Cultuur verschil Tussen Belgie en Nederland

11-02-2020 18:06 683 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu denk je: ach hoe groot kunnen die verschillen nu werkelijk zijn? Nou naar mijn ervaring dus behoorlijk. Zowel prive als zakelijk blijken er enorme verschillen te zijn.

Wij Belg/ Nederlander hebben dus een relatie en we lopen tegen veel dingen aan.
Zijn er hier meerdere mensen die dat zo ervaren? En wat is er bij jullie verschillend?
Hoe ervaren jullie de Belgische/ Nederlandse man/ vrouw?
Alle reacties Link kopieren
sorry met al die reacties hier? ik vind hollanders of kaaskoppen arrogant overkomen :D
Belgen kunnen in het algemeen ook niet auto rijden. Als ze in NL komen snappen ze het helemaal niet meer
Sensu schreef:
11-02-2020 19:45
Vast niet, hoop dat ze ook net zo zorgzaam, zelfopofferend, liefdevol en een beest in bed zijn zoals hij ook is.......
Ah, nu komt de aap uit de mouw !! :-D
Sensu schreef:
11-02-2020 19:52
Jij laat ze wel heel negatief klinken.
Het gaat gewoon over verschillen he.
Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen op je nationaliteit.
En wat betekent ‘onder de sloef’?
"Onder de sloef liggen" wil zeggen dat je thuis niets te zeggen hebt en alles maar goedkeurt.
Wordt meestal gezegd over een man met een mondige vrouw die alle beslissingen neemt.
Sensu schreef:
11-02-2020 19:52
Jij laat ze wel heel negatief klinken.
Het gaat gewoon over verschillen he.
Je hoeft je echt niet aangevallen te voelen op je nationaliteit.
En wat betekent ‘onder de sloef’?
Waarom ga je ervan uit dat ik me aangevallen voel ? Ik heb hier, naast enkele positieve punten, veel negatieve punten aangedragen over Belgie. Ik vind het gewoon oprecht interessant dat jouw Vlaming blijkbaar autoritair is in de relatie. « Onder de sloef liggen » als uitdrukking gebruikt wanneer een man plots een aantal dingen niet meer doet omdat hij niet mag van zijn vrouw.
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-02-2020 19:41
Meh, de eerste werkgever/werksituatie waar dat het geval is, moet ik nog tegenkomen. Lijkt me vooral iets te zijn dat je nog wel al eens kan tegenkomen bij familiale KMO's, maar in een ietwat groter bedrijf, kom je daar (als baas) nergens meer mee.
Maar beslissingen nemen en je er bij neerleggen, dat is iets dat vlotter gaat in België, dat klopt. De beste manier om een open en directe NL pisnijdig te krijgen en voor de rest van de meeting te laten zwijgen, is een simpele bemerking dat zijn of haar mening in het topic niet relevant is en dat de beslissing vast staat. Zo open/direct zijn ze dan :). Overleg is nodig uiteraard, maar alles heeft zijn tijd en plaats (en in sommige gevallen is die tijd en plaats above your paygrade). Op dat vlak zijn NL ideaal om een debat te openen, maar Belgen ideaal om dat debat te sluiten (want diezelfde Belgen hebben idd wel al eens tijd nodig om in gang te geraken, 't zijn typisch geen tafelspringers).
Nederlanders mogen idd weleens wat minder aanwezig zijn. Dat is wel iets wat ik geleerd heb. Een toontje lager kan geen kwaad. Ik snap ook wel dat dat arrogant en betweterig over komt terwijl een het zo niet echt bedoelen. Althans sommigen vinden zichzelf een geschenk uit de hemel maar dat is dan niet typisch NL denk ik. En idd die vergadercultuur hier is veel te langdradig.

Echter vind ik wel dat we meer ballen hebben wat hiërarchie betreft. Wanneer er bijvoorbeeld een probleem is met een instantie die zijn werk niet goed doet nemen jullie daar veel eerder genoegen mee waardoor dingen ook eeuwig voortslepen en een Nederlander is meer oplossingsgericht en eist direct een oplossing. Waardoor het ook opgelost wordt.

Directer. Ik vind de service in Nederland een stuk vriendelijker en dienstbaarder dan in Belgie. Bij een Belgisch bedrijf moet je niet te vaak aan de lijn hangen, al sta je in je recht, want dan doen ze niks meer voor je. Ook moet je precies bij de juiste persoon zijn want als die geen beslissing mag nemen verspil je gewoon je tijd en gebeurt er niets.

Mijn man zegt ook, in Belgie zijn ze soms gewoon ronduit onbeschoft aan kassa’s of wat dan ook. Dat zie je hier dan weer niet of zelden. Mijn bonuskids zeggen ook: Nederlanders zijn vriendelijker. Jullie zeggen elkaar allemaal gedag, maken even een praatje. Dat is bij ons niet.
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:54
"Onder de sloef liggen" wil zeggen dat je thuis niets te zeggen hebt en alles maar goedkeurt.
Wordt meestal gezegd over een man met een mondige vrouw die alle beslissingen neemt.
Dit !! En dat patroon zag ik bij de meeste familieleden en vrienden.
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
11-02-2020 19:53
sorry met al die reacties hier? ik vind hollanders of kaaskoppen arrogant overkomen :D
Ik vind Belgen over het algemeen niet. Maar jouw mening kwam idd al duidelijk naar voren.

Trouwens dat aan de tafel stilzwijgend eten is onder meerdere van mijn Belgische kennissen zo.
Zo ook een Belgische vrouwelijke kennis getrouwd met een Nederlandse man. Ze is net zo aan de tafel als mijn vriend. Etiquetten, mond dicht, en netjes eten en zitten. Haar kinds nemen alleen meer de NL mentaliteit over van gewoon gezellig doen, praten en soms niet stijd recht zitten waardoor zij zich weer schaamt bij haar Belgische vriendinnen. Die kids zijn namelijk altijd zo keurig stel!

Dat vind ik dus echt niet leuk!
Sensu schreef:
11-02-2020 20:03
Echter vind ik wel dat we meer ballen hebben wat hiërarchie betreft. Wanneer er bijvoorbeeld een probleem is met een instantie die zijn werk niet goed doet nemen jullie daar veel eerder genoegen mee waardoor dingen ook eeuwig voortslepen en een Nederlander is meer oplossingsgericht en eist direct een oplossing. Waardoor het ook opgelost wordt.
Da's aanpassen aan de situatie eh; in Belgie is er gewoonweg geen één openbare instantie die zijn werk echt goed doet :biggrin: (tenzij je er voor betaalt that is, dat doet wonderen)
Sinjoren schreef:
11-02-2020 20:08
Da's aanpassen aan de situatie eh; in Belgie is er gewoonweg geen één openbare instantie die zijn werk echt goed doet :biggrin: (tenzij je er voor betaalt that is, dat doet wonderen)
We zijn het gewoon historisch gewend om telkens het onderspit te delven.
Alle reacties Link kopieren
Gonegirl schreef:
11-02-2020 20:03
Waarom ga je ervan uit dat ik me aangevallen voel ? Ik heb hier, naast enkele positieve punten, veel negatieve punten aangedragen over Belgie. Ik vind het gewoon oprecht interessant dat jouw Vlaming blijkbaar autoritair is in de relatie. « Onder de sloef liggen » als uitdrukking gebruikt wanneer een man plots een aantal dingen niet meer doet omdat hij niet mag van zijn vrouw.
Oh ja ik was even in de war met De Ijskoningin wat betreft aangevallen voelen.

Ah op die manier. Ja nee hij ligt hier zeker niet onder de sloef. Hij is autoritair en dominant ja zeker maar heeft ook een relatie met een dominante Nederlandse met een grote bek. Dus het weegt wel tegen elkaar op. Hij is zo vanuit huis uit opgegroeid maar ik geef wel tegengas wanneer ik het te ver vind gaan. Dat is dus geregeld als het de kids aangaat.

Met de rest maakt het mij niet veel uit.
Maar ik vind de Belgische opvoeding niet zo prettig.
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
11-02-2020 20:08
Ik vind Belgen over het algemeen niet. Maar jouw mening kwam idd al duidelijk naar voren.

Trouwens dat aan de tafel stilzwijgend eten is onder meerdere van mijn Belgische kennissen zo.
Zo ook een Belgische vrouwelijke kennis getrouwd met een Nederlandse man. Ze is net zo aan de tafel als mijn vriend. Etiquetten, mond dicht, en netjes eten en zitten. Haar kinds nemen alleen meer de NL mentaliteit over van gewoon gezellig doen, praten en soms niet stijd recht zitten waardoor zij zich weer schaamt bij haar Belgische vriendinnen. Die kids zijn namelijk altijd zo keurig stel!

Dat vind ik dus echt niet leuk!
dan ligt dat aan jullie vrienden ze want hier wordt er lustig op los gebabbeld!
Alle reacties Link kopieren
Sinjoren schreef:
11-02-2020 20:08
Da's aanpassen aan de situatie eh; in Belgie is er gewoonweg geen één openbare instantie die zijn werk echt goed doet :biggrin: (tenzij je er voor betaalt that is, dat doet wonderen)
Ja neem jullie belastingdienst, dat is gewoon een drama. Dat doet maar wat. Post sturen hebben ze ook nooit van gehoord. Ze innen gewoon.
Sensu schreef:
11-02-2020 20:17
Ja neem jullie belastingdienst, dat is gewoon een drama. Dat doet maar wat. Post sturen hebben ze ook nooit van gehoord. Ze innen gewoon.
Hence, je past je aan en je gaat de regels buigen, draaien en keren :)
Je bent geen echte Belg als je niet op zijn minst probeert wat dingen onder de tafel te regelen :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Sensu schreef:
11-02-2020 20:17
Ja neem jullie belastingdienst, dat is gewoon een drama. Dat doet maar wat. Post sturen hebben ze ook nooit van gehoord. Ze innen gewoon.
Dat kan je allemaal gewoon online opzoeken... Als je ook alles per post wilt ontvangen, kan je dat makkelijk aangeven. Er worden véél (te veel) belastingen geïnd, vooral op arbeid (dat is een ander issue), maar dat gaat er wel nogal transparant aan toe. De FOD financiën kan bijvoorbeeld ook niet gewoon geld van je rekening halen, dat moet je zelf storten. Als je het niet eens bent met het geïnde bedrag, heb je tot een half jaar (zelfs 5 jaar via een andere procedure) om bezwaar aan te tekenen. Wat een vreemde opmerking.
ambrozijn wijzigde dit bericht op 11-02-2020 20:23
1.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Sensu schreef:
11-02-2020 20:15
Oh ja ik was even in de war met De Ijskoningin wat betreft aangevallen voelen.

Ah op die manier. Ja nee hij ligt hier zeker niet onder de sloef. Hij is autoritair en dominant ja zeker maar heeft ook een relatie met een dominante Nederlandse met een grote bek. Dus het weegt wel tegen elkaar op. Hij is zo vanuit huis uit opgegroeid maar ik geef wel tegengas wanneer ik het te ver vind gaan. Dat is dus geregeld als het de kids aangaat.

Met de rest maakt het mij niet veel uit.
Maar ik vind de Belgische opvoeding niet zo prettig.
Ja, ijskoningin is volgens mij in haar wiek
geschoten. Dat is waarschijnlijk door dat fameuze Vlaamse minderwaardigheidscomplex.
Uit welke provincie komt jouw Vlaming ? Want tussen de provincies hebben we natuurlijk ook veel vooroordelen. Ik gok op een Antwerpenaar 😂
Alle reacties Link kopieren
Gonegirl schreef:
11-02-2020 20:11
We zijn het gewoon historisch gewend om telkens het onderspit te delven.
Dat is wat mijn man zegt. Misschien daardoor soms ook de haat richting NL. Jaloezie soms ook zegt hij.

Maar ik denk wel dat Nederland ‘anders’ is dan de meeste landen. We hebben hier geen ‘morgen is snel genoeg’ mentaliteit. Nederland is extreem gehaast. Het zorgt ervoor dat je ver komt als land, zorgt er echter ook voor dat je soms het gevoel hebt alleen maar in een rat-race te zitten.

Dat terwijl het schoolsysteem bij jullie strenger is. Daar kan NL wat van leren. Meer discipline en orde maar de Belgen een beetje meer het besef dat school ook leuk kan/ mag zijn.

Op mijn werk heb ik vaak te maken met groepen Belgische jongeren en zeker die uit Vlaanderen zijn compleet anders als die uit Antwerpen bijvoorbeeld. Maar die uit Vlaanderen vind ik allemaal makke lammetjes. Ik vind dat ook niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
11-02-2020 19:54
"Onder de sloef liggen" wil zeggen dat je thuis niets te zeggen hebt en alles maar goedkeurt.
Wordt meestal gezegd over een man met een mondige vrouw die alle beslissingen neemt.
Ja nou zo’n vent wil ik zeker niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik kom van 'boven de rivieren' en vind het werken met Belgen ronduit een verschrikking. Ik ben veel te direct, veel te eerlijk en alhoewel ik niet aan arrogantie doe ben ik volgens menig Belg ook veel te arrogant. Overigens begint Belgie bij mij al bij Nederlands Limburg, want daar ervaar ik dezelfde problematiek.

Het heeft ertoe geleid dat ik jaren terug al de keuze heb gemaakt om geen Belgische klanten meer aan te nemen. Ik ben nog 1x de mist in gegaan, toen een Belgische klant aangaf getrouwd te zijn met een Friese vrouw 'en dus wel wist hoe het werkte', maar onderaan de streep was en bleef het gewoon een Belg. En dat werkte voor mij gewoon niet.

Nu wil ik niet meteen de schuld bij "De Belg" neerleggen. Zeer zeker niet. Mijn vooroordelen steken echter direct de kop op bij het horen van een Vlaams accent of het zien van 0032 op mijn telefoon. Dus het is ook gewoon een instelling. Maar sinds ik de keuze heb gemaakt is het leven er wel makkelijker op geworden.
Alle reacties Link kopieren
Gonegirl schreef:
11-02-2020 20:24
Ja, ijskoningin is volgens mij in haar wiek
geschoten. Dat is waarschijnlijk door dat fameuze Vlaamse minderwaardigheidscomplex.
Uit welke provincie komt jouw Vlaming ? Want tussen de provincies hebben we natuurlijk ook veel vooroordelen. Ik gok op een Antwerpenaar 😂
Nope, het is een West Vlaming en woonde in de omgeving Brugge. Op de parking dus.....
anoniem_377629 wijzigde dit bericht op 11-02-2020 20:32
5.93% gewijzigd
Ik (Nederlander) rende een keer naar de trein. In het weekend.
Toen besefte ik: ik ben de enige met haast.

Of Belgen gaan op tijd van huis
of ze nemen gewoon de volgende trein.
Odense* schreef:
11-02-2020 20:30
Ik (Nederlander) rende een keer naar de trein. In het weekend.
Toen besefte ik: ik ben de enige met haast.

Of Belgen gaan op tijd van huis
of ze nemen gewoon de volgende trein.
Ik weet niet in welk station dat was, maar ik ren ook naar mijn trein.
En ik zie wel meer mensen rennen als ze bijvoorbeeld hun overstap moeten halen.

Ik moet mijn trein hebben, want ik neem die om ergens (werk, een afspraak, ...) op tijd te raken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga trouwens de volgende keer heel hard roepen dat hij terug onder zijn sloef mag! Haha! Kijken hoe hij reageert. Kan ik nu al lol om hebben .
Alle reacties Link kopieren
FitsSprits schreef:
11-02-2020 20:26
Ik kom van 'boven de rivieren' en vind het werken met Belgen ronduit een verschrikking. Ik ben veel te direct, veel te eerlijk en alhoewel ik niet aan arrogantie doe ben ik volgens menig Belg ook veel te arrogant. Overigens begint Belgie bij mij al bij Nederlands Limburg, want daar ervaar ik dezelfde problematiek.

Het heeft ertoe geleid dat ik jaren terug al de keuze heb gemaakt om geen Belgische klanten meer aan te nemen. Ik ben nog 1x de mist in gegaan, toen een Belgische klant aangaf getrouwd te zijn met een Friese vrouw 'en dus wel wist hoe het werkte', maar onderaan de streep was en bleef het gewoon een Belg. En dat werkte voor mij gewoon niet.

Nu wil ik niet meteen de schuld bij "De Belg" neerleggen. Zeer zeker niet. Mijn vooroordelen steken echter direct de kop op bij het horen van een Vlaams accent of het zien van 0032 op mijn telefoon. Dus het is ook gewoon een instelling. Maar sinds ik de keuze heb gemaakt is het leven er wel makkelijker op geworden.
En waar liep je dan precies tegenaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven