De koek is op (vriendschappelijk)

05-06-2020 07:41 36 berichten
...
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 18:30
98.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja. Mijn toenmalige beste vriendin haalde zoveel rare streken uit dat ik er echt klaar mee was. Vond ik pijnlijk want veel meegemaakt samen maar het was gewoon teveel wat me echt tegen stond. Het is vrij abrupt doodgebloed
Koettie schreef:
05-06-2020 07:55
Ja. Mijn toenmalige beste vriendin haalde zoveel rare streken uit dat ik er echt klaar mee was. Vond ik pijnlijk want veel meegemaakt samen maar het was gewoon teveel wat me echt tegen stond. Het is vrij abrupt doodgebloed

Mag ik vragen wat voor dingen ze dan deed, qua rare streken?

Ik merk dat ik het vrij lastig vind om een vriendschap te verbreken, vooral omdat deze vriendin altijd voor mij heeft klaargestaan. Ergens ben ik bang dat het nu niet goed met haar gaat en dat ze daarom zo'n extreem gedrag vertoont op het moment, maar als ik terugkijk was het er altijd al en nu alleen verergerd.... Dus ik vind het heel lastig wat ik ermee moet
Alle reacties Link kopieren
Alleen met een vriendin die zoveel vrienden had dat je onmogelijk met haar kon afspreken. Toen ik voor de zoveelste keer wel op haar verjaardag kon komen opdraven (een uur rijden en waar ik haar toch nauwelijks kon spreken), heb ik afgezegd en heb ik het er maar bij gelaten. Wel heel jammer, want toen ik nog bij haar in de straat woonde, waren we heel close en zag ik haar wel vaak.

Verder heb ik het een keer laten doodbloeden met een vriendin waarbij het altijd van mijn kant moest komen. Een aantal jaren later miste ik haar toch heel erg en heb ik weer contact gezocht. Inmiddels zijn we alweer een jaar of 5 hele goede vriendinnen, ik ben blij dat ik die stap heb gezet! En het contact komt nu ook van haar uit, niet alleen van mij.
Alle reacties Link kopieren
Maar moet je er nu meteen iets mee? Als je zo lang vriendinnen bent geweest (neem ik even aan) dan weet je mi toch of er iets aan de hand is, of je neem minimaal de moeite om er achter te komen of er iets is? Ik vind het eerlijk gezegd wat apart over komen dat je meteen aan het verbreken van de vriendschap denkt terwijl je vermoed dat er misschien bij haar iets gaande is en ze er altijd voor je is geweest. Maar je geeft zo weinig info in je OP, het is wat moeilijk reageren.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
05-06-2020 08:03
Mag ik vragen wat voor dingen ze dan deed, qua rare streken?

Ik merk dat ik het vrij lastig vind om een vriendschap te verbreken, vooral omdat deze vriendin altijd voor mij heeft klaargestaan. Ergens ben ik bang dat het nu niet goed met haar gaat en dat ze daarom zo'n extreem gedrag vertoont op het moment, maar als ik terugkijk was het er altijd al en nu alleen verergerd.... Dus ik vind het heel lastig wat ik ermee moet
Veel. De laatste druppel was een hele emmer. Ze besloot 'te stoppen met de pil en dat niet te vertellen tegen haar kersverse lover waarmee ze twee weken samenwoonde. Beste man had een drugsprobleem. Toen heb ik gevraagd of ze wel helemaal goed in haar bovenkamer was en hebben we eigenlijk geen contact meer opgenomen met elkaar. Na jaaren vriendschap. Ben eenmaal op kraambezoek geweest en daarna nieteer gesproken.
Ik heb het een keer via een brief gedaan, omdat laten doodbloeden niet werkte en gesprekken niets uithaalden. Maar dat was ook iemand die rare fratsen uithaalde en teerde op drama.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vaker vriendschappen verbroken, hoewel het meestal neerkomt op gewoon van beide kanten stoppen met bellen.

Wat me altijd opvalt in dit soort topics is dat er verhalen komen van hoe mensen door vriendinnen genaaid zijn, of iig over vreselijke acties van de vriendinnen.

Ik zal wel een rare kijk op vriendschap hebben, maar mijn vriendinnen zijn niet zo. Dan zou er toch al veel eerder iets gebeurd moeten zijn?

Ik heb twee jaar geleden een vriendschap van 17 jaar beëindigd omdat zij wat mij betreft zo onvoorstelbaar saai geworden was dat ik er niks meer aan vond om met haar af te spreken.
Ze was altijd al aan de serieuze kant, maar in het begin hadden we ook nog wel plezier met elkaar. De laatste jaren nauwelijks meer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Whateffa schreef:
05-06-2020 08:11
Maar moet je er nu meteen iets mee? Als je zo lang vriendinnen bent geweest (neem ik even aan) dan weet je mi toch of er iets aan de hand is, of je neem minimaal de moeite om er achter te komen of er iets is? Ik vind het eerlijk gezegd wat apart over komen dat je meteen aan het verbreken van de vriendschap denkt terwijl je vermoed dat er misschien bij haar iets gaande is en ze er altijd voor je is geweest. Maar je geeft zo weinig info in je OP, het is wat moeilijk reageren.
....
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 06-06-2020 10:45
48.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nooit verbroken (dat levert gezeik op), wel 1x dood laten bloeden
Omdat ik merkte, dat ze steeds raardere denkbeelden kreeg en ik elke keer doodmoe bij haar vandaan kwam
Je geeft aan dat het misschien niet goed met haar gaat? Heb je dat al gevraagd aan haar?
watdachtjehiervan schreef:
05-06-2020 08:28
Je geeft aan dat het misschien niet goed met haar gaat? Heb je dat al gevraagd aan haar?

---
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 18:31
22.49% gewijzigd
Ik ben om die reden niet goed in vriendschappen.
Het kost me altijd meer dan ik er zelf uit haal.

Ik voel wel sociale druk om vriendschappen te onderhouden, want anders misschien ooit eenzaam in de toekomst. Maar ik ben er erg slecht in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb weleens wat laten doodbloeden. Meestal waren we dan al uit elkaar gegroeid en kwam er van beiden nauwelijks initiatief meer.
Ik heb nu wel nog iemand die ik nooit als heel goede vriendin heb beschouwd, meer als goede kennis of studievriendin, die mij af en toe nog appjes stuurt terwijl ik geen contact meer wil. Ik ben op haar afgeknapt om meerdere redenen, met name haar jaloezie en veroordeling naar andere mensen. Dat vond ik 10 jaar geleden nog schattig en begrijpelijk, nu is het vooral irritant. En daar komt nog bij dat ik heel erg ben afgeknapt op haar man, die mij iets geflikt heeft wat ik niet met haar kan bespreken.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
05-06-2020 08:28
Je geeft aan dat het misschien niet goed met haar gaat? Heb je dat al gevraagd aan haar?
Dat heeft echt geen zin als iemand al zo ver heen is dat ze er verregaande racistische ideeën op na begint te houden.
Die zoekt de schuld bij anderen in plaats van bij zichzelf. In mijn ervaring zijn zulke mensen niet meer voor rede vatbaar.
Ik laat zaken gewoon doodbloeden. Als iemand weer normaal kan doen kan het weer leuk worden.
Ik had een echt goede vriendin die me eigenlijk al een tijd irritant leek te vinden.
Ik voelde me net alsof ik op eieren liep, de hele tijd van die gesprekken over wat ik nou weer verkeerd had gedaan.
Ik dacht de sleur te doorbreken en had haar meegevraagd naar een duur, best exclusief evenement waar ik na heel veel moeite kaartjes voor had geregeld.
Van te voren had ze wilde plannen, nam de hele regie over.
Ze was zo blij mee te kunnen dat ik alleen nog maar ergens op een bepaald tijdstip moest staan en zij regelde vervoer en de rest.
Ik was al onderweg naar die plek en letterlijk 10 minuten van te voren kreeg ik een kort bericht 'ik kom niet, teveel druk, veel plezier'
Ik dacht alleen dat er iets aan de hand was, dus ik heb haar die week wel tig keer gebeld, en berichtjes achtergelaten of alles goed ging
Door de reacties van vreemde mensen (collega's die me veel plezier wensten etc) die met mij meeleefden en eht jammer voor mij vonden ging ik nadenken over haar houding.
Het hele gebeuren heeft me veel geld gekost, ik heb haar laten weten dat ik zoveel geld had uitgegeven en dat ik het naast jammer vond dat we dit niet samen hadden kunnen ondernemen, ook de manier van doen heel raar vond
Geen reactie.
Jaar later een kaart met een tekst dat ze me zo miste en 'je kunt altijd bellen'.
Later kwam ze een gemeenschappelijke kennis tegen en had een heel verhaal over dat ze me zo miste maar dat ik altijd zo snel beledigd was en mezelf altijd centraal stelde.
Ik merkte dat ik het heel fijn vond haar ergernis en negativiteit niet meer om me heen te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch gewoon het onderwerp politiek vermijden?
Alle reacties Link kopieren
Ik had een vriendin met heel veel problemen. Ik wilde haar ook gewoon gelukkig zien.

Daarna nooit meer gesproken.
Ik wilde ook niet alleen maar op eieren lopen als ik met haar was.
lalala- wijzigde dit bericht op 07-06-2020 23:17
Reden: Gewijzigd ivm wellicht herkenbaar
68.16% gewijzigd
---
anoniem_644a441f18f50 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 18:31
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
05-06-2020 09:11
Blijkbaar niet. Ik begin er zelf niet over, maar elk gesprek draait erop uit
herkenbaar
Als mijn schoonouders komen, hebben man en ik een lijst van topics die we gaan vermijden, omdat schoonvader er een politieke draai aan weet te geven
:)
(en zijn standpunten zijn niet veranderd sinds 1986)
Alle reacties Link kopieren
Dat gaat dan op een natuurlijke manier denk ik. Je zegt dan afspraken af en maakt nooit meer nieuwe. Geeft mondjesmaat antwoord bij tekstberichten en stelt nooit meer tegenvragen. Je vertelt nooit meer persoonlijke dingen. En dan gaat de vriendschap vanzelf voorbij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zouden de voorbeelden die je noemt ruim voldoende zijn om de vriendschap te verbreken. Niet laten doodbloeden, gewoon verbreken, met reden.

Als ze verder heel lief was of als we een lange geschiedenis hadden, zou ik één keer de discussie aangaan over politiek. En dan zou ik me heel goed voorbereiden, waarom haar standpunten niet deugen. Niet dat je haar dat hoeft te vertellen of haar te overtuigen, maar het maakt dat je makkelijker door kunt vragen waar haar ideeën op gebaseerd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meestal geen behoefte om een ander te laten weten waarom ik haar niet als vriendin meer wil. Ik ben volkomen vrij daarin en niemand verantwoording schuldig. De meest voorkomende reden is dat ik liever andere dingen doe in mijn vrije tijd dan me druk maken dat iemand niet is zoals ik graag zou willen. Komop zeg.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
mindervanmij schreef:
05-06-2020 09:11
Blijkbaar niet. Ik begin er zelf niet over, maar elk gesprek draait erop uit
Ik heb echt geen zin om mensen in mijn huis/vriendenkring te hebben die racistische dingen uitkramen. Ik zou haar mijden.
Voor haar kind(eren) vind ik het wel zielig.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb een vriendschap verbroken. Alles draaide altijd om haar, en ik vond mijzelf nooit zo belangrijk dus ik liet het gebeuren. Naarmate de jaren vorderde gebeurde er steeds meer en uiteindelijk viel de bekende druppel en was het klaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven