Een favoriet kind hebben

23-01-2020 16:02 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hee,

Ik heb een ander Nick gemaakt vanwege privacy redenen. Dit is misschien een heel gevoelig topic, maar ik zoek ook herkenning en advies. Hebben jullie ook een favoriet kind?

Ik heb twee kinderen; een dochter en een zoon. Dochter (bijna twintiger) en ik zijn twee handen op één buik, we winkelen graag samen, vinden dezelfde dingen leuk en lijken ook op elkaar, zowel uiterlijk als innerlijk. Ze voelt voor mij meer als een hele goede vriendin dan een dochter. Ik kreeg ook veel energie van er als ik bij haar bent. Mijn zoon (puber) is het tegenovergestelde. We hebben altijd strijd, niets is er goed en ik voel mij altijd doodmoe als we iets samendoen en binnen enkele minuten is er ruzie.

Ik hou natuurlijk van mijn kinderen, maar mijn dochter is zo veel makkelijker en toen zij puber is ging het ook alleen maar goed. Mijn zoon is sinds hij een peuter was altijd al mijn zorgenkindje geweest en ik heb er de energie niet meer voor. Is het voor iemand herkenbaar dat je gewoon liever bij het ene kind bent dan het andere?
Alle reacties Link kopieren
Orpheus13 schreef:
23-01-2020 20:32
Een groot taboe, maar ik denk dat veel ouders van meerdere kinderen dit hebben..Het zou raad zijn als het niet zo zou zijn.
Nou, dan zijn er veel ouders erg raar denk ik. Hier ook geen enkele voorkeur.

En vriendinnen met je dochter..., ben benieuwd of je dochter er ook zo over denkt. Maar toch hopen dat je je sores niet over haar uitstort zoals je bij een vriendin zou doen.
Feit dat het zo voelt maakt misschien dat je de relatie met dochter nog eens goed over de loep moet nemen. Zij heeft wellicht wat anders nodig dan je haar nu bied.
.
Alle reacties Link kopieren
Ik geloof best dat je als ouder makkelijker of beter klikt met het ene kind dan met het (de) andere kind(eren). Ik weet het niet, ik heb één kind. En in hem zie ik ongeveer voor 25% mijzelf terug, 25% man en voor de helft is hij helemaal zijn eigen unieke zelf.

Mijn vader ‘klikte’ met mij ook zonder dat hij daar enige moeite voor hoefde te doen, mijn moeder totaal niet. Mijn moeder ‘klikte’ dan weer met mijn zus. Maar beide ouders hebben altijd hun stinkende best gedaan om het voor hun ‘onbegrijpelijke’ kind te begrijpen. Mijn moeder ging met mij de strijd aan zonder mijn pa erbij te roepen. Mijn pa was gewoon pa voor mijn zus en hij gooide niet zijn handjes in de lucht om mijn moeder het af te laten maken. Ik heb altijd gevoeld dat mijn moeder wel haar stinkende best deed en doet om mij te begrijpen. Voor mijn broertje was het dan weer een ander verhaal, hij was de mannelijke versie van mijzelf. En botste daardoor enorm met pa (zelfde karakter) maar hoe ongrijpbaar hij ook was voor ma, het was haar kleine prinsje.

En dat is het belangrijkste. Dat je wel de moeite blijft doen. Als kind voel je echt wel of je ouder zich voor jou en jouw welzijn interesseert en oprecht lief heeft. Ook al geef je hen die credits niet als je jong bent. Mijn moeder is voor mij nog steeds een bron van oprechte verbazing en ik voor haar. Maar het is wel mijn moeder en ik ben wel haar dochter.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een kind waar ik makkelijker mee omga. Dat maakt de liefde voor de ander niet minder. Mijn beide kinderen denken, onafhankelijk van elkaar, dat ze mijn favoriete kind zijn. Volgens mij heb ik het goed gedaan!
Mijn grootste streven is dat mijn 3 kinderen zichzelf optimaal kunnen ontwikkelen,
ze hoeven op niemand anders dan zichzelf te lijken, als ze happy zijn dan ben ik dat ook. Als ik ze niet altijd begrijp dan praten we erover en leggen ze het uit. Alle 3 zijn ze totaal andere persoonlijkheden en ik vind dat juist heel mooi en bijzonder. Ik heb geen voorkeur maar wel met elk andere raakvlakken of interesses.

Ik vind dat jij en je man onherstelbare steken laten vallen.
Jij door je dochter op een onmogelijk voetstuk te zetten.
En je man door de grote afwezige te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hadden een favoriet. Dat heb je als kind echt wel door. Ook als je volwassen bent.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder kwam er ronduit voor uit dat zij een favoriet kind had. En dat was ik niet. Mijn vader had dezelfde voorkeur. Ik voelde me binnen ons gezin dan ook vaak vreselijk alleen.

Gelukkig heb ik zelf geen favoriet kind.
Onbegrijpelijk dit. Je gevoel voor je kinderen staat toch los van de rol die ze in je leven spelen? Hun functie in het leven is niet om dat van jou leuker te maken? Het draait niet allemaal om jou.
Een zoon lijkt veel op mij, we kunnen goed opschieten en dat is hartstikke leuk. De ander is veel meer teruggetrokken. Ik moet meer moeite doen om het gezellig te hebben met hem. We zijn erg anders.
Maar dat heeft totaal niets te maken met mijn gevoel voor hen. Het zijn beide mijn zoons, ze zijn me exact even lief. Punt.
Ik was en ben altijd favoriet geweest. Soms heb je dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb twee jongens met een totaal verschillend karakter. De een is heel zachtaardig, knuffelt het liefst de hele dag met me, is onzeker en afwachtend. De ander is een pittig kind die precies weet wat hij wilt, erg ondernemend, assertief, leergierig en neemt nauwelijks de tijd om te knuffelen.
Ik zie ze beide als individu en vergelijk ze totaal niet. Ze zijn op hun eigen manier mooie en fijne kinderen en ik heb totaal geen favoriet.

Ik kan me ook niet voorstellen dat een ouder een favoriet kan hebben, maar zie het wel vaker. Vooral moeders met dochters, vaders met zoons. En het zijn ook altijd bepaalde types: de vader die graag een zoon wilde om samen te voetballen en de moeder die graag een dochter wilde en van haar dochter een mode-popje maakt.
Alle reacties Link kopieren
Als je zoon zo moeilijk is en gedragsproblemen heeft, zou het dan een idee zijn om hulp te zoeken? Of ga samen met zijn naar een relatie- of gezinstherapeut om gesprekken te hebben jullie band te verbeteren. En wellicht kan man ook wat meer betrokken worden bij de opvoeding?
Je dochter betaalt hier uiteindelijk wel de hoofdprijs voor. Dat je dat ook even in je achterhoofd houdt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het voorkomt
Andersom mogen kinderen wel een favoriet ouder hebben.

Idd ,qua karakter kan het met de een meer klikken dan de andere . Relaties kunnen daardoor verschillen.
Ik denk wel dat het door de tijd kan verschillen...in bepaalde fasen vind je elkaar meer en soms loopt het minder.

Het kan ook komen doordat je meer tijd met elkaar doorbrengt....wat je aandacht geeft groeit.
Toch kan ook strijd en frictie tot een hechtere band leiden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er 3 maar geen favoriet. De jongste is een meisje en is -i.t.t. haar broers- erg rustig, niet zo fysiek. Dat vind ik stiekem heel erg fijnomdat ik dat ook niet ben. Maar toch maakt het voor de band verder niets uit. Alle 3 zijn ze heerlijke kinderen, met elk hun fijne en mindere kanten. Oudste is nu bijv ook aan het puberen, tsja dat is niet makkelijk maar doet helemaal niets af aan mijn gevoel voor hem.

To, er is een hele grote kans dat het straks (na de pubertijd) makkelijker wordt met je zoon. Dan is er minder strijd. Je doet het goed door regelmatig tijd met hem door te brengen. Knuffel hem veel! En stop met vergelijken, dat alles met je dochter makkelijker/ leuker is. Daar heeft niemand iets aan. En zegt overigens ook niets over houden van. Succes!
heeft TO nog gereageerd eigenlijk?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-01-2020 22:46
heeft TO nog gereageerd eigenlijk?
Sinds gisteren niet meer..
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
24-01-2020 22:46
heeft TO nog gereageerd eigenlijk?
Nee, ze zocht naar een verklaring of een manier om er mee om te gaan. In plaats daarvan kreeg ze de volle laag.
Alle reacties Link kopieren
Het kan best zijn dat die zoon ook een probleemkind is met gedragsproblemen. Ik zou daar hulp voor zoeken. Ook voor jezelf, hoe daarmee om te gaan. Laat het hele favorieten gebeuren los. Volgensmij gaat het daar niet om.
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt je dochter over jullie relatie TO? Heeft zij zelf vriendinnen van haar eigen leeftijd?

Mijn moeder heeft geen vriendinnen en wild graag vriendinnen zijn met mij, dat heeft ze ook zo geuit. Ik wilde en wil dat niet, ik heb genoeg vriendinnen en vind de rol van een moeder al zo speciaal dat ik niet snap waarom je daar iets anders van zou willen maken.
Mijn moeder heeft me desondanks vaak deelgenoot gemaakt van zaken die ik als dochter niet wil weten, en heeft bepaalde verwachtingen van onze relatie die ik niet inlos, wat haar weer teleurstelt.
Wees waakzaam wat je verwacht van je vriendinnendochter TO, want jullie relatie kan weer evolueren in iets anders dan een vriendschap met de jaren. Dat is normaal, maar ik ben benieuwd of je dan je gevoelens daarover in een gezond daglicht kunt beoordelen en dat niet bij je dochter neerlegt.

Ik heb namelijk de indruk dat je vooral leuk gevonden wilt worden als mens door je kinderen en je verongelijkt voelt omdat je zoon daar zich niet naar gedraagt nu.
Alle reacties Link kopieren
Niet herkenbaar in de zin van eigen kinderen, want die heb ik niet. Maar wel bij mijn honden. En stiekem heb ik ook een voorkeur voor de jongste. Ze schelen 3 maanden. Oudste is een zorgenhondje. Zowel lichamelijk als geestelijk mankeert ze het een en ander. Ik weet, ze heeft zichzelf ook niet gemaakt. Vooral haar vernielzucht vind ik het ergst, dat doet ze al sinds pup. Vaak als ik niet thuis ben. De jongste heeft dat allemaal niet. Maar die is weer eigenzinnig met wandelen. Verder gaat bij haar alles veel makkelijker. Dat had ik bij de oudste ook graag gezien. Altijd extra rekening met haar moeten houden. Ja het is soms erg vermoeiend.

Mijn vroegere buurvrouw had een sterke voorkeur voor haar oudste zoon. Die was rustig en kon goed leren. Jongste was minder slim, druk en maakte zich altijd vies. Dan zei ze tegen familie: "Over D. zijn rapport gaan we het maar niet hebben." Ze liet alleen dat van de oudste zien. D. was vaak bij ons en hielp mee koken. Kwam zijn moeder hem ineens boos halen, want hij had zoveel taalfouten gemaakt voor een opdracht. Hij kon goed voetballen en maakte 2 keer een doelpunt. Maar dat zag ze niet, ze stond te kletsen. Ze was verbaasd dat hij naar mijn moeder zo knuffelig was. Bij haar deed hij dat nooit.
Hij had goed door dat hij minder geliefd was dan zijn broer. Toen hun ouders gingen scheiden, heeft ze hem een paar jaar niet gehoord.
hondenmens wijzigde dit bericht op 26-01-2020 16:47
8.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
'
mienbillekesjeuken wijzigde dit bericht op 28-06-2021 18:07
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder wil ook altijd beweren dat ze niet wil kiezen tussen haar kinderen, maar ondertussen kiest ze toch altijd voor "broer". Laat je dochter in elkaar slaan door zoon, zeg er vooral niks van. En beloon hem er ook nog voor. (wellicht een onderwerp voor een nieuw topic)
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb geen favoriet kind. Ik heb met allebei een hele goede band en mijn man ook.
Alle reacties Link kopieren
vintagejurk schreef:
26-01-2020 16:49
Mijn moeder wil ook altijd beweren dat ze niet wil kiezen tussen haar kinderen, maar ondertussen kiest ze toch altijd voor "broer". Laat je dochter in elkaar slaan door zoon, zeg er vooral niks van. En beloon hem er ook nog voor. (wellicht een onderwerp voor een nieuw topic)
Is dat nu nog steeds, of gaat dat over je jeugd? (Weet niet hoe oud je bent)

Klinkt hoe dan ook wreed en traumatisch.
Alle reacties Link kopieren
vintagejurk schreef:
26-01-2020 16:49
Laat je dochter in elkaar slaan door zoon, zeg er vooral niks van. En beloon hem er ook nog voor. (wellicht een onderwerp voor een nieuw topic)
Of voor een psycholoog...
Ja ik heb heel erg een favoriet!! Maar heb er ook maar 1.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven