Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
15-02-2020 12:02
Wij dronken ook soms 'witte limonade' of 'gele limonade'. Was altijd een huismerk, dus bij elke supermarkt ietsje anders.
Wij ook. In het weekend 1 glas. Voor de rest serveerde mijn moeder 'limonade van de kraan' :lol:
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Poker schreef:
15-02-2020 10:22
DIe zijn overal hetzelfde. Dat is de reden dat ik er hoogstens eens 1 keer per jaar kom. Colruyt verdient de prijs ‘meest ongezellige winkel in Vlaanderen’
Er is er toch geen één die de term gezellig verdient? :D (allemaal te veel volk dat in de weg staat/loopt)
Winkelen is een noodzakelijk kwaad, Colruyt, Delhaize, Okay, of welke andere winkel dan ook. Niets zo fijn dan click & deliver.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
15-02-2020 12:43
Er is er toch geen één die de term gezellig verdient? :D (allemaal te veel volk dat in de weg staat/loopt)
Winkelen is een noodzakelijk kwaad, Colruyt, Delhaize, Okay, of welke andere winkel dan ook. Niets zo fijn dan click & deliver.
Ik ga soms meerdere keren per dag naar de supermarkt. Op vakantie ga ik ook altijd graag op "supermarkt" ontdekking :)
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor net dat we maandag BE-NL krijgen... De rentree van Kim Clijsters start met haar eerste wedstrijd tegen Kiki Bertens.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
15-02-2020 10:45
Sommige uitdrukkingen/gezegdes die in BE vaak gebruikt worden zijn in NL onbekend. 'De kerk in het midden houden' is er zo een.
Haha ja, wij zeggen zelfs: "de kerk in het midden van de parochie houden" :)
minnimouse schreef:
15-02-2020 11:11
Ik vind 'dat kost stukken van mensen' en 'een boontje voor iemand hebben' heel leuk!
Is hier een heel gewone uitdrukking hoor.
Iets wat ik heel graag zou willen kopen maar het te duur vind: "da kost stukke van mense".
Ik kom heel soms in NL, ongeveer 2x/ jaar.
Wat me opvalt:
- heel veel fietsers
- mooie, beter aangelegde straten dan hier
- mensen die je zomaar aanspreken ( vind ik echt fijn trouwens)
-mooie huizen
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
15-02-2020 10:45
Sommige uitdrukkingen/gezegdes die in BE vaak gebruikt worden zijn in NL onbekend. 'De kerk in het midden houden' is er zo een.
Niet onbekend hoor 'de kerk in het midden van het dorp houden'.
Ik had jou op negeer maar door de quotes las ik het. Op aktueel ben jij simpelweg een full blown racist. Doe niet alsof wij hier gek zijn.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
15-02-2020 11:11
Ik vind 'dat kost stukken van mensen' en 'een boontje voor iemand hebben' heel leuk!
Ik vind "Met iemands voeten spelen"nog leuker eigenlijk
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat mij van Belgen vooral opvalt is dat ze hun reputatie van beleefde, vriendelijke en bescheiden mensen op het wereldwijde web vaak volledig logenstraffen. Niet alleen hier hoor (denk aan de zojuist verwijderde post), ook op FB bijvoorbeeld. Ik ben lid van een Belgische groep waar mensen hun zelfgemaakte knutsels kunnen tonen, nou die arme mensen worden gewoon keihard uitgelachen. Misschien is dat wel typisch Belgisch: IRL te schijterig om ergens wat van te zeggen en op internet een hele grote bek want lekker anoniem allemaal.

De normale Belgen niet te na gesproken trouwens, want daar heb ik inmiddels gelukkig ook kennis mee mogen maken.
België is natuurlijk wel echt buitenland voor een Nederlander. Qua sfeer en winkels is het heel anders.
Dat rustige van Belgen herken ik trouwens niet bij jonge Belgen. Ik ga ieder jaar naar het festival "Down the rabbit hole", waar ook veel Belgen komen. Die maken net zoveel herrie en gedoe als de Nederlanders, dus geen verschil qua gedrag.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
15-02-2020 13:35
Ik kom heel soms in NL, ongeveer 2x/ jaar.
Wat me opvalt:
- heel veel fietsers
- mooie, beter aangelegde straten dan hier
- mensen die je zomaar aanspreken ( vind ik echt fijn trouwens)
-mooie huizen
We zijn hier ook beter ingesteld op fietsers. Ik woon redelijk dicht bij de grens, en beland wel eens aan de andere kant op de fiets, maar dan zijn er hele stukken waar ik niet prettig fiets, als de auto's met 80 km/uur langs je heen denderen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
redbulletje schreef:
13-02-2020 10:55
Oh ja: een valling hebben ;-D
Die :heart:
En autostrade, vind ik zo'n vet woord. Veel leuker dan gewoon snelweg!
Sinjoren schreef:
11-02-2020 22:11
Geen idee of die zo heel verschillend zijn (niet in onze herinnering, maar intussen is het wel al lang geleden dat echt nog eens in NL op resto zijn gegaan). Echt op restaurant gaan, is hier toch idd wat uitgebreider. Wat jij beschrijft is eerder wat we snel snel ergens in een taverne/bistro zouden doen. Als we tafelen, dan tafelen we echt wel.

Nu als je dat al veel vindt, wacht tot je echt culinair gaat tafelen in sterrenzaken, dan ben je vlotjes 6-10 gangen en 3à5 uur verder :biggrin:
Leuk topic! Ik kom uit een wat Bourgondische familie (en schoonfamilie), wat ik gewend ben: een startdrankje (kan wijn of bier zijn maar ook Martini, port, speciaal bier), voorgerecht hoofdgerecht, als het nog past nagerecht en dan koffie. Meestal nemen mensen of voor en hoofdgerecht, of hoofd en nagerecht. Bij een wat uitgebreider etentje beide en dan ook een likeurtje bij de koffie of dessertwijn. Dat is het dan wel. 6-10 gangen nog nooit meegemaakt, althans niet bij normale gelegenheden.

Dit in Nederland dus.
minnimouse schreef:
12-02-2020 09:42
Oh ja, leuk!
Ik heb op zondag weleens een plant uit een plantenautomaat gehaald in België en idd een brood.
Ook regelmatig aardbeien uit een automaat bij een boer gehaald.
🤣
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
15-02-2020 15:51
Ik vind "Met iemands voeten spelen"nog leuker eigenlijk
Die is idd ook leuk!
redbulletje schreef:
12-02-2020 20:16
Hier wordt dat nog gewoon gebruikt en als grensbewoner vind ik negerinnentetten de leukste benaming ever!
Zojuist gerealiseerd dat negerzoenen kennelijk een eufemistische benaming is van hoe het eerst heette...
Sterrenwacht007 schreef:
13-02-2020 02:52
Ach zo , bedankt voor de uitleg . Nu begrijp ik het .
Maar het wordt ook gebruikt om iemand op te peppen. Dat ie niet maar door blijft zwelgen. “Komt goed”. Betekent ik heb helemaal geen oplossing maar dat ga ik nu niet zeggen want dan ga je je nog slechter voelen en dan komt het zeker niet goed.

Ben zelf ook meer van het slag: komt nooit meer goed.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
15-02-2020 16:40
We zijn hier ook beter ingesteld op fietsers. Ik woon redelijk dicht bij de grens, en beland wel eens aan de andere kant op de fiets, maar dan zijn er hele stukken waar ik niet prettig fiets, als de auto's met 80 km/uur langs je heen denderen
Ik ben jaloers op de NL fiets mentaliteit! Hier worden fietsers heel vaak afgezeken en zijn ze de boemannen. Het is in B nog altijd koning auto!
Poker schreef:
17-02-2020 08:18
Ik ben jaloers op de NL fiets mentaliteit! Hier worden fietsers heel vaak afgezeken en zijn ze de boemannen. Het is in B nog altijd koning auto!
In Nederland zeiken we fietsers ook af, hier doen ze alsof ze de koning zijn en nemen overal voorrang ook al hebben ze het niet. Maar er wordt hier helaas niet opgetreden tegen fietsers en de automobilist moet nog betalen ook als we er eentje zouden scheppen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-02-2020 08:24
In Nederland zeiken we fietsers ook af, hier doen ze alsof ze de koning zijn en nemen overal voorrang ook al hebben ze het niet. Maar er wordt hier helaas niet opgetreden tegen fietsers en de automobilist moet nog betalen ook als we er eentje zouden scheppen.
Ah dan toch hetzelfde als in B. Maar ik ging ervan uit dat er minder werd gezeken op fietsers omdat daar bijna iedereen zelf wel fietser is :)
Kwestie van fiets infrastructuur wordt er in Nl wel meer rekening mee gehouden dan in B.
Poker schreef:
17-02-2020 08:26
Ah dan toch hetzelfde als in B. Maar ik ging ervan uit dat er minder werd gezeken op fietsers omdat daar bijna iedereen zelf wel fietser is :)
Kwestie van fiets infrastructuur wordt er in Nl wel meer rekening mee gehouden dan in B.
De wielrenners zijn volgens mij voor ook de huis-tuin-en-keukenfietser wel collectief een doorn in het oog.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
17-02-2020 08:30
De wielrenners zijn volgens mij voor ook de huis-tuin-en-keukenfietser wel collectief een doorn in het oog.
Ik zit op een FB groep van mijn eigen gemeente en daar worden fietsers ook constant aangevallen, gewone fietsers door autorijders :-?
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie het nou over wielrenners of over gewone fietsers? :proud:
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
17-02-2020 10:25
Hebben jullie het nou over wielrenners of over gewone fietsers? :proud:
Ikke over de gewone fietser :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven