Elk jaar spanningen vanwege kerstverplichtingen

10-12-2018 12:40 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na jaren van getouwtrek over waar we eerste kerstdag vieren, ben ik er wel klaar mee. Ik wil gewoon lekker op vakantie! Niks geen verplichtingen meer.

Helaas is mijn man het daar niet mee eens.

Bij zijn familie betekend dat van 14:00 tot 22:00 uur op gepakt zitten in een klein huisje bij mijn schoonmoeder. Niemand wil wat ondernemen, alleen maar zitten en eten (waar ook niemand moeite voor wil doen wat lekkers te maken) terwijl onze twee kinderen (enige kinderen) zich steeds meer gaan vervelen (wat ieders humeur niet ten goede komt). Kids moeten zolang ook op de grond zitten want plaats voor meer stoelen is er niet, waardoor ze de helft van de tijd op mij hangen. Wat ik dan soms doe is ze bij ons uitnodigen maar dan loop ik me de heledag mijn best te doen, terwijl de rest op zijn gat blijft zitten om zich vol te laden.

En nee het is niet zo dat het in mijn familie we allemaal rozengeur en maneschijn is. Op zich vermaken wij ons daar wel, iedereen doet ook om de beurten wat met de kinderen en we maken een lange wandeling maar daarna komt het diner! Hieraan stelt mijn vader (moeder leeft helaas niet meer) hoge eisen, ik doe mijn stinkende best maar het is nooit goed genoeg. We hebben een keer een etentje in een restaurant geregeld. Heerlijk ontspannend en wij (mijn man en onze kinderen) vonden het heerlijk! Totdat een paar maanden later tijdens een verjaardag ineens iedereen begon te klagen hoe vreselijk het was geweest.

Daarbij komt ook nog eens een keer het getouwtrek om eerste kerstdag. Ik zie er de lol niet meer van in en droom over kerstdagen die ikzelf in kan vullen.

Mijn man vind het prima als we mijn familie overslaan en die dag doen wat ik wil maar eerste kerstdag (zonder overleg) zitten we bij zijn moeder. Nu heb ik voorgesteld om dan maar met mijn eigen auto te gaan zodat ik wat later kom en na het eten met de kinderen naar huis kan. Is mijn man daar weer boos om.

Ik weet eigenlijk niet welke tip ik hier op het forum verwacht maar ik wil zo graag weer eens zin hebben in kerst ipv er tegenop te zien.
Ik haat de feestdagen vanuit elke ademende vezel van mijn lichaam.
Ik ben alijd degene die zich beschikbaar stelt voor arbeid dezer dagen. We zijn ook wel eens alle feestdagen op vakantie geweest (maar dit is heel kostbaar)

Ik wil ook geen kerstboom en geen versiering en geen vuurwerk maar helaas pindakaas denken man en kinderen daar anders over

Ik heb door familieruzies en mijn verleden echt een kersttrauma opgelopen. Als mijn kinderen de deur uitzien kap ik definitief met die poppenkast. Alhoewel...
Volgens mij begint het gelazer dan écht pas.
Zucht
Alle reacties Link kopieren
Yolanda75 schreef:
10-12-2018 14:12
Ok, volgens mij ben ik niet heel onredelijk. Ik ga eerste kerstdag met de kinderen in mijn eigen auto zodat ik zelf de tijden kan bepalen. Neem spelletjes, stoelen en dvd's voor de kids mee. Maak wat lekkers voor iedereen, hoop dat de rest ook de moeite neemt.

Tweede kerstdag naar mijn vader, man ziet maar hoe laat hij komt. Mijn vader regelt het eten zelf want hij weet toch zo goed wat het beste is.

Eind goed al goed denk ik, volgend jaar bepaal ik ;-)

Op zich prima plan, alleen de twee dikgedrukte dingen vind ik wel raar. Waarom hoop je dat de rest ook iets lekkers meeneemt? Dat doen ze toch nooit? Dan vind ik dat een rare verwachting, waarvan je al op voorhand weet dat niemand eraan gaat voldoen.
Het tweede: je bepaalt nu toch al? Je hebt besloten apart te gaan en maar vier uurtjes en dat je naar je vader geen eten meeneemt. Dat ís toch 'ik bepaal'?
Alle reacties Link kopieren
Maarja, aan de andere kant....

Als hier een vrouw kwam vertellen dat haar man niet meer mee wilde naar haar familie op kerst. Acht uurtje per jaar even gezellig doen. Maar nee, man wil echt niet want alles is kut en de familie is niet leuk en het is vreselijk. En dat de vrouw dan zei 'Oke, maar dan heb ik ook geen zin om met jou mee te gaan naar jouw familie' maar dat is dan weer flauw en dat is geen optie volgens man.

Dan waren de reacties anders denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij bedoelt ze dat ze volgend jaar helemaal geen verplichtingen wil en op vakantie gaat.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
10-12-2018 14:43
Maarja, aan de andere kant....

Als hier een vrouw kwam vertellen dat haar man niet meer mee wilde naar haar familie op kerst. Acht uurtje per jaar even gezellig doen. Maar nee, man wil echt niet want alles is kut en de familie is niet leuk en het is vreselijk. En dat de vrouw dan zei 'Oke, maar dan heb ik ook geen zin om met jou mee te gaan naar jouw familie' maar dat is dan weer flauw en dat is geen optie volgens man.

Dan waren de reacties anders denk ik.
Absoluut niet. Ik ben voor een compromis, of het nu om een man of een vrouw gaat. TO heeft heel goede argumenten, het is niet alleen 'ik wil niet, want de familie is kut'. Ze wil zelfs een paar uurtjes gaan, maar dat vindt hij niet voldoende. Dat vind ik te idioot voor woorden.
Life is short. Eat dessert first.
Ik vind sowieso ‘kerst vieren’ iets debiels.
Wat is dat ‘kerst vieren’?
Oh ik zou echt spontaan 'griep' krijgen. Ze zoeken het maar uit.

Ik heb overigens niets met kerst dus ik vier het niet; voor mij geen verplichtingen. Is een paar keer lastig en daarna weet iedereen het en is er echt niet ieder jaar ruzie over. Dus je kan het ook gewoon aan gaan met je man.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan zeker weer eerste kerstdag langs mijn schoonmoeder, hoewel ik me daar ook niet echt vermaak. Maar ik doe het voor mijn man. En hij weet wat hij vraagt, dus als ik op een gegeven moment zeg 'zullen we gaan?' dan gáán we. Andersom net zo toen mijn moeder nog leefde, hij ging vooral mee voor mij. En als hij het zat was, dan gingen we weer.

Als er voor jouw man niet een dergelijk compromis in zit (ik ga wel mee, maar ik bepaal hoe lang ik blijf) dan vind ik hem een hork. Van 14.00 uur tot 22.00 uur op een stoel hangen en eten zeg, wat een verschrikking. Vooral voor kinderen. Ziet hij dat echt niet?
The owls are not what they seem
Wij doen wat we zelf willen. Niks geen getouwtrek. Kan het iedereen aanraden.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
10-12-2018 14:45
Absoluut niet. Ik ben voor een compromis, of het nu ook m een man of een vrouw gaat. TO heeft heel goede argumenten, het is niet alleen 'ik wil niet, want de familie is kut'. Ze wil zelfs een paar uurtjes gaan, maar dat vindt hij niet voldoende. Dat vind ik te idioot voor woorden.
Maar behalve het stuk over de stoelen en kinderen (dat vind ik ook niet kunnen) zegt TO eigenlijk alleen dat de familie niks wil en alleen maar zit te eten. Ja dat doet mijn schoonfamilie ook.. En dat heb ik na drie uurtjes ook wel gezien. Maar mijn vriend vindt het belangrijk om er te zijn, ookal is het alleen maar zitten en eten. Het is niet alsof er hele erge dingen gebeuren of ruzies zijn. Andersom zou de man van TO vast ook wel eens ergens hebben gezeten met TO waarbij hij het liefst weg zou rennen. Als het nou elke zondag was.. Maar één dag per jaar zou ik gewoon uitzitten en eventueel wel een leuk spel ofzo bedenken. Als de familie niet mee wil doen kan ze het altijd nog gewoon met haar kinderen alleen spelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit inderdaad te dubben tussen die twee. Is het nou zo erg om een dag te doen wat een ander graag wil? Maar ik heb er echt geen zin in. Ook omdat het gewoon een moetje is.
Alle reacties Link kopieren
denk maar even aan mij die dag, ik zit een week met mijn schoonfamilie in het buitenland

(het helpt overigens wel dat het echt lieverds zijn natuurlijk)
Lorem Ipsum
Yolanda75 schreef:
10-12-2018 15:33
Ik zit inderdaad te dubben tussen die twee. Is het nou zo erg om een dag te doen wat een ander graag wil? Maar ik heb er echt geen zin in. Ook omdat het gewoon een moetje is.
Wat voor mij erg belangrijk zou zijn is, hoe gaan die mensen met mij om. Kan er een moetje terug van af als het nodig is. Is er een redelijk gesprek mogelijk om het een keer anders aan te pakken, om inderdaad een keer op vakantie te gaan.

Ja, het is een keer per jaar verplicht met kerst op een stoel zitten. Maar ik gok dat je dat met verjaardagen, en misschien ook wel andere feestdagen ook moet doen. En iedereen maar roepen over de mooie betekenis van de feestdagen.

Dat wringt bij mij al jaren, en ik doe er persoonlijk op die manier niet meer aan mee. Maar ik ben geen populair mens in de familie. Dus het is maar net wat je belangrijk vind.

Ik geef geen schijn meer voor schijn als je snapt wat ik bedoel. Ik leef niet om een poppenkast te spelen.
Wij vinden kerst niet zo bijzonder. Man moet vaak werken, we hebben verjaardagen in de maand december waardoor we elkaar veel zien. Lijkt mij vermoeiend al die verwachtingen.
Alle reacties Link kopieren
Je kinderen hebben vakantie. Jij ?? Je man ??

Kerst valt dit jaar op dinsdag en woensdag. Zorg gewoon dat je op vrijdag al je boodschappen haalt en vier kerst thuis lekker op de zondag en/of maandag. Kerstavond is sowieso prima geschikt. Samen naar een kinderdienst, daarna gourmetten (ofzo, maar kinderen vinden dat meestal wel leuk), cadeautjes als jullie dat doen met kerst.

De dag erna zien als een normale dag. Voor jezelf besluiten; dit is een gewone dag.

En ik zou mijn kinderen in dit geval gewoon toestaan om een paar pakken koekjes en een tablet mee te nemen. Worden de meesten best rustig van ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
YellowLemmon, daar zit het probleem denk ik. Andersom zullen ze zich nooit aan een ander aanpassen. Daar heb ik meerdere ervaringen mee en schuilt mijn onvrede ook in. Je moet inderdaad soms wat voor een ander over hebben maar dat gaat op een gegeven moment wringen als jij altijd diegene moet zijn.

Ceylon, dat vind ik een super idee! De zondag voor kerst, kerst vieren zoals ik dat graag wil.

Bedankt iedereen, dit helpt wel een beetje relativeren. Ik ga eerste kerstdag mee voor mijn man zoals hij tweede kerstdag meegaat voor mij. En volgend jaar heeft mijn familie eerste keus welke dag het beste uitkomt.
Ik vind gourmetten echt het symbool voor kleinburgerlijkheid. Ik vind gourmetten en steengrillen zo'n beetje het ergste dat je me kan aandoen. Ik vind het niet gezellig. Ik vind het niet lekker. Ik vind het zonde geld. En ik vind het gewoon echt oer- en oersaai.
Ik snap er geen drol van. Dat mensen dat massaal gaan zitten doen met kerst. Mijn ideale kerst is: gewoon een dag zoals de rest van de dagen. Geen gedoe. En net zo lekker eten als altijd.
Wat is er mis met gewoon 1 dag in het jaar iets doen waar je eigenlijk geen zin in hebt?

Zelf hou ik ook niet van kerst vieren en verplichtingen Maar je kan er toch ook gewoon het beste van maken? Neem wat knutselspullen en spelletjes mee en doe lekker je ding met de kinderen als ze zich vervelen.

Ik vind het altijd zo raar hoe er altijd maar gedacht wordt ij de IK vorm.
Hoe zou jij het vinden als je man zou zeggen als we naar jouw familie gaan kom ik later en gaan we eerder weg?

Volgens mij ben je een beetje gefrustreerd over je schoonfamilie en je partner die de kinderen niet bezig houdt maar laat dat gewoon los en maak er een gewoon een leuke dag van.

Stel voor dat iedereen wat lekkers maakt, introduceer het dobbelspel om de tijd te doden enz.

Nodig volgend jaar je schoonfamilie bij jullie uit zodat de kinderen in hun eigen omgeving zijn en zichzelf kunne vermaken met hun eigen spullen.
Alle reacties Link kopieren
Je man klinkt heel irritant.
butterfly- schreef:
10-12-2018 14:43
Maarja, aan de andere kant....

Als hier een vrouw kwam vertellen dat haar man niet meer mee wilde naar haar familie op kerst. Acht uurtje per jaar even gezellig doen. Maar nee, man wil echt niet want alles is kut en de familie is niet leuk en het is vreselijk. En dat de vrouw dan zei 'Oke, maar dan heb ik ook geen zin om met jou mee te gaan naar jouw familie' maar dat is dan weer flauw en dat is geen optie volgens man.

Dan waren de reacties anders denk ik.
Dat lees ik best vaak dat iemand dat beweert maar eigenlijk nog nooit ook echt gezien.
Tess1981 schreef:
10-12-2018 17:36
Wat is er mis met gewoon 1 dag in het jaar iets doen waar je eigenlijk geen zin in hebt?

Zelf hou ik ook niet van kerst vieren en verplichtingen Maar je kan er toch ook gewoon het beste van maken? Neem wat knutselspullen en spelletjes mee en doe lekker je ding met de kinderen als ze zich vervelen.

Ik vind het altijd zo raar hoe er altijd maar gedacht wordt ij de IK vorm.
Hoe zou jij het vinden als je man zou zeggen als we naar jouw familie gaan kom ik later en gaan we eerder weg?

Volgens mij ben je een beetje gefrustreerd over je schoonfamilie en je partner die de kinderen niet bezig houdt maar laat dat gewoon los en maak er een gewoon een leuke dag van.

Stel voor dat iedereen wat lekkers maakt, introduceer het dobbelspel om de tijd te doden enz.

Nodig volgend jaar je schoonfamilie bij jullie uit zodat de kinderen in hun eigen omgeving zijn en zichzelf kunne vermaken met hun eigen spullen.
Ik gok dat TO dat helemaal best vind als hij niet zo debiel en star doet bij haar en zijn familiezitje.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
10-12-2018 16:06
Je kinderen hebben vakantie. Jij ?? Je man ??

Kerst valt dit jaar op dinsdag en woensdag. Zorg gewoon dat je op vrijdag al je boodschappen haalt en vier kerst thuis lekker op de zondag en/of maandag. Kerstavond is sowieso prima geschikt. Samen naar een kinderdienst, daarna gourmetten (ofzo, maar kinderen vinden dat meestal wel leuk), cadeautjes als jullie dat doen met kerst.

De dag erna zien als een normale dag. Voor jezelf besluiten; dit is een gewone dag.

En ik zou mijn kinderen in dit geval gewoon toestaan om een paar pakken koekjes en een tablet mee te nemen. Worden de meesten best rustig van ;-D .
Dit is wat ik ook dacht. Maak er op een ander moment wat leuks van, dat kunnen ze dan niet meer van je afpakken.
Zie kerst als een normale dag met verplichtingen en niet als "het gezelligste moment van het jaar". Dat is het namelijk niet (in elk geval niet voor mij) en heb je ook geen teleurstelling. Het is alleen jammer van die extra vrije dag die je krijgt dat je die niet zelf lekker in kan vullen maar dat is dan maar even zo.
Doe geen moeit verder voor de familie want dan word je toch alleen maar teleurgesteld.

Neem ook gewoon tuin of klapstoeltjes mee voor je kinderen, want 8 uur op de grond moeten doorbrengen vind ik echt absurd.
saartje- wijzigde dit bericht op 10-12-2018 20:34
0.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
10-12-2018 17:13
Ik vind gourmetten echt het symbool voor kleinburgerlijkheid. Ik vind gourmetten en steengrillen zo'n beetje het ergste dat je me kan aandoen. Ik vind het niet gezellig. Ik vind het niet lekker. Ik vind het zonde geld. En ik vind het gewoon echt oer- en oersaai.
Ik snap er geen drol van. Dat mensen dat massaal gaan zitten doen met kerst. Mijn ideale kerst is: gewoon een dag zoals de rest van de dagen. Geen gedoe. En net zo lekker eten als altijd.
Gourmetten is toch het omzetten van stukjes biefstuk naar taaie stukken omdat te pannetjes niet heet genoeg zijn?
Yolanda75 schreef:
10-12-2018 14:12
Wandelen met de kids doe ik ieder jaar, niemand wil mee maar dan krijg ik het verwijt dat ik ongezellig doe ;-)

Mijn man belooft ieder jaar de kids te vermaken maar is alleen voor zijn moeder bezig.

Beide families hier uitnodigen wil mijn schoonmoeder niet, mijn familie is niet die van hun. Terwijl het op verjaardagen prima gaat.

Ik ga inderdaag gewoon tuinstoeltjes meenemen.

Als ik dus maar 4 uren naar zijn familie ga, wil hij ook maximaal 4 naar die van mij. Prima hij doet maar, ik ga langer want zie mijn broer niet vaak omdat ze verder weg wonen.

Overleggen, tja dat vind ik ook maar mijn man niet. En ik laat het gebeuren ;-) Ik moet me geen schuld gevoel aan laten praten. Hij laat het vast niet op een echtscheiding uitlopen, de rest van het jaar gaat het prima :-)

Om en om ieder jaar is ook niet goed. Zolang mijn schoonmoeder er nog is moet het ieder jaar. Stel je voor dat ze dood gaat en we hebben haar de laatste kerst dan niet gezien...(man ziet haar iedere week).

Ik heb voorgesteld om het op een andere dag te doen maar niemand wil of kan dan (ook mijn familie niet).

Ok, volgens mij ben ik niet heel onredelijk. Ik ga eerste kerstdag met de kinderen in mijn eigen auto zodat ik zelf de tijden kan bepalen. Neem spelletjes, stoelen en dvd's voor de kids mee. Maak wat lekkers voor iedereen, hoop dat de rest ook de moeite neemt.

Tweede kerstdag naar mijn vader, man ziet maar hoe laat hij komt. Mijn vader regelt het eten zelf want hij weet toch zo goed wat het beste is.

Eind goed al goed denk ik, volgend jaar bepaal ik ;-)
Schoonmoeder en je man bepalen dus hoe jullie kerst vieren. Er is geen ruimte voor overleg, andere ideeën of voor jouw gevoel. Daar zou ik dus echt klaar mee zijn. Vooral met man. Hij lijkt me zo niet flexibel en danst naar de pijpen van zijn moeder. Hij houdt geen rekening met jou of de kinderen. Is hij verder wel leuk?
Ga lekker met je kinderen op vakantie, je man kan dat fijn bij zijn moeder gaan zitten zuurpruimen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven