Competitie-angst
zaterdag 1 november 2025 om 23:06
Drie jaar geleden eindigde mijn relatie met een ex die mij geestelijk mishandelde. Ik deed steeds meer voor hem en hij hield liefde en aanraking bij me weg als ik hem niet zinde. Uiteindelijk ging hij vreemd. Dit gaf zo'n enorme knauw dat ik mezelf minderwaardig ben gaan voelen. Ik denk dat een man nooit voor me zal kiezen, al geef ik hem álles. Ik heb er kort therapie voor gehad maar het heelt niet. Laatst datete ik een man die claimde monogaam te zijn. We hadden gezoend en toen bekende hij toch nog anderen te daten en te twijfelen. Ik ben opgestaan en in paniek weggelopen. Hij zou nooit voor mij kiezen. Ik ben geen model, niet stinkend rijk, succesvol etc. Ook al weet ik dat alle mensen om me heen die getrouwd zijn dat ook niet zijn... natuurlijk appte hij ook later dat ik hem niet overtuigd had...
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
Ik unmatch nu gelijk mannen die met meerdere vrouwen praten en durf eigenlijk niet meer af te spreken. Hoe kom ik hier vanaf?
woensdag 5 november 2025 om 14:24
Angstige hechting is niet hetzelfde als een hechtingsstoornis. Het is een hechtingsstijl, wat wil zeggen dat het verwijst naar de manier waarop iemand relaties aangaat.
Een hechtingsstoornis is erg zeldzaam en ontstaat meestal in de vroege kindertijd als gevolg van ernstige verwaarlozing of mishandeling. Deze diagnose wordt vaak al in de kindertijd vastgesteld. Een angstige hechtingsstijl kan inderdaad wél leiden tot verlatingsangst in intieme relaties. Maar ook andere factoren kunnen meespelen (zoals trauma’s en laag zelfbeeld).
woensdag 5 november 2025 om 14:25
Je projecteert je eigen onzekerheid.BuzzieBee schreef: ↑05-11-2025 14:23Inderdaad. Educatie als grootste goed zien. Mijn hemel. Je moet er toch niet aan denken dat de TO een kind had gekregen wat misschien dan hoogbegaafd zou zijn maar zou kiezen voor een beroep met zijn handen. Studeren zal je.. kreng. En dan zeker niet iets waarmee je aan de zuid as komt. Arm kind.
Het is inderdaad armoe als je dat als grootste goed ziet. Het lijkt me een enorm leeg bestaan. Een lege huls met kennis. Maar oh oh oh kijk ons eens 'geweldig' lijken voor de buitenwereld. Poeh he.
woensdag 5 november 2025 om 14:26
25 jaar... vriend?!!!BuzzieBee schreef: ↑05-11-2025 13:58Ik laat me helemaal niet gebruiken en gebruik ook anderen niet. Waar haal je die kul vandaan joh. Ik heb gewoon een fijne en gezonde relatie al 25 jaar met mijn vriend. Daar komt geen 'gebruik' in voor. Ik hoef niets te doen in mijn relatie wat ik niet wil en hij ook niet. We gaan nooit over elkaars grenzen heen en laten ook nooit over onze eigen grenzen heen gaan. Zoals jij blijkbaar in je systeem hebt zitten. Ik vind sex met mijn vriend gewoon erg lekker ook en doe dat niet om hem aan me te binden want dat hebben we niet nodig als 'lijm'. Kortom ik heb een hele fijne relatie. Misschien juist omdat hij en ik niet hetzelfde zijn. En juist omdat we elkaar geen sollicitatiegesprek hebben afgenomen. Oh, en ik ben hem gewoon in het 'wild' tegengekomen. Ik vond hem eerst een arrogante bal. Althans, zo kwam hij over. Ik werkte met hem. Maar ik kende hem eigenlijk niet. Het was wel een aantrekkelijke arrogante bal. En toen ik hem leerde kennen bleek hij alles te zijn behalve een arrogante bal maar een enorm lieve, zachtaardige zorgzame man. Hij zorgde voor zijn moeder, zijn zusje die depressief was. En dat liet zien dat het een man was waar ik van op aan kon als ik in de toekomst zorg of hulp nodig zou hebben. Dat de man enorm brede schouders heeft en een rots is die met de sterkste storm onbewogen stabiel blijft en er voor je is. En dat is ook gebleken. Dat hij niet houdt van concertgebouw concerten maar voorkeur heeft voor Techno, geen vraag met Triviant weet te beantwoorden tenzij het gaat over de eerste of tweede wereldoorlog, cultureel totaal niet geïnteresseerd is maakt niets uit omdat we genoeg andere overeenkomsten hebben.
Jij pathologiseert werkelijk elke man die niet is zoals jij bent. Wil je iemand precies zoals jij ga dan een gezonde relatie met jezelf aan. Probleem opgelost.
woensdag 5 november 2025 om 14:28
Jij hebt niet eens iets wat in de buurt van vriend slash je lief slash partner slash echtgenoot komt. Laat staan dat je moet verzinnen hoe je hem moet noemen tegenover de buitenwereld.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 5 november 2025 om 14:31
Als ik iets niet ben is het onzeker. Maar als het jou helpt in je 'het is allemaal hunnie ze schuld want ik heb het bij het juiste eind, en denken ze anders dan laten ze zich gebruiken of zijn ze onzeker' hokje te blijven mag je dat best denken hoor. Dat interesseert me net zoveel als de ingrediëntenlijst van een pak rijstwafels.
woensdag 5 november 2025 om 14:32
Ja, 25 jaar samen, 24 jaar samenwonend en mijn vriend. Omdat we allebei totaal de meerwaarde van een huwelijk niet zien. Ik heb geen boterbriefje nodig in de liefde hoor. Ik ben gewoon al 25 harstikke verliefd op mijn verkering
Problemen mee? Je gaat toch echt steeds nepper lijken hoor.
buzziebee wijzigde dit bericht op 05-11-2025 14:58
25.44% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 14:39
Oh en weet je wat nog erger is! We hebben een afbetaald huis en bewust geen kinderen. We zijn niet getrouwd dus is er helemaal niets wat ons aan elkaar vastplakt of verplicht bij elkaar moet houden (zoals een hypotheek of kinderen of de kosten van een scheiding) behalve het feit dat we aan elkaar vastgeplakt willen zitten. Hoe tof is dat!
buzziebee wijzigde dit bericht op 05-11-2025 14:40
10.57% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 14:39
Op zich vind ik er weinig mis mee om intelligentie hoog op je lijstje te zetten. Anderen zetten weer dingen op hun lijstje die net zo abstract zijn: spontaan, bijvoorbeeld, of levensgenieter. Nietszeggende woorden, in feite. Dat vult iedereen anders in en zegt niks over hoe iemand werkelijk is. Het verschil is alleen dat mensen zich sneller persoonlijk aangesproken voelen - zoals blijkt uit dit topic - als het om intelligentie gaat. Misschien omdat TO daarmee aangeeft zelf intelligent te zijn (of dat van zichzelf te vinden), en omdat je dat niet over jezelf hoort te zeggen? Spontaan mag iedereen zeggen over zichzelf, dat is prima. Levensgenieter ook. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom 'intelligentie' als eis zo'n taboe is?
woensdag 5 november 2025 om 14:41
TO vindt zichzelf in het openbaar hier enorm intelligent hoor. Dat schrijft ze in wel tig posts. Dat is ook het enige wat ze te bieden heeft. Verder is ze middelmatig in alles. Ook dat zegt ze zelf. Dat er hier een probleem van wordt gemaakt is dat ze intelligentie meteen aan een beroep vastplakt. En een specifiek beroep ook nog. Want er zijn heel veel beroepen die weer niet mogen. Een meubelmaker die de meest mooie dingen maakt omdat hij dat leuk vindt en dat is gaan doen ondanks het feit dat hij een studie aan de universiteit had kunnen doen is absoluut niet mogelijk want dat bestaat niet. Volgens de TO dan he. Die man past niet bij haar levensvisie want die heeft educatie niet voorop gezet en heeft zijn leven dus per definitie al verpest.Claire45 schreef: ↑05-11-2025 14:39Op zich vind ik er weinig mis mee om intelligentie hoog op je lijstje te zetten. Anderen zetten weer dingen op hun lijstje die net zo abstract zijn: spontaan, bijvoorbeeld, of levensgenieter. Nietszeggende woorden, in feite. Dat vult iedereen anders in en zegt niks over hoe iemand werkelijk is. Het verschil is alleen dat mensen zich sneller persoonlijk aangesproken voelen - zoals blijkt uit dit topic - als het om intelligentie gaat. Misschien omdat TO daarmee aangeeft zelf intelligent te zijn (of dat van zichzelf te vinden), en omdat je dat niet over jezelf hoort te zeggen? Spontaan mag iedereen zeggen over zichzelf, dat is prima. Levensgenieter ook. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom 'intelligentie' als eis zo'n taboe is?
buzziebee wijzigde dit bericht op 05-11-2025 14:44
21.60% gewijzigd
woensdag 5 november 2025 om 14:41
Je eigen vraag waarop antwoorden komen, tips, advies.Hoe kom ik hier vanaf?
En wat doe jij? Roepen dat je het zelf wel even gaat onderzoeken, stijfkoppig aan je eigen rigide ideeën vasthouden, reacties in het belachelijke trekken, en lekker om je heen trappen. Want aan jóu mankeert niks, de rest van de wereld is knettergek.
Niet alleen in dit topic trouwens.
Wat wil je nou eigenlijk?
There is always something happening, and it's usually right now
woensdag 5 november 2025 om 14:46
Alleen ze is dan weer niet zo intelligent dat ze niet steeds weer hetzelfde type man uitkiest danwel aantrekt, en dat ze al die femcel communities waar ze in leest doorziet.
woensdag 5 november 2025 om 14:54
Laten zien dat mannen stom zijn en zij niet? Ik weet het ook absoluut niet. Maar ze zal dit topic ook wel weer leeg gaan trekken. In haar andere hulpvraag topic was haar conclusie uit eindelijk ook dat zij gelijk had en de mensen die reageerden vooral niet. Een soort behoefte aan misplaatste superioriteit tentoonstellen of iets dergelijks. Dat zal ze gezien haar onzekerheid nodig hebben misschien?Grobbekuiken_ schreef: ↑05-11-2025 14:41Je eigen vraag waarop antwoorden komen, tips, advies.
En wat doe jij? Roepen dat je het zelf wel even gaat onderzoeken, stijfkoppig aan je eigen rigide ideeën vasthouden, reacties in het belachelijke trekken, en lekker om je heen trappen. Want aan jóu mankeert niks, de rest van de wereld is knettergek.
Niet alleen in dit topic trouwens.
Wat wil je nou eigenlijk?
woensdag 5 november 2025 om 15:04
Nee. Dat is eindelijk openlijk mezelf zijn na kleinmakerij.Koffiezetapparaat schreef: ↑05-11-2025 14:26Overigens denk ik wel dat wat je nu allemaal schrijft over opleidingsniveau of HB ook een vorm van coping kan zijn. Hoe zie je dat zelf, TO?
woensdag 5 november 2025 om 15:17
Maar hoe denk je dan dat een man met de door jou goedgekeurde intelligentie en bijbehorende juiste studie en beroep je niet kleineert? Kleineren heeft niets met studie of IQ te maken. Je hebt procentueel net zoveel eikels die hoogopgeleid als eikels die laagopgeleid zijn. Dus daar voorkom je niks mee
woensdag 5 november 2025 om 15:24
woensdag 5 november 2025 om 15:25
En dat terwijl er juist een hele hoop intelligente (en zeker hoogbegaafde!) mensen zitten in praktische beroepen. Voor een vrij fors deel van de hoogbegaafden is school één grote droge beleving geweest waar men absoluut niet de uitdaging kreeg die men (zeker als kind) nodig had. Als daar níet goed op wordt ingespeeld wordt ook het VO een verschrikking en zullen velen al helemaal geen behoefte hebben aan een academische setting en juist veel plezier en energie kwijt kunnen in een praktisch beroep als meubelmaker of kok of bijvoorbeeld iets met kunst of muziek. Het hoeven absoluut geen academici te worden allemaal, al heb je er natuurlijk ook die dat wél willen.BuzzieBee schreef: ↑05-11-2025 14:41TO vindt zichzelf in het openbaar hier enorm intelligent hoor. Dat schrijft ze in wel tig posts. Dat is ook het enige wat ze te bieden heeft. Verder is ze middelmatig in alles. Ook dat zegt ze zelf. Dat er hier een probleem van wordt gemaakt is dat ze intelligentie meteen aan een beroep vastplakt. En een specifiek beroep ook nog. Want er zijn heel veel beroepen die weer niet mogen. Een meubelmaker die de meest mooie dingen maakt omdat hij dat leuk vindt en dat is gaan doen ondanks het feit dat hij een studie aan de universiteit had kunnen doen is absoluut niet mogelijk want dat bestaat niet. Volgens de TO dan he. Die man past niet bij haar levensvisie want die heeft educatie niet voorop gezet en heeft zijn leven dus per definitie al verpest.
Er is ook niks mis met een intelligente partner willen verder, maar je kunt het niet koppelen aan een studie of beroep.
woensdag 5 november 2025 om 16:54
Denk dat we dit nu allemaal in onze eigen bewoordingen hebben gezegd.Dala schreef: ↑05-11-2025 15:25En dat terwijl er juist een hele hoop intelligente (en zeker hoogbegaafde!) mensen zitten in praktische beroepen. Voor een vrij fors deel van de hoogbegaafden is school één grote droge beleving geweest waar men absoluut niet de uitdaging kreeg die men (zeker als kind) nodig had. Als daar níet goed op wordt ingespeeld wordt ook het VO een verschrikking en zullen velen al helemaal geen behoefte hebben aan een academische setting en juist veel plezier en energie kwijt kunnen in een praktisch beroep als meubelmaker of kok of bijvoorbeeld iets met kunst of muziek. Het hoeven absoluut geen academici te worden allemaal, al heb je er natuurlijk ook die dat wél willen.
Er is ook niks mis met een intelligente partner willen verder, maar je kunt het niet koppelen aan een studie of beroep.
Maar mensen met hb die niet voor de universiteit kiezen, passen niet in haar wereldbeeld en bij haar levensstijl. Waarom is me nog steeds niet duidelijk trouwens.
En ik zou je eens inlezen op bindingsangst. Uit alles in dit topic blijkt dat je als de dood bent om te verbinden. Lukt dat wel met vrienden? Of met ouders? Échte verbinding?
En lees ik nu dat je door hb eindelijk jezelf mag zijn? Dus iedereen vond je vroeger dom, nam je niet serieus? Is dat wat je zegt?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
woensdag 5 november 2025 om 18:12
Maar dat mag hè. Alleen is het dan handig om je te realiseren dat je de pot met goud tot een vingerhoedje reduceert en dus niet zo snel wat leuks zult treffen.BuzzieBee schreef: ↑05-11-2025 14:41TO vindt zichzelf in het openbaar hier enorm intelligent hoor. Dat schrijft ze in wel tig posts. Dat is ook het enige wat ze te bieden heeft. Verder is ze middelmatig in alles. Ook dat zegt ze zelf. Dat er hier een probleem van wordt gemaakt is dat ze intelligentie meteen aan een beroep vastplakt. En een specifiek beroep ook nog. Want er zijn heel veel beroepen die weer niet mogen. Een meubelmaker die de meest mooie dingen maakt omdat hij dat leuk vindt en dat is gaan doen ondanks het feit dat hij een studie aan de universiteit had kunnen doen is absoluut niet mogelijk want dat bestaat niet. Volgens de TO dan he. Die man past niet bij haar levensvisie want die heeft educatie niet voorop gezet en heeft zijn leven dus per definitie al verpest.
Zeker niet als je zelf ook niet de gezelligste bent.
woensdag 5 november 2025 om 18:25
Nee, maar gezien jij alles verdraait ga ik er niet op in.Lucy schreef: ↑05-11-2025 16:54Denk dat we dit nu allemaal in onze eigen bewoordingen hebben gezegd.
Maar mensen met hb die niet voor de universiteit kiezen, passen niet in haar wereldbeeld en bij haar levensstijl. Waarom is me nog steeds niet duidelijk trouwens.
En ik zou je eens inlezen op bindingsangst. Uit alles in dit topic blijkt dat je als de dood bent om te verbinden. Lukt dat wel met vrienden? Of met ouders? Échte verbinding?
En lees ik nu dat je door hb eindelijk jezelf mag zijn? Dus iedereen vond je vroeger dom, nam je niet serieus? Is dat wat je zegt?
woensdag 5 november 2025 om 18:27
Men probeert het telkens te zeggen, kijk toch eens in de spiegel. Je doet telkens hetzelfde, waardoor je dezelfde soort mannen aantrekt. Als je dat echt wilt veranderen moet je eerlijk naar jezelf durven kijken en het helemaal anders gaan doen.
Ik vind het opvallend hoeveel onsympathieker je overkomt dan toen je dit topic opende. Neerbuigend ook, dingen die je eigenlijk je exen verwijt.
Ik vind het opvallend hoeveel onsympathieker je overkomt dan toen je dit topic opende. Neerbuigend ook, dingen die je eigenlijk je exen verwijt.
woensdag 5 november 2025 om 18:28
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in