Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Alle reacties Link kopieren
Maar automobilisten kunnen er ook wat van, hoevaak die fietsers geen ruimte geven. En ook voorrang nemen terwijl zij dat in geheel niet hebben. Automobilisten zijn echt niet heiliger dan fietsers.

In België vind ik de situatie voor fietsers wel vaak gevaarlijker.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
17-02-2020 08:26
Ah dan toch hetzelfde als in B. Maar ik ging ervan uit dat er minder werd gezeken op fietsers omdat daar bijna iedereen zelf wel fietser is :)
Kwestie van fiets infrastructuur wordt er in Nl wel meer rekening mee gehouden dan in B.
In België zie ik veel van die 'gevaarlijke' fietspaden direct naast een 80km weg. Zoiets:

Afbeelding

Afbeelding

In Nederland zie je toch vaak dit:

Afbeelding
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:00
Saté-saus of pinda-saus is dan ook niet te vreten en geen mens die dat vrijwillig eet in België :-).

En een "snackbar" is hier gewoon een frituur.
Hier in Limburg hebben we ook frituren maarja de Hollanders noemen ons dan ook reserve-Belgen haha
De NL-se directheid wordt als agressief gezien door de Belgen, zelfs voor een grensbewoner is dat een duidelijk verschil maar dát verschil is ook duidelijk tussen Limburgers en Noorderlingen.

Gelukkig kunnen we hier binnen 5 minuten de grens over, we zien elkaar niet als buren, spreken hetzelfde en doen over elkaars grens boodschappen...we zien die grens allang niet meer
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij trouwens wel af of het nu standaard is dat Belgen zeggen : ja dat ga ik doen...... en het dan gewoon niet doen! Is dat normaal?
Sensu schreef:
19-02-2020 16:23
Ik vraag mij trouwens wel af of het nu standaard is dat Belgen zeggen : ja dat ga ik doen...... en het dan gewoon niet doen! Is dat normaal?
Hier is dat echt niet standaard, ik ken geen mensen die dat zeggen eigenlijk.
Waar ik me wèl aan stoor bij sommige van mijn landgenoten: wanneer je een vraag stelt antwoorden ze: "ja,.....nee".
Is het dan ja of is het dan nee? Ergerlijk vind ik!
Ook wanneer ze zeggen: "Ik bedoel"......en dan maken ze hun zin niet af. Grrr.
Heb je een voorbeeld, Sensu? Want ik ken aan beide kanten van de landsgrens figuren die 'Ja' zeggen en 'Nee' doen.
Alle reacties Link kopieren
Marquise schreef:
19-02-2020 18:10
Heb je een voorbeeld, Sensu? Want ik ken aan beide kanten van de landsgrens figuren die 'Ja' zeggen en 'Nee' doen.

Ik merk gewoon dat je heel vaak wanneer je een afspraak maakt men dan zegt: ja ga ik doen.....of ja, komt goed! Of we gaan dat voor u regelen (instanties) Als je er dan uiteindelijk niet zelf achteraan zit hoor je er nooit meer wat van.
Ik vind dat niet typisch iets voor België. Dat soort zaken kwam en kom ik in Nederland ook vaak zat tegen, vooral DUO is daar erg goed in. (6)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven