Een relatie met meer dan 1 persoon...

24-06-2020 10:51 390 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een polyamoreuze relatie... het lijkt er bij ons op dat wij die kant langzaam op gaan.
En dat terwijl ik altijd heel hard riep 'dat kan niet, dat is gedoemd om te mislukken', en zie ons nu :proud:

Wij kennen beiden onze 'andere' (vrienden) goed, delen mooie momenten veel en hebben diepgaande gesprekken en vriendschappen waarbij respect richting elkaars partner bovenaan staat. Het is bijzonder.
Voor ons is de seks geen doel, dan keken wij wel naar een seksmaatje, wij voelen echt de behoefte om liefde te delen.

Wij (ik en mijn partner) zijn en blijven de basis, dat weten we alle 4.
De behoefte om een voltijd relatie te hebben geldt niet voor onze 'vrienden' en dat maakt het allemaal wat makkelijker. Als dat nl wel zo was dan is het voor ons onbespreekbaar.

Maar anno 2020... is de maatschappij hier klaar voor?
Hoe gaat er tegenaan gekeken worden?
Hoe open kan/mag je zijn in de liefde voor meerdere personen?
Waarom wel/niet doen?
En... hoe ziet je toekomst eruit als we er alle 4 vol voor gaan?

Ik ben benieuwd naar ervaringen van personen die ook in een polyamoreuze relatie hebben gezeten, of die er eentje van dichtbij hebben meegemaakt.
Gewoon ervaringen, geen oordelen daar kan ik niets mee.

Voor ons is dit niet ineens...dit is iets waar wij al veel langer over praten.
Onze relatie is stabiel en heel erg fijn, juist omdat wij over alles kunnen praten.
Geen wens/verlangen kan niet besproken worden.
En vreemdgaan is bij ons echt over en uit!
De tijd zal het leren, TO. Jullie gaan vanzelf ontdekken of jullie open relatie voor jullie de ideale levenswijze is, of dat een soort laatste strohalm was, waardoor jullie het nog een paar jaar uit kunnen zingen.

Helaas zie ik om mij heen meer strohalmen dan levenswijzen, maar niet alleen maar.
YagaBaba schreef:
25-06-2020 23:24
De tijd zal het leren, TO. Jullie gaan vanzelf ontdekken of jullie open relatie voor jullie de ideale levenswijze is, of dat een soort laatste strohalm was, waardoor jullie het nog een paar jaar uit kunnen zingen.

Helaas zie ik om mij heen meer strohalmen dan levenswijzen, maar niet alleen maar.
Dit valt mij ook op. Een jaar of 10 geleden was er zo'n hype dat iedereen open relaties had. Nu zijn al die stellen allang weer uit elkaar, terwijl de stellen die toen monogaam waren, nu nog steeds bij elkaar zijn (en erg gelukkig voor zover ik dat kan inschatten).

Ik geloof zeker dat het goed kan gaan, maar vaak zit er een hoop onrust achter en ontevredenheid.
YagaBaba schreef:
25-06-2020 23:24
De tijd zal het leren, TO. Jullie gaan vanzelf ontdekken of jullie open relatie voor jullie de ideale levenswijze is, of dat een soort laatste strohalm was, waardoor jullie het nog een paar jaar uit kunnen zingen.

Helaas zie ik om mij heen meer strohalmen dan levenswijzen, maar niet alleen maar.


Als laatste strohalm werkt het natuurlijk niet, anderen in je relatie halen. Ik ken heel wat swingers en open relaties, maar gelukkig vrijwel geen laatste strohalmen. Ik zou daar niets mee willen doen.
TanteOlivia schreef:
25-06-2020 23:29
Dit valt mij ook op. Een jaar of 10 geleden was er zo'n hype dat iedereen open relaties had. Nu zijn al die stellen allang weer uit elkaar, terwijl de stellen die toen monogaam waren, nu nog steeds bij elkaar zijn (en erg gelukkig voor zover ik dat kan inschatten).

Ik geloof zeker dat het goed kan gaan, maar vaak zit er een hoop onrust achter en ontevredenheid.


Stellen waarvan jij denkt dat ze monogaam zijn. Zoals onze vrienden, kennissen, familieden en collega’s ook van ons denken.
Wij hebben al 2 jaar verkering met een ander stel. De ene periode intensiever dan de andere. Je hebt je eigen levens waarin vanalles gebeurt. Het idee is leuk, de praktijk wat weerbarstiger. Maar het werkt prima op onze manier. Handje vol mensen weten het want wat boeit het?
kindrebel schreef:
25-06-2020 23:38
Wij hebben al 2 jaar verkering met een ander stel.
:love:
Marana schreef:
25-06-2020 23:32
Als laatste strohalm werkt het natuurlijk niet, anderen in je relatie halen. Ik ken heel wat swingers en open relaties, maar gelukkig vrijwel geen laatste strohalmen. Ik zou daar niets mee willen doen.
Ik ook. Ik ken er heel veel. Er zijn er ook heel veel uit elkaar inmiddels. Ik zie ook een duidelijk verschil tussen stellen die vrijwel hun hele relatie een open relatie hadden cq swingers waren. Ik ken ook stellen die na heel veel jaren bijna uit elkaar gingen en toen de boel maar open gooiden. Die "het licht hadden gezien" en die dat licht overal wilden verspreiden. Ze gaven hoog op van hun nieuw ontdekte levensstijl. Totdat de boel alsnog klapte.

Het maakt mij echt niet uit wat je doet, maar zeker gezien het vorige topic van TO vrees ik dat dit geen stand houdt. Enfin, de tijd zal het leren. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
25-06-2020 23:29
Dit valt mij ook op. Een jaar of 10 geleden was er zo'n hype dat iedereen open relaties had. Nu zijn al die stellen allang weer uit elkaar, terwijl de stellen die toen monogaam waren, nu nog steeds bij elkaar zijn (en erg gelukkig voor zover ik dat kan inschatten).
wat een enorme bult aannames
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
25-06-2020 10:15
Wat een rare vergelijking. Je wordt geboren als homo, transgender of met een andere huidskleur. Op basis van de wet mag je hier niet om gediscrimineerd worden. Als je wilt neuken met meerdere mensen en je doet daar een koddig cadeaupapiertje omheen onder het mom van polyamorie dan is dat een keuze. Maar de rest ziet heus wel dat je gewoon niet tevreden kan zijn met wat er is
Ik vind de vergelijking niet zo raar.
Ook dit is een gevoel waarmee je geboren wordt. En we krijgen geleerd dat te onderdrukken.
(Denk aan de homo-genezers, die soms nog in het nieuws komen, misschien komt dit onderwerp ook ooit zo in het nieuws).
Bovendien geeft TO er de naam polyamoureus aan. Niet hier en daar wat rond neuken. (Of dit al, dan niet, de terechte benaming is, laat ik erbuiten).
de wereld wacht om ontdekt te worden
Marana schreef:
25-06-2020 23:33
Stellen waarvan jij denkt dat ze monogaam zijn. Zoals onze vrienden, kennissen, familieden en collega’s ook van ons denken.

Nou inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
YagaBaba schreef:
26-06-2020 07:54
Ik ook. Ik ken er heel veel. Er zijn er ook heel veel uit elkaar inmiddels. Ik zie ook een duidelijk verschil tussen stellen die vrijwel hun hele relatie een open relatie hadden cq swingers waren. Ik ken ook stellen die na heel veel jaren bijna uit elkaar gingen en toen de boel maar open gooiden. Die "het licht hadden gezien" en die dat licht overal wilden verspreiden. Ze gaven hoog op van hun nieuw ontdekte levensstijl. Totdat de boel alsnog klapte.

Het maakt mij echt niet uit wat je doet, maar zeker gezien het vorige topic van TO vrees ik dat dit geen stand houdt. Enfin, de tijd zal het leren. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
het vorige topic in combinatie, dat ze niet zo zeer lust als wel liefde & verliedheid zoeken, geeft mij enorme alarmbellen.
Dit wordt een tranendal

terwijl ik zelf, echt goede ervaringen heb met een wat "alternatieve" relatie
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
25-06-2020 23:13
Iemand leuk vinden is voor mij echt maar een schijntje van wat een totale relatie is (volledig voor elkaar kiezen, samenwonen, elkaars hele levensloop kennen en van dichtbij meemaken, elkaars familie/vrienden kennen, kinderen krijgen, kortom alles delen en alles voor elkaar overhebben).
Even afvinken hoor. Geen kinderen? Geen totale relatie. Niet samenwonen? Geen totale relatie. Elkaar pas laat in je leven ontmoeten? Geen totale relatie.

Wollt Ihr den totalen Relation?
YagaBaba schreef:
26-06-2020 07:54
Ik ook. Ik ken er heel veel. Er zijn er ook heel veel uit elkaar inmiddels. Ik zie ook een duidelijk verschil tussen stellen die vrijwel hun hele relatie een open relatie hadden cq swingers waren. Ik ken ook stellen die na heel veel jaren bijna uit elkaar gingen en toen de boel maar open gooiden. Die "het licht hadden gezien" en die dat licht overal wilden verspreiden. Ze gaven hoog op van hun nieuw ontdekte levensstijl. Totdat de boel alsnog klapte.

Het maakt mij echt niet uit wat je doet, maar zeker gezien het vorige topic van TO vrees ik dat dit geen stand houdt. Enfin, de tijd zal het leren. Ik hoop dat ik ongelijk heb.
Precies dit. Wij zijn erg open over dat soort dingen in de vriendengroep, dus ik denk niet dat er veel verzwegen wordt. Ik keur het trouwens totaal niet af, iedereen moet het lekker zelf weten, ik gun iedereen de wereld. Dit was puur een beschrijving van wat er de afgelopen tien jaar is gebeurd en hoe dat zijn uitwerking heeft gehad.

Het lijkt wel alsof de relaties waarbij er vol trots en lof over wordt gesproken het eerste klappen. Mijn man en ik hebben ons zelfs wel eens moeten verantwoorden, want mensen die monogamie nastreven zijn angstig en jaloers, volgens hen. Wij hebben daar hartelijk om gelachen, voor ons zit dat er namelijk totaal niet achter. We hebben die behoefte alleen niet, voelen ons hier goed bij en zijn tevreden met wat er is/ niet zoekende meer op dat gebied, omdat we alles al hebben.
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
26-06-2020 08:36
Precies dit. Wij zijn erg open over dat soort dingen in de vriendengroep, dus ik denk niet dat er veel verzwegen wordt. Ik keur het trouwens totaal niet af, iedereen moet het lekker zelf weten, ik gun iedereen de wereld. Dit was puur een beschrijving van wat er de afgelopen tien jaar is gebeurd en hoe dat zijn uitwerking heeft gehad.

Het lijkt wel alsof de relaties waarbij er vol trots en lof over wordt gesproken het eerste klappen. Mijn man en ik hebben ons zelfs wel eens moeten verantwoorden, want mensen die monogamie nastreven zijn angstig en jaloers, volgens hen. Wij hebben daar hartelijk om gelachen, voor ons zit dat er namelijk totaal niet achter. We hebben die behoefte alleen niet, voelen ons hier goed bij en zijn tevreden met wat er is/ niet zoekende meer op dat gebied, omdat we alles al hebben.
als jij net zo veroordelend in het echte leven staat, als op dit forum, zijn jouw vrienden absoluut niet open tegen je
lilalinda schreef:
26-06-2020 08:41
als jij net zo veroordelend in het echte leven staat, als op dit forum, zijn jouw vrienden absoluut niet open tegen je
Wij hebben erom gelachen dat monogamie werd voorgesteld als een verouderde vorm waar alleen maar angst, jaloezie en bezitsdrang achter zit, omdat dit voor ons totaal niet zo is/ voelt.

Juist die uitspraak over monogamie heeft een oordeel ik zich, vind je niet?
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
26-06-2020 08:41
als jij net zo veroordelend in het echte leven staat, als op dit forum, zijn jouw vrienden absoluut niet open tegen je
Dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier bij sommigen een hele andere definitie van poly dan die ik ken van sommigen poly's.

Ik heb dacht dat het onderscheid poly-open relatie was of er sprake is van verliefdheid of een liefdesrelatie of juist seksueel en eventueel vriendschappelijk.

En niet zoals ik hier sommigen zie schrijven dat het pas poly is als de relaties 100% gelijkwaardig zijn, ongeacht of er sprake is van een liefdesrelatie.

Nu weet ik dat interpretatie van deze termen nogal persoonlijk zijn, maar ik persoonlijk vind een onderscheid op het gevoel dat er achter zit ook logischer, maar dat zal dan wel aan mij (en de een paar polys die ik ken) liggen :P

Dat niet monogame mensen eerder uit elkaar gaan vind ik ook een vreemde uitspraak. Tenzij ze het doen om hun relatie te redden, dat is inderdaad gedoemd te mislukken, maar als je het doet omdat je beiden simpelweg niet- monogaam bent en hierover goed blijft communiceren is de kans van slagen volgens mij net zo groot als bij monogame relaties. Maargoed dat is ook slechts puur gebaseerd op wat ik om mij heen zie en dat zijn monogame en niet-monogame stellen die allemaal al jaren gelukkig zijn met elkaar en als de relaties toch stoppen heeft dat zelden met de relatievorm te maken.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
TanteOlivia schreef:
26-06-2020 08:46
Wij hebben erom gelachen dat monogamie werd voorgesteld als een verouderde vorm waar alleen maar angst, jaloezie en bezitsdrang achter zit, omdat dit voor ons totaal niet zo is/ voelt.

Juist die uitspraak over monogamie heeft een oordeel ik zich, vind je niet?
Zeker. Maar mensen uitlachen om hun mening getuigt van weinig empathie.
xynix wijzigde dit bericht op 26-06-2020 08:52
0.24% gewijzigd
In het algemeen zou ik niet zou durven stellen dat de vorm van een relatie bepalend is voor het wel of niet slagen ervan. Ik zie ontzettend veel verschillende vormen van relaties en ik zie veel geluk en veel problemen die samenhangen met de mensen in die relaties en niet met de vorm van hun relatie. Communicatie, vertrouwen en eerlijkheid zijn daarbij bijvoorbeeld belangrijke factoren.

Wat YagaBaba ook zegt; er zijn stellen die samen heel gelukkig zijn in hun open relatie en er zijn stellen die vanwege problemen een open relatie beginnen. Deze laatste heeft weinig kans van slagen; maar dat hebben ze in elke relatievorm. Ze hebben weinig kans van slagen omdat ze problemen hebben. Net zo goed zijn er veel mensen die gelukkig zijn in hun monogame relatie en mensen die ongelukkig zijn in hun monogame relatie.

Ik heb echter nog nooit gehoord van een stel wat kiest voor een open relatie 'omdat het in de mode is'. Als er al ergens onder sociale druk voor gekozen wordt dan is het een monogame relatie. Mede daarom is er denk ik meer geforceerd ongeluk binnen vastgelopen monogame relaties dan binnen open relaties.
xynix schreef:
26-06-2020 08:48
Zeker. Maar mensen uitlachen om hun mening getuigt van weinig emapthie.
Als iemand zegt dat jullie (door je relatievorm) angstige, jaloerseen bezitterige personen zijn, terwijl dat totaal niet het geval is, dan mag je daar best samen om lachen.

Het is zo ridicuul en bezijden de waarheid dat het nu eenmaal op de lachspieren werkt.
lilalinda schreef:
26-06-2020 08:41
als jij net zo veroordelend in het echte leven staat, als op dit forum, zijn jouw vrienden absoluut niet open tegen je
Zij wordt er juist van beoordeeld angstig en jaloers te zijn, je verdraait de boel.

Ik heb een kennis die polyamoreus is. Het lukte maar niet met relaties, totdat ze de tweede vriendin van een man werd. Ze zijn nog steeds met z'n drieën samen en ze is heel gelukkig op deze manier.
Het enige jammere is dat ze deze leefstijl nu aan iedereen op probeert te dringen.
robbie75 schreef:
25-06-2020 09:05
Ik denk dat ik er gevoelsmatig inhoudelijk hetzelfde in sta als jij, maar waarom zouden mensen geen acceptatie mogen zoeken en waarom zou je geen begrip voor deze mensen moeten tonen?
Mensen zijn veel sneller geneigd iets te accepteren als het ze niet verplicht wordt om te accepteren of om begrip te tonen. Als in een gesprek voorbij zou komen dat iemand een liefdesrelatie heeft met 4 man zou ik me hooguit afvragen hoe de liefdeslogistiek werkt. Daarentegen, als ik op een feestje sta en iemand verteld me, uit zichzelf, dat hij/zij zo'n relatie heeft en een betoog begint waarom ik moet accepteren dat het normaal moet zijn of dat ik het moet begrijpen dan sta ik al op het verkeerde been.

Mensen leiden aan aandachtsgeilheid, iedere scheet moet in de spotlights want anders is er geen acceptatie of begrip. Net als die dame die zich 20 jaar later nog druk maakt om het woord "dikzak" in een oud medisch dossier, leer dat wat voor jou misschien relevant is, de rest van de wereld geen zak interesseert. Waarom is het niet genoeg meer om te genieten van jullie kwartet, je kan prima van het leven genieten door privé ook privé te houden, waarom moet ik tijd en ruimte maken voor jou en geef je mij die niet door me niet lastig te vallen met je aandacht vragerij? In feite kan en doe je niets interessants, ik gebruik mijn acceptatie en begrip liever voor mensen die met iets concreets worstelen.
Het slagen van een relatie is niet het bij elkaar blijven, maar het bij elkaar willen zijn.
Rookgordijn1 schreef:
26-06-2020 08:56
Zij wordt er juist van beoordeeld angstig en jaloers te zijn, je verdraait de boel.

Ik heb een kennis die polyamoreus is. Het lukte maar niet met relaties, totdat ze de tweede vriendin van een man werd. Ze zijn nog steeds met z'n drieën samen en ze is heel gelukkig op deze manier.
Het enige jammere is dat ze deze leefstijl nu aan iedereen op probeert te dringen.
Dat is het, ik moet zo langzamerhand al bijna in de verdediging omdat ik al meer dan 25 jaar seks heb met dezelfde man en wij onze problemen oplossen met een flinke schreeuwpartij of een goed open en eerlijk gesprek als het echt belangrijk is. Heel simpel, ik weet het, het zal ook wel slecht met ons aflopen.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
26-06-2020 08:49
In het algemeen zou ik niet zou durven stellen dat de vorm van een relatie bepalend is voor het wel of niet slagen ervan. Ik zie ontzettend veel verschillende vormen van relaties en ik zie veel geluk en veel problemen die samenhangen met de mensen in die relaties en niet met de vorm van hun relatie. Communicatie, vertrouwen en eerlijkheid zijn daarbij bijvoorbeeld belangrijke factoren.

Wat YagaBaba ook zegt; er zijn stellen die samen heel gelukkig zijn in hun open relatie en er zijn stellen die vanwege problemen een open relatie beginnen. Deze laatste heeft weinig kans van slagen; maar dat hebben ze in elke relatievorm. Ze hebben weinig kans van slagen omdat ze problemen hebben. Net zo goed zijn er veel mensen die gelukkig zijn in hun monogame relatie en mensen die ongelukkig zijn in hun monogame relatie.

Ik heb echter nog nooit gehoord van een stel wat kiest voor een open relatie 'omdat het in de mode is'. Als er al ergens onder sociale druk voor gekozen wordt dan is het een monogame relatie. Mede daarom is er denk ik meer geforceerd ongeluk binnen vastgelopen monogame relaties dan binnen open relaties.
Volgens mij alleen in bepaalde hippiegroepen 50 jaar terug, maar ik heb het eigenlijk ook nooit gehoord of gezien.

Verder helemaal eens (wat zijn we het weer eens :proud: ).
We groeien op in een maatschappij waarin monogamie de norm is, waardoor veel mensen niet eens nadenken over de vraag of het ook anders kan. Mensen die van nature niet-monogaam zijn kunnen daarbij echt vastlopen in hun gevoel, omdat je vaak hoort dat als je verlangt naar een ander dat de relatie dan niet goed is. Dat hoeft echter niet het geval te zijn. Zij hebben slechts een andere invulling nodig van een relatie en dat loopt mis als de ander wel monogaam is.

Ik zelf heb ook nooit nagedacht over de vraag of ik monogaam was tot ik mensen leerde kennen die dat niet waren. Toen pas besefte ik mij dat het niet alleen voor anderen anders kon, maar ook voor mij en ben ik op zelf onderzoek uitgegaan om te ontdekken wat ik op dit gebied nodig heb in een relatie. Zo weet ik nu dat ik nooit zal daten met iemand die monogamie zoekt, want dat kan ik niet geven. Tegelijkertijd zal ik ook niet daten met een poly, omdat meerdere liefdesrelaties, ondanks dat ik best voor meerdere mensen gevoelens kan hebben, voor mij niet werken. Had ik nooit niet-monogame mensen ontmoet, was ik waarschijnlijk in een monogame relatie beland die mij niet gelukkig maakt. Terwijl ik mij nu kan open stellen voor iemand die hetzelfde zoekt.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven