Competitie-angst
zaterdag 1 november 2025 om 23:06
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
maandag 3 november 2025 om 08:40
Ja, dus daarom dit topic en ik ben me aan het inlezen rondom hechting.Attraverso schreef: ↑03-11-2025 08:33Wil je daar niet vanaf vóór je je terug aan een relatie waagt?
maandag 3 november 2025 om 08:49
Lezen helpt je echt niet. Je gaat de verkeerde dingen lezen. Je interpreteert dat wat je leest verkeerd (dat blijkt wel uit het feit dat je leest dat mannen vinden dat je monogamie moet verdienen, werkelijk, de grootste onzin ooit. Of denk je dat de mannen van de dames hier allemaal vinden dat je monogamie moet verdienen?). Met als gevolg dat je monogamie gaat eisen al in een heel vroege fase na een tweede 'kennismaking' en dat levert je dus niks op. Zoek een goede therapeut. Niet op relatie gebied, maar op gebied van je zelfbeeld. Lezen over iets gaat je echt niet helpen.
maandag 3 november 2025 om 08:53
Heb ik al 10 jaar gehad. Ik moet gewoon voorlopig niet daten en evt een PO spreken.BuzzieBee schreef: ↑03-11-2025 08:49Lezen helpt je echt niet. Je gaat de verkeerde dingen lezen. Je interpreteert dat wat je leest verkeerd (dat blijkt wel uit het feit dat je leest dat mannen vinden dat je monogamie moet verdienen, werkelijk, de grootste onzin ooit. Of denk je dat de mannen van de dames hier allemaal vinden dat je monogamie moet verdienen?). Met als gevolg dat je monogamie gaat eisen al in een heel vroege fase na een tweede 'kennismaking' en dat levert je dus niks op. Zoek een goede therapeut. Niet op relatie gebied, maar op gebied van je zelfbeeld. Lezen over iets gaat je echt niet helpen.
Mbt verdienen zeggen matches dit letterlijk tegen me...
maandag 3 november 2025 om 08:58
Wat is je leeftijd eigenlijk TO? Je schrijft dat je meerdere lange relaties hebt gehad. Zit er een patroon in in hoe die relaties geëindigd zijn? Was jij daar meestal de initiator van of juist je partner?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
maandag 3 november 2025 om 09:07
Ik ben eind 30. De relaties hadden altijd ongelijkheid, ik reisde, zorgde, betaalde en zij leunden achterover. Ik moest bewijzen dat ik goed genoeg was om mee samen te wonen etc. Ik heb 2 gezonde relaties gehad in het begin maar dat ging uit door afstand en mismatch in levensstijl.SweetFirefly schreef: ↑03-11-2025 08:58Wat is je leeftijd eigenlijk TO? Je schrijft dat je meerdere lange relaties hebt gehad. Zit er een patroon in in hoe die relaties geëindigd zijn? Was jij daar meestal de initiator van of juist je partner?
Mijn laatste ex en die ervoor waren ook fysiek agressief. Daarvoor emdr gehad.
Ik laat hén het meestal uitmaken. Ik wil wel, maar durf niet en ga over mijn grens heen. Zeker als ik samenwoon.
maandag 3 november 2025 om 09:32
Niks mis met zelfstudie. Mijn tips: leren over schaamte met Brené Brown, leren over zelfcompassie met Kirsten Neff en ik vind de podcast Being well met de psycholoog Rick Hanson goed.
maandag 3 november 2025 om 09:34
maandag 3 november 2025 om 09:37
Verschrikkelijk is dat, een partner die fysiek agressief is.ItsMineru schreef: ↑03-11-2025 09:07Ik ben eind 30. De relaties hadden altijd ongelijkheid, ik reisde, zorgde, betaalde en zij leunden achterover. Ik moest bewijzen dat ik goed genoeg was om mee samen te wonen etc. Ik heb 2 gezonde relaties gehad in het begin maar dat ging uit door afstand en mismatch in levensstijl.
Mijn laatste ex en die ervoor waren ook fysiek agressief. Daarvoor emdr gehad.
Ik laat hén het meestal uitmaken. Ik wil wel, maar durf niet en ga over mijn grens heen. Zeker als ik samenwoon.
Probeer je eens te richten op persoonlijke groei waarbij je zelf je grenzen enigszins leert bewaken. Natuurlijk probeer je vooral in het begin het beste van jezelf te laten zien maar probeer toch te stoppen met steeds jezelf te bewijzen en dan het moeilijkste: probeer het minder eng te vinden als dat zou leiden tot misschien wel het einde van een relatie, zelfs als je eenmaal heel erg geïnvesteerd hebt in de relatie zoals samenwonen etc.
maandag 3 november 2025 om 09:49
Ja, ik merk dat ik verlatingsangst heb. Heeft iemand tips voor goede podcasts of boeken hierover? Ik luister ook veel over narcrelaties. Mijn laatste ex had alle trekken.Pioen00 schreef: ↑03-11-2025 09:37Verschrikkelijk is dat, een partner die fysiek agressief is.
Probeer je eens te richten op persoonlijke groei waarbij je zelf je grenzen enigszins leert bewaken. Natuurlijk probeer je vooral in het begin het beste van jezelf te laten zien maar probeer toch te stoppen met steeds jezelf te bewijzen en dan het moeilijkste: probeer het minder eng te vinden als dat zou leiden tot misschien wel het einde van een relatie, zelfs als je eenmaal heel erg geïnvesteerd hebt in de relatie zoals samenwonen etc.
maandag 3 november 2025 om 09:49
Ja, ik merk dat ik verlatingsangst heb. Heeft iemand tips voor goede podcasts of boeken hierover? Ik luister ook veel over narcrelaties. Mijn laatste ex had alle trekken.Pioen00 schreef: ↑03-11-2025 09:37Verschrikkelijk is dat, een partner die fysiek agressief is.
maandag 3 november 2025 om 09:53
Het zou zo mooi zijn als je het kunt leren om te draaien: Wat heeft een man jóu te bieden? Voegt hij iets positiefs toe aan je leven? Wil hij meerdere vrouwen daten? Prima, maar dan kies je niet voor hem. Je kunt sowieso niet 'winnen' op relatiegebied, de klik is er, of niet. Goed om je te bedenken dat vrouwen veel meer te kiezen hebben op datingsites, mannen hebben veel meer moeite om een leuke match te vinden dan andersom. Sure, er zullen uitzonderingen zijn, maar meestal is het gewoon dikke bluf.
Volgens mij is er veel te winnen in de manier waarop je je opstelt. Als kleuters leerden mijn kinderen: als je de wipwap niet gelijk is, dan werkt het spelen niet. Als de ene partij altijd moeite doet, ontstaat een ongelijkheid en die maak je niet meer goed. Dit is ook slecht voor de manier waarop je partner naar je kijkt, iemand die over zich heen laat lopen neem je niet serieus. Je verliest je steeds jezelf steeds meer. Hoe kun je dat oplossen? Moet je dan van die date regels volgen, je ongeïnteresseerd voor doen etc? Volgens mij niet, maar je moet stap voor stap kijken hoe de staat van die wipwap is. Toont hij interesse? Maakt hij tijd voor je? Doet hij moeite om naar je toe te komen? Als je merkt dat het vooral van jou moet komen stop er dan al snel mee.
Veel succes gewenst, het is lastig om slechte patronen te doorbreken, maar het kan! Gebruik je slechte ervaringen om al vroeg te filteren in de dating pool, want leuke mannen bestaan echt nog steeds en zo'n leuke kerel ben je waard!
Volgens mij is er veel te winnen in de manier waarop je je opstelt. Als kleuters leerden mijn kinderen: als je de wipwap niet gelijk is, dan werkt het spelen niet. Als de ene partij altijd moeite doet, ontstaat een ongelijkheid en die maak je niet meer goed. Dit is ook slecht voor de manier waarop je partner naar je kijkt, iemand die over zich heen laat lopen neem je niet serieus. Je verliest je steeds jezelf steeds meer. Hoe kun je dat oplossen? Moet je dan van die date regels volgen, je ongeïnteresseerd voor doen etc? Volgens mij niet, maar je moet stap voor stap kijken hoe de staat van die wipwap is. Toont hij interesse? Maakt hij tijd voor je? Doet hij moeite om naar je toe te komen? Als je merkt dat het vooral van jou moet komen stop er dan al snel mee.
Veel succes gewenst, het is lastig om slechte patronen te doorbreken, maar het kan! Gebruik je slechte ervaringen om al vroeg te filteren in de dating pool, want leuke mannen bestaan echt nog steeds en zo'n leuke kerel ben je waard!
maandag 3 november 2025 om 09:54
Nog nooit of nimmer heeft een man met wie ik een online gesprek heb dit gezegd. Misschien stel jij suggestieve vragen of zo.
Ik vermoed ook dat jij erg ongewone gesprekken voert met die mannen en vragen stelt waarvoor de 'leuke' mannen weglopen en je de foute aantrekt.
attraverso wijzigde dit bericht op 03-11-2025 09:55
2.53% gewijzigd
maandag 3 november 2025 om 09:55
Ik stel de vraag " hoe zie jij monogamie" of " hoe zie jij daten".Attraverso schreef: ↑03-11-2025 09:54Nog nooit of nimmer heeft een man met wie ik een online gesprek heb dit gezegd. Misschien stel jij suggestieve vragen of zo.
Ik vermoed ook dat jij erg ongewone gesprekken voert met die mannen en vragen stelt waarvoor de 'leuke' mannen weglopen.
maandag 3 november 2025 om 09:56
Misschien eerst op je eigen persoonlijke groei richten, dan is de kans dat je in een relatie terechtkomt met een giftige dynamiek ook veel kleiner.
Zelfhulpboeken kunnen natuurlijk helpen voor bewustwording, zelf zou ik kiezen voor therapie.
maandag 3 november 2025 om 09:58
Ik denk dat je alleen maar domme tokkies date, eerlijk gezegd. Geen enkele normale, intelligente man zegt dit of andere dingen die je benoemt.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
maandag 3 november 2025 om 10:03
Ik vind het lastig om te zien of het bluf is. Mijn ex ging vreemd met zijn ex en hij had het constant over haar. Dan weet je het wel. Maar online zeggen ze vaak dat ze veel dates hebben en dan zitten ze een jaar na dato nog steeds op de app. De meest iele, ongewassen, blutte types claimen te multidaten.Waitingforthenight schreef: ↑03-11-2025 09:53Het zou zo mooi zijn als je het kunt leren om te draaien: Wat heeft een man jóu te bieden? Voegt hij iets positiefs toe aan je leven? Wil hij meerdere vrouwen daten? Prima, maar dan kies je niet voor hem. Je kunt sowieso niet 'winnen' op relatiegebied, de klik is er, of niet. Goed om je te bedenken dat vrouwen veel meer te kiezen hebben op datingsites, mannen hebben veel meer moeite om een leuke match te vinden dan andersom. Sure, er zullen uitzonderingen zijn, maar meestal is het gewoon dikke bluf.
Ik filter nu 100% weg, ik denk dat ik de boot gewoon gemist heb.
Bedankt voor de wipwap. Die ga ik onthouden!
maandag 3 november 2025 om 10:05
Allemaal minimaal hbo hier. Eentje had letterlijk politicologie gestudeerd en schreef daar ook over. Mijn ex had wiskunde gestudeerd.
maandag 3 november 2025 om 10:06
Ja. Hij zei " ik ga mijn vrijheid niet meteen opgeven. Een vrouw moet monogamie verdienen". En veel delen ook de " don't put your eggs in one basket"-theorie.
maandag 3 november 2025 om 10:14
Hoe komt het dat mannen dit tegen je zeggen? Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt en ging ook mijn best voor doen..
Het is zo vreemd, op het moment dat een man nu tegen mij zegt dat ik iets moet verdienen is de relatie over of gaat niet beginnen. Iets verdienen duidt al op ernstige ongelijkheid, iets dat in mijn ogen niet kan in een relatie. Je bent nooit helemaal gelijk maar 100% gelijkwaardig.
maandag 3 november 2025 om 10:16
Dan date jij dus mannen met veel opties en ik ben er achter gekomen dat dat zeker niet de grootste groep mannen betreft. En al helemaal niet de groep leukste mannen.
maandag 3 november 2025 om 10:17
Na 1 date kun je natuurlijk ook niet verwachten dat iemand zich alleen maar op jou richt. Dus 'niet meteen je vrijheid opgeven' kan ik nog begrijpen. Tegelijkertijd: zo leuk is die vrijheid van je blijkbaar niet, anders was je niet op zoek..
Ik zou het vaker omdraaien: wat wil jíj? En dan accepteren dat je meer naar die speld in een hooiberg zoekt, maar er zijn genoeg mannen op zoek naar een fijne serieuze relatie. Dus zeggen: ik ben op zoek naar een monogame relatie, jij ook? En als hij begint over zijn vrijheid kun je zeggen dat je dat niet na 1 date verwacht, maar wel als het serieus wordt. Welke datingsites zit je?
Ik zou het vaker omdraaien: wat wil jíj? En dan accepteren dat je meer naar die speld in een hooiberg zoekt, maar er zijn genoeg mannen op zoek naar een fijne serieuze relatie. Dus zeggen: ik ben op zoek naar een monogame relatie, jij ook? En als hij begint over zijn vrijheid kun je zeggen dat je dat niet na 1 date verwacht, maar wel als het serieus wordt. Welke datingsites zit je?
maandag 3 november 2025 om 10:33
Kortom, je trekt dus alleen maar losers aan die geen vrouwen kunnen krijgen en het daarom omdraaien: dat een vrouw maar moeite moet doen of zo.
Ik sport met voornameljk mannen en die zijn niet altijd politiek correct qua opmerkingen, maar geen enkele, ook niet de vrijgezelle, laat ooit doorschemeren dat hij iets vindt van monogamie, dat moeten verdienen, veel tegelijk daten, weet ik het wat jouw 'matches' allemaal uitkramen.
Misschien is het verschil ook wel dat ze niet online daten, maar gewoon vrouwen tegenkomen in het echte leven.
Ik denk dat iemand heel hard uitgelachen zou worden door de rest als hij zou beginnen over dat vrouwen monogamie moeten verdienen.
maandag 3 november 2025 om 10:38
Ik heb geen idee, ik denk dat ze allemaal in de manosphere rondhangen. Ik blokkeer nu ook.Pioen00 schreef: ↑03-11-2025 10:14Hoe komt het dat mannen dit tegen je zeggen? Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt en ging ook mijn best voor doen..
Het is zo vreemd, op het moment dat een man nu tegen mij zegt dat ik iets moet verdienen is de relatie over of gaat niet beginnen. Iets verdienen duidt al op ernstige ongelijkheid, iets dat in mijn ogen niet kan in een relatie. Je bent nooit helemaal gelijk maar 100% gelijkwaardig.
Mijn ex deed bait and switch en het sloop erin. De laatste date was gelukkig al eerder openlijk arrogant.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in