Competitie-angst
zaterdag 1 november 2025 om 23:06
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
woensdag 5 november 2025 om 12:19
Grappig dat je borderline noemt. Ik dacht meer aan vermijdende persoonlijkheid en/of hechtingstoornis. En een jeugd waarin prestatiedrang enorm hoog in het vaandel stond, en zonder prestatie geen liefde. Zie niet echt borderline in je posts.
En ja, ik heb het hele topic gelezen. En ik lees heel veel overlevingsstrategieen en nog meer niet naar jezelf willen kijken.
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
woensdag 5 november 2025 om 12:22
Maar als je alleen blijft, dan maakt het toch niet uit dat een man niet voor je kiest?
En dat je het gevoel hebt dat hoe hard je ook je best doet, een ander niet van je houdt, daarvoor mag je terug naar je jeugd, je ouders en je hechting. Daar zijn mannen die je date niet verantwoordelijk voor.
En dat je het gevoel hebt dat hoe hard je ook je best doet, een ander niet van je houdt, daarvoor mag je terug naar je jeugd, je ouders en je hechting. Daar zijn mannen die je date niet verantwoordelijk voor.
woensdag 5 november 2025 om 12:44
Hun gedrag is net zo abusive anders.Lucy schreef: ↑05-11-2025 12:22Maar als je alleen blijft, dan maakt het toch niet uit dat een man niet voor je kiest?
woensdag 5 november 2025 om 12:45
Dan heb je dat verkeerd. Mijn psycholoog zei angstig gehecht, fawn-reactie.Lucy schreef: ↑05-11-2025 12:19Grappig dat je borderline noemt. Ik dacht meer aan vermijdende persoonlijkheid en/of hechtingstoornis. En een jeugd waarin prestatiedrang enorm hoog in het vaandel stond, en zonder prestatie geen liefde. Zie niet echt borderline in je posts.
En ja, ik heb het hele topic gelezen. En ik lees heel veel overlevingsstrategieen en nog meer niet naar jezelf willen kijken.
woensdag 5 november 2025 om 12:54
Ik denk dat het probleem er in zit dat je bewust op daten aanstuurt. Maar als je niu gewoon in vriendschappelijke zin kijkt, naar mensen met wie je een klik hebt, vanuit je werk, vanuit je studie vroeger of verenigingsleven, of bij activiteiten die je opzoekt, daar moeten dan toch ook mannen tussen zitten die redelijk in de buurt komen van wat jij zoekt en waar jouw interesses liggen?
Ligt het probleem dan niet zozeer aan dat die mannen er niet zijn maar dat jij ze niet ontmoet of kent?
Vrienden van vrienden of vriendinnen? Nooit een persoon ertussen over wie je denkt: Wat een interessant persoon, daar wil ik graag eens mee uit eten gaan (zonder dat het meteen daten is)
Ligt het probleem dan niet zozeer aan dat die mannen er niet zijn maar dat jij ze niet ontmoet of kent?
Vrienden van vrienden of vriendinnen? Nooit een persoon ertussen over wie je denkt: Wat een interessant persoon, daar wil ik graag eens mee uit eten gaan (zonder dat het meteen daten is)
woensdag 5 november 2025 om 13:12
woensdag 5 november 2025 om 13:14
Angstig gehecht betekent een hechtingsstoornis. En angstig gehecht betekent dus dat je waarschijnlijk óf bindingsangst, óf verlatingsangst hebt.
En daar zit dus het werk. De enige die kan zorgen dat je je veilig voelt bij jezelf, ben jij. De enige die je het gevoel kan geven dat je genoeg bent, ben jij.
Ga met jezelf aan de slag.
En daar zit dus het werk. De enige die kan zorgen dat je je veilig voelt bij jezelf, ben jij. De enige die je het gevoel kan geven dat je genoeg bent, ben jij.
lucy wijzigde dit bericht op 05-11-2025 13:52
17.63% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 13:28
Ja, verlatingsangst. Dat is toch duidelijk?Lucy schreef: ↑05-11-2025 13:14Angstig gehecht betekent een hechtingsstoornis. En angstig gehecht betekent dus dat je waarschijnlijk óf bindingsangst, óf verlatingsangst hebt.
woensdag 5 november 2025 om 13:28
woensdag 5 november 2025 om 13:29
En maak je profiel gewoon extreem duidelijk. Zet er in dat hij bijvoorbeeld absoluut geen fan mag zijn van voetbal of Formule 1 want dat is niets voor intelligente mensen. De Tour de France of schaatsen mag eventueel wel zo nu en dan (ik noem maar even wat hoor). Series/films kijken mag, mits het series/films zijn die bijdragen aan zijn intellectuele ontwikkeling. Zet er bij op welke partij hij verplicht moet stemmen. Welke studies wel en niet zijn toegestaan. En dat je daarvan een afgeronde cijferlijst wil hebben. Stuur een link met een IQ test waarvan hij bewijs moet leveren dat hij die met het juiste IQ punten aantal heeft afgerond. Dat hij een goede functie in een maatschappelijke omgeving moet hebben. En alles waar je verder eisen aan hebt. Zet die gewoon puntsgewijs onder elkaar op je profiel als 'harde eis'. En voldoet men al aan een eis niet hoeft men niet te reageren.
Meld dan ook even netjes dat je zelf competitieangst en verlatingsangst hebt, dat je angstig gehecht bent, enorm onzeker bent over je zelf, je hartstikke middelmatig bent in alles maar wel heel erg hoogbegaafd bent. En zoenen betekent 'begin van relatie'.
En dan gewoon kijken wie er reageert.
Meld dan ook even netjes dat je zelf competitieangst en verlatingsangst hebt, dat je angstig gehecht bent, enorm onzeker bent over je zelf, je hartstikke middelmatig bent in alles maar wel heel erg hoogbegaafd bent. En zoenen betekent 'begin van relatie'.
woensdag 5 november 2025 om 13:36
Iedereen waarvan ik dat denk is helaas bezet.Dala schreef: ↑05-11-2025 12:54Ik denk dat het probleem er in zit dat je bewust op daten aanstuurt. Maar als je niu gewoon in vriendschappelijke zin kijkt, naar mensen met wie je een klik hebt, vanuit je werk, vanuit je studie vroeger of verenigingsleven, of bij activiteiten die je opzoekt, daar moeten dan toch ook mannen tussen zitten die redelijk in de buurt komen van wat jij zoekt en waar jouw interesses liggen?
woensdag 5 november 2025 om 13:48
Nieuw hier schreef je?
woensdag 5 november 2025 om 13:51
Dat jij je laat gebruiken of anderen gebruikt hoef je niet te pathologiseren.BuzzieBee schreef: ↑05-11-2025 13:29En maak je profiel gewoon extreem duidelijk. Zet er in dat hij bijvoorbeeld absoluut geen fan mag zijn van voetbal of Formule 1 want dat is niets voor intelligente mensen. De Tour de France of schaatsen mag eventueel wel zo nu en dan (ik noem maar even wat hoor). Series/films kijken mag, mits het series/films zijn die bijdragen aan zijn intellectuele ontwikkeling. Zet er bij op welke partij hij verplicht moet stemmen. Welke studies wel en niet zijn toegestaan. En dat je daarvan een afgeronde cijferlijst wil hebben. Stuur een link met een IQ test waarvan hij bewijs moet leveren dat hij die met het juiste IQ punten aantal heeft afgerond. Dat hij een goede functie in een maatschappelijke omgeving moet hebben. En alles waar je verder eisen aan hebt. Zet die gewoon puntsgewijs onder elkaar op je profiel als 'harde eis'. En voldoet men al aan een eis niet hoeft men niet te reageren.
woensdag 5 november 2025 om 13:58
Ik laat me helemaal niet gebruiken en gebruik ook anderen niet. Waar haal je die kul vandaan joh. Ik heb gewoon een fijne en gezonde relatie al 25 jaar met mijn vriend. Daar komt geen 'gebruik' in voor. Ik hoef niets te doen in mijn relatie wat ik niet wil en hij ook niet. We gaan nooit over elkaars grenzen heen en laten ook nooit over onze eigen grenzen heen gaan. Zoals jij blijkbaar in je systeem hebt zitten. Ik vind sex met mijn vriend gewoon erg lekker ook en doe dat niet om hem aan me te binden want dat hebben we niet nodig als 'lijm'. Kortom ik heb een hele fijne relatie. Misschien juist omdat hij en ik niet hetzelfde zijn. En juist omdat we elkaar geen sollicitatiegesprek hebben afgenomen. Oh, en ik ben hem gewoon in het 'wild' tegengekomen. Ik vond hem eerst een arrogante bal. Althans, zo kwam hij over. Ik werkte met hem. Maar ik kende hem eigenlijk niet. Het was wel een aantrekkelijke arrogante bal. En toen ik hem leerde kennen bleek hij alles te zijn behalve een arrogante bal maar een enorm lieve, zachtaardige zorgzame man. Hij zorgde voor zijn moeder, zijn zusje die depressief was. En dat liet zien dat het een man was waar ik van op aan kon als ik in de toekomst zorg of hulp nodig zou hebben. Dat de man enorm brede schouders heeft en een rots is die met de sterkste storm onbewogen stabiel blijft en er voor je is. En dat is ook gebleken. Dat hij niet houdt van concertgebouw concerten maar voorkeur heeft voor Techno, geen vraag met Triviant weet te beantwoorden tenzij het gaat over de eerste of tweede wereldoorlog, cultureel totaal niet geïnteresseerd is maakt niets uit omdat we genoeg andere overeenkomsten hebben.
Jij pathologiseert werkelijk elke man die niet is zoals jij bent. Wil je iemand precies zoals jij ga dan een gezonde relatie met jezelf aan. Probleem opgelost.
buzziebee wijzigde dit bericht op 05-11-2025 14:08
60.65% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 14:05
Welke leeftijdscategorie zoek je? Ik denk dat het logisch is dat boven bepaalde leeftijd veel mensen bezet zijn. Of dat waren ze misschien en zijn nu weer single maar het type dat jij zoekt is dan misschien iemand die een relatiecrisis of tropenjaren overleeft, in relatietherapie gaat, aan zichzelf werkt.
Dus dan moet je het hebben van daten met een verse single en je afvragen waarom zijn relatie dan is gesneuveld of daten met iemand die nog nooit een relatie heeft gehad (en wat is daar dan de reden van) of proberen zelf wat minder krampachtig te doen over daten en niet zo bezig zijn met wie hij nog meer afspreekt. Je hoeft echt niet aan het lijntje gehouden te worden als je daar allebei wat vrijer mee omgaat.
En het ook meer te zien als iets wat kan groeien dan om te eisen dat je eerst allebei drie maanden elkaar gaat leren kennen voor hij ook maar met iemand anders waagt te gaan lunchen of naar de schouwburg te gaan.
Dus dan moet je het hebben van daten met een verse single en je afvragen waarom zijn relatie dan is gesneuveld of daten met iemand die nog nooit een relatie heeft gehad (en wat is daar dan de reden van) of proberen zelf wat minder krampachtig te doen over daten en niet zo bezig zijn met wie hij nog meer afspreekt. Je hoeft echt niet aan het lijntje gehouden te worden als je daar allebei wat vrijer mee omgaat.
En het ook meer te zien als iets wat kan groeien dan om te eisen dat je eerst allebei drie maanden elkaar gaat leren kennen voor hij ook maar met iemand anders waagt te gaan lunchen of naar de schouwburg te gaan.
woensdag 5 november 2025 om 14:08
Dank je, lief
woensdag 5 november 2025 om 14:14
Wat een armetierige armoe.
Van verbondenheid schijn je veel gelukkiger te worden. Maar jij kunt je pas verbinden als iemand zich de tandjes geeducatied heeft. Jammer, joh.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 5 november 2025 om 14:21
Of iemand lekker ruikt, of je er mee kan lachen, of die een beetje eerlijk ruzie maakt, of hij “ sorry “ en “ help “ kan zeggen, of die je ten alle tijden steunt , of die samen met jou de kalk van het plafond vrijt , of je hem prettig vindt om aan te gluren, of die tot compromissen bereid is, of die jou de hele wereld gunt, of die niet in competitie met jou wil belanden behalve bij een potje backgammon; dat zijn pas belangrijke eisen.
Alles waar je je reet mee af kan vegen ( diploma, bijvoorbeeld) is meestal niet zo heel belangrijk.
Alles waar je je reet mee af kan vegen ( diploma, bijvoorbeeld) is meestal niet zo heel belangrijk.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 5 november 2025 om 14:23
Inderdaad. Educatie als grootste goed zien. Mijn hemel. Je moet er toch niet aan denken dat de TO een kind had gekregen wat misschien dan hoogbegaafd zou zijn maar zou kiezen voor een beroep met zijn handen. Studeren zal je.. kreng. En dan zeker niet iets waarmee je aan de zuid as komt. Arm kind.blijfgewoonbianca schreef: ↑05-11-2025 14:14Wat een armetierige armoe.
Van verbondenheid schijn je veel gelukkiger te worden. Maar jij kunt je pas verbinden als iemand zich de tandjes geeducatied heeft. Jammer, joh.
Het is inderdaad armoe als je dat als grootste goed ziet. Het lijkt me een enorm leeg bestaan. Een lege huls met kennis. Maar oh oh oh kijk ons eens 'geweldig' lijken voor de buitenwereld. Poeh he.
Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat de TO een relatie ziet als een soort 'status symbool'. Want met alle kennis en intelligentie die ze heeft kan ze maar geen partner vinden die haar leuk vind. Die van haar houd, zorgzaam is. TO is alleen. Maar aangezien educatie het grootste goed is heeft ze haar hoofdprijs zelf al zou je denken. Blijkbaar niet. Want die partner die net is als zij moet er komen. Dat haar methodiek niet werkt maakt niet uit. Ze wil het niet veranderen. Dus waarom doorgaan met een topic als dat haar conclusie is. Juist, omdat ze helemaal niet gelukkig is in haar eentje met haar educatie als grootste goed. Voor die kennis hoef je geen enkele studie gevolgd te hebben.
buzziebee wijzigde dit bericht op 05-11-2025 14:27
35.80% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in