Constante kritiek van broer, hoe ga ik hiermee om?

26-05-2020 22:45 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allen,

Ik zal proberen het kort te houden, alhoewel ik wel graag alle informatie wil verstrekken dus hou je vast. Voor context, ik ben achterin de 20 en alleenstaand, woon alleen.

Eind januari is mijn vader overleden waar ik een geweldige band mee had. Hij en ik voelden elkaar perfect aan en ik kon altijd mijn zorgen en vragen bij mijn vader neerleggen, waarna hij mij geruststelde en raad gaf. Mijn moeder is in 2006 overleden dus dat betekent dat ik alleen nog mijn broer heb.

Mijn broer is een rasechte narcist. Geen compassie voor een ander, puur gericht op zijn eigen voordeel en aanzien en is erg defensief—geen redelijk gesprek mee te voeren omdat ik meteen de boeman ben en afgeblaft wordt als ik mijzelf wil verdedigen. Op alles wordt kritiek geleverd en zelfs over fijne gebeurtenissen wordt een flinke donderwolk van negativiteit geplaatst—omdat alles volgens hem beter kan.

Nu is mijn vaders huis verkocht en hebben wij hier beiden wat geld van verdeeld. Maar nu (dankzij een schoonzus die alles doorspeelt) bekritiseert mijn broer hetgeen waaraan ik geld wil uitgeven. Ik ben ontzettend verdrietig om het feit dat niets wat ik doe goed genoeg is en het lijkt alsof ik het niet verdien.

Het liefst verbreek ik het contact, wat zou betekenen dat ik mijn neefjes en nichtjes niet meer zie en dan ook verder niemand meer heb. Er valt niet verstandig met hem te praten zonder schreeuwen en schelden en ik ben ten einde raad.

Excuses voor het lange verhaal, is er iemand die enig inzicht heeft in dit, voor mij, uitzichtloze verhaal?
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft aan je broer geen verantwoording af te leggen. Wees daar duidelijk over naar hem toe en verdedig je niet: jij bepaalt, niet hij. Wees hier consequent in en laat je niet intimideren of manipuleren. Van elke millimeter die je aan hem toegeeft, maakt hij een meter.
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
Boven de 25 jaar wordt men te volwassen geacht om nog tekeer te gaan tegen een zus. Je hebt je eigen leven dus wat kan jou die zus schelen. Dus dat hij zich druk maakt is raar. En ook dat hij zich zo onbeleefd gedraagt. Hij mag denken wat hij wil, hij mag advies geven maar boos worden dat hoort niet meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
chocolol schreef:
26-05-2020 22:51
Waarom maakt het jou uit wat je broer er van vindt? Het is toch jouw geld en jouw keuze?
Ja dat denk ik ook. Mijn broertje vind ook van alles, ik zie het meer als entertainment. Laatst een hele tirade omdat ik een vriezer op zolder heb.
Ja vervelend dat je er zo mee zit wat ik in mijn huis heb staan, weet je nog dat je vroeger altijd voor de spiegel ging huilen en extra zielig keek, wil je nog een kopje thee, ik heb ook taart als je lust.
Dit zijn mensen die ik nog letterlijk kende met snotneus en pisbroek, ik hou van ze maar ik zie toch altijd nog die sloebertjes van vroeger voor me als ze zo doen.
Relativeer, to. Hou het contact neutraal, vertel je schoonzus niks meer en laat die snotlap lekker preken.
Kan het zijn dat je broer meer last heeft van het overlijden van jullie ouders dan je zou denken en dat hij daardoor een beetje anders reageert? Hoe was hij vroeger, voordat je ouders ziek werden?
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende situatie.

Je broer heeft ook zijn vader verloren, en zit waarschijnlijk ook met alle emoties die daar bij horen. Alleen weet hij niet hoe hij daar mee om moet gaan.

Ga niet met je broer in discussie, er zitten (waarschijnlijk) geen voorwaarden aan de erfenis. Dus jij mag en kan daar mee doen wat jij wilt. Ga daar niet over in discussie. Agree to disagree; sorry broer, het is mijn erfenis, dus ik bepaal wat daar mee gaat gebeuren.

Verder een teflon laagje kweken, probeer het van je af te laten glijden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Het contact laten verwateren/verbreken. Dus geen verjaardagen/kerst of weet ik wat meer bij elkaar komen en ook niet meer appen/bellen. Blokkeer hem. De bindende factor (jullie ouders) zijn weggevallen, dus je hoeft nu niet meer de schijn op te houden.
Alle reacties Link kopieren
Niets. Je hoeft er helemaal niets mee.

Geen reactie geven.

En heel duidelijk zijn tegen broer “hé broer het is mijn geld en wat ik ermee doe zijn mijn zaken. Fijne dag “
retrostar schreef:
27-05-2020 07:26
Als het waar is wat je zegt en je broer heeft echt narcistische trekken ontwikkeld, dan zijn je ouders toch niet zo perfect geweest als je dacht want dan hebben ze iets in de opvoeding ernstig fout gedaan. Het samenspannen van jou met je vader kan voor hem een oorzaak voor woede zijn geweest.
Ze zegt toch nergens dat haar ouders perfect hebben opgevoed? Ze zegt dat haar vader haar perfect aanvoelde en dat ze een goed contact hadden. Dat heeft niets met samenspannen te maken.
Gecondoleerd.

Het contact minimaal houden en nergens op in gaan. Neem zijn opmerkingen ter kennisgeving aan.
En laat je verwachtingen los.

Was ie ooit leuk? Is hij ooit anders geweest?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je toch teveel van hem verwacht. Vaak als ouders overlijden worden de onderlinge verschillen aangescherpt; ieder kind zoekt steun in de karaktertrekken die hemzelf een sterker gevoel geven. Dus als je al zuinig, eigenwijs, betweterig was dan word je nog zuiniger, eigenwijzer, betweteriger als je leven op losse schroeven komt te staan.

@Rumforviva - samenspannen in de zin van het lievelingetje zijn want dat las ik tussen de regels door.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
27-05-2020 07:55
Ja dat denk ik ook. Mijn broertje vind ook van alles, ik zie het meer als entertainment. Laatst een hele tirade omdat ik een vriezer op zolder heb.
Ja vervelend dat je er zo mee zit wat ik in mijn huis heb staan, weet je nog dat je vroeger altijd voor de spiegel ging huilen en extra zielig keek, wil je nog een kopje thee, ik heb ook taart als je lust. Oh shit, die zit nog in de vriezer op zolder ...

[..]
Beter ;-)
óu sont les neiges d'antan

Negeren
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je heel goed weet wat je moet doen. Hoe vervelend het is ook maar een ander kan je niet veranderen. Het is aan jou wat je nog wilt pikken en waar je mee kan leven? Soms is het gewoon geen match, of het nu familie is of niet. En ja ik kan daarover mee praten. Ondanks dat ik een grotere familie heb, heb ik ook een zus die altijd commentaar heeft. Ik kies voor afstand en het geeft mij enorm veel rust. En weet je waarom? Iedereen heeft het recht om zichzelf te zijn, keuzes te maken waar jezelf gelukkig van wordt. Nu is het tijd om voor jezelf te kiezen, om voor jezelf op te komen!
"Ja klopt, ik hou van meuk."
Alle reacties Link kopieren
Gecondoleerd TO.

Naast alle adviezen hier, lees het boek disarming the narcissist, om je beter te weren.

En vooral, ga er niet in mee, haal jr schouders wat op en dor net alsof je het saai vindt/niet interessant.
Ik heb ook zo'n broer. Mijn advies: ene oor in, andere oor uit.

Je hoeft niets meer met je broer, als je daar geen zin in hebt.
merano schreef:
27-05-2020 08:25
Beter ;-)
:rofl:
Echt. Waar die man zich druk om kan maken.
Zo herkenbaar. Altijd maar kritiek leveren. Op hoe je je kinderen opvoed, waar je je geld aan uit geeft hoe je eruit ziet, welke auto je rijdt en wat voor werk je doet etc etc.
Altijd maar kritiek en als je wat terugzegt krijg je de wind van voren en verbreken zij het contact. En jij staat er bij en kijkt er naar. Hier soortgelijke situatie.
Sterkte, geen tips helaas.
Het-groepje schreef:
27-05-2020 07:55
Ja dat denk ik ook. Mijn broertje vind ook van alles, ik zie het meer als entertainment. Laatst een hele tirade omdat ik een vriezer op zolder heb.
Ja vervelend dat je er zo mee zit wat ik in mijn huis heb staan, weet je nog dat je vroeger altijd voor de spiegel ging huilen en extra zielig keek, wil je nog een kopje thee, ik heb ook taart als je lust.
Dit zijn mensen die ik nog letterlijk kende met snotneus en pisbroek, ik hou van ze maar ik zie toch altijd nog die sloebertjes van vroeger voor me als ze zo doen.
Relativeer, to. Hou het contact neutraal, vertel je schoonzus niks meer en laat die snotlap lekker preken.
Leuke, relativerende post :-).
Alle reacties Link kopieren
Schreeuwen en schelden? Via de telefoon, neerleggen. Persoonlijk, opstaan en weggaan. Als hij bij jou is 'Hè, als je niet normaal kan praten, ga je NU weg, ik laat me niet uitschelden door jou!'

Kom voor jezelf op, JIJ beslist over JOUW leven.
Life is short. Eat dessert first.
retrostar schreef:
27-05-2020 07:30
Als hij zich niet gedraagt naar jou toe dan is dat toch een reden om niet meer met hem om te gaan. Dat laat je je niet aandoen.
Dit.
Ik ben snel klaar met dit soort mensen.
Als het contact niet prettig is verbreek ik het contact.
Wintertime16 schreef:
26-05-2020 23:07
Geen info meer delen met je schoonzus dan. En als hij zegt dat hij het onzin vindt dat je een auto koopt, of een nieuwe bank of een nieuwe tas of ergens anders over mekkert, zeg je consequent: bedankt voor de feedback.
Waarvan akte. Ik zou nooit iemand bedanken voor totaal onzinnige en misplaatste 'feedback'. Verder compleet eens met Wintertime. Zet het delen van informatie op een extreem laag pitje met schoonzus en broer. Helaas kun je niet van hen een warme familieband verwachten. Dat is super jammer en pijnlijk, maar stel je verwachtingen wat dat betreft bij. Je haalt echt veel meer uit leuke vriendschappen dan een nare band met familie, daar zou ik dan ook meer energie in gaan steken :there: Wat een rotsituatie TO, en wat verdrietig dat je je ouders al zo jong moet missen.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
26-05-2020 22:51
Waarom maakt het jou uit wat je broer er van vindt? Het is toch jouw geld en jouw keuze?
Dit ja.
We used to be friends...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven