Erfenis en jaloezie

16-09-2020 13:14 197 berichten
Ik zou graag iets aan jullie voorleggen omdat ik onenigheid met mijn schoonfamilie heb en ik weet niet zo goed wie hier nu fout zit.

Ik en mijn vriend zijn nu ongeveer 2,5 jaar samen. Mijn vader is onlangs gestorven en ik heb samen met mijn zus alles geërfd, mijn vader was alleenstaand. Wij hadden niet zo’n goede band met mijn vader en hadden ook geen idee wat de hoogte van de erfenis zou zijn, maar die blijkt dus behoorlijk hoog te zijn. Ik wil het gaan gebruiken om samen met mijn vriend een huis te kopen, en heb met mijn zus afgesproken om een deel aan mijn moeder te geven, en een deel aan een ander familielid aan mijn vaders kant waar we heel close mee zijn.

Nu komt het volgende, mijn schoonvader en schoonmoeder hebben altijd problemen gehad met geld, teveel schulden opgebouwd en leven eigenlijk van maand naar maand, vullen het ene gat met het andere. Nu hebben ze dus gehoord via de oom van mijn vriend dat wij zo’n erfenis hebben gekregen ( had liever gehad dat mijn vriend het voor zich had gehouden, maar dat is een ander verhaal).

Laatst liet mijn schoonmoeder tijdens een etentje vallen dat ze het fijn zou vinden als wij ook aan schoonzus die het ook niet zo breed heeft te denken ivm met die erfenis. Mijn vriend corrigeerde haar dat het niet ‘onze’ erfenis is maar die van mij en dat het aan mij is om daarover te beslissen. Ik vind het allemaal heel ongemakkelijk, thuis praten we eigenlijk nooit openlijk over geld en bij mijn vriend thuis is het allemaal heel normaal om erover te beginnen. Ik kreeg ook de vraag hoeveel de erfenis nu precies was en dat wil ik dus ook helemaal niet beantwoorden. Mijn vriend kapte het gesprek af en nu heb ik eigenlijk al weken niet meer met schoonfamilie gepraat. Hij zegt dat ze wel zullen bijdraaien. Gelukkig zitten vriend en ik wel op één lijn, maar ik heb niet zoveel zin om hierop aangekeken te worden bij de schoonfamilie.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
17-09-2020 14:52
Ik zou er juist helemaal niks meer over zeggen. Zij voelen heus wel aan dat je je aan het verdedigen bent en dan denken ze juist weer dat er ruimte is om in discussie te gaan.
Dat denk ik ook. Als ze al een voet tussen een dichte deur proberen te krijgen, zou ik die deur echt niet op een kiertje gaan zetten
Bloemkoolroosje schreef:
17-09-2020 15:05
Ik ook, zou ik me uren in gedachten over kunnen verkneukelen. Misschien zou het daar maar bij moeten blijven inderdaad. Beter voor de relatie. Maar ik zou er zelf de humor wel van inzien.
Ik snap jullie humor wel hoor, maar kan het niet maken haha. Ik denk dat hun hoofd gewoon zou ontploffen als ik met dit soort acties aan zou komen!
Ben nu al een beetje bang dat als we dan ineens een duur huis kopen dat het gelijk weer gezeik meebrengt.
Alle reacties Link kopieren
De volgende vergelijking kan vriend misschien gebruiken om aan zijn ouders duidelijk te maken dat zij er over op moeten houden:

Stel, de schoonouders winnen een grote geldprijs in de postcodeloterij (doen zij vast aan mee?). En dan zou hun zoon tegen zijn ouders gaan zeggen dat TO en een familielid van TO dat geld veel beter kunnen gebruiken...

Gaan de schoonouders van TO hier dan in mee?
Of zullen zij dan zeggen dat er helemaal geen (familie) relatie is met TO en haar familielid en dat er helemaal geen sprake is van een 'jullie' omdat hun zoon (bijvoorbeeld) nog niet eens een gezamenlijke bankrekening heeft met TO?

Edit: in deze vergelijking zou TO dat dan zélf tegen schoonouders zeggen... (afijn, het toont aan hoe zot het is)
Maar inderdaad, voorlopig hangt dit nu in de lucht. Beste houding lijkt mij toch nog steeds: niet over bedragen praten en verder alleen de tekst 'geld heeft al een bestemming".
haarklover schreef:
17-09-2020 10:51
Violet-Nebula,

de vriend van Cactus33 heeft zijn mond voorbij gepraat, maar hij is geen pannekoek want hij laat zijn ouders steeds weten dat het geld van Cactus33 is.
Er staat in mijn post dat ik het een pannenkoek vind omdat hij het überhaupt gezegd heeft tegen familie van hem. Terwijl hij zijn eigen familie -neem ik even aan- dondergoed kent en dat dit NIET geheim blijft. Mensen praten, logisch! Als je daarnaast ook nog eens weet dat je vriendin zich hier heel dubbel over voelt, verdriet heeft, het gaat hier om een vader waar ze niet een goede band mee had... Ik zou me rot schamen dat ik mijn partner dan ook nog eens belast heb met mijn familie die het geld al verdeeld heeft. Ook al was dat natuurlijk niet zo bedoeld, het levert nu wel herhaaldelijk gedoe op. Hoe leuk en lief ze verder ook zijn, ik zou na meermaals!!! waarschuwen van vriends kant en die van mijzelf afstand nemen van zulke familie. Niet zomaar vanuit het niets, als het niet stopt laat je toch niet telkens op de zere plekken drukken onder het mom van 'het is nou eenmaal familie'. Daarom zou ik het gepast vinden als hij zijn excuses aanbiedt.
Ik zou hier niet meer met hen over beginnen, en op het moment zij er weer een opmerking over maken, je vriend laten zeggen dat jullie het er nooit meer over willen hebben en dat dit de laatste keer was dat het onderwerp ter sprake is gekomen.

Bij deze mensen zal je hele duidelijke taal moeten spreken, anders komt het niet aan.
Het blijft maar in mijn hoofd spoken, ik zie dan echt zo'n gesprek voor me waarin schoonouders aangeven dat TO het geld écht beter niet in een huis kan steken, omdat ze ook haar schoonzus ermee naar de Efteling zou kunnen laten gaan en eindelijk eens nieuwe kleren zou kunnen laten kopen.

En die schoonzus is waarschijnlijk een heel stuk realistischer, die schaamt zich misschien ook kapot voor dat gedrag.
Je heet nota bene cactus.
Je mag best van je afbijten/ prikken tegen zulke onbeschofte mensen.
Cactus33 schreef:
17-09-2020 12:23

Het enige wat we nu kunnen doen is proberen de hoogte van het bedrag te downplayen of anders er helemaal over te zwijgen.
Nee hoor, TO.
Ik zou ze via vriend veel duidelijker vertellen dat hun denkwijze heel RAAR is en dat ze totaal van de pot gerukt zijn om iets van dit geld te verwachten. En dat dit dus NIET gaat gebeuren.
Bloemkoolroosje schreef:
17-09-2020 14:30
Precies! Ik zou voor de eerst volgende verjaardag van schoonouders een enorm dure auto huren, een Bentley ofzo, en zeggen dat ik een nieuwe auto had. En daarmee dan heel opzichtig komen aanrijden en vervolgens een verjaardagsprul geven van de Action waar het prijsstickertje nog op zit. Liefst onder de 3,50 ofzo.

Flauw... I know. Maar ik zou daar zelf wel de grootste lol om hebben.
Echt he?!
Idiote lui, die schoonouders.
thanx schreef:
17-09-2020 14:49
Ook een goeie om te zeggen!

Maar snap dat, dat moeilijk ligt.
Verpak het anders.
In de trant van: geld staat nog vast, belasting komt nog enz.
En uiteindelijk, na de belasting, blijft er niet zo veel van over.
Downplayen dus, voor de lieve vrede
Nee, niet.
Gewoon zeggen dat ze er niks van krijgen en dat het te BIZAR voor woorden is dat zij dit überhaupt verwachten of normaal zouden vinden. Hun denkwijze is idioot.
Madeliefjees schreef:
17-09-2020 10:28
Als ze er weer op zinspelen: het geld staat op een vaste rekening waar we voorlopig niet aan kunnen konen.
Waarom zo omslachtig? Dan gaan ze vast vragen wanneer het wel vrijkomt.
Bizar gedrag van je schoonouders TO. Fijn dat je vriend zo reageert en jou heel goed steunt. Ik zou eerlijk tegen ze zijn.

Ik vind het echt heel raar wat voor voorstellen iedereen hier doet mbt liegen over het geld of bestemmingen daarvan. Mensen kletsen, dat blijkt maar weer, dus ook dat soort leugens worden op een gegeven moment ontdekt. Niet aan beginnen. Gewoon duidelijk zijn dat het jouw geld is, en dat je dus zelf kiest wat je er mee doet.
Super fijn trouwens dat je vriend zo achter je staat, TO!
Alle reacties Link kopieren
Afkappen en aangeven dat jouw financiën een privézaak zijn voor jou.
Alle reacties Link kopieren
Dat je schoonouders de eerste keer zo uit de bocht vlogen was al erg maar dat ze er vervolgens nog eens rustig over doorgingen geeft wel aan dat ze kennelijk niet doorhebben dat hun gedrag ongewenst is...
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Nooit delen wat je aan geld hebt. Als je een grote prijs wint in de loterij (zonder een camera op je bakkus) is het advies ook altijd niet met die informatie rond te strooien. Als het op gaat vallen dat je bestedingspatroon hoger is, zeg dan dat je 50.000 euro hebt gewonnen en dat de helft al op is ofzo.

Jij mag doen met je geld wat je wil. Fijn dat je vriend je meehelpt. Kap één keer af en stap anders op.
Ivalu schreef:
18-09-2020 11:58
Nooit delen wat je aan geld hebt. Als je een grote prijs wint in de loterij (zonder een camera op je bakkus) is het advies ook altijd niet met die informatie rond te strooien.
...
Ha; dat is dus het idiote aan die bank-giro loterij. GRU WE LIJK; die mensen die voor de camera gesleurd worden. Ik zag laatst ineens op twitter een foto voorbij komen van mensen die ik zijdelings ken (kennissen van mijn man); dat was een screenshot van een uitzending waarin die mensen geld gewonnen hadden, en ze allebei nogal stoïcijns keken.

Man, man, wat had iedereen commentaar: dat ze niet "dankbaar" genoeg waren, mensen gingen alles wat ze over die mensen konden vinden online opsnorren en er een rotverhaal van maken (want ja; je had blijkbaar in de uitzending kunnen zien dat ze al in een groot huis woonden). Mensen gunden het hun niet omdat ze al geld hadden. Het horloge dat de man om zijn pols had, zou zogenaamd 5 K zijn, en haar hele loopbaan werd in twijfel getrokken.

Ik zou het echt niet erg vinden als de straatprijs hier valt, en wij niet meedoen; ik vind het complete emotionele chantage dat mensen vooral meedoen omdat ze geen spijt willen krijgen, terwijl ze ook nog publiekelijk te grabbel gegooid worden als ze wel wat winnen...
Alle reacties Link kopieren
Je hoort toch wel vaak over een hoop gedoe en ellende als gevolg van erfenissen.
Ik ken iemand die een flink bedrag erfde van een man die ze vaak hielp. Ze wist niet eens dat ze in zijn testament stond, al kende ze hem al 30 jaar.
Na aftrek van alle kosten bleef er nog een groot bedrag voor haar over. Werd zomaar even op haar rekening gestort en ze was er zelf ook verbouwereerd onder.
Heel veel mensen (vooral neven, nichten en familie verder weg) keken haar daarom al snel met de nek aan.
Alsof ze het geld gestolen had of op zijn minst de man bespeelt en gemanipuleerd had om geld aan haar na te laten.
Ze heeft zich er zwaar ongemakkelijk onder gevoeld en durfde amper een nieuwe fiets te kopen. "Kijk madame eens gaan op die dure fiets, helemaal gratis!"
En ook familie die zijdelings even aan haar lieten weten dat de kosten van hun verbouwing tegenvielen of de droger stuk was gegaan (hint, hint).. Ze heeft het echt als heel naar ervaren allemaal.
Ik begrijp dat soort mensen echt niet.
Dat misgunnen, dat denken dat je ergens recht op hebt. Bah.

Dat geld had je daarvoor ook niet, dus doe even chill.

Of mensen die aanraden gelijk even de rekening leeg te halen als iemand overlijd omdat de rekening dan voor een x-aantal weken/maanden wordt bevroren.

Hoe durf je met die hebberigheid..
Alle reacties Link kopieren
Ik zag het hier al eens voorbij komen maar wil nog maar eens benadrukken: laat alsjeblieft notarieel vastleggen dat als je een huis koopt met dit geld, dat het JOUW geld is en blijft. Bij scheiding blijft het dan ook van jou. Echt superbelangrijk, hoeveel je ook van je vriend houdt, het kan altijd misgaan.
Alle reacties Link kopieren
En To, het is jouw geld, dus wat jij er mee doet is jouw zaak.....Dus ook al koop je een duur huis dan hoef je je niet te rechtvaardigen! En al helemaal niet tegen over je schoonfamilie!
Alle reacties Link kopieren
mantra antwoord: wat jij doet met jouw geld is jouw zaak, en wat ik doe met mijn geld is mijn zaak, en indien ik advies wil praat ik er met mijn partner over. Indien jullie nu niet voorgoed stoppen met dit gespreksthema ga ik nu naar huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven