Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
.
anoniem_323253 wijzigde dit bericht op 01-03-2020 18:17
Reden: .
98.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sterrenwacht007 schreef:
13-02-2020 12:18
Twintig jaar geleden speelden er wel degelijk kinderen op straat .
Nu inderdaad niet meer .

Dat komt door Dutroux . Die vent plukte zomaar kinderen van straat !
Die angst zit er hier bij veel ouders nog goed in . Ze zijn het niet vergeten .

Zijn kompaan is laatst geleden vrij gelaten .
Onbekenden hebben hem een paar dagen nadien regelrecht het ziekenhuis in geslagen .

Dutroux zijn ex-vrouw die wist dat er twee kinderen in de kelder zaten opgesloten ( hij zat toen in de gevangenis) is al jaren vrij en dat terwijl ze die kinderen in de kelder heeft laten verhongeren.

Hij heeft nu ook vervroegde vrijlating gevraagd. De mensen houden hier hun hart vast .

Hij is een roofdier !
Sorry, maar :HA:

Dutroux is de reden dat er geen kinderen op straat spelen en iedereen houdt zijn hart vast???
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Als die man al ooit vrijkomt (wat ik niet geloof), is zijn veiligheid meer in het gedrang dan van buitenspelende kinderen hoor.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sterrenwacht007 schreef:
13-02-2020 12:33
Wablief !?!
Alstu!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Sterrenwacht007 schreef:
13-02-2020 12:18
Twintig jaar geleden speelden er wel degelijk kinderen op straat .
Nu inderdaad niet meer .

Dat komt door Dutroux . Die vent plukte zomaar kinderen van straat !
Die angst zit er hier bij veel ouders nog goed in . Ze zijn het niet vergeten .

Zijn kompaan is laatst geleden vrij gelaten .
Onbekenden hebben hem een paar dagen nadien regelrecht het ziekenhuis in geslagen .

Dutroux zijn ex-vrouw die wist dat er twee kinderen in de kelder zaten opgesloten ( hij zat toen in de gevangenis) is al jaren vrij en dat terwijl ze die kinderen in de kelder heeft laten verhongeren.

Hij heeft nu ook vervroegde vrijlating gevraagd. De mensen houden hier hun hart vast .

Hij is een roofdier !
Dan heb je echt issues hoor, als je dat 20 jaar later nog zoveel invloed op je leven laat hebben, dat je je kinderen niet buiten laat spelen om die reden.
Jullie vinden het hilarisch dat ouders nog steeds bang zijn dat hun kinderen ontvoerd kunnen worden ?
Het zal je maar overkomen .
Maar goed , ik ga het hier bij laten .
Alle reacties Link kopieren
Welke Belg kan mij helpen: vroeger dronken wij Belgische limonade. Dat was meer oranje dan Fanta (sinas) en zat in een plastic fles die je daarna weg kon gooien, zo'n grote 'slappe' fles. Het smaakte wel naar Fanta maar dan veel platter, volgens mij zat er weinig prik op.
'Belgische limonade' noemden wij het. Weet iemand wat ik bedoel?
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
13-02-2020 12:39
Welke Belg kan mij helpen: vroeger dronken wij Belgische limonade. Dat was meer oranje dan Fanta (sinas) en zat in een plastic fles die je daarna weg kon gooien, zo'n grote 'slappe' fles. Het smaakte wel naar Fanta maar dan veel platter, volgens mij zat er weinig prik op.
'Belgische limonade' noemden wij het. Weet iemand wat ik bedoel?
Gewoon limonade van het huismerk, denk ik?
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Sterrenwacht007 schreef:
13-02-2020 12:39
Jullie vinden het hilarisch dat ouders nog steeds bang zijn dat hun kinderen ontvoerd kunnen worden ?
Het zal je maar overkomen .
Maar goed , ik ga het hier bij laten .
Ik denk best dat zulke gebeurtenissen invloed kunnen hebben op de generaties daarna. Dat men wat voorzichter wordt enzo.
Maar als Dutroux al vrijkomt (wat ik niet geloof), dan is hij zijn leven niet zeker. Denk dus dat hij drukker is met zoeken naar zijn eigen veiligheid, dan dat 'ie de kans heeft ooit nog 1 kind aan te raken.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-02-2020 12:41
Gewoon limonade van het huismerk, denk ik?
Geen idee dus.
Volgens mij kochten wij dat bij de Peltri (bestaat niet meer volgens mij?).
minnimouse schreef:
13-02-2020 12:39
Welke Belg kan mij helpen: vroeger dronken wij Belgische limonade. Dat was meer oranje dan Fanta (sinas) en zat in een plastic fles die je daarna weg kon gooien, zo'n grote 'slappe' fles. Het smaakte wel naar Fanta maar dan veel platter, volgens mij zat er weinig prik op.
'Belgische limonade' noemden wij het. Weet iemand wat ik bedoel?
Bedoel je Oasis?
Alle reacties Link kopieren
Sterrenwacht007 schreef:
13-02-2020 12:39
Jullie vinden het hilarisch dat ouders nog steeds bang zijn dat hun kinderen ontvoerd kunnen worden ?
Het zal je maar overkomen .
Maar goed , ik ga het hier bij laten .
Nee dat is niet hilarisch, maar ik vind het wel raar als je je daar nog zo druk om maakt. Ja, kinderen moeten wat beter opletten dan vroeger en je denkt als ouder wel een keer extra na over kinderen die s avonds buiten zijn/spelen of van sport naar huis fietsen.

Maar je kinderen niet buiten laten spelen omdat je bang bent dat ze ontvoerd worden (door Dutroux nota bene) is gewoon raar en vooral niet gezond.
Alle reacties Link kopieren
Merkwaardig verhaal hoorde ik van mijn zus in Oostende:
Als een dame zwanger is, maar niet getrouwd kan elke Belgische man het kind erkennen.
Een vriendin van haar was moeizaam gescheiden, had nu een nieuwe vriend en was zwanger.
Ex ging om haar te pesten het aanstaande kind erkennen, ook al raadde zijn ex-vrouw hem dit af.
Hij bazuinde het ook in het rond...
Het kind werd geboren en was uiteindelijk behoorlijk getint. Vader kwam uit Guinee, en de ex uit Denderleeuw...
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
13-02-2020 12:43
Bedoel je Oasis?
Komt me niet bekend voor. Volgens mij was de fles smaller.
Alle reacties Link kopieren
In de tijd van Dutroux zag je geen kinderen zonder volwassene nog op straat. Dat was echt opvallend! Tegenwoordig is het fel verbeterd. Hier in 't straat wordt veel op straat gespeeld en rondom zijn in de zomer speciale speelstraten. Ik denk dat het eerder omwille van het verkeer is en dat ze liever achter hun computer zitten dat je ze niet overal op straat ziet spelen.
In de zomer van Dutroux waren we in Wallonië op vakantie. Heel veel gekke gezichten gehad toen ik als nog jong meisje met m’n vader ‘s morgens vroeg de bossen introk om dieren en vogels te spotten. :-?

En bij mij in België spelen de kinderen gewoon buiten hoor, die worden niet uit angst binnengehouden omwille van Dutroux ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
13-02-2020 12:46
Merkwaardig verhaal hoorde ik van mijn zus in Oostende:
Als een dame zwanger is, maar niet getrouwd kan elke Belgische man het kind erkennen.
Een vriendin van haar was moeizaam gescheiden, had nu een nieuwe vriend en was zwanger.
Ex ging om haar te pesten het aanstaande kind erkennen, ook al raadde zijn ex-vrouw hem dit af.
Hij bazuinde het ook in het rond...
Het kind werd geboren en was uiteindelijk behoorlijk getint. Vader kwam uit Guinee, en de ex uit Denderleeuw...
Kind erkennen kan alleen in bijzijn van de moeder...
Alle reacties Link kopieren
Oblio schreef:
13-02-2020 12:46
Merkwaardig verhaal hoorde ik van mijn zus in Oostende:
Als een dame zwanger is, maar niet getrouwd kan elke Belgische man het kind erkennen.
Een vriendin van haar was moeizaam gescheiden, had nu een nieuwe vriend en was zwanger.
Ex ging om haar te pesten het aanstaande kind erkennen, ook al raadde zijn ex-vrouw hem dit af.
Hij bazuinde het ook in het rond...
Het kind werd geboren en was uiteindelijk behoorlijk getint. Vader kwam uit Guinee, en de ex uit Denderleeuw...
Broodje aap van die 'elke man'.
Wel kreeg vroeger een kind dat - tot 9 maanden - na een scheiding geboren werd, wettelijk de ex als vader. Want 'verwekt binnen het huwelijk'. Of dat nog zo is, weet ik niet.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
PiNuts14 schreef:
13-02-2020 12:59
In de zomer van Dutroux waren we in Wallonië op vakantie. Heel veel gekke gezichten gehad toen ik als nog jong meisje met m’n vader ‘s morgens vroeg de bossen introk om dieren en vogels te spotten. :-?

En bij mij in België spelen de kinderen gewoon buiten hoor, die worden niet uit angst binnengehouden omwille van Dutroux ofzo...
Wij zaten vanaf de jaren '80 zo'n 6-8 weken aan één stuk op een Belgische camping in de zomer. In de zomers van '95-'96 dus ook. Ik ging dan als kind van 11/12 weleens fietsen in mijn eentje buiten de camping. Dat was landelijk gebied, bossen ... achteraf gezien best gek. Al weet ik niet zeker of mijn ouders dit wisten. Ik vermoed eigenlijk van niet. Ik zag toen geen gevaren.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
13-02-2020 13:05
Broodje aap van die 'elke man'.
Wel kreeg vroeger een kind dat - tot 9 maanden - na een scheiding geboren werd, wettelijk de ex als vader. Want 'verwekt binnen het huwelijk'. Of dat nog zo is, weet ik niet.
Volgens mij was er hier vroeger (ruim een eeuw of wat terug) ook een wet dat vrouwen niet in het eerste jaar na de dood van hun man mochten trouwen, Vooral voor de rijkeren gold dat, zodat niet het "verkeerde"kind met de erfenis van de nieuwe man aan de haal ging
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
13-02-2020 12:39
Welke Belg kan mij helpen: vroeger dronken wij Belgische limonade. Dat was meer oranje dan Fanta (sinas) en zat in een plastic fles die je daarna weg kon gooien, zo'n grote 'slappe' fles. Het smaakte wel naar Fanta maar dan veel platter, volgens mij zat er weinig prik op.
'Belgische limonade' noemden wij het. Weet iemand wat ik bedoel?
is dat niet gewoon OASIS?
Ik vind de Belgische taal zo mooi. Was eens op een camping en toen moest ik op een plek maar niet gaan staan want die was een pietske wriemelig. Zo mooi vind ik dat nog steeds.

Star en Oud Blond wat grappig dat ik die niet ken (denk ik). Liep daar in de jaren zestig al rond, zwemmen in het zwembad op de Heilige weg. Ga daar toch eens kijken. Wist je dat de Voetboog steeg op Google Maps Heilige straat heet?
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-02-2020 09:38
De meeste dingen die hier gezegd worden, zijn van de regio van Antwerpen. Dit ook weer. Totaal onbekend in de rest van België.

Dat lees ik vaker op zulke topics.
Ik heb dat ook, erger me er een beetje aan. Ik lees hier mensen die hun plaatselijke dialect als ‘Vlaams’ bestempelen terwijl niemand waar ik woon (Oost Vlaanderen) die woorden gebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
13-02-2020 14:34
Ik heb dat ook, erger me er een beetje aan. Ik lees hier mensen die hun plaatselijke dialect als ‘Vlaams’ bestempelen terwijl niemand waar ik woon (Oost Vlaanderen) die woorden gebruikt.
Tja, dat gebeurt nou eenmaal en gebeurt andersom ook. Zo denken veel Belgen dat Nederlanders 'patat' tegen frieten zeggen, terwijl dat in feite alleen boven de grote rivieren gebeurd. In Brabant en Limburg wordt dat woord niet gebruikt. En zo zijn er nog tal van voorbeelden.
Alle reacties Link kopieren
Ook nostalgisch: vroeger voor 5 of 20 frank een kauwgom of een ei trekken uit een 'sjieklettenbak' (weet niet hoe je het schrijft).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven