Relaties
alle pijlers
De toegevoegd waarde van een liefdesrelatie?
vrijdag 9 augustus 2024 17:58
Als ik de vele verhalen hier lees mbt relatieperikelen waar mensen doorheen gaan en ook wat ik om mij heen zie, vraag ik mij steeds vaker af ; heeft een relatie eigenlijk (veel) toegevoegde waarde?
Heb niet de beste voorbeelden om mij heen gehad, dus ben mij ervan bewust dat mijn bril negatief gekleurd kan zijn daardoor, maar ook als ik objectief kijk zie ik in grote lijnen steeds dezelfde situaties voorbij komen. De periode voorafgaand aan een relatie en ook de eerste jaren zijn vaak leuk en zorgeloos, daarna wordt het iets wat ook een hoop energie vraagt. Continu zorg dragen voor elkaar op elk gebied/elkaars behoeftes vervullen is al een topsport op-zich Op den duur komen er kinderen en dat is de periode waarin de meeste relaties flink op de proef worden gesteld. Heel cliché maar hoor het toch super vaak ; Partner voelt zich niet meer gezien, behoeftes worden niet vervuld, een affaire met alle ellende tot gevolg. Dan kun je kiezen kop in het zand tot de kinderen groot zijn of op naar de volgende, maar voor wat eigenlijk? Zouden mensen niet veel gelukkiger zijn alleen?
Waar doe je het eigenlijk voor zo’n relatie? Status? Omdat je denkt dat het zo hoort/sociale druk? Bang om alleen achter te blijven? Seks? Of gewoon de behoefte om voort te planten?
Hoe zien jullie dit?
En zijn er ook mensen die al tientallen jaren dolgelukkig zijn met hun partner?
Misschien moet ik gewoon wat meer succesverhalen horen/lezen!
Heb niet de beste voorbeelden om mij heen gehad, dus ben mij ervan bewust dat mijn bril negatief gekleurd kan zijn daardoor, maar ook als ik objectief kijk zie ik in grote lijnen steeds dezelfde situaties voorbij komen. De periode voorafgaand aan een relatie en ook de eerste jaren zijn vaak leuk en zorgeloos, daarna wordt het iets wat ook een hoop energie vraagt. Continu zorg dragen voor elkaar op elk gebied/elkaars behoeftes vervullen is al een topsport op-zich Op den duur komen er kinderen en dat is de periode waarin de meeste relaties flink op de proef worden gesteld. Heel cliché maar hoor het toch super vaak ; Partner voelt zich niet meer gezien, behoeftes worden niet vervuld, een affaire met alle ellende tot gevolg. Dan kun je kiezen kop in het zand tot de kinderen groot zijn of op naar de volgende, maar voor wat eigenlijk? Zouden mensen niet veel gelukkiger zijn alleen?
Waar doe je het eigenlijk voor zo’n relatie? Status? Omdat je denkt dat het zo hoort/sociale druk? Bang om alleen achter te blijven? Seks? Of gewoon de behoefte om voort te planten?
Hoe zien jullie dit?
En zijn er ook mensen die al tientallen jaren dolgelukkig zijn met hun partner?
Misschien moet ik gewoon wat meer succesverhalen horen/lezen!
vrijdag 9 augustus 2024 18:09
Ik wil eerst even zeggen dat ik dit een heel interessant topic vind.
Laten we wel wezen ; dit is wel de realiteit , voor veel hedendaagse relaties.
Voor mij is het, gezelschap, erbij horen inderdaad ook, sex , tijdverdrijf, het fijne gevoel van bij iemand zijn waarop je verliefd bent.
Ik voel dan ook niet de behoefte me voort te planten.
Ik denk dat het daar voor mij mis zou gaan.
Om meerdere andere redenen ook.
Laten we wel wezen ; dit is wel de realiteit , voor veel hedendaagse relaties.
Voor mij is het, gezelschap, erbij horen inderdaad ook, sex , tijdverdrijf, het fijne gevoel van bij iemand zijn waarop je verliefd bent.
Ik voel dan ook niet de behoefte me voort te planten.
Ik denk dat het daar voor mij mis zou gaan.
Om meerdere andere redenen ook.
vrijdag 9 augustus 2024 18:18
Ik ben na ruim vijfentwintig jaar nog steeds voornamelijk blij met mijn relatie, vanwege gezelligheid, seks, een arm om je schouder wanneer nodig, samen kinderen opvoeden.
Wij kregen eigenlijk alleen maar een betere, meer diepgaande relatie toen er kinderen kwamen.
En ja natuurlijk zijn er ook wel eens irritaties maar die zijn een stuk zeldzamer dan de gelukkige momenten voor mij.
Wij kregen eigenlijk alleen maar een betere, meer diepgaande relatie toen er kinderen kwamen.
En ja natuurlijk zijn er ook wel eens irritaties maar die zijn een stuk zeldzamer dan de gelukkige momenten voor mij.
vrijdag 9 augustus 2024 18:26
vrijdag 9 augustus 2024 18:34
hier 36 jaar samen . En we zijn beide van mening dat ons leven samen heel leuk is en dat we meer van elkaar houden dan toen we ons leven samen begonnen,. Dat komt niet helemaal vanzelf je moet wel af en toe aandacht aan elkaar besteden maar gelukkig doen we dat beiden graag.
Heel fijn om te merken dat we het nog steeds fijn samen hebben ook al zijn de kinderen de deur al uit.
Komen ook beiden uit een gezin waar de ouders samen zijn /waren.
Heel fijn om te merken dat we het nog steeds fijn samen hebben ook al zijn de kinderen de deur al uit.
Komen ook beiden uit een gezin waar de ouders samen zijn /waren.
vrijdag 9 augustus 2024 19:11
Relaties zijn toch altijd leuk tot het niet leuk meer is. Voor mij geen reden om het niet aan te gaan omdat het misschien over een tijd niet meer leuk is. Deze maand jaar geleden dat ik vriend leerde kennen en vind het zo leuk geen idee hoe dat volgend jaar is maar had dit niet willen missen. Zelfde geldt voor m'n ex. Laatste tijd was moeilijk maar de eerste jaren waren heel fijn.
Oh, en de seks zeker haha. Altijd beter als je goed op elkaar ingespeeld bent.
vrijdag 9 augustus 2024 19:16
Koettie schreef: ↑09-08-2024 19:11Relaties zijn toch altijd leuk tot het niet leuk meer is. Voor mij geen reden om het niet aan te gaan omdat het misschien over een tijd niet meer leuk is. Deze maand jaar geleden dat ik vriend leerde kennen en vind het zo leuk geen idee hoe dat volgend jaar is maar had dit niet willen missen. Zelfde geldt voor m'n ex. Laatste tijd was moeilijk maar de eerste jaren waren heel fijn.
En dan open je een topic op het VF. Waardoor vervolgens veel lezers (ik soms ook!) het idee krijgen dat lange relaties één en al ellende en bedrog is.
Fijn om hier even een andere kant te lezen
.
vrijdag 9 augustus 2024 19:17
Ruim 20 jaar samen, leuke en minder leuke tijden gekend. In de leuke tijden ben je elkaars maatje, degene warmee je lacht, liefdespartner en cheerleader. In de mindere tijden de rots in de branding, degene waar je kunt uithuilen, de ondersteuning die je nodig hebt. Dat je altijd van elkaar op aan kan, is wat het voor mij de moeite waard maakt. Hoewel we elkaar soms ook wel achter het behang kunnen plakken.
Bij ons beiden zijn de ouders ook nog steeds bij elkaar. Er nog dat de trouwambtenaar daarvan opkeek. Dat hoorde hij niet vaak meer.
Bij ons beiden zijn de ouders ook nog steeds bij elkaar. Er nog dat de trouwambtenaar daarvan opkeek. Dat hoorde hij niet vaak meer.
vrijdag 9 augustus 2024 19:21
Ja, kom dat ook weleens tegen hoor, hartverwarmend om te zien zo een echtpaar waar de liefde vanaf spat, maar dat zijn m.i. vaak de uitzonderingen.blijfgewoonbianca schreef: ↑09-08-2024 18:06Als je mijn ouders samen zou zien ( allebei 80plus ) zou je dit topic nooit geopend hebben.
Als ik kijk naar mijn ouders waren zij heel goed in de schone schijn ophouden voor de buitenwereld, want status was voor hen alles. Ondertussen ging mijn vader vreemd bij de vleet, bijna dagelijks knallende ruzie en maakte ze elkaar gewoon kapot. Wel altijd bij elkaar gebleven overigens. De dynamiek is inmiddels heel anders tussen hen. Mijn vader is een stuk wijzer nu, heeft veel spijt van veel dingen en probeert veel goed te maken. Het lijkt alsof ze oprecht wel content zijn met elkaar nu, maar daar is zoveel aan vooraf gegaan dat ik er persoonlijk nog steeds niet voor zou tekenen.
Wat ik ook vaak zie zijn mensen die van alles tekort komen in hun relatie/huwelijk, maar dit nooit uiten naar de partner toe. Die houden rustig een tweede leven op na en de partner thuis maar in de waan dat ze een schitterend huwelijk hebben al 80 jaar.
Dusja, soms weet je ook gewoon niet wat er allemaal speelt op de achtergrond van zo een ogenschijnlijk gelukkig huwelijk.
vrijdag 9 augustus 2024 19:32
Leuk hoeft het voor mij niet altijd te zijn, maar het moet dan op zijn minst wel iets toevoegen wat ik niet uit andere relaties zou kunnen halen, als ik er zoveel energie instop.Koettie schreef: ↑09-08-2024 19:11Relaties zijn toch altijd leuk tot het niet leuk meer is. Voor mij geen reden om het niet aan te gaan omdat het misschien over een tijd niet meer leuk is. Deze maand jaar geleden dat ik vriend leerde kennen en vind het zo leuk geen idee hoe dat volgend jaar is maar had dit niet willen missen. Zelfde geldt voor m'n ex. Laatste tijd was moeilijk maar de eerste jaren waren heel fijn.
Enja.
De eerste jaren zijn vaak heel fijn, denk dat veel mensen juist dat gevoel ook steeds blijven najagen, maar dat heb je niet je hele leven met één persoon. Dus dan wordt de partner weer snel ingeruild voor de volgende sensatie. Wat vaak weer ten kostte gaat van een echt verdiepende relatie.
vrijdag 9 augustus 2024 19:46
Interessante vraag. Wij zijn 14 jr samen en nog jonge kinderen van 11 en 7. Ik kan soms erg terugkijk verlangen naar die eerste verliefdheidsfase, heerlijk vond ik dat. Een gezin heb ik onderschat en ik heb het geregeld ervaren als geleefd worden en een BV runnen. Ik vind mijn huwelijk fijn, mijn man is echt een rots, ik voel me veilig bij hem en gewaardeerd. Tegelijkertijd vind ik het ook heel fijn om af en toe alleen te zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen voor een lat relatie kiezen. Mochten wij ooit uit elkaar gaan, dan ga ik nooit meer samenwonen.
vrijdag 9 augustus 2024 20:27
Sja relaties kunnen een hoop ellende zijn. Maar ook eindeloos mooi. Ik zou echt niet alleen willen zijn. Man en ik zijn echt maatjes. Kunnen heel veel plezier hebben samen en ook heel goed apart van elkaar dingen doen. Kan compleet mezelf zijn bij hem en wij vullen elkaar echt aan. Hij is een super vader voor ons kind en ik vind het heel bijzonder om nu samen de rol van ouder te vervullen. Vinden we elkaar altijd leuk? Zeker niet. Maar echte ruzie maken we nooit. Mijn leven zonder hem kan ik me niet voorstellen. Dus ja, er is zeker toegevoegde waarde wat mij betreft.
vrijdag 9 augustus 2024 20:29
vrijdag 9 augustus 2024 20:34
vrijdag 9 augustus 2024 20:40
Single zijn als bejaarde lijkt mij ook niet leuk.
Maar als knappe gezonde veertiger met een eigen huis is single zijn als wonen in een speelparadijs met gratis ijs en patat.
Relaties vind ik ook leuk, maar vergen best wel wat onderhoud en communicatie. En de mijne gingen tot nu toe altijd kapot en dat deed zeer.
Maar als knappe gezonde veertiger met een eigen huis is single zijn als wonen in een speelparadijs met gratis ijs en patat.
Relaties vind ik ook leuk, maar vergen best wel wat onderhoud en communicatie. En de mijne gingen tot nu toe altijd kapot en dat deed zeer.
vrijdag 9 augustus 2024 21:08
Kwestie van goed selecteren aan het begin is mijn ervaring.
Dus niet alleen met de roze bril. Gewoon een leuke vent die er verzorgd uitziet met een gijn karakter. En als je dan op zo’n man verliefd wordt en zelf ook gewoon leuk bent dan is een relatie en samen oud worden denk ik heel fijn.
Ik ben nu 7 jaar samen met mijn vriend en ik zou hem voor geen goud in de wereld inruilen voor een ander.
Dus niet alleen met de roze bril. Gewoon een leuke vent die er verzorgd uitziet met een gijn karakter. En als je dan op zo’n man verliefd wordt en zelf ook gewoon leuk bent dan is een relatie en samen oud worden denk ik heel fijn.
Ik ben nu 7 jaar samen met mijn vriend en ik zou hem voor geen goud in de wereld inruilen voor een ander.
vrijdag 9 augustus 2024 21:45
Ik heb een goed deel van mijn late twintiger en begin dertiger jaren (9 jaar) als single doorgebracht en heel hard gewerkt aan de relatie met mezelf. Vaak genoeg gehoord: hoe kan zo'n leuke vrouw als jij nu nog single zijn? Of "nou, als je niet opschiet, dan mis je dadelijk de boot...". Voortplanting of status waren voor mij geen bepalende factor, anders had ik waarschijnlijk wel moeite gestoken in het vinden van een partner in die single jaren.
Toen ik mijn man leerde kennen, die op praktisch alle belangrijke aspecten hetzelfde in het leven staat, voelde het als een verdieping, niet als een aanvulling van mijn leven. Ik heb fijne, diepe relaties met mijn ouders, familie, vriendinnen, maar het hebben van een levenspartner is gewoon ontzettend fijn. Hij is mijn beste maatje, kent me door en door, we hebben zoveel lol samen, diepe gesprekken, dezelfde ideeen en dromen in het leven. Bij ons beide zijn de ouders ook nog samen en gelukkig met elkaar (ondanks diepe dalen), en dat inspireert ons ook, om zo samen oud te mogen worden en daar ons best voor blijven te doen
Toen ik mijn man leerde kennen, die op praktisch alle belangrijke aspecten hetzelfde in het leven staat, voelde het als een verdieping, niet als een aanvulling van mijn leven. Ik heb fijne, diepe relaties met mijn ouders, familie, vriendinnen, maar het hebben van een levenspartner is gewoon ontzettend fijn. Hij is mijn beste maatje, kent me door en door, we hebben zoveel lol samen, diepe gesprekken, dezelfde ideeen en dromen in het leven. Bij ons beide zijn de ouders ook nog samen en gelukkig met elkaar (ondanks diepe dalen), en dat inspireert ons ook, om zo samen oud te mogen worden en daar ons best voor blijven te doen
vrijdag 9 augustus 2024 21:48
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in