen maar heel moe van, dus zo gezellig word ik er niet van

Ligt ook aan het gezelschap. De kring rondom mijn ex waren drinkers, vooral wijn was de norm.

Werd ook vaak op aangedrongen dat ik minstens 1 wijntje mee moest drinken. Ik kreeg ook weleens commentaar van mijn ex, dat het niet leuk was als ik niet meedronk bij een etentje ( behalve bij feestjes, dan was het ineens enorm handig dat ik de Bob was)

Raar gedoe.

Ik drink ook geen koffie, ik eet geen vlees ( eet je dan ook geen kipfilet? , je kan toch wel een keertje een frikandel eten? Echt wat een vragen )

Waar bemoeien mensen zich altijd mee.
Er zijn mensen die altijd commentaar zullen blijven geven. De ene keer zeg ik het heel stellig, de volgende keer lul ik er wat om heen. Soms drink ik wel, andere keren niet. En er blijven mensen die hele grote problemen hebben met mij als persoon als ik niet drink schijnbaar.



Het beste werkt heel duidelijk aangeven.



Misschien werkt het ook als je zegt dat in het verleden wel eens teveel dronk en dan toch in je auto stapte en je iemand toen hebt doodgereden, wellicht dat de schrikreactie van de mensen die ik ken die maar blijven zeuren dat ik alcohol moet drinken en zelf daarna stomdronken in een auto stappen ophoudt. Maar dat lef en een dermate grote irritatie over de wederkerende vraag heb ik nog niet gehad om dat uit te proberen. Probleem is alleen dat ik een andere keer weer wel drink en ik wellicht dan nog de roddel krijg dat ik andere mensen dood wil hebben. (omdat ze denken dat je dan dronken in een auto toch nog stapt wat ik nog nooit gedaan heb maar ja éénmaal zoiets vertelt om ergens met een bizar verhaal in de kiem te smoren en te laten zien hoe idioot hun aandringen is en het gaat wellicht toch een eigen leven leiden omdat ze het geloven of zo)
De enkele keer dat ik een vraag over m'n niet alcohol drinken kreeg, heb ik gewoon aangegeven, dat ik niet iets drinken ga, wat ik niet lekker vind en bovendien met de auto was. Geen discussie verder. Die personen vroegen het ook niet vaker. (blijkbaar ga ik om met mensen die anderen in hun waarde laten)



De volgende keer kort maar krachtig aan diegene(n) vragen "drink jij iets wat je niet lekker vindt?" Mochten ze "ja"antwoorden, dan kan je zeggen "jij bent gek "



Zou het flauwe "van het is met drank op is het gezelliger" komen, dan zou ik sowieso wel uitgepraat zijn.

Hoe kortzichtig kun je zijn. Toch triest dat je drank nodig hebt om je te vermaken.
quote:baukje schreef op 29 april 2015 @ 15:37:

Herkenbaar, alsof je een hele goede reden moet hebben om geen alcohol te drinken. Na jaren van zwangerschappen en borstvoeding werd het geaccepteerd. Hoewel bij de borstvoeding kreeg ik dan ook wel de opmerking dat ik daar al lang mee kon stoppen. En ik vind een wijntje bij het eten heerlijk maar ik voel het gewoon de dag erna bij een training nog in mijn benen. En nee dat heb ik er niet voor over. Maar feitelijk hoef ik het toch niemand uit te leggen he hoe en waarom en zou gewoon nee voldoende moeten zijn.

Maar bij koek, snoep, gebak ed zijn mensen vaak nog opdringeriger. Want dan hebben ze het speciaal voor mij in huis gehaald? Of laat ik ze met alles zitten. Terwijl ik dan toch echt niets besteld heb vooraf hoor.

Overigens als je het maar lang genoeg volhoud dan leggen mensen die je kennen er zich uiteindelijk wel bij neer.Herkenbaar. Zo houd ik niet van taart, koek en ijs. Vinden veel mensen ook lastig, maar uiteindelijk valt het kwartje wel dat ik gewoon echt niet van zoet houd (wel van kaas, chips e.d.).
Alle reacties Link kopieren
Heb ik nou gewoon hele leuke vrienden?



Ik ken dat échte doordrammen helemaal niet. Dan ben je, op meerdere gebieden, toch al heel snel uitgesproken met dat soort mensen?

Als ze overal een discussie over willen voeren, word je toch gillend gek van zo'n persoon?

Zeker als het gaat over iets wat jij wel of niet zou nuttigen?!
Het is simpelweg compleet idioot om aan te dringen dat iemand drinkt terwijl deze persoon aangeeft dat niet te willen.



Maar "men" vindt het sfeerverpestend want mensen worden dan met hun eigen gedrag geconfronteerd, ze vinden dat ze zelf met recht meedoen aan de groepsdruk zogenaamd en als 1 iemand daar dan schijnbaar tegenin gaat en niet "meeloopt" is er een probleem.
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 29 april 2015 @ 15:19:

Overigens vind ik het wel eens 'jammer'. Mijn vriend houdt wel van een wijntje. En ik kan me zomaar voorstellen dat het gezellig is om met zijn tweeën een wijntje op de bank te drinken. Doe ik niet, want ik lust het gewoon niet, vindt vriend ook niet erg. Maar ik vind het er bij anderen wel gezellig uitzien:)Schenk je wat druivensap in een wijnglas. Kun je gezellig samen drinken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven