Cultuurbotsingen ouders en vriendin

07-12-2018 00:23 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo lieve mensen,

Ik heet Simon en ben een jongen van 24 jaar en ik heb een probleempje ofja een issue waar ik inmiddels al een half jaar mee rondloop. Ik heb een superleuke Nederlandse vriendin. Ik ben zo dol op haar en smoorverliefd en zij ook op mij zoals ze dat aangeeft. We hebben een geweldige relatie en al onze kennissen in Amsterdam geven aan dat ze ons een heel leuk stel vinden, alleen speelt er iets wat ik al verwachtte. Ik kom uit een Syrisch gezin waarbij mijn ouders een Nederlandse meid niet echt goedkeuren/accepteren voor mij... ze willen per se dat ik een Syrische meid als vriendin neem omdat het 'makkelijker' en beter is.... vooroordelen tot de max en eigenlijk glasheldere discriminatie maar goed.... ik heb haar ouders ontmoet en ze zijn simpelweg dol op mij, maar zij heeft mijn ouders nog niet ontmoet omdat mijn ouders dit niet willen... ook samen slapen of samen weekenden weg is not done in de Syrische cultuur waarbij men nog niet getrouwd is, ook dit aspect begint te botsen in onze relatie... ik wil ook niet telkens moeten liegen als ik bij mn vriendin wil slapen, dan moet ik weer zeggen dat ik bij een vriend ben ofzo... ik woon helaas nog thuis en denk er al langer over om uit huis te gaan, ik kan niet eens koken of voor mezelf zorgen als 24 jarige, omdat mijn ouders simpelweg alles voor me deden en ik als koning behandeld ben... ik heb een parttime baan en zit in de laatste jaar van de Master op de VU.... als ik zeg van ik ben ongelukkig ik ga et huis uit krijg ik teksten als: is dit jouw bedankje voor alles wat wij 24 jaar voor je gedaan hebben? Ik ben simpelweg bang om uit de comfort zone te stappen en mn familie kwijt te raken maar aan de andere kant, mn vriendin is zo geweldig dat ik haar niet kwijt wil. Los van me vriendin zullen ze dit altijd bij elke meid doen waar ik een relatie mee krijg...

Als ik bij mn vriendin ben ben ik gespannen, want mn vader kan elk moment een appje sturen, als mn vader een appje stuurt stijgt spontaan mijn hartslag en word ik nerveus..

Ik denk dat het leven te kort is om op deze manier te blijven leven. Ik weet het even niet meer en ik denk ik vraag advies aan jullie... super bedankt voor jullie antwoorden!
Alle reacties Link kopieren
Aaah wat goed dat het goed gaat tussen jou en je vriend en dat je dit geregeld hebt met je ouders! Mag ik vragen wat de psycholoog tegen jou gezegd heeft en wat voor tips hij/zij aan je gaf?
anoniem_379838 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 15:16
78.87% gewijzigd
Ik heb je een prive-bericht gestuurd! Vaak werkt het alleen niet, kun je even kijken of je het hebt ontvangen, en anders mij een bericht sturen? :)
Alle reacties Link kopieren
Disastermind schreef:
07-12-2018 14:45
Ik heb je een prive-bericht gestuurd! Vaak werkt het alleen niet, kun je even kijken of je het hebt ontvangen, en anders mij een bericht sturen? :)
Hay, ja ik heb je prive bericht ontvangen :)
Je ouders noemen jou ondankbaar maar ik vind hen ondankbaar. Uit de oorlog in Nederland komen wonen en dan neerkijken op Nederlandse meisjes/vrouwen. Als ik je vriendin was of als ze mijn dochter was, zou ik diep beledigd zijn. Ik zou ze niet eens meer willen ontmoeten.
Zhy schreef:
07-12-2018 15:06
Je ouders noemen jou ondankbaar maar ik vind hen ondankbaar. Uit de oorlog in Nederland komen wonen en dan neerkijken op Nederlandse meisjes/vrouwen. Als ik je vriendin was of als ze mijn dochter was, zou ik diep beledigd zijn. Ik zou ze niet eens meer willen ontmoeten.
Jij snapt er echt helemaal niks van. Het is niet 'neerkijken'. Iemand van je eigen afkomst is, volgens de ouders van menig buitenlandse jongeren, makkelijker voor de familie. Zowel voor de taal die de families met elkaar spreken als voor de cultuur.
Alle reacties Link kopieren
Disastermind schreef:
07-12-2018 15:30
Jij snapt er echt helemaal niks van. Het is niet 'neerkijken'. Iemand van je eigen afkomst is, volgens de ouders van menig buitenlandse jongeren, makkelijker voor de familie. Zowel voor de taal die de families met elkaar spreken als voor de cultuur.
Klopt inderdaad
anoniem_379838 wijzigde dit bericht op 08-12-2018 13:53
8.20% gewijzigd
Disastermind schreef:
07-12-2018 15:30
Jij snapt er echt helemaal niks van. Het is niet 'neerkijken'. Iemand van je eigen afkomst is, volgens de ouders van menig buitenlandse jongeren, makkelijker voor de familie. Zowel voor de taal die de families met elkaar spreken als voor de cultuur.
Jaja, maar dan nog is het erg onverdraagzaam. De ouders van dat meisje zouden dezelfde mening toegedaan kunnen zijn. Maar dat zijn ze niet.
Emigreren is nou eenmaal niet makkelijk en van je kinderen eisen dat ze partner kiezen uit de eigen cultuur is gewoonweg onredelijk en dom.
Alle reacties Link kopieren
lekker op jezelf gaan wonen hoor, kun je best

dan maar even niet blije ouders, die wennen wel als je eenmaal zelf je broek op gaat houden
Lorem Ipsum
Simonmir schreef:
07-12-2018 15:36
Dank! Ik dacht ik maak er zelf geen woorden vuil aan haha
Als jij er werkelijk zo over denkt, laat die leuke Nederlandse meid dan los en zoek een Syrische. Behoed haar dan voor alle ellende die ze tegemoet gaat met jouw familie waar ze niet welkom is.
anoniem_377120 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 15:46
0.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zhy schreef:
07-12-2018 15:42
Jaja, maar dan nog is het erg onverdraagzaam. De ouders van dat meisje zouden dezelfde mening toegedaan kunnen zijn. Maar dat zijn ze niet.
Emigreren is nou eenmaal niet makkelijk en van je kinderen eisen dat ze partner kiezen uit de eigen cultuur is gewoonweg onredelijk en dom.
precies, wel hier komen wonen maar het 'makkelijk' vinden om niet met ons om te hoeven gaan... vreselijk ondankbaar eigenlijk
Lorem Ipsum
Alleen wonen is niet moeilijk, je kan n kookcursus volgen, restjes meepakken van je ouders, microgolf maaltijden kopen (sommige zijn niet zo slecht)
--
anoniem_349051 wijzigde dit bericht op 07-12-2018 16:03
Reden: laat maar
0.00% gewijzigd
Simonmir schreef:
07-12-2018 15:36
Dank! Ik dacht ik maak er zelf geen woorden vuil aan haha


Nee? Waarom niet? In je OP zeg je dat naast het makkelijke ( wat is er dan precies zo veel makkelijker?) ook beter is om geen Nederlandse vriendin te hebben. Ze willen het per se niet hebben.

Dus je zegt zelf dat zij een Nederlands meisje een slecht iets vinden? Niet iets wat toevallig wat makkelijker is toch? Ze kijken dus wel neer op Nederlandse vrouwen.


En dan reageer je zo hier. Tja. Ik vind nogal slapjes eerlijk gezegd.


ze willen per se dat ik een Syrische meid als vriendin neem omdat het 'makkelijker' en beter is....
Als je een echte vent bent ga je het gesprek aan met je ouders en leg je uit dat hun houding echt onacceptabel is.
Ik lees hier dat iemand schrijft ‘doe vooral niets wat je ouders zal teleurstellen’. Wat een bullshit.
Trek die fluwelen handschoentjes maar eens uit en vertel ze de waarheid: Je woont nu in Nederland en dit is hoe de dingen hier gaan.
Kom op voor je vriendin. Dat verdient ze. En haar ouders ook.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
07-12-2018 16:06
Nee? Waarom niet? In je OP zeg je dat naast het makkelijke ( wat is er dan precies zo veel makkelijker?) ook beter is om geen Nederlandse vriendin te hebben. Ze willen het per se niet hebben.

Dus je zegt zelf dat zij een Nederlands meisje een slecht iets vinden? Niet iets wat toevallig wat makkelijker is toch? Ze kijken dus wel neer op Nederlandse vrouwen.


En dan reageer je zo hier. Tja. Ik vind nogal slapjes eerlijk gezegd.


ze willen per se dat ik een Syrische meid als vriendin neem omdat het 'makkelijker' en beter is....
Die mensen zien waarschijnlijk gewoon veel mogelijke problemen. En daar hebben ze gelijk in. Gemengde relaties slagen gewoon veel minder vaak, er is vaker gedoe tussen families, gedoe over opvoeding, gedoe bij een scheiding, het is gewoon lastiger.

Ik denk dat het vooral zorg is. Nederlanders hebben zoiets 'ach laat ze maar even verkering hebben, hij/zij ziet vanzelf of het werkt of niet en dan hop, op naar de volgende'. Scheiden of relatie stoppen is geen schande. In die culturen gaat dat niet zo. Daar heb je een relatie om te gaan trouwen en kinderen mee te krijgen. Daar zijn gezinnen vaak veel hechter, letterlijk en figuurlijk. Ze zijn waarschijnlijk ook heel bang om hem kwijt te raken. Bang voor hun imago voor anderen uit de gemeenschap/familie, 'slecht ouders, slecht opgevoed' dat hij een NL vriendin heeft. Bang dat ze gaan scheiden, dat opvoeding van kinderen niet lukt, niet zoals gehoopt zou zijn, etc, etc.

TO, zorg dat je je studie afmaakt, dat geeft je al meer status en verantwoordelijkheid. Ik zou toch proberen om uit te leggen hoe ze is, dat ze bij je past, dat je je ouders niet vergeet. Ik weet niet hoe lang ze het weten, maar misschien draaien ze nog wel bij. Uiteindelijk blijf je hun zoon en willen ze je niet kwijt.

Heb je nog broers of zussen? Kan het ook vergemakkelijken als zij voor jou kunnen bemiddelen. Maar als ze jonger zijn misschien ook wel bemoeilijken omdat van jou het goede voorbeeld wordt verwacht...
Alle reacties Link kopieren
Dit is wel je cultuur. Je ouders menen het echt: ze hebben 24 jaar alles voor je gedaan, en als jij nu je eigen gang gaat is dat een slag in hun gezicht.

Hoe zie jij dat?
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
SteunEndeToeverlaet schreef:
07-12-2018 23:00
Dit is wel je cultuur. Je ouders menen het echt: ze hebben 24 jaar alles voor je gedaan, en als jij nu je eigen gang gaat is dat een slag in hun gezicht.

Hoe zie jij dat?
Hoe dan ook, kinderen krijg je maar ze zijn bezit. Elke ouder werkt ernaar om zijn / haar kind zo goed mogelijk de toekomst in te leiden met de mogelijkheden die zij hebben. Dat kinderen andere keuzes maken dan je als ouder voor ogen hebt, hoe cru en moeilijk het ook is, dat hoort erbij. Zou TO huwen met een Syrisch meisje, wie zegt dat het beter of makkelijker is? Voor zo ver ik weet is zelfs dan nog aan gebruiken en gewoonten gebonden, lees religie en familiebanden. Zelfs al zou TO met een Syrisch meisje huwen en gaat daar bij geheel in tegen gewoonten en gebruiken, TO zal dan van zeer goede huize moeten komen om zijn zin door te drukken.

TO, mag ik vragen hoe lang je ouders al in Nederland wonen en hoe zij dat ervaren? Hebben zij kennis van hoe de Nederlandse samenleving met relaties omgaan? Ben jij enig kind of heb je broers of zussen waardoor jij degene bent die de weg voor je broers of zussen baant?

Persoonlijk zou ik je opleiding afronden en zoek een baan een eind uit buurt waardoor je een zeer plausibele reden hebt om op jezelf te gaan wonen. Dat je vriendin dan op en neer moet reizen om bij jou te kunnen zijn, neem dat voor lief. Als zij echt om je geeft zal ze dit begrijpen.
Bouw dan je relatie op tot hij stabiel genoeg is voordat je ouders kennis gaan maken met je vriendin. Dat kan door 'toevalligheid' bij jou.

En laat je geen schuld gevoel aanpraten. Jouw ouders hebben bewust gekozen om in Nederland te wonen, geeft niet alleen rechten maar ook plichten. Jij hebt nergens om gevraagd maar je ouders besloten dat jouw toekomst in Nederland ligt. Dat het niet gaat zoals jouw ouders willen is een consequentie die emigratie met zich meebrengt. Dus niet alleen de lusten (vrede en veiligheid) maar ook de lasten (aanpassen en loslaten).

Wens je veel wijsheid toe.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
07-12-2018 06:38
Waar maak je dit uit op?

Dat is een aanname, gebaseerd op feiten als dat de vluchtelingenstroom uit Syrië 50 jaar geleden nog niet bestond plus de omschrijving van TO over hoe zijn ouders vast houden aan de cultuur uit hun land van oorsprong, in die mate zie je dat vaak bij de 1e generatie. Maar als ik het dit heb hoor ik dat graag van TO.
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!

Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Alle reacties Link kopieren
Simonmir schreef:
07-12-2018 00:23
Ik ben simpelweg bang om uit de comfort zone te stappen en mn familie kwijt te raken
Dit is de samenvatting.
taqwa schreef:
07-12-2018 22:49
Die mensen zien waarschijnlijk gewoon veel mogelijke problemen. En daar hebben ze gelijk in. Gemengde relaties slagen gewoon veel minder vaak, er is vaker gedoe tussen families, gedoe over opvoeding, gedoe bij een scheiding, het is gewoon lastiger.

Ik denk dat het vooral zorg is. Nederlanders hebben zoiets 'ach laat ze maar even verkering hebben, hij/zij ziet vanzelf of het werkt of niet en dan hop, op naar de volgende'. Scheiden of relatie stoppen is geen schande. In die culturen gaat dat niet zo. Daar heb je een relatie om te gaan trouwen en kinderen mee te krijgen. Daar zijn gezinnen vaak veel hechter, letterlijk en figuurlijk. Ze zijn waarschijnlijk ook heel bang om hem kwijt te raken. Bang voor hun imago voor anderen uit de gemeenschap/familie, 'slecht ouders, slecht opgevoed' dat hij een NL vriendin heeft. Bang dat ze gaan scheiden, dat opvoeding van kinderen niet lukt, niet zoals gehoopt zou zijn, etc, etc.

TO, zorg dat je je studie afmaakt, dat geeft je al meer status en verantwoordelijkheid. Ik zou toch proberen om uit te leggen hoe ze is, dat ze bij je past, dat je je ouders niet vergeet. Ik weet niet hoe lang ze het weten, maar misschien draaien ze nog wel bij. Uiteindelijk blijf je hun zoon en willen ze je niet kwijt.

Heb je nog broers of zussen? Kan het ook vergemakkelijken als zij voor jou kunnen bemiddelen. Maar als ze jonger zijn misschien ook wel bemoeilijken omdat van jou het goede voorbeeld wordt verwacht...
:blabla:

Ze discrimineren. En TO doet daar eigenlijk aan mee/laat het gebeuren maar hij is zo verliefd op haar. Ofzo.
alkemade schreef:
08-12-2018 01:21
Dit is de samenvatting.
Precies. Slappe hap.
Wat een gezwam zeg TO. Je bent met je ouders in Nederland komen wonen, maar jullie houden vast aan Syrië. Je kan twee dingen doen:

Lekker vast blijven houden aan Syrië en verwachten van je Nederlandse (!) vriendin dat ze zich aanpast aan jullie cultuur. Zo komen jullie in een gezellig isolement terecht waarin je afgeeft op Nederland en de Nederlanders, terwijl je lekker Syrisch blijft.

Niets mis met je eigen cultuur niet op willen geven, maar het is wel mis als je de cultuur van het gastland. Iet omarmt.

Open staan voor Nederland en de gebruikelijke sociale conventies hier. Als je ouders dat niet willen, dan kunnen ze beter terug gaan naar Syrië.
Lucifer2018 schreef:
08-12-2018 08:57
:blabla:

Ze discrimineren. En TO doet daar eigenlijk aan mee/laat het gebeuren maar hij is zo verliefd op haar. Ofzo.

Dit dus,

Als ik de moeder van dit meisje was, dan zou ik er alles aan doen om haar los te weken van deze gast. Mijn dochter verdient een man en een schoonfamilie die open staan voor haar en haar niet veroordelen op basis van het land waar ze vandaan komt. Het land waar deze mensen nota bene zelf in wonen!
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
07-12-2018 06:36
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom je ouders het ok vinden om in Nederland te wonen maar dan geen Nederlandse vriendin voor hun zoon willen. Kom op zeg.

Verder eens met wat hier wordt gezegd, je bent 24 en kunt dus mooi je eigen weg gaan.
Want je moet dan ook een partner van die nationaliteit hebben?! Want, anders ben je niet voldoende aangepast?! Haha, jij bent echt mal :proud:
Je kunt niet van 2 walletjes eten.
Je bent niet de perfecte zoon want je hebt gekozen voor een Nederlandse vrouw.
Deal with the reality...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven