Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
13-02-2020 09:48
Belgen richten zich ook veel meer op een koophuis en de ouders helpen daarbij. Ze blijven langer thuiswonen en als ze al op kot moeten voor hun studie wordt dat door de ouders betaald en in de weekenden gaan ze naar huis.
Denk dat dit inderdaad een groot verschil is met NL. Wij betalen alles voor onze kinderen zolang ze thuis zijn/studeren. En hebben ze een studentenjob dan is dat voor eigen zakcenten. Niet om hun kot of eigen onderhoud te betalen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
13-02-2020 14:39
Ook nostalgisch: vroeger voor 5 of 20 frank een kauwgom of een ei trekken uit een 'sjieklettenbak' (weet niet hoe je het schrijft).
Bij ons een sjiekenbak. Inderdaad! Die zijn helemaal verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
13-02-2020 14:39
Denk dat dit inderdaad een groot verschil is met NL. Wij betalen alles voor onze kinderen zolang ze thuis zijn/studeren. En hebben ze een studentenjob dan is dat voor eigen zakcenten. Niet om hun kot of eigen onderhoud te betalen.
Ik heb gestudeerd in NL en mijn ouders hebben voor mijn en mijn broer schoolgeld en alles voor de kamer betaald.
Nu heb ik een huis gekocht (in belgië) en voor de aankoop hebben beide ouders niet bijgedragen, maar ze hebben wel allebei veel geholpen met verbouwen en wij hebben een hele tijd bij mn schoonouders gebivakkeerd tijdens de verbouwing.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
13-02-2020 14:42
Bij ons een sjiekenbak. Inderdaad! Die zijn helemaal verdwenen.
Oh ja, beide woorden heb ik idd gehoord. Mooie woorden vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zwager zegt “Voor de laatste dagen”.
Hij doelt dan op zoiets als ‘enkele dagen geleden’

Prachtig

En nauurlijk je zeggen als ze U bedoelen.
En U als ze je bedoelen.
Sommigen hebben liever gelijk, dan dat ze gelukkig worden.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
13-02-2020 14:38
Tja, dat gebeurt nou eenmaal en gebeurt andersom ook. Zo denken veel Belgen dat Nederlanders 'patat' tegen frieten zeggen, terwijl dat in feite alleen boven de grote rivieren gebeurd. In Brabant en Limburg wordt dat woord niet gebruikt. En zo zijn er nog tal van voorbeelden.
Ik kom van boven de rivieren en zeg ook friet. Bij de snackbar staat patat op het prijzenbord.
Alle reacties Link kopieren
Dahlia74 schreef:
13-02-2020 15:30
Ik kom van boven de rivieren en zeg ook friet. Bij de snackbar staat patat op het prijzenbord.
Uitzonderingen heb je altijd, maar de meeste mensen boven de rivieren zeggen 'patat' en onder de rivieren 'friet'.
Attraverso schreef:
13-02-2020 14:39
Denk dat dit inderdaad een groot verschil is met NL. Wij betalen alles voor onze kinderen zolang ze thuis zijn/studeren. En hebben ze een studentenjob dan is dat voor eigen zakcenten. Niet om hun kot of eigen onderhoud te betalen.
Dit is inderdaad meer zo in België/Vlaanderen, hoewel er altijd uitzonderingen zijn.

Ik vond het ook altijd erg bijzonder dat m’n studentenhuis helemaal leeg was elke vrijdagavond.

En studentenverenigingen zelf zijn in België/Vlaanderen ook heel anders georganiseerd en ingericht dan in Nederland, denk ik. Ik ken trouwens als NL’er alleen het Vlaamse studentenleven.
Alle reacties Link kopieren
Als ik om mij heen hoor zie ik mijzelf niet als uitzondering. Maar dat is met veel woorden, die zijn eigenlijk wel wijd verspreid, maar worden toch vaak aan een streek gekoppeld.
Moest vanmorgen nog aan dit topic denken toen ik in de auto door België reed. Volle bak regen en hoeveel Belgen er dan wel niet met hun mistachterlamp rijden! Waarom???
Doubletree20 schreef:
13-02-2020 18:34
Moest vanmorgen nog aan dit topic denken toen ik in de auto door België reed. Volle bak regen en hoeveel Belgen er dan wel niet met hun mistachterlamp rijden! Waarom???
Ik denk ( weet het niet zeker ) dat het bij hevige regenval verplicht is.
Sterrenwacht007 schreef:
13-02-2020 19:00
Ik denk ( weet het niet zeker ) dat het bij hevige regenval verplicht is.
Het zou kunnen natuurlijk dat de regels in België anders zijn? In NL mag het iig niet, ook niet bij hevige regen. Ik vind het super irritant als je er achter rijdt, erg verblindend.
PiNuts14 schreef:
13-02-2020 15:38
Dit is inderdaad meer zo in België/Vlaanderen, hoewel er altijd uitzonderingen zijn.

Ik vond het ook altijd erg bijzonder dat m’n studentenhuis helemaal leeg was elke vrijdagavond.

En studentenverenigingen zelf zijn in België/Vlaanderen ook heel anders georganiseerd en ingericht dan in Nederland, denk ik. Ik ken trouwens als NL’er alleen het Vlaamse studentenleven.
Op de meeste koten kan je nu éénmaal niet gedomicilieerd zijn.
En de meeste studenten blijven dus op papier bij hun ouders wonen.

En hebben daar hun vrienden, hobby's, studentenjob, ...


Ik heb bovendien ooit een kot gehad waar letterlijk in 't contract stond dat ik er niet aanwezig mocht zijn van vrijdagavond 19u tot zondag 17u.
En ook niet in schoolvakanties.

De toegang werkte met een batch-systeem en de batchen gingen gewoon uit.
Buiten kon je nog, binnen niet meer.

(De meeste studenten hier hebben overigens ook een 10-maanden-contract. In juli en augustus is er al helemaal niemand aanwezig op kot.)



Onze ouders blijven ook wel kindergeld vangen tot we zijn afgestudeerd / tot ons 25ste :-).
En ook qua ziekte-verzekering blijven we verzekerd bij onze ouders zolang we studeren.
Marnamai schreef:
13-02-2020 19:14
Op de meeste koten kan je nu éénmaal niet gedomicilieerd zijn.
En de meeste studenten blijven dus op papier bij hun ouders wonen.

En hebben daar hun vrienden, hobby's, studentenjob, ...


Ik heb bovendien ooit een kot gehad waar letterlijk in 't contract stond dat ik er niet aanwezig mocht zijn van vrijdagavond 19u tot zondag 17u.
En ook niet in schoolvakanties.

De toegang werkte met een batch-systeem en de batchen gingen gewoon uit.
Buiten kon je nog, binnen niet meer.

(De meeste studenten hier hebben overigens ook een 10-maanden-contract. In juli en augustus is er al helemaal niemand aanwezig op kot.)

Onze ouders blijven ook wel kindergeld vangen tot we zijn afgestudeerd / tot ons 25ste :-).
En ook qua ziekte-verzekering blijven we verzekerd bij onze ouders zolang we studeren.
Groot verschil met het Nederlandse studentenleven denk ik.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
13-02-2020 09:38
De meeste dingen die hier gezegd worden, zijn van de regio van Antwerpen. Dit ook weer. Totaal onbekend in de rest van België.

Dat lees ik vaker op zulke topics.
Hij is toch echt niet van Antwerpen anders.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
13-02-2020 14:38
Tja, dat gebeurt nou eenmaal en gebeurt andersom ook. Zo denken veel Belgen dat Nederlanders 'patat' tegen frieten zeggen, terwijl dat in feite alleen boven de grote rivieren gebeurd. In Brabant en Limburg wordt dat woord niet gebruikt. En zo zijn er nog tal van voorbeelden.
Ja dat wist ik dus niet he! Ik dacht serieus dat heel NL patat zegt. Echt! Maar ben Ollander dus tja
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
13-02-2020 23:20
Ja dat wist ik dus niet he! Ik dacht serieus dat heel NL patat zegt. Echt! Maar ben Ollander dus tja
Wij halen patat.. maar de staafjes aardappel zijn frieten.
Patat is friet, snacks en eventueel saus en ijsjes
Ik hou van Nederland en Nederlanders, en dan vooral van hun vlotheid. Vlamingen kunnen zo stroef zijn en dat heeft te maken met volksaard maar ook met het feit dat er thuis vaak dialect wordt gesproken,, waardoor mensen minder spontaan zijn als ze 'netjes' praten.

Wat me altijd opvalt in Nederland zijn de kleine huizen, poppenhuisjes soms bijna, en dat voor zulke vaak lange mensen .

Een andere eetcultuur inderdaad, vroeg op restaurant gaan, minder geven om lekker eten lijkt het. Veel uit pakjes maken.


De directheid kan soms wel choquerend zijn. Bijvoorbeeld: ik stond gisteren in Nederland aan te schuiven bij de garderobe na een concert , kwam er een vrouw naast me staan om zo niet achteraan aan te hoeven schuiven. Toen ze haar kaartje wou afgeven, stak ik het mijne ook omhoog en zei 'mevrouw, eigenlijk moet u achteraan aanschuiven. Zegt ze luid en assertief: o, wou je eerst?

Dan ben ik dus met verstomming geslagen. Ik zou door de grond zakken als ik zoiets deed en iemand wees me erop. En door een wildvreemde met 'je' worden aangesproken voelt ook heel vreemd.

De jongen links van me zei trouwens : goed gedaan! Dat is dan ook weer typisch heerlijk spontaan Nederlands.
Sinjoren schreef:
12-02-2020 12:14
Dat is gewoon standaardtaal in Vlaanderen. Als je pure NL grammatica gaat projecteren op BE, dan zou dat idd "zulke" moeten zijn, maar dan negeer je simpelweg dat standaardtaal in VL vs NL wel degelijk verschillen.
nee, dat is nog steeds geen standaardtaal in Vlaanderen. De meeste mensen zullen dat inderdaad wel zeggen maar in een opstel op school zullen dergelijke fouten zeker worden aangeuid door de leerkracht
Alle reacties Link kopieren
Doubletree20 schreef:
13-02-2020 19:12
Het zou kunnen natuurlijk dat de regels in België anders zijn? In NL mag het iig niet, ook niet bij hevige regen. Ik vind het super irritant als je er achter rijdt, erg verblindend.
Ik ben een keer aangesproken door politie omdat ik mijn mistlichten aan had tijdens regenval en dat was niet de bedoeling.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat de regels zijn (al woon ik in belgië...). Mijn huidige auto heeft alleen mistlampen voor.
Alle reacties Link kopieren
Wollenbol schreef:
14-02-2020 09:22
Ik ben een keer aangesproken door politie omdat ik mijn mistlichten aan had tijdens regenval en dat was niet de bedoeling.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat de regels zijn (al woon ik in belgië...). Mijn huidige auto heeft alleen mistlampen voor.
Ik weet zeker dat jouw auto mistachterlicht heeft, tenzij ingeschreven als oldtimer (Belgische wetgeving).

Vanaf 1998 is mistachterlicht verplicht.

Mbt gebruik mistacherlichten België: De mistachterlichten moeten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m en ook (in tegenstelling tot in Nederland) bij felle regen. (bron: Wiki)
Wollenbol schreef:
14-02-2020 09:22
Ik ben een keer aangesproken door politie omdat ik mijn mistlichten aan had tijdens regenval en dat was niet de bedoeling.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat de regels zijn (al woon ik in belgië...). Mijn huidige auto heeft alleen mistlampen voor.
Ik heb het even opgezocht. In Belgie zijn mistlampen achter bij hevige regenval verplicht. In Nederland mag het echt alleen bij mist en sneeuw waardoor je zicht minder is dan zoveel meter.

Maar je zegt dat jouw auto alleen mistlampen voor heeft? Dat kan niet, iedere auto heeft mistlampen achter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen oldtimer, een auto van 1.5 jaar oud. Dan zal ik ze wel hebben maar weet ik het knopje niet zijn :-)
Ik had toen de mistlampen voor aan, die stonden altijd aan, omdat mijn vriend dat cool vond. Toen was er een weg half afgesloten vanwege storm/regen en een paar bomen die omgevallen waren, de brandweer was het aan het opruimen en de politie stond het verkeer te regelen. Toen gebaarden ze dat ik mijn raam moest openen en vertelden ze me dat ik die mistlampen alleen mocht aanhebben bij erge mist. Ik heb me geëxcuseerd, mistlampen uitgedaan en mocht doorrijden.
Zal van t weekend eens zien welke mistlampen ik heb :-)
Alle reacties Link kopieren
Mistlichten voor mag je ook niet zomaar voeren, helaas doen veel bestuurders dat wel. Je kunt tegenliggers er behoorlijk mee verblinden.

Zeker weten dat je mistachterlicht hebt, kijk even in je instructieboekje. Mist achterlichten zijn verplicht, mist voorlichten niet.
Alle reacties Link kopieren
Vlaamsemeid schreef:
14-02-2020 02:09

De directheid kan soms wel choquerend zijn. Bijvoorbeeld: ik stond gisteren in Nederland aan te schuiven bij de garderobe na een concert , kwam er een vrouw naast me staan om zo niet achteraan aan te hoeven schuiven. Toen ze haar kaartje wou afgeven, stak ik het mijne ook omhoog en zei 'mevrouw, eigenlijk moet u achteraan aanschuiven. Zegt ze luid en assertief: o, wou je eerst?

Dan ben ik dus met verstomming geslagen. Ik zou door de grond zakken als ik zoiets deed en iemand wees me erop. En door een wildvreemde met 'je' worden aangesproken voelt ook heel vreemd.

De jongen links van me zei trouwens : goed gedaan! Dat is dan ook weer typisch heerlijk spontaan Nederlands.
Inderdaad zoiets kan ik mij van een Vlaming niet voorstellen. Alhoewel wij ook wel mondiger aan het worden zijn :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven