Commentaar van anderen omdat ik niet wil drinken

29-04-2015 14:16 158 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik ben niet zwanger en toch drink ik liever niet. Ik vind wijn best lekker, maar ik voel me na 1 glaasje al niet meer fit. Ik heb dan het gevoel dat ik ieder moment in slaap kan vallen, niet prettig. Ik drink daarom sinds een paar weken niet meer. Ik verbaas me echter behoorlijk over het commentaar wat ik daarop krijg van anderen. Drinken is blijkbaar normaal en hoort er gewoon bij. Ik heb vrienden die me iedere keer vragen waarom ik niet drink. Voor hun is het normaal, ze drinken iedere dag en behoorlijk veel ook nog. Als ik bij ze ben en wel drink blijven ze mijn glas vol gooien, ook als ik aangeef genoeg te hebben. Ik heb daarom ook besloten om bij hun helemaal niet meer te drinken omdat ik toch altijd meer drink dan ik wil. Ze hebben ook echt lekkere wijn, begrijp me niet verkeerd, maar achteraf heb ik toch weer spijt.

Ik drink nu dus niet meer, en dat zijn ze niet van me gewend. De opmerkingen zijn dan ook niet van de lucht. Ik heb al minstens 20x uitgelegd waarom ik niet meer wil drinken, maar ze blijven aandringen. Ik heb echt het gevoel dat ik ze zwaar teleurstel als ik niet gezellig meedrink. En ondertussen blijf ik maar uitleggen waarom ik niet wil drinken, iedere keer weer en het begint nu best vermoeiend te worden. Ik vind het vervelend om iedere keer weer dezelfde discussie aan te gaan omdat ze het gewoon echt niet begrijpen.



Is dit herkenbaar voor anderen en hoe reageren jullie op dit soort commentaar? En hoe kan ik hier het beste op reageren? Ik wil niet boos worden maar ik moet zeggen dat de irritatiegrens wel een beetje bereikt is.
Alle reacties Link kopieren
Goed om te horen!

Ik heb er ook voor gekozen om (bijna) niet meer te drinken. Heel herkenbaar wat je zegt: als je dan een keer wel drinkt is de keer erna het commentaar niet van de lucht...

Hetzelfde met vlees eten. Ik hou er gewoon niet zo van, dus kies meestal voor vegetarisch. Als ik dan een keer bij een etentje wel iets van vlees eet mag ik de keer erna ' niet zeuren' als er geen fatsoenlijke vegetarische maaltijd te krijgen is. Heel vermoeiend.



Hierboven schreef iemand, wie stel je liever teleur jezelf of je vrienden? Dat vind ik wel een goede om te onthouden.
Alle reacties Link kopieren
Ow ik heb bij hun heel sterk het gevoel dat ik ze erg teleurstel, aangezien ze altijd enorm goede wijn in huis hebben. Maar ik blijf bij mijn eigen keuze en denk dat ik bij deze vrienden gewoon beter maar helemaal niet meer moet drinken.
Alle reacties Link kopieren
quote:vitamined schreef op 29 april 2015 @ 19:51:

Ik vraag me soms of jij nou serieus bent (en dus knettergek) of dat je een lolletje aan het maken bent.

Knettergek dus.



Ik snap serieus niet dat mensen er zo'n probleem van maken als anderen niet drinken. Dat moet toch ieder voor zich weten? Ik ben met alcohol echt niet gezelliger dan zonder. In mijn familie en vriendenkring mag je gelukkig drinken wat je wil, zonder dat iemand daar moeilijk over doet. En zo hoort het ook!
quote:Coco87 schreef op 04 mei 2015 @ 19:13:

Het heeft iets principieels, niet willen drinken. Je per se willen onderscheiden van de rest. Zo zal het echt niet bedoeld zijn, maar zo komt het wel over. En dat is irritant, zeker op feestjes/verjaardagen/dinertjes waar iedereen zin heeft om relaxed te doen. Een 'buitenbeentje' (want dat ben je automatisch omdat je je niet aan het idee van de avond "lekker drinken met z'n allen" conformeert) is gewoon ongezellig. Daarnaast wordt het al helemaal vervelend als er ook nog eens gezegd wordt dat het zonder drank ook heel gezellig kan zijn. Prima, maar als iedereen wat wijntjes drinkt is het toch echt gezelliger omdat er een gemene deler is.



Zo jij hebt een rare gedachtengang zeg...

Het is pas erg als mensen op en andere manier "gezellig" kunnen worden door alcohol.
quote:zwiebeling schreef op 06 mei 2015 @ 16:58:

IIk ga toch ook niet aan elke vegetariër vragen waarom ze geen vlees eten. Dat doe je niet.





Ik doe dat dus vaak wel, als ze bij me te gast zijn. Ik vind vegetarier zijn een nobel iets, ik ben altijd benieuwd naar iemands motivatie. Net als mensen die niet drinken, gewoon interesse.



Misschien is het omdat jij al zo lang niet drinkt, dat het vermoeiend voor je is, of misschien pijnlijk vanwege je trauma. Ik drink sinds een paar weken niet en vind het helemaal geen probleem. Ook als ik een keer veganistisch eet niet. Geen probleem om uit te leggen waarom ik bepaalde dingen doe, zeker als ze van de norm afwijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal niet gezellig met alcohol op. Net als het gros van de mensen heb ik namelijk helemaal geen gezellige 'dronk'. Als ik te veel drink word ik alles behalve gezellig, ik word negatief,schreeuwerig en agressief. Heel veel mensen trouwens, daarom willen ze vaak dat iedereen 'gezellig' drinkt omdat het anders opvalt dat ze er niet echt 'leuker' of 'aardiger' door worden. Als ik drink hou ik het dus al bij 1 glas. Hooguit twee glazen maar dat is bij een diner. Geloof mij, ik aangeschoten en je krijgt vanzelf wel een tyfushekel aan me.



Overigens klopt dat. Dat valt inderdaad pas op als je zelf niet drinkt. De mensen met een kwade en gezellige dronk zijn niet 50/50, De mensen met een kwade of verveldende dronk zijn echt in de meerderheid.



Als mensen echt aandringen en vervelend gaan doen omdat ik niet 'gezellig' meedrink en gewoon mijn 'nee dank je' niet willen accepteren, zeg ik ook rustig; "nee dank je, net als jij word ik er niet echt een leuker persoon door".
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
quote:adorabull schreef op 29 mei 2015 @ 12:27:

Ik ben helemaal niet gezellig met alcohol op. Net als het gros van de mensen heb ik namelijk helemaal geen gezellige 'dronk'. Als ik te veel drink word ik alles behalve gezellig, ik word negatief,schreeuwerig en agressief. Heel veel mensen trouwens, daarom willen ze vaak dat iedereen 'gezellig' drinkt omdat het anders opvalt dat ze er niet echt 'leuker' of 'aardiger' door worden. Als ik drink hou ik het dus al bij 1 glas. Hooguit twee glazen maar dat is bij een diner. Geloof mij, ik aangeschoten en je krijgt vanzelf wel een tyfushekel aan me.



Overigens klopt dat. Dat valt inderdaad pas op als je zelf niet drinkt. De mensen met een kwade en gezellige dronk zijn niet 50/50, De mensen met een kwade of verveldende dronk zijn echt in de meerderheid.



Als mensen echt aandringen en vervelend gaan doen omdat ik niet 'gezellig' meedrink en gewoon mijn 'nee dank je' niet willen accepteren, zeg ik ook rustig; "nee dank je, net als jij word ik er niet echt een leuker persoon door".Heel verstandig om te besluiten om niet te veel te drinken als je weet dat je dan een kwade dronk krijgt. In mijn familie en vriendenkring ken ik geen mensen die niet drinken. Ik denk dat als wij een test zouden doen we onder zware drinkers vallen. Er is maar 1 persoon bij die een kwade dronk krijgt maar dat heeft hij alleen van sterke drank. Daarom drinkt hij nu nog alleen maar bier en hij heeft er geen last meer van. Dus ik denk dat jouw cijfers niet kloppen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie even het probleem niet,... anders is een assertiviteitscursus mischien wel iets voor jou.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven