Een favoriet kind hebben

23-01-2020 16:02 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Ik heb een ander Nick gemaakt vanwege privacy redenen. Dit is misschien een heel gevoelig topic, maar ik zoek ook herkenning en advies. Hebben jullie ook een favoriet kind?

Ik heb twee kinderen; een dochter en een zoon. Dochter (bijna twintiger) en ik zijn twee handen op één buik, we winkelen graag samen, vinden dezelfde dingen leuk en lijken ook op elkaar, zowel uiterlijk als innerlijk. Ze voelt voor mij meer als een hele goede vriendin dan een dochter. Ik kreeg ook veel energie van er als ik bij haar bent. Mijn zoon (puber) is het tegenovergestelde. We hebben altijd strijd, niets is er goed en ik voel mij altijd doodmoe als we iets samendoen en binnen enkele minuten is er ruzie.

Ik hou natuurlijk van mijn kinderen, maar mijn dochter is zo veel makkelijker en toen zij puber is ging het ook alleen maar goed. Mijn zoon is sinds hij een peuter was altijd al mijn zorgenkindje geweest en ik heb er de energie niet meer voor. Is het voor iemand herkenbaar dat je gewoon liever bij het ene kind bent dan het andere?
Belladonna- schreef:
23-01-2020 17:58
Ik denk dat veel meer mensen dit hebben dan ze durven toegeven.
Bij mij wisselt het heel erg. De ene keer kan ik beter met de een, dan een tijdje met de ander.
Ik heb wel kinderen bij wie de band veel meer vanzelf gaat en vanzelfsprekend is. Bij wie ik meer herkenning vind. Ik probeer dit natuurlijk zo min mogelijk te laten merken bij de ander. Maar ja, je hebt je kinderen niet uitgekozen (de kinderen wel maar de karakters die er aan hangen niet)
Gelukkig kan mijn man met de ander weer meer. Zo doen we het samen.
Maar het is redelijk een no-go om over te praten. Maar ik denk echt dat het vaker voorkomt TO.
Het is denk ik vooral zaak dat je het niet projecteert op je kind en beiden even welkom en geliefd laat voelen.
Natuurlijk is het hebben van een voorkeur menselijk. Maar je mag er niet naar handelen, als het over je eigen kinderen gaat. En dat doet TO wel: zij misbruikt haar dochter als energiebron om de strijd met haar zoon weer aan te kunnen gaan. Dat is echt niet in de haak hoor.
Dus je hebt twee kinderen gekregen met het doel dat ze voor jou leuk moeten zijn? ( gezellig winkelen etc)
Je hebt twee authentieke mensen op de wereld gezet en het is jouw taak om ervoor te zorgen dat ze goed opgroeien, liefde en vertrouwen krijgen en het leven goed doorkomen met alle ups en downs.
Jouw zoon hoeft niet leuk te zijn voor jou. Hij moet onvoorwaardelijk zichzelf kunnen zijn en een moeder hebben op wie hij kan rekenen .
Leuke dingen zijn niet inherent aan je kinderen. Slechts leuk meegenomen als dat er is.
Alle reacties Link kopieren
X
anoniem_394070 wijzigde dit bericht op 23-01-2020 20:21
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Belladonna- schreef:
23-01-2020 17:58
Ik denk dat veel meer mensen dit hebben dan ze durven toegeven.
Bij mij wisselt het heel erg. De ene keer kan ik beter met de een, dan een tijdje met de ander.
Ik heb wel kinderen bij wie de band veel meer vanzelf gaat en vanzelfsprekend is. Bij wie ik meer herkenning vind. Ik probeer dit natuurlijk zo min mogelijk te laten merken bij de ander. Maar ja, je hebt je kinderen niet uitgekozen (de kinderen wel maar de karakters die er aan hangen niet)
Gelukkig kan mijn man met de ander weer meer. Zo doen we het samen.
Maar het is redelijk een no-go om over te praten. Maar ik denk echt dat het vaker voorkomt TO.
Het is denk ik vooral zaak dat je het niet projecteert op je kind en beiden even welkom en geliefd laat voelen.
Ik vind juist het wonderlijke van kinderen krijgen, dat je plots een puber hebt, die precies het type meisje is, waar je als puber zelfs niks mee had
En dat je er achter komt, dat die type meisjes dus eigenlijk ook erg leuk zijn

Ik ben echt gegroeid van kinderen krijgen
Dat kan je echt niet zeggen...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat het jullie band gaat helpen om meer leuke dingen te forceren. Ik denk dat jij eerst naar je zoon moet leren luisteren.

Iets wat jij zegt en doet veroorzaakt deze strijd. Jij bent de enige die je gedrag kunt aanpassen. Sowieso is je zoon een kind en zijn zijn hersenen nog niet rijp voor diepe zelfreflectie. Jij bent de volwassene, jij moet de uitweg uit deze situatie zoeken.

Ik zou het serieus aanpakken met een coach of therapie. Je zoon is niet blij thuis. Gelukkige kinderen zitten niet continue in strijd met hun ouders, zonder leuke momenten. En met zijn vader is het nog erger. Arm kind. Je hebt nog een paar jaar tot hij uitvliegt. Dan ben je hem misschien wel kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is zoon eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
O ik heb zo vaak een favoriet kind. Dan weer de een, dan weer de ander; ik denk dat het wel in evenwicht is.
Toch snap ik wel wat je bedoelt. Ik heb alleen jongens dus geen ervaring met meisjes maar wat een galbakkies kunnen die knullen af en toe zijn in de puberteit! Ik heb wat afgestreden. Tot ik het strijden echt moe was en besloot dat niet meer te doen. En dat bleek de oplossing. Ze wilden gewoon loskomen en ik wilde controle houden. Achteraf lag het dus eigenlijk aan mij, maar dat zag ik echt anders toen ik er middenin zat. Ook het verplicht samen dingen doen, liet ik los. En toen ging het ineens vanzelf. Nu zijn het jongvolwassenen en het gaat prima.
En nog een tip: stop met vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik jong was had mijn thuis zijnde ouder ook een voorkeur. Ik was dat niet en dat heb ik (helaas) wel gemerkt. Dat doet wel iets met je kan ik zeggen.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder heeft één dochter, ik dus, en twee zoons. Ze wil heel graag veel contact en leuke dingen doen. En ik hou veel van haar, maar we zijn ontzettend verschillend. Soms merk ik (niet omdat ze dat letterlijk zegt, maar omdat ik het tussen de regels door lees en aanvoel) dat ze eigenlijk zou willen dat ik in sommige opzichten meer op haar leek. Dat is erg pijnlijk. Dus niet helemaal de positie van jouw dochter, en ook niet helemaal hetzelfde als bij jouw zoon. Maar kinderen voelen meer aan dan je denkt.
Het is erg pijnlijk als een ouder je eigenlijk liever anders had gezien.
jammer dat de makkelijke kinderen altijd de favoriet zijn, terwijl de moeilijke het juist nodig hebben
en “hele goede vrienden” zijn met je kind vind ik ook niet zo gezond
Mufasa schreef:
23-01-2020 16:33
Misschien voelt zoon wel dat hij niet je favoriet is en heeft hij daarom ook geen zin om iets leuks met jou te moeten doen.

En dat je je dochter ziet als een vriendin ipv een dochter vind ik niet gezond. Geef je haar de ruimte om zich los te maken?
+1
Alle reacties Link kopieren
hannaa45 schreef:
23-01-2020 16:41
Je doet allebei je kinderen tekort.
Je dochter is namelijk niet je dinnetje, op deze manier voelt ze te weinig ruimte om zich van jou los te kunnen maken.
Zoek voor vriendschappen andere volwassen vrouwen en gebruik daarvoor niet je dochter.
En je zoon voelt heel goed aan, dat hij niet je favoriete kind is, nog erger: iets leuks doen met hem ontaardt in ruzie.
Hoe triest.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-01-2020 19:17
jammer dat de makkelijke kinderen altijd de favoriet zijn, terwijl de moeilijke het juist nodig hebben
Zoiets wilde ik komen posten.

Ik heb zelf wel eens gedacht dat ik een favoriet kind had, maar dat verschilde per periode.
Soms leek het of ik een voorkeur voor mijn oudste had, maar dan ineens was er een periode dat ik juist wat meer richting mijn jongste trok. Dat had zeker deels te maken met makkelijk/moeilijk, maar ook met 'herkenning'. Ik herken in de moeilijkheden en het omgaan daarmee veel meer in mijn oudste, waardoor ik daar zelf beter mee om kon gaan, terwijl ik bij mijn jongste veel meer worstelde met de vraag hoe ik hem het beste kon helpen.
Overigens liep dat niet synchroon met mijn voorkeursperiodes.
Per saldo heb ik geen voorkeur.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 2 en gelukkig geen voorkeur. Wel periodes waarin ik de 1 beter kon handlen dan de ander.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Een groot taboe, maar ik denk dat veel ouders van meerdere kinderen dit hebben..Het zou raad zijn als het niet zo zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
23-01-2020 20:32
Een groot taboe, maar ik denk dat veel ouders van meerdere kinderen dit hebben..Het zou raad zijn als het niet zo zou zijn.
Ik heb drie dochters en kan me dan weer niets voorstellen bij een favoriet hebben. Ik kan echt niet kiezen, ze hebben alle drie hun eigen dingen waar ik ontzettend trots op ben en hun periodes dat ik ze achter het behang kan plakken.
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
23-01-2020 20:32
Een groot taboe, maar ik denk dat veel ouders van meerdere kinderen dit hebben..Het zou raad zijn als het niet zo zou zijn.
heb jij het??

ik oprecht niet
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-01-2020 19:17
jammer dat de makkelijke kinderen altijd de favoriet zijn, terwijl de moeilijke het juist nodig hebben
Ze hebben het allemaal nodig.

Mijn moeder heeft een favoriet kind. Dat is voor de andere kinderen niet tof, maar ook de favoriete dochter voelt zich er ook helemaal niet fijn bij. De meest geliefde zijn omdat je toevallig precies zo bent/doet als je moeder wil, is volgens haar ook niet echt de liefde die ze nodig had/heeft.

Gelukkig heeft het verschil in waardering door onze moeder de onderlinge band tussen de kinderen niet om zeep geholpen. Integendeel zelfs. We zijn close, hebben veel aan elkaar. Inmiddels begrijpen we ook beter hoe mijn moeder zo komt. Dat helpt wel bij de verwerking. Maar het blijft ruk, ook nu we 40-50 zijn.
yette schreef:
23-01-2020 20:55
Ze hebben het allemaal nodig.

Mijn moeder heeft een favoriet kind. Dat is voor de andere kinderen niet tof, maar ook de favoriete dochter voelt zich er ook helemaal niet fijn bij. De meest geliefde zijn omdat je toevallig precies zo bent/doet als je moeder wil, is volgens haar ook niet echt de liefde die ze nodig had/heeft.

Gelukkig heeft het verschil in waardering door onze moeder de onderlinge band tussen de kinderen niet om zeep geholpen. Integendeel zelfs. We zijn close, hebben veel aan elkaar. Inmiddels begrijpen we ook beter hoe mijn moeder zo komt. Dat helpt wel bij de verwerking. Maar het blijft ruk, ook nu we 40-50 zijn.
eens
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
23-01-2020 17:46
TO, als dochter die niet de favoriet was van mijn moeder echt het advies om hulp te gaan zoeken voor jezelf.

Het is echt niet leuk om te voelen dat je niet aan de verwachtingen van je ouders voldoet, zeker niet als er een andere sibling is die wél helemaal geweldig is volgens je ouders. Dat doet echt iets met je zoon en met een beetje pech blijft hij dat gevoel van niet goed genoeg zijn, zijn hele leven bij zich dragen.

Helemaal mee eens.

Ook ik was de niet-favoriete dochter. Mijn zus, de favoriete dochter, lijkt qua karakter enorm op mijn moeder en ik totaal niet.
Echt, je voelt dat als kind aan. Onderschat het niet, zelf heb ik jarenlang dat gevoel van niet goed genoeg zijn met me meegedragen.

Zorg dat je heel regelmatig 1-op-1 tijd met je zoon doorbrengt en richt je dan ook alleen op hem. Begin dan alsjeblieft niet over dochter te praten. Geloof me, niet doen!
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Zou het je helpen om voorlopig niet zo veel van zoon te verwachten qua gezelligheid en sfeer, maar gewoon even van jouw kant investeren in zijn gevoel van veiligheid en onvoorwaardelijkheid? Interesse tonen in zijn hobby's/vrienden/favoriete band of serie, (kleine) uitjes die hem blij maken, iets lekkers voor hem koken, af en toe een discussie laten gaan, klein presentje geven of geld om met een vriendje naar de film te gaan. Of je vraagt aan hem wat hij het lastigst vindt aan jullie verhouding op dit moment en gaat je best doen om daar iets aan te veranderen. Als jouw verwachtingen van zijn enthousiasme laag zijn dan kosten zijn nukken je misschien minder energie, maar je bouwt wel aan de band voor de toekomst als hij door deze lastige periode heen is. En wie weet komt hij ook vanzelf meer naar je toe als jij de verwachtingen richting hem wat meer los laat. En terwijl een puber zich aan het heruitvinden is moet jij jezelf als zijn ouder ook heruitvinden. Wat je vroeger deed werkt niet meer, dus wat is er nodig om het wel te laten werken? Strijd is voor geen van beiden prettig, hij en jij zullen er allebei ook geen leukere mensen van worden.

Sterkte, ik hoop dat het lukt om hier een positieve draai aan te geven. Het is denk ik aan jou als de volwassene in dit verhaal om daar als eerste van jullie beiden de nodige energie in te gaan steken, maar die zou zich best op den duur weer kunnen gaan terugbetalen.
het is ongezond om met je puberkind een “vrienschap” te hebben omdat er altijd een verschil is, jij bent de ouder. Zeker jong volwassenen moeten zich onthechten van hun ouders om zelfbewuste volwassenen te worden. Ze is nog geen 20, toch heeft TO haar nu al gekaderd als iemand die heel erg op haar lijkt maar juist kinderen van die leeftijd moeten hun eigen interesses gaan ontdekken en hun eigen levenslessen gaan leren. Dat kan niet met best friend mummy.

En bedenk even zelf, hoeveel andere vrienden heb je van 18 of 19 jaar op jouw leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
23-01-2020 21:06
het is ongezond om met je puberkind een “vrienschap” te hebben omdat er altijd een verschil is, jij bent de ouder. Zeker jong volwassenen moeten zich onthechten van hun ouders om zelfbewuste volwassenen te worden. Ze is nog geen 20, toch heeft TO haar nu al gekaderd als iemand die heel erg op haar lijkt maar juist kinderen van die leeftijd moeten hun eigen interesses gaan ontdekken en hun eigen levenslessen gaan leren. Dat kan niet met best friend mummy.

En bedenk even zelf, hoeveel andere vrienden heb je van 18 of 19 jaar op jouw leeftijd?

Ook mee eens.

Mijn zus en moeder zijn ook de beste vriendinnen. Toeval of niet, beide hebben moeite om normale vriendschappen te onderhouden.
Als kind voelde het weleens anders, maar achteraf gezien had ik niet met mijn zus willen ruilen.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven