Een andere kijk op vreemdgaan

16-11-2020 12:12 283 berichten
Vreemdgaan is iets wat heel veel leed en verdriet kan veroorzaken, maar toch in veel relaties voorkomt. Juist omdat het zoveel leed veroorzaakt, zou je geneigd zijn te vinden dat het er eigenlijk niet zou moeten zijn. Maar het is nou eenmaal. Toch overkomt het veel relaties. En misschien kan er veel leed verzacht worden, als je er iets meer van zou begrijpen. Als het er is, waarom is het er dan?

In deze topic wil ik los van de voor- en nadelen die er aan vastkleven, en los van goed en kwaad, kijken of een vrouw die vreemdgaat dit om andere redenen doet, dan wanneer een man dit doet.

Misschien krijgen we er dan wat meer zicht op, waarom het gebeurt. Het kan ons misschien helpen om de radeloosheid en de machteloosheid, die we er door voelen wat te verzachten.

Ik begin met een voorzetje en daarna een vraag:

Volgens onderzoek uit de gedragswetenschappen vertoont het vrouwelijke in de mens meer neiging tot verbindingen leggen. Het vrouwelijke is meer coöperatief, samenwerkend en zoekt meer naar overeenkomsten. Terwijl het mannelijke meer neiging heeft tot competitief gedrag dat zich uit in concurrentie, polarisatie, onderscheid maken en het zoeken naar verschillen.

Ik geef hier dus geen oordeel dat het een beter is dan het ander. Ze zijn er allebei en allebei noodzakelijk. De voortplanting is fundamenteel gebaseerd op de dynamiek van sekseverschillen, anders zouden we nog niet eens hebben bestaan.

Koppel vrouwelijk niet 100% aan vrouw en mannelijk niet 100% aan man. Want in de natuur komen alle varianten voor van een man die 100% vrouwelijk is tot een vrouw die 100% mannelijk is en alles daar tussenin.

Wel is het zo, dat coöperatief gedrag bij vrouwen overheerst en competitief gedrag bij mannen overheerst. Er bestaat dus zeker een verband tussen vrouw en vrouwelijkheid en man en mannelijkheid.
Wanneer de samenleving aan vrouwelijkheid en mannelijkheid deze fundamentele verschillen toekent, kan ik verwachten dat mannen en vrouwen hun gedrag van vreemdgaan verschillend beleven en het vermoedelijk ook om verschillende redenen zullen doen.

Ik heb het vermoeden dat als een man vreemdgaat, er een grotere kans op echtscheiding is, dan wanneer een vrouw dit doet.

Het mannelijke denkt vanuit OF – OF, of jij blijft mijn geliefde of die andere wordt het.
Het vrouwelijke denkt vanuit EN – EN. Een vrouw zal dus meer neiging hebben om te kijken of er voor haar een mogelijkheid is om met zijn drieën verder te gaan. Zij zal haar man waarschijnlijk meer willen betrekken bij haar minnaar. En het liever niet aansturen op een echtscheiding.

Omdat zij wil verbinden, zal zij misschien de volgende mogelijkheden willen onderzoeken:

Haar oorspronkelijke man bv. zien als haar steun en toeverlaat in haar toekomstplannen met kinderen, gezin, financiën en huishoudelijke omgeving, enz. te realiseren. Kortom haar zorg voor het nageslacht. En haar minnaar meer zien vanuit bv. het op zoek zijn naar goed genetisch materiaal, of omdat ze met hem betere seks heeft dan met haar oorspronkelijke man en misschien, maar dan speculeer ik. Om haar leiderschap te bevestigen. Het zou me niet verbazen als een vrouw, die vreemd gaat weleens van dit scenario gedroomd heeft. En daar later serieuze verlangens naar heeft. En heel misschien haar fantasie zelfs werkelijkheid heeft zien worden.

Om je hier op een zuivere manier en vrij van oordeel, mee bezig te houden, vraagt dat nogal wat van je. Dus ik wil daarom al degenen die dit maar raar vinden, grote afweer voelen en niet bereid zijn om de schaamte even naast je neer te leggen, verzoeken om hier voorlopig eerst alleen maar te lezen, voordat je op het orgel gaat met afwijzingen. Het is een nogal onwennige manier van kijken.

Ik denk dat dit een waagstukje is om het hier transparant met elkaar over te hebben.
Daarom heb ik deze topic ook aan "de peiling" gekoppeld. Want er bestaat ook een grote kans dat we dit met elkaar niet voor elkaar krijgen.

In een forum kun je op twee manieren reageren.
1. Op inhoud
2. Op vorm

Zonder dit verder toe te lichten, wil ik voornamelijk bezig zijn met lezers, die op inhoud reageren. Mensen die het leuker vinden om op vorm te reageren, verzoek ik naar twitter te verhuizen.

Nu mijn vraag:

Zijn er vrouwen die zich herkennen in bovengenoemd scenario?

Hoe groot schat je de slagingskans van dit topic in?

Totaal aantal stemmen: 132

1. 100% mogelijk (2%)
2. 75% mogelijk (3%)
3. 50% mogelijk (2%)
4. 25% mogelijk (9%)
5. Onmogelijk (85%)
thanx schreef:
22-11-2020 09:08
Pfff,

We gaan wel erg diep hier hoor.

Maar goed, ik doe een poging.

Ieder mens wil graag geloven dat we er met een achterliggende gedachte zijn, maar misschien is dat wel niet zo.
Zijn wij net zo "gewoon" als een mier.
En maakt het ontwikkeld denken het ons alleen maar moeilijker.

Ach jee, dit gaat wel ver weg van je vraag.
Ik heb het BDSM gedeelte ven weggeknipt, omdat ik niet weet of jij daar naar kijkt vanuit ervaring daarmee.
Je mag me er desondanks altijd iets over vragen.

Waarom ik een missie met eerlijkheid heb, zou een nieuw topic kosten.
Waarom ik zoveel behoefte aan diepgang heb, is een nog langer topic.
Waarom doe jij zo moeilijk?, is nog een veel groter topic
Ik weet daar zelf al veel van.
Dus laat ik dat maar voor wat het is.

Je zet hier een makkelijk en een moeilijk leven tegenover elkaar.
Vind jij het ene gunstiger dan het andere?
In hoeverre voel jij een voorkeur voor één van beide?
anoniem_6399873299659 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 11:16
Reden: spellingfout
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wivina schreef:
22-11-2020 08:50
Ken jij het tijdschrift "Happinezz"

Wat vind je daarvan?
Ik ben een stille meelezer van dit topic. Het is interessant om jullie gedachtes te lezen maar Wivina wat maak jij het jezelf moeilijk. Ik quote je even over dat tijdschrift omdat ik dit ook weer kenmerkend vind. Je bent zo bezig met vinden van geluk en persoonlijke groei. Maar geluk haal je niet uit een tijdschrift, geluk zit in jezelf. En natuurlijk zijn er allerlei externe factoren die daar invloed op hebben. Maar een echt gevoel van tevredenheid en geluk... dat leer je niet uit een boek of een magazine of een mindfullnescursus.

Ik denk dat je OP vooral neerkomt op dit stuk:

“Haar oorspronkelijke man bv. zien als haar steun en toeverlaat in haar toekomstplannen met kinderen, gezin, financiën en huishoudelijke omgeving, enz. te realiseren. Kortom haar zorg voor het nageslacht. En haar minnaar meer zien vanuit bv. het op zoek zijn naar goed genetisch materiaal, of omdat ze met hem betere seks heeft dan met haar oorspronkelijke man en misschien, maar dan speculeer ik. Om haar leiderschap te bevestigen. Het zou me niet verbazen als een vrouw, die vreemd gaat weleens van dit scenario gedroomd heeft. En daar later serieuze verlangens naar heeft. En heel misschien haar fantasie zelfs werkelijkheid heeft zien worden.“

Je hebt duidelijk interesse in Bdsm en cuckholding. Je bent daar echt de enigen niet in en ik vraag me dan ook af waarom je het allemaal zo wollig verpakt.
Ik blijf hier gezellig af en toe wat meelezen, maar verder haak ik af. Ik trek dit gewoon niet meer. Bovendien heb ik helemaal niks met bdsm, anderen kunnen dat beter begrijpen en daar inzicht in en informatie over verstrekken. Ik hoop dat je er verder mee komt Wim.
Ik haak ook af. Ik voel empathie voor je Wim, maar ik voel ook ergernis en weerstand. Oa over de halsstarrigheid waarmee je weigert onder ogen te zien dat een openbaar forum géén "veilige" plek is om je psychologische worstelingen, relateperikelen en diepste zieleroerselen te publiceren, als je tegelijkertijd zoveel persoonlijke informatie verstrekt dat je ware identiteit binnen een paar minuten afleidbaar is. Mijn waarschuwingen dringen niet door. En inderdaad, ik weet qua kennis/ achtergrond waarover ik het heb.

Wim, ik stuur je een PB. Check je Inbox.
wivina schreef:
22-11-2020 07:00
Dat weet ik.

Ik vertrouw je wel, hoor.
Fijn, maar daar gaat en ging het me niet om. Het lijkt alsof ik tegen een muur praat, zo vast zit je in je eigen gedachtenwereld.
madamecannibale schreef:
22-11-2020 11:19
Ik ben een stille meelezer van dit topic. Het is interessant om jullie gedachtes te lezen maar Wivina wat maak jij het jezelf moeilijk. Ik quote je even over dat tijdschrift omdat ik dit ook weer kenmerkend vind. Je bent zo bezig met vinden van geluk en persoonlijke groei. Maar geluk haal je niet uit een tijdschrift, geluk zit in jezelf. En natuurlijk zijn er allerlei externe factoren die daar invloed op hebben. Maar een echt gevoel van tevredenheid en geluk... dat leer je niet uit een boek of een magazine of een mindfullnescursus.

Ik denk dat je OP vooral neerkomt op dit stuk:

“Haar oorspronkelijke man bv. zien als haar steun en toeverlaat in haar toekomstplannen met kinderen, gezin, financiën en huishoudelijke omgeving, enz. te realiseren. Kortom haar zorg voor het nageslacht. En haar minnaar meer zien vanuit bv. het op zoek zijn naar goed genetisch materiaal, of omdat ze met hem betere seks heeft dan met haar oorspronkelijke man en misschien, maar dan speculeer ik. Om haar leiderschap te bevestigen. Het zou me niet verbazen als een vrouw, die vreemd gaat weleens van dit scenario gedroomd heeft. En daar later serieuze verlangens naar heeft. En heel misschien haar fantasie zelfs werkelijkheid heeft zien worden.“

Je hebt duidelijk interesse in Bdsm en cuckholding. Je bent daar echt de enigen niet in en ik vraag me dan ook af waarom je het allemaal zo wollig verpakt.
Over mij en het magazine Happinezz kun je nog geen oordeel vormen, omdat ik je daar nog niets over gezegd heb. Dat zou anders kunnen zijn dan jij nu denkt.

Wat je zegt over BDSM en cuckolding klopt wel. Alleen vind ik het voldoende dat ik daar met mijn vrouw over gepraat heb. Ik hoef het niet verder uit te leven. Wel hebben mijn gedachten daarover invloed op onze relatie. Ik heb mijn vrouw nooit gevraagd om dat met mij te gaan doen. Dus ik schrijf daar niet over alsof het nu nog een probleem voor me zou zijn. Wel kan het een rol hebben gespeeld. BDSM heb ik gekoppeld aan "Er is lijden". En lijden is de motor naar de leugen.
Het zou zo maar kunnen dat jij iets van Elise Sutton gelezen hebt.

Ik kan me niet herinneren dat ik het over een mindfullcursus heb gehad. Je verzint er van alles bij. Are you fishing?

Ik heb niet de indruk dat ik het wollig heb verpakt. Vermoedelijk gebruik je het woordje "wollig" omdat je mijn leeftijd weet en dat je die generatie daarmee denkt te kunnen pakken. Jij bent niet de enige die dat doet.
Ik praat hier heel duidelijk over BDSM, zonder oordeel. Misschien vind je praten over iets, zonder oordeel, onwennig.
Uiteraard gaat het openingsverhaal stukje bij beetje naar voren komen in deze topic. Ik heb het niet voor niets zo geplaatst.

Het doet me goed dat je het nog eens opnieuw bent gaan lezen. Misschien kun je er nu na 6 dagen al anders naar kijken.
Want het is anders. Anders dan jij denkt.

Tot slot wil ik je vragen je oordeel alleen te baseren op de gegevens, die je tot nu toe hebt gekregen. Met een oordeel op basis van hoe het allemaal nog zou kunnen zijn, wordt het gesprek alleen maar meer manipulatief. Die kant wil ik iet uit. Leg me aub. geen dingen in de mond die er niet zijn.
anoniem_6399873299659 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 13:46
Reden: toevoeging
1.07% gewijzigd
Knuddestudder schreef:
22-11-2020 13:35
Fijn, maar daar gaat en ging het me niet om. Het lijkt alsof ik tegen een muur praat, zo vast zit je in je eigen gedachtenwereld.
Ja, dat kan ik me voorstellen.
Ik wil wel een stukje van die muur weghalen.
Misschien heb jij bij Vivaforum ook weleens topics gelezen over vreemdgaan.
Daar ontdek ik een zeker patroon in.
In die topics is vanwege de heftige emoties geen ruimte voor een andere kijk.

Doordat ik zelf in een vreemdgaan ervaring terecht ben gekomen die afwijkt van de algemeen geldende publieke opinie, is er een zekere missie op me af gekomen. Ik heb niet zo veel last gehad van die vreemdgaan ervaring. Ik heb meer last van het feit dat ik niet anders mag kijken. Mij wordt drammerigheid verweten. Maar de algemeen geldende normen in onze samenleving zijn nog tien keer drammeriger.

Dat is dan mijn muur.

Ik kom voor het dilemma te staan:

1. stoppen vanwege de veiligheid en de missie vergeten.
2. een aanvaardbaar risico nemen en de missie vooruit helpen.

Mensen die veranderingen in de samenleving hebben voortgebracht hebben allemaal risico's genomen.
Ik heb in dit topic een paar namen genoemd, waar ik me niet mee kan vergelijken.
Dan ben ik maar een mier.

Verder denk ik dat ik in deze topic dit probleem niet kan communiceren, omdat het verwarring geeft als ik met twee dingen tegelijk in één topic bezig ben.

Als we daar mee bezig willen, dan zou dat op een andere manier moeten, maar niet hier.
Cecilie schreef:
22-11-2020 11:29
Ik blijf hier gezellig af en toe wat meelezen, maar verder haak ik af. Ik trek dit gewoon niet meer. Bovendien heb ik helemaal niks met bdsm, anderen kunnen dat beter begrijpen en daar inzicht in en informatie over verstrekken. Ik hoop dat je er verder mee komt Wim.
Ik kan met jou ook over geluk en lijden praten zonder BDSM.
Daartoe had ik al een poging ondernomen.

Ik zal je verder niet lastig vallen.

Lieve groet van Wim
wivina schreef:
22-11-2020 13:44
Over mij en het magazine Happinezz kun je nog geen oordeel vormen, omdat ik je daar nog niets over gezegd heb. Dat zou anders kunnen zijn dan jij nu denkt.

Wat je zegt over BDSM en cuckolding klopt wel. Alleen vind ik het voldoende dat ik daar met mijn vrouw over gepraat heb. Ik hoef het niet verder uit te leven. Wel hebben mijn gedachten daarover invloed op onze relatie. Ik heb mijn vrouw nooit gevraagd om dat met mij te gaan doen. Dus ik schrijf daar niet over alsof het nu nog een probleem voor me zou zijn. Wel kan het een rol hebben gespeeld. BDSM heb ik gekoppeld aan "Er is lijden". En lijden is de motor naar de leugen.
Het zou zo maar kunnen dat jij iets van Elise Sutton gelezen hebt.

Ik kan me niet herinneren dat ik het over een mindfullcursus heb gehad. Je verzint er van alles bij. Are you fishing?

Ik heb niet de indruk dat ik het wollig heb verpakt. Vermoedelijk gebruik je het woordje "wollig" omdat je mijn leeftijd weet en dat je die generatie daarmee denkt te kunnen pakken. Jij bent niet de enige die dat doet.
Ik praat hier heel duidelijk over BDSM, zonder oordeel. Misschien vind je praten over iets, zonder oordeel, onwennig.
Uiteraard gaat het openingsverhaal stukje bij beetje naar voren komen in deze topic. Ik heb het niet voor niets zo geplaatst.

Het doet me goed dat je het nog eens opnieuw bent gaan lezen. Misschien kun je er nu na 6 dagen al anders naar kijken.
Want het is anders. Anders dan jij denkt.

Tot slot wil ik je vragen je oordeel alleen te baseren op de gegevens, die je tot nu toe hebt gekregen. Met een oordeel op basis van hoe het allemaal nog zou kunnen zijn, wordt het gesprek alleen maar meer manipulatief. Die kant wil ik iet uit. Leg me aub. geen dingen in de mond die er niet zijn.
Tjees, lees je laatste alinea nog eens en dan je eigen berichten. Je doet niet anders dan oordelen op basis van dingen die er niet staan en anderen dingen in de mond leggen.
Net als in deze post. De ander zegt wollig, maar dat ligt dan aan het gegeven dat ze je leeftijd weet. Uhm nee hoor, het is wollig, wazig, oordelend, belerend en nog steeds arrogant "misschien kun je er nu na 6 dagen al anders naar kijken", brrrr.
Verwijderd
anoniem_401749 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 23:02
99.13% gewijzigd
guppekop schreef:
16-11-2020 15:05
Is er al een samenvatting?
Hoy Guppekop

Helemaal niet zo’n gek idee van jou.

Toen jij dit idee lanceerde, was het natuurlijk nog veel te vroeg. Maar nu we wat verder op weg zijn en de tijd er wat rijper voor is, kan het misschien wel.
Normaal doen middelbare scholieren dit voor hun schoolwerkstuk en om te zorgen dat ze een boek goed leren begrijpen.

Weet je wat? ik doe even net of ik die scholier ben. Als ik goed geïnformeerd ben moet een samenvatting altijd in de derde persoon staan. En moet ik er andere namen verzinnen.

Doei ik ga meteen aan de slag.

En groetjes. Wivina

Samenvatting “Andere kijk op Vreemdgaan”

Quincy is 51 jaar bij zijn lieve vrouw Amalia. In 1974 leert Amalia tijdens een vakantie in Noorwegen een iets jongere man, Renee kennen waar ze goed mee kan praten. Dat lukt haar met haar eigen man minder goed. Amalia heeft behoefte aan goede gesprekken. En Quincy heeft dat in zijn jeugd nooit echt geleerd. Hij maakte liever grapjes en beziet het leven door een zonnige bril. Daarom vraagt Amalia aan Quincy of zij een keer per maand een weekendje naar Renee mag. Amalia geeft aan dat ze erg veel van hem houdt en dat hij zich geen zorgen hoeft te maken. Het liefste heeft ze dat ze lang en gelukkig samen zullen blijven. Amalia doet aan Quincy het verzoek om haar niet tot een keuze te dwingen. Quincy vind haar twee verzoeken redelijk en stemt daar mee in.

In diezelfde tijd wordt Quincy zich er ook van bewust dat hij wel hele rare fantasieën heeft. De fantasieën zijn nog vaag, hij weet er eigenlijk geen raad mee. Hij stopt ze het liefst maar diep weg. Heel soms komen ze weer omhoog. Hij heeft daar geen problemen mee en leeft vrolijk verder. In het contact met zijn vrouw komen ze juist sterk omhoog en dat vind Quincy stiekem wel leuk, maar Amalia laat merken dat ze daar niks mee heeft en wijst hem terecht. Quincy ervaart dat hij daar bij zijn vrouw dus niet mee aan hoeft te komen. Zijn fantasieën verdwijnen naar een donker hoekje. Hij hoopt dat als hij er geen aandacht aan besteed dat ze vanzelf wel verdwijnen. Dat gebeurt niet. De gedachten nemen in alle hevigheid toe.

In 1992 besluit Quincy een dagboek te beginnen, waarin hij alle gedachten, fantasieën, verlangens behoeften, dagdromen en nachtdromen, die bij hem opkomen wil opschrijven. Hij geeft zich daarbij alle vrijheid en zo krijgt meer zich op de feitelijke inhoud ervan en leert hij die rare gedachten te aanvaarden. Hij denkt, dat als ik ze zelf heb aanvaard dan kan ik ze ooit aan Amalia vertellen. Wat hem tot nu toe nog steeds niet gelukt is. Via zijn dagboek ontdekt hij dat dit vooral BDSM fantasieën zijn. Hij had in de bibliotheek opgezocht dat hij niet de enige was die dit had. Dat stemde hem meer gerust. Zijn inschatting was, dat hij ze niet samen met Amalia zou kunnen uitvoeren. Hij heeft haar trouw beloofd, wat betekende dat hij ze met geen andere mensen zou beoefenen. Dat heeft Quincy ook nooit gedaan. Op grond van deze begrenzingen neemt hij genoegen met de wens om er ooit met Amalia over te kunnen praten. Zijn idee daarbij is: “Als ik met Amalia over deze dingen kan praten, dan heb ik een goede actie ondernomen om mijn fantasieën naar de werkelijkheid te tillen.”

Het is inmiddels 2003 en Quincy heeft na ongeveer 30 jaar de moed bij elkaar om er met Amalia over te praten. Hoewel Amalia niet alles begrijpt waar Quincy het over heeft, luistert ze aandachtig naar hem. Quincy voelt daarna een enorme bevrijding. Daarna sluiten ze elkaar liefdevol in de armen, kussen elkaar en voelen dat ze nog steeds heel veel van elkaar houden.

Zo, nu weer terug naar Wivina.
Dit zijn zo ongeveer de gegevens die tot nu toe bekend zijn. Niet meer en niet minder.

Stel je nou eens voor dat jou vriend of vriendin fantasieën heeft die jij niet begrijpt, die je niet zou willen doen en die je ook een beetje akelig vindt. De fantasieën van het soort, zoals Quincy die heeft.

Op een dag komt je vriend of je vriendin naar je toe en zegt: “Lieve schat, ik wil graag met je praten over iets waar ik al lang mee rondloop en waar jij misschien vast wel eens iets van gemerkt hebt. Ik wil met je praten over allerlei fantasieën die ik in mijn hoofd heb. Ze worden BDSM fantasieën genoemd. Mag er eens eentje beschrijven?”

Wat zou jij doen?
anoniem_6399873299659 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 21:21
Reden: taalfouten
0.06% gewijzigd
wivina schreef:
22-11-2020 21:19
Hoy Guppekop

Helemaal niet zo’n gek idee van jou.

Toen jij dit idee lanceerde, was het natuurlijk nog veel te vroeg. Maar nu we wat verder op weg zijn en de tijd er wat rijper voor is, kan het misschien wel.
Normaal doen middelbare scholieren dit voor hun schoolwerkstuk en om te zorgen dat ze een boek goed leren begrijpen.

Weet je wat? ik doe even net of ik die scholier ben. Als ik goed geïnformeerd ben moet een samenvatting altijd in de derde persoon staan. En moet ik er andere namen verzinnen.

Doei ik ga meteen aan de slag.

En groetjes. Wivina

Samenvatting “Andere kijk op Vreemdgaan”

Quincy is 51 jaar bij zijn lieve vrouw Amalia. In 1974 leert Amalia tijdens een vakantie in Noorwegen een iets jongere man, Renee kennen waar ze goed mee kan praten. Dat lukt haar met haar eigen man minder goed. Amalia heeft behoefte aan goede gesprekken. En Quincy heeft dat in zijn jeugd nooit echt geleerd. Hij maakte liever grapjes en beziet het leven door een zonnige bril. Daarom vraagt Amalia aan Quincy of zij een keer per maand een weekendje naar Renee mag. Amalia geeft aan dat ze erg veel van hem houdt en dat hij zich geen zorgen hoeft te maken. Het liefste heeft ze dat ze lang en gelukkig samen zullen blijven. Amalia doet aan Quincy het verzoek om haar niet tot een keuze te dwingen. Quincy vind haar twee verzoeken redelijk en stemt daar mee in.

In diezelfde tijd wordt Quincy zich er ook van bewust dat hij wel hele rare fantasieën heeft. De fantasieën zijn nog vaag, hij weet er eigenlijk geen raad mee. Hij stopt ze het liefst maar diep weg. Heel soms komen ze weer omhoog. Hij heeft daar geen problemen mee en leeft vrolijk verder. In het contact met zijn vrouw komen ze juist sterk omhoog en dat vind Quincy stiekem wel leuk, maar Amalia laat merken dat ze daar niks mee heeft en wijst hem terecht. Quincy ervaart dat hij daar bij zijn vrouw dus niet mee aan hoeft te komen. Zijn fantasieën verdwijnen naar een donker hoekje. Hij hoopt dat als hij er geen aandacht aan besteed dat ze vanzelf wel verdwijnen. Dat gebeurt niet. De gedachten nemen in alle hevigheid toe.

In 1992 besluit Quincy een dagboek te beginnen, waarin hij alle gedachten, fantasieën, verlangens behoeften, dagdromen en nachtdromen, die bij hem opkomen wil opschrijven. Hij geeft zich daarbij alle vrijheid en zo krijgt meer zich op de feitelijke inhoud ervan en leert hij die rare gedachten te aanvaarden. Hij denkt, dat als ik ze zelf heb aanvaard dan kan ik ze ooit aan Amalia vertellen. Wat hem tot nu toe nog steeds niet gelukt is. Via zijn dagboek ontdekt hij dat dit vooral BDSM fantasieën zijn. Hij had in de bibliotheek opgezocht dat hij niet de enige was die dit had. Dat stemde hem meer gerust. Zijn inschatting was, dat hij ze niet samen met Amalia zou kunnen uitvoeren. Hij heeft haar trouw beloofd, wat betekende dat hij ze met geen andere mensen zou beoefenen. Dat heeft Quincy ook nooit gedaan. Op grond van deze begrenzingen neemt hij genoegen met de wens om er ooit met Amalia over te kunnen praten. Zijn idee daarbij is: “Als ik met Amalia over deze dingen kan praten, dan heb ik een goede actie ondernomen om mijn fantasieën naar de werkelijkheid te tillen.”

Het is inmiddels 2003 en Quincy heeft na ongeveer 30 jaar de moed bij elkaar om er met Amalia over te praten. Hoewel Amalia niet alles begrijpt waar Quincy het over heeft, luistert ze aandachtig naar hem. Quincy voelt daarna een enorme bevrijding. Daarna sluiten ze elkaar liefdevol in de armen, kussen elkaar en voelen dat ze nog steeds heel veel van elkaar houden.

Zo, nu weer terug naar Wivina.
Dit zijn zo ongeveer de gegevens die tot nu toe bekend zijn. Niet meer en niet minder.

Stel je nou eens voor dat jou vriend of vriendin fantasieën heeft die jij niet begrijpt, die je niet zou willen doen en die je ook een beetje akelig vindt. De fantasieën van het soort, zoals Quincy die heeft.

Op een dag komt je vriend of je vriendin naar je toe en zegt: “Lieve schat, ik wil graag met je praten over iets waar ik al lang mee rondloop en waar jij misschien vast wel eens iets van gemerkt hebt. Ik wil met je praten over allerlei fantasieën die ik in mijn hoofd heb. Ze worden BDSM fantasieën genoemd. Mag er eens eentje beschrijven?”

Wat zou jij doen?
30 jaar wachten om te vertellen wat jouw fantasie is aan de vrouw waar je mee getrouwd bent.

Was jouw huwelijk zó onveilig?
Toch nog even hoor Wim, dit wist je toch al van tevoren!
Ik voel me nou echt lullig dat ik met mijn beperkte vermogens heel erg aan het meedenken was tot mijn hersenen het begaven en dat er nu iets simpels komt wat je allang wist.
Waarom schrijf je over vreemdgaan en bedrog en Boeddha terwijl je zelf ook wel weet dat je gewoon bdsm-gevoelens hebt. Lullig voor je dat je vrouw er niks mee kan, maar daar kan ze ook niks aan doen, net zoals jij er niks aan kan doen dat jij ze hebt.

Ik heb ook rare dingen die ik niet aan iedereen vertel. Totaal onschuldig maar wanneer ik dergelijk gedrag op Youtube zou etaleren zou ik er rijk mee kunnen worden omdat het te genant en te hilarisch is voor woorden. Het gaat nergens over, het is een guilty pleasure.

Jij maakt er zo'n enorm iets van terwijl het niks bijzonders is.
wivina schreef:
22-11-2020 11:14
Ik heb het BDSM gedeelte ven weggeknipt, omdat ik niet weet of jij daar naar kijkt vanuit ervaring daarmee.
Je mag me er desondanks altijd iets over vragen.

Waarom ik een missie met eerlijkheid heb, zou een nieuw topic kosten.
Waarom ik zoveel behoefte aan diepgang heb, is een nog langer topic.
Waarom doe jij zo moeilijk?, is nog een veel groter topic
Ik weet daar zelf al veel van.
Dus laat ik dat maar voor wat het is.

Je zet hier een makkelijk en een moeilijk leven tegenover elkaar.
Vind jij het ene gunstiger dan het andere?
In hoeverre voel jij een voorkeur voor één van beide?

Mooie post van greenladyfern
Ik vindt je er nogal vijhandig op reageren, kan aan mij liggen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Tjee, hoe meer ik lees, hoe meer ik denk dat je leven eigenlijk dus geweldig moet zijn. Want eigenlijk is je hele leven dé ultieme cuckhold. Als dat geen sm is!

Lijkt mij frustrerend om zo mijn leven ingevuld te moeten hebben en dan tegen het einde aan erachter komen wat ik heb gemist en nooit meer kan terug draaien/ inhalen.

Hoezo hoger doel? Wat als het doel is: geniet, maak er iets moois van?
Zit je, je halve leven te piekeren.

Heeft je vrouw je ooit gezegd dat jij je heil ook elders mag halen? Of mocht zij dat alleen?

(Sorry, ik kan nogal bot reageren, thats me)
"Waarom zou je moeilijk doen als het makkelijk kan? " schiet me meteen door mijn hoofd. Een reclameslogan toch? Ik zou nu even niet weten waarvan precies.

Maar op de vraag van Wim aan Thanx: als ik hetzelfde kan bereiken op een eenvoudige manier zou ik daarvoor kiezen. Dan houd ik meer tijd over voor dingen die ik echt leuk vind om te doen.

En toch worstel ook ik enorm in dit leven. Ik kan niet met alles "gemakkelijk" omgaan omdat ik nou eenmaal mijn gevoelens en beperkingen en nog een heleboel andere menselijke dingen heb. Tegen mij wordt ook weleens gezegd: "Trek het je niet zo aan, je kunt er toch niks aan doen. Laat het van je afglijden, er is al teveel om je druk over te maken."

Om alles behapbaar te houden heb ik besloten mezelf niet al te serieus te nemen. Ik weet dat ik een mens ben die vooral goed wil doen en ik besef dat dit al heel wat is. Bij al mijn gedachten en gevoelens uitgebreid stilstaan zou me tot waanzin en wanhoop drijven.

Dat heeft voor mij niet te maken met het kiezen voor een gemakkelijk leven, maar wel voor een leefbaar leven waarin ook ruimte is voor andere zaken dan spirituele groei, het uitpluizen van de menselijke ziel en andere spinsels die heel veel tijd en energie kosten.
Veel liever ga ik sporten, schilderen, wandelen met de hond, ongedwongen lol maken met vrienden. Omdat ik gek zou worden wanneer er teveel ruimte in beslag zou worden genomen met het ontleden van mijn roerselen.
Cecilie schreef:
22-11-2020 22:04
Toch nog even hoor Wim, dit wist je toch al van tevoren!
Ik voel me nou echt lullig dat ik met mijn beperkte vermogens heel erg aan het meedenken was tot mijn hersenen het begaven en dat er nu iets simpels komt wat je allang wist.
Waarom schrijf je over vreemdgaan en bedrog en Boeddha terwijl je zelf ook wel weet dat je gewoon bdsm-gevoelens hebt. Lullig voor je dat je vrouw er niks mee kan, maar daar kan ze ook niks aan doen, net zoals jij er niks aan kan doen dat jij ze hebt.

Ik heb ook rare dingen die ik niet aan iedereen vertel. Totaal onschuldig maar wanneer ik dergelijk gedrag op Youtube zou etaleren zou ik er rijk mee kunnen worden omdat het te genant en te hilarisch is voor woorden. Het gaat nergens over, het is een guilty pleasure.

Jij maakt er zo'n enorm iets van terwijl het niks bijzonders is.
Om dat alles in het leven met elkaar samenhangt,

Die wijsheid heb ik niet van mezelf.

Ik heb maar weinig van mezelf.

Ik weet dat ik jou met mijn vragen vreselijk klem heb gezet.

Dat doe ik niet om jou te pakken.

Ik zou wel gek zijn als ik het tijdschrift Happinez onderuit zou halen.

De moeilijkheid is altijd: "Kan ik die vent wel vertrouwen"
Hij is arrogant, denkt alles beter te weten en nog veel meer.

Er zit heel vaak een muur tussen mensen.

En mensen mogen mij best vertellen dat ik die muur zelf bouw.

Dat kan soms lijken, maar ik ben daar niet op uit.

Die muren maken het leven stroperig. Jij zei al "Het leven is zo ingewikkeld."

Dat ervaar ik ook.

Lieve groet,

Wim
anoniem_6399873299659 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 20:06
Reden: taalfout
0.15% gewijzigd
Wim, komop zeg, je hebt me helemaal niet klemgezet, hoe kom je daarbij?
Leg eens uit, hoe dan?

Het werk roept! Later reageer ik weer.
GreenLadyFern schreef:
22-11-2020 09:26
Wim, ik heb gelezen wat ik heb gemist de afgelopen dagen. Ik heb niet mijn hele gedachtegang beschreven of hoe ik tot het volgende kom, maar misschien zet het je aan tot denken.

Je komt over als iemand die veel aan zelfreflectie doet. Je benoemt ook wel de kloof tussen ratio en emotie, en geeft ratio de overhand; de logische conclusie, de realiteit. Je reactie hangt af van wat je VINDT (ratio) en niet van wat je VOELT (emotie). Is dat eerlijk naar jezelf, als je niet luistert naar je emoties? Als je niet reageert – in ieder geval deels – vanuit je emoties? Vertellen zij ook niet veel over wat er werkelijk in je omgaat?

Eerlijkheid naar jezelf, naar wat je voelt. Dat zegt misschien nog wel meer over jezelf dan wat je denkt. Wat ik zo bijzonder vind, is dat je zoveel begrip opbrengt voor anderen die dit doen: Andere mensen die reageren op wat ze voelen, op waar ze behoefte aan hebben, zelfs als hun eigen reactie leed veroorzaakt voor anderen. Je mag daar van jezelf niks tegenin brengen. Maar hoe zit dat met jouw behoeftes en emoties? Waarom mag jij deze zaken niet meenemen?

Waarom was de behoefte van jouw vrouw om met een ander te zijn belangrijker dan jouw behoefte in de relatie? Al die emoties wezen er op dat iets in jou bedreigd werd. Je gevoel van veiligheid misschien?
Lieve LadyGreen,

Toen ik gisteren naar bed ging fluisterde mijn gevoel me wat in. "Wim je hebt het stukje van LadyGreen niet begrepen." Ik dacht: "Dat kan niet waar zijn." Verder geen aandacht aan besteed ging ik rustig slapen.
Toen ik vanmorgen wakker werd zei een heel zacht stemmetje tegen mij: kijk er opnieuw naar. Misschien zie je een vraag."

Ik had gisteren zoveel vragen gezien. Nog meer dan waar een vraagteken achter stond. Ik wist niet waar ik moest beginnen.

Toch ben ik opnieuw naar jou tekst gaan kijken. En ik kan er toch wel een vraag uit halen die te maken heeft met heel jouw tekst.

Die vraag is: Wim wat doe jij in je leven met je gevoel en wat doe jij met je verstand?

Ik vermoed dat jij het met mij wil hebben over het duo: Gevoel & Verstand.
Dat wil ik ook.

Ik wil je iets vertellen over hoe ik met dit tweetal omga.

Ik ervaar dat ik beide heb, alhoewel er mensen zijn die denken dat ik ze allebei niet heb.
Zij hebben deels gelijk omdat ik ze mag gebruiken, maar ze zijn niet van mij. Ik heb ze te leen.
Als ik dood ben kan ik ze niet meer gebruiken.
Zo lang ik leef mag ik ze gebruiken.

Ik zie ze als twee gereedschappen die ik afwisselend gebruik.
Twee gereedschappen tegelijk in mijn handen gaat niet lukken.
Ik zou best willen weten op welk moment ik welke van deze twee gebruik.
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik het vaak niet weet.

Ik weet wel waarvoor ik ze gebruik.
Ik heb ze nodig om allerlei dingen die ik belangrijk vind in het leven te verwezenlijken.
Dat zijn meestal de gewone alledaagse dingen, die we allemaal doen.
Maar soms zit er iets bij wat een beetje verder gaat.
Iets wat niet alle mensen doen, maar een kleiner deel.

Volgens mij ervaren wij dat allemaal, dat we in ons leven met twee soorten dingen bezig zijn.
Die tweede groep dingen waar ik mee bezig ben en minder alledaags zijn, heb ik hier "mijn missie" genoemd.
Dat heeft niks te maken met laag of hoog.

Waar het wel mee te maken heeft is dat er veel minder mensen mee bezig zijn.
Ik kom vaker tegen dat ik een missie uitvoer, waar wel verdomd weinig mensen mee bezig zijn.
Ik kan je zeggen dat dit het gelijk een heel stuk moeilijker maakt.
Ik hoef je niet uit te leggen waarom.

Nu terug naar gevoel en verstand.
Gevoel (hart) en verstand (hoofd) zijn twee gereedschappen die ik mag gebruiken om mijn missie vorm en inhoud te geven.
Even voor de duidelijkheid: Er zijn hier twee zaken die verschillen: missie & gereedschap.
Ik probeer hier duidelijk te maken dat een gereedschap geen missie is.

Ik ben meubelmaker en werk dagelijks met gereedschap.
Als meubelmaker heb ik een missie.
Een missie is altijd iets wat je wil in het leven.
Ik wil mooie meubelen maken voor mensen die naar mooie meubelen op zoek zijn.

Om mijn missie te laten slagen heb ik niet alleen goed gereedschap nodig.
Ik moet ook op het juiste moment het juiste gereedschap gebruiken.
Ik moet een vaardigheid ontwikkelen in het gebruik ervan.
Verder moet ik het gereedschap goed onderhouden.
En als ik dat allemaal doe, hou ik van mijn gereedschap omdat ik er zulke mooie dingen mee kan maken.

Op dezelfde manier ga ik om met mijn gevoel en met mijn verstand.

Ik hoop dat ik je vraag nu wel goed beantwoord heb.

Misschien is het een idee als je me één vraag stelt. Dan wordt het voor mij behapbaar.

Lieve groet van Wim

PS. Het "lieve" wat ik hier gebruik noemt men in een forum "wollig" taalgebruik.
Maar het is gemeend, omdat ik hier van jou veel leer.
En daarom voel ik liefde.
anoniem_6399873299659 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 08:52
0.02% gewijzigd
Cecilie schreef:
23-11-2020 08:24
Wim, komop zeg, je hebt me helemaal niet klemgezet, hoe kom je daarbij?
Leg eens uit, hoe dan?

Het werk roept! Later reageer ik weer.
Ik vraag jou: Ken jij het tijdschrift Happinez?

Hoe komt het dat je deze vraag niet beantwoordt?
Hoe langer ik hier mee lees, hoe meer ik denk dat je dit topic beter kunt laten verpkaatsen naar psyche...
Succes
Verwijderd
anoniem_401749 wijzigde dit bericht op 25-11-2020 23:04
99.23% gewijzigd
thanx schreef:
23-11-2020 09:10
Hoe langer ik hier mee lees, hoe meer ik denk dat je dit topic beter kunt laten verpkaatsen naar psyche...
Succes

Het zou kunnen zijn dat wat jij met je leven wil volkomen haaks staat op dat wat ik met mijn leven wil.
En dan vrees ik dat we elkaar weinig te bieden hebben.

Dan matchen onze missies niet met elkaar.
Is dat erg?
Ik vind van niet.

Maar ik denk dat als mijn missie niet aansluit bij die van jou, dat je onnodig lijden veroorzaakt bij jezelf.
En er dan verstandig aan doet om hier gewoon weg te gaan .
Een ander topic op te zoeken waar jij je wel thuis voelt.

Is dat erg?
anoniem_6399873299659 wijzigde dit bericht op 23-11-2020 10:14
0.08% gewijzigd
wivina schreef:
23-11-2020 10:13
Het zou kunnen zijn dat wat jij met je leven wil volkomen haaks staat op dat wat ik met mijn leven wil.
En dan vrees ik dat we elkaar weinig te bieden hebben.

Dan matchen onze missies niet met elkaar.
Is dat erg?
Ik vind van niet.

Maar ik denk dat als mijn missie niet aansluit bij die van jou, dat je onnodig lijden veroorzaakt bij jezelf.
En er dan verstandig aan doet om hier gewoon weg te gaan .
Een ander topic op te zoeken waar jij je wel thuis voelt.

Is dat erg?
Nou Wivina,
Al 6 dagen lees ik je geweeklaag mee, probeer mee te denken in je vraag over vreemdgaan.
Maar jij wil geen discussie of andere kijk.
Jij wil jou kijk en dat iedereen daarin mee gaat of op zijn minst begrijpt.
En ja, mijn missie is anders. Ik wil gewoon genieten van het moment.
Want het gaat niet om de bestemming, maar om de reis ernaartoe.
Ik wil niet op 80ste moeten denken: had ik maar.... of: zoveel gepiekerd, zo weinig bereikt....
Haal eruit wat erin zit.
Voor mij geen lange termijndoel.
En als missies verschillen, heb je elkaar dan weinig te bieden? Of juist heel veel? Of is het té veel om te overzien en schermt men zich er dan op deze manier vanaf?
(Om filosofisch te blijven)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven