Diepgaande vriendschappen als volwassene?

22-06-2021 21:00 99 berichten
Heb jij nog diepgaande vriendschappen opgebouwd nadat je school/studie-fase voorbij was? En zo ja hoe heb je deze mensen ontmoet?

Vroeger ging dat zo heerlijk vanzelf. Maar ik merk dat nu tijdens het werkende leven de contacten heel vluchtig en oppervlakkig blijven. Ik ben voor een baan naar de andere kant van het land verhuisd en veel contacten met oude vriendinnen zijn verwaterd. Nu de beperkingen van de lockdown grotendeels zijn opgeheven word ik opeens geconfronteerd met mijn beperkte sociale leven. En daar wil ik graag wat aan doen, maar ik weet niet goed waar te beginnen!

Is het überhaupt mogelijk om echt diepe vriendschappen op te doen in de hectiek van het volwassen leven? Begrijp me niet verkeerd, ik vind het heerlijk om te ouwehoeren over van alles en nog wat met een glas wijn in de hand. Maar ik zou ook graag tenminste 1 iemand hebben die ik kan bellen als het leven even niet over rozen gaat. En het lijkt me ook fijn om voor iemand anders die steun en toeverlaat te zijn in moeilijke tijden. Via werk vind ik lastig, niet iedereen zit te wachten om ook nog aan collega's herinnerd te worden in hun vrije tijd heb ik het idee. Ik heb geen kinderen, dus kan ook niet "valsspelen" via hun playdates of door op het schoolplein in contact te komen met vrouwen van mijn leeftijd. :(
ja via het werk
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik heb mijn huidige beste vriendin leren kennen tijdens de zwangersschapsgym van de 1e!
We hebben zoveel aan elkaar. Ze is echt mijn steun en toeverlaat.
Ja, via het werk inderdaad. Maar dat groeit met de tijd. Het begint met een glas wijn op een borrel, een keer op bezoek bij elkaar en jaren later is het een diepe vriendschap geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vrijwel al mijn vriendschappen opgebouwd na mijn school- en studietijd. Ik heb één vriendin aan mijn eerste studie overgehouden, de rest allemaal in de loop der jaren via het werk verzameld. Het scheelt in mijn geval wel dat ik ieder jaar zo'n 30 nieuwe collega's heb, met wie vrij intensief samen wordt gewerkt en die daarna ook weer weg zijn. Per jaar blijft er gemiddeld eentje hangen als (goede) vriend.
s7rin wijzigde dit bericht op 22-06-2021 21:15
4.26% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Ik denk eigenlijk dat dit heel moeilijk is. Onze maatschappij is er te vluchtig en oppervlakkig voor geworden.

Als je dit soort contacten al wil maken, is het denk ik belangrijk dat je die mensen ontmoet via iets dat jullie (zeker in de eerste jaren) bij elkaar blijft brengen. Zoals een gezamenlijke hobby of sport, toneelvereniging. Het samen toewerken naar resultaat/succes en het ervaren van spanning vooraf en opluchting/blijdschap/gedeeld succes achteraf kan voor een verdieping van de band zorgen. Ook het werk kan zo'n plek zijn.

Maar zomaar ''ad random'' wordt lastig denk ik.
Sodermalm schreef:
22-06-2021 21:04
Ik denk eigenlijk dat dit heel moeilijk is. Onze maatschappij is er te vluchtig en oppervlakkig voor geworden.

Als je dit soort contacten al wil maken, is het denk ik belangrijk dat je die mensen ontmoet via iets dat jullie (zeker in de eerste jaren) bij elkaar blijft brengen. Zoals een gezamenlijke hobby of sport, toneelvereniging. Het samen toewerken naar resultaat/succes en het ervaren van spanning vooraf en opluchting/blijdschap/gedeeld succes achteraf kan voor een verdieping van de band zorgen. Ook het werk kan zo'n plek zijn.

Maar zomaar ''ad random'' wordt lastig denk ik.

Pertinent mee oneens. Ik heb juist geleerd dat er zo ontzettend veel leuke mensen rondlopen. Geen achterbaks gedoe, geen vluchtige gesprekken maar juist oprechte interesse en harten van goud.

Er zijn juist veel mensen best eenzaam en bang om daarvoor uit te komen. Ik ken genoeg mensen die via oproepjes op het internet nieuwe vrienden hebben gemaakt bijvoorbeeld.
Vroeger ging dat zo heerlijk vanzelf

Die spreek je dus allemaal niet meer?

En hier ook via het werk?
Alle reacties Link kopieren
Mijn meest recente vriendschappen:
1 - via een forum, toen ik een jaar of 35 was
2 - ook via een forum, een oproep van iemand die bridgelessen wilde geven, toen ik 38 of 39 was
3 - ex-collega, toen ik 48 was
4 - de verpleegkundige van mijn destijds terminaal zieke vrouw, toen ik 50 of 51 was.

Dus ja, het kan zeker en het kan op allerlei manieren. (Al zou ik je de laatste niet aanbevelen.)
Ja, bij elke baan heb ik wel een vriendschap opgedaan. En wat mensen via een sport, maar vooral via-via, mensen die je steeds op feestjes van vrienden tegenkomt bijvoorbeeld.

Maar het duurt lang voor het een echte vriendschap is, eerst zijn het meer gewoon contacten waar je dingen mee doet. Langzaam bouwt dat zich uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het wel. Heb nog 1 goede vriendin van vroeger. Verder vooral oppervlakkige contacten. Collega's met wie ik het goed kan vinden en regelmatig prive app, maar vriendinnen zijn het niet.. soms wel met groepje collegas een terrasje pakken, maar het gaat niet dieper dan dat. Net als met moeders van vriendinnen van mn dochter. Leuk contact via app, of als ik ze tegenkom, gaat dan ook echt wel over meer dan alleen de kinderen, maar vriendinnen zijn het niet. Niet dat ik er 1 op 1 mee afspreek dus. Maar het contact is er wel regelmatig.

Moet zeggen dat ik het ook niet heel erg mis. Heb mn gezin, mn familie, mn werk, mn sportgroep (ook zoiets, leuk contact maar spreek nooit 1 op 1 met iemand af). En ben ook behoorlijk introvert. Vind het heerlijk thuis, hoef niet altijd sociaal te doen :)
tulpje21 wijzigde dit bericht op 22-06-2021 21:15
2.88% gewijzigd
Vriendschappen nee, kennissen een boel.
Alle reacties Link kopieren
Bijna al mijn vrienden zijn van na mijn schooltijd. Degene die ik heb van die tijd ken ik niet van school, maar van internet :P
De rest allemaal vanaf midden 20.
Hoe ik ze ken? Via wederzijdse vrienden bijvoorbeeld. Elkaar steeds tegen komen, kletsen en klikken.
En een paar via hier :proud:

Overigens heb ik in mijn woonplaats geen vrienden, sterker ik heb alleen een paar kennisen. Ben ook nooit bezig geweest met actief vrienden zoeken in mijn regio. Ik heb al hele leuke vrienden. Die overigens redelijk over de randstad verspreid wonen en een enkeling daarbuiten.

Eigenlijk heb ik behalve op school, maar dat zijn allang geen vrienden meer, nooit vrienden in de buurt gehad. In de coronatijd is dat lastig, maar ik weet niet beter. Zij komen hierheen of ik spring in de trein daarheen. We zien elkaar misschien niet dagelijks en vaak is plannen handig, maar voor mij zijn andere dingen belangrijker in vriendschap dan in hetzelfde dorp wonen.

Overigens is dat wel een reden dat ik de randstad niet uit wil. Dan wordt het ook voor mij te ver reizen. Nu wonen de meesten in een cirkel van 1-1,5 uur met het ov en dat is voor mij prima te doen.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Zeker mijn twee beste vrienden ken ik ongeveer 23 jaar en heb ik leren kennen toen ik dertiger was. En niks 'spannends' aan: De ene werd mijn overbuurvrouw in de flat en kwam na een eerste dag en groet in een vreselijke situatie terecht en 'vluchtte' naar mij voor hulp. Dat werd heel snel een fijne vriendin en zij is mijn zielenmaatje.
De tweede leerde ik in de bus kennen, samen met zijn ouders. Die hoorden mij aan de bushalte in 4 talen een toerist de weg uit te leggen. Vader sprak me aan, werd leuk gesprek en hun zoon bleek aan de overkant in een flatgebouw te wonen. Hij had moeite met een opdracht voor de universiteit. Ik bood hulp aan en ook hij was snel kind aan huis en werd mijn cavalier om naar opera, ballet e.d. te gaan. We weten alles van elkaar en wederzijds kunnen onze partners het ook heel goed vinden.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Oudblond schreef:
22-06-2021 21:18
Zeker mijn twee beste vrienden ken ik ongeveer 23 jaar en heb ik leren kennen toen ik dertiger was. En niks 'spannends' aan: De ene werd mijn overbuurvrouw in de flat en kwam na een eerste dag en groet in een vreselijke situatie terecht en 'vluchtte' naar mij voor hulp. Dat werd heel snel een fijne vriendin en zij is mijn zielenmaatje.
De tweede leerde ik in de bus kennen, samen met zijn ouders. Die hoorden mij aan de bushalte in 4 talen een toerist de weg uit te leggen. Vader sprak me aan, werd leuk gesprek en hun zoon bleek aan de overkant in een flatgebouw te wonen. Hij had moeite met een opdracht voor de universiteit. Ik bood hulp aan en ook hij was snel kind aan huis en werd mijn cavalier om naar opera, ballet e.d. te gaan. We weten alles van elkaar en wederzijds kunnen onze partners het ook heel goed vinden.
Leuk verhaal!
Alle reacties Link kopieren
Kussensloop schreef:
22-06-2021 21:21
Leuk verhaal!
Bedenk me nu trouwens dat beiden zeker tien jaar jonger zijn dan ik. En mijn man is ook jonger, dus vreemd is het eigenlijk niet.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Ik herken veel in wat je schrijft en vind het ook lastig. Een vriendin ken ik via werk (geen collega), en twee via mijn kinderen. Verder heb ik ook vooral kennissen.
Zou wel graag meer (diepgaande) contacten willen en hoop dat dat nu Corona is gaan liggen ook weer wat makkelijker wordt.
Oudblond schreef:
22-06-2021 21:24
Bedenk me nu trouwens dat beiden zeker tien jaar jonger zijn dan ik. En mijn man is ook jonger, dus vreemd is het eigenlijk niet.
Ik bedoelde meer, leuk dat dat zo in de bus gebeurt, en nog steeds vrienden bent . :)
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
22-06-2021 21:24
Bedenk me nu trouwens dat beiden zeker tien jaar jonger zijn dan ik. En mijn man is ook jonger, dus vreemd is het eigenlijk niet.
Jij bent tegenovergestelde van mij.
Mijn vrienden zijn bijna allemaal minimaal tien jaar ouder :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Hetismogelijk schreef:
22-06-2021 21:25
Ik herken veel in wat je schrijft en vind het ook lastig. Een vriendin ken ik via werk (geen collega), en twee via mijn kinderen. Verder heb ik ook vooral kennissen.
Zou wel graag meer (diepgaande) contacten willen en hoop dat dat nu Corona is gaan liggen ook weer wat makkelijker wordt.
Hetismogelijk hoor..
Alle reacties Link kopieren
Kussensloop schreef:
22-06-2021 21:26
Ik bedoelde meer, leuk dat dat zo in de bus gebeurt, en nog steeds vrienden bent . :)
Ja snapte ik, maar besefte plots dat ik dus jongere best friends heb :D En ik beken: Lollypop is ook een van mijn liefste vrienden en ook een stuk jonger . (Mag wel he Popje :bigkiss: )
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Kussensloop schreef:
22-06-2021 21:27
Hetismogelijk hoor..
Dat denk ik ook 😉
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
22-06-2021 21:29
Ja snapte ik, maar besefte plots dat ik dus jongere best friends heb :D En ik beken: Lollypop is ook een van mijn liefste vrienden en ook een stuk jonger . (Mag wel he Popje :bigkiss: )
Ja dat mag hoor. Ik schaam me er niet voor ;) :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
lollypopje schreef:
22-06-2021 21:27
Jij bent tegenovergestelde van mij.
Mijn vrienden zijn bijna allemaal minimaal tien jaar ouder :P
Zoals oudblond :proud:
Alle reacties Link kopieren
Kussensloop schreef:
22-06-2021 21:31
Zoals oudblond :proud:
Jep

Komen we zo last minute gewoon nog uit de kast :proud:

En zij is dus één van de lieve vriendjes die ik via hier ken :)
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven