Dubio met wie op citytrip gaan?

04-02-2023 18:56 52 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vroeger ben ik weleens met mijn vader met de trein op citytrip geweest. Mijn vader en ik zijn beide geïnteresseerd in cultuur en geschiedenis. Mijn vader is 72 jaar oud, mijn moeder 69 jaar oud. Zolang ik mij kan herinneren kampt mijn moeder met angsten. Dit belemmert haar en mijn vader ontzettend. Mijn moeder komt bijna nergens meer. Lopen geeft stress, fietsen geeft stress. Ze loopt al een tijdje bij een haptonoom en daar leert ze meer naar haar gevoel te luisteren. Mijn ouders hebben een aardig gevulde rugzak (overleden kind, kind met autisme) en hebben dit waarschijnlijk nooit (op de juiste manier) verwerkt. Rond mijn zus' verjaardag en sterfdag was mijn moeder structureel overspannen.
Bij de haptonoom leert mijn moeder haar grenzen aan te geven: wanneer ze iets niet prettig of spannend vindt, hoeft ze dit niet te doen. Winkelen wil en kan ze wel, met de auto rijden wil en kan ze wel. Mijn ouders hebben beide een treinabonnement en mijn vader wil graag steden bezoeken, maar mijn moeder kan dit niet, naar eigen zeggen.

Ik kom dagelijks bij mijn ouders over de vloer en wandel veel met mijn vader. Hij gaf aan dat hij graag naar Berlijn zou willen. Toevallig had ik net met mijn vriend besproken om in de zomervakantie een paar daagjes weg te gaan. Toen ik aangaf dat mijn vriend en ik dit ook wel zouden willen, stelde hij voor om samen te gaan. Helemaal leuk! Mijn ouders zijn de jongsten niet meer, dus mijn vriend en ik vinden het heel mooi om samen een paar dagen weg te gaan.
Mijn vader heeft dit met mijn moeder besproken, maar mijn moeder reageerde niet echt. Later zei ze dat ze wel wil, maar dat haar dit al stress geeft als ze eraan denkt (mijn vader wil rondfietsen en -wandelen). Ze wil geen spelbreker zijn, maar ze vindt het nog te vroeg om hier wat over te kunnen zeggen. Ik begin het onderhand erg lastig te vinden, aangezien haar angsten mijn vaders activiteiten ook behoorlijk beginnen te beïnvloeden. Hoe sneu ik het ook voor haar vind, maar ze hebben niet het eeuwige leven en ze zijn nu nog mobiel...
Uiteindelijk zal ik degene zijn die de knoop gaat doorhakken. Mijn vriend, mijn vader en ik willen graag naar Berlijn, maar wat doen we? Ik wil mijn moeder niet kwetsen door te zeggen dat we met ons drieën gaan, maar het lijkt me wel verstandig om alvast wat te boeken. Of boeken we voor vier en kunnen we op het laatste moment de vierde persoon annuleren? Dat voelt dan ook weer alsof ik mijn moeder in de steek laat. Als we helemaal niet gaan, kunnen we nooit meer iets ondernemen.

Wat zouden jullie doen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Met zijn drieën gaan, en met je moeder iets anders leuks plannen.
Als je moeder zoveel stress heeft, is Berlijn niet leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een lastig dilemma! Wat ik zou doen hangt van je budget af. Als je nog lang kunt annuleren, zou ik voor 4 boeken. In de praktijk komt het alleen neer op haar treinkaartje, toch? Want bij een hotelkamer of AirBNB o.i.d. zal ze bij je vader slapen?

Je weet dat als je nu niet voor haar boekt, ze waarschijnlijk niet mee kan, want dan is het vol. Is zij zich daar ook bewust van?

Oh ja en ik zou sowieso gaan. Hoe dan ook. Maar ik geloof dat ik voor zover het budget het toelaat, moeite zou doen om mijn moeder alle ruimte te geven mee te gaan. Als je nu voor 3 boekt, kan ze sowieso niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou met zijn drieën gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kamp zelf met angsten.

Als ik jouw moeder zou zijn, dan zou ik zeggen: ga lekker met z'n drieën en geniet!

Ik vind het ergens niet oké, dat jij degene bent, die hierin de knoop moet doorhakken, want dat is niet te doen. Eigenlijk ben ik van mening dat jouw moeder dat zou moeten doen. Of je vader. Jou laten kiezen is niet "fair " in deze.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon met zijn drieën. Want anders komt jouw vader nergens meer.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom moet jij de knoop doorhakken?
Bespreek met je vader dat jullie alvast willen boeken, dus dat hij maar met je moeder moet bespreken of ze samen of hij alleen mee wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kun je, 1 op 1, het gesprek hierover aangaan met je moeder?
Het wordt een cultureel tripje met veel wandelen en fietsen en ik ben bang dat je het niet naar je zin gaat hebben.
Is het niet leuker om met z’n tweeën te gaan shoppen in X, waar we met de auto naartoe gaan?

Als ze het wil proberen is het prima, een hotelkamer moet je toch boeken voor je vader, dus dat maakt weinig uit als ze last minute afhaakt. Maar misschien is de keuze voor haar makkelijker als ze een leuk tripje met jou ‘ervoor terug krijgt’.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij bent niet diegene die een knoop moet doorhakken.
Jij en je vriend gaan naar Berlijn, zowel je moeder als je vader mogen mee.
Ga gewoon zitten aan tafel en bespreek het. Wil je moeder niet, prima, mag vader nog steeds mee.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Vader moet gewoon tegen zijn vrouw zeggen dat hij met jullie meegaat en zij gewoon thuis mag blijven. Ze wil niet echt en hij wel. Niks mis mee.
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is mij niet duidelijk hoe je moeder het zou vinden als jullie zonder haar gaan. Ik snap je verwachting dat ze het niet leuk zou vinden, maar volgens mij heb je het nog niet echt aan haar gevraagd. Dat zou ik eerst doen. En dan ook tussenoplossingen bespreken. Hoe vindt ze het om af en toe alleen in het hotel te blijven en ook middag samen te gaan winkelen?
Het is zoals het is
Kun je niet voor 4 personen boeken en dan later 1 persoon annuleren als het toch nog teveel is voor je moeder. Als ze wel mee zou willen uiteindelijk als ze die angsten niet had. Lijkt me wel lastig hoor maar het zou ook een grote overwinning kunnen zijn voor je moeder. Want als ze dit kan, dan kan ze ook gewoon wandelen of naar de winkel etc.

Mocht ze toch niet willen dan gewoon voor 3 personen boeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig, maar wat anderen ook zeggen " waarom moet jij de knoop doorhakken" Vanuit je moeder zou het wel zo eerlijk zijn om je vader dit met jullie te gunnen, als ze nu al stress voelt bij het idee.

Zou er echt voor waken, en dan met name je vader, dat hij door de angsten van je moeder straks nergens meer komt.

Dat zou zo zonde zijn, zeker nu het vanuit hem nog kan, en hij het ook heel graag wil.

Hoe zou je moeder erin staan wanneer jullie met zijn drieën gaan?
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
Elodea schreef:
04-02-2023 19:01
Met zijn drieën gaan, en met je moeder iets anders leuks plannen.
Als je moeder zoveel stress heeft, is Berlijn niet leuk.

Dit. Doe met je moeder dan iets kleiners, wat voor haar te behappen is. Met haar naar Berlijn is voor haar niet leuk en voor jullie ook niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je beter voor drie kan boeken, waarschijnlijk is je moeder dan opgelucht. Maar dat kan jij beter beoordelen.

Als je voor 4 boekt heeft ze waarschijnlijk stress tot het moment daar is en blijft de keuze wel/niet al die tijd voor stress zorgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien wil ze wel mee maar niet met alle activiteiten zoals fietsen en de hele stad door wandelen mee? Zou ook nog kunnen toch? Dat jullie wel samen ontbijten en dineren en dat zij dan lekker in hotel/appartement op het terras blijft zitten lezen of zo.
Of anders inderdaad met haar iets plannen in de buurt en met je vader Berlijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gewoon lekker met je vriend gaan. Als ze iets hadden gewild hadden ze dat zelf mogen/kunnen aangeven.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren Quote
Als het de uitstapjes zijn waar je moeder tegenop ziet zou je bv een hotel met wellness kunnen boeken.
Samen ontbijten, jullie op uitstap, ma de wellness in, en s’ avonds weer samen dineren.
Alle reacties Link kopieren Quote
TsumTsum schreef:
04-02-2023 19:49
Kun je niet voor 4 personen boeken en dan later 1 persoon annuleren als het toch nog teveel is voor je moeder. Als ze wel mee zou willen uiteindelijk als ze die angsten niet had. Lijkt me wel lastig hoor maar het zou ook een grote overwinning kunnen zijn voor je moeder. Want als ze dit kan, dan kan ze ook gewoon wandelen of naar de winkel etc.

Mocht ze toch niet willen dan gewoon voor 3 personen boeken.
Niet handig, want zo leg je een enorme druk (= stress) bij moeder.
Zij zal er tegenop gaan zien en zich een spelbreker voelen als het niet gaat.

To, ga met zijn 3en en doe met je moeder iets anders
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan moeder wel een paar dagen alleen thuis zijn? Zijn er anderen die dan op haar kunnen letten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik herken mezelf helemaal in je moeder. Wel willen maar niet kunnen.

Ik ben een stuk jonger en slik sinds mei Citolapram tegen angsten en paniek.

Mijn leven is veranderd. Ik kan en durf weer alles. Je denkt veel minder na en kan ook genieten.

Misschien kan je moeder dit bespreken met haar huisarts?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wil je moeder überhaupt wel mee? Ze geeft aan dat het haar stress geeft, dus waarom zou ze dan mee moeten?

Gewoon met je vader gaan. Ik ben ook meerdere keren met mijn vader en moeder los van elkaar op vakantie geweest, dat is toch niet raar. Mijn vader gaat heel vaak zonder mijn moeder op vakantie.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren Quote
turquasi schreef:
04-02-2023 20:36
Ik zou gewoon lekker met je vriend gaan. Als ze iets hadden gewild hadden ze dat zelf mogen/kunnen aangeven.
Oneens.

Wat Céline wil, is samen met vriend en vader herinneringen maken. Ik zou hetzelfde willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
diedietje schreef:
04-02-2023 19:16
Waarom moet jij de knoop doorhakken?
Bespreek met je vader dat jullie alvast willen boeken, dus dat hij maar met je moeder moet bespreken of ze samen of hij alleen mee wil.
Waarom moet vader dit doen? Moeder is toch echt degene die dit moet beslissen hoor
calvijn1 schreef:
04-02-2023 21:44
Niet handig, want zo leg je een enorme druk (= stress) bij moeder.
Zij zal er tegenop gaan zien en zich een spelbreker voelen als het niet gaat.

To, ga met zijn 3en en doe met je moeder iets anders
Je kunt het toch ook anders brengen? Van als je wilt kun je mee en als je het te eng vind dan niet. Je kunt dat hele dat je geboekt hebt voor 4 personen gewoon weglaten als dat teveel druk geeft. Het gaat ook maar om een treinkaartje want bij hotels is het inmiddels vaak toch per kamer, is mijn ervaring tenminste.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven