Escalatie met familelid. Tips hoe gesprek in gaan?

09-03-2026 22:10 49 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn nicht kwam recent bij ons over de vloer. Maar dit escaleerde volledig in het bijzijn van mijn jonge kinderen.

Mijn echtgenoot is Nederlands en wij zijn van gemengde afkomst. Mijn nicht is zich de afgelopen jaar sterk aan het verdiepen in onze afkomst en houdt zich erg bezig met discriminatie, gelijke behandeling enz. Dit lijkt haar hele persoonlijkheid te zijn geworden.

Nu heeft mijn echtgenoot weleens gezegd tegen een van onze kinderen, in haar bijzijn gezegd dat hij koppig is en die trekjes vast van mijn kant van de fam gezien. En in zijn verdediging. Hij bedoelt hiermee dat ze standvastig zijn.

Ze beweert nu dat onze kinderen hierdoor in een identiteitscrisis kunnen raken. Ze wil niet meer met mijn echtgenoot praten. Maar enkel nog met mij een gesprek hebben over culturele grenzen die hij niet mag overschrijden, hoe dat ik mijn kinderen dien op te voeden (gezien zij deels buitenlands zijn) en ik weet gewoon niet of ik dit eenzijdige gesprek wil aangaan. Tegelijkertijd vind ik het mooi om te zien hoe zij zich om mijn kinderen bekommert. Maar anderzijds laat ik het graag aan ons over hoe wij de twee culturen combineren. Hoewel de oudste begrijpt dat opa uit een ander land komt, donker is, en hij zelf ook een kleurtje heeft is het op vijf jarige leeftijd verder nog helemaal geen onderwerp binnen ons gezin. En vind ik dat zij nogal een grens heeft overschreden door in het bijzijn van mijn kinderen te roepen en te schreeuwen.

Ze heeft een nogal intens karakter en wij zijn zo totaal niet. Ik heb geen idee hoe ik dit bij haar kan aangeven.
luchtballon wijzigde dit bericht op 09-03-2026 22:22
0.51% gewijzigd
Geloof niet dat ik nichten heb waarbij ik nog welkom zou zijn als ik me al bemoeiend met hun opvoeding zou gaan lopen schreeuwen tegen hun partners waar hun kinderen bij zijn.

Ophoepelen mag ze.
Bekommert ze zich echt om de kinderen? Of dreigt ze de kinderen te indoctrineren met haar ideeën?

Je hoeft geen contact met je nicht, het gesprek hoef je al helemaal niet aan te gaan. Heeft ze excuses aangeboden voor haar gedrag?
vreselijk die drammers. meestal bedoelen ze ermee dat ze de wereld een stukje mooier willen maken, maar dat schiet aardig zijn doel voorbij als je zo loopt te drammen
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Die bekommert zich niet om jouw kinderen!
Zij wil gewoon gelijk hebben. Alles in je beschrijving van haar karakter wijst erop dat ze heel dwingend is en alleen maar haar eigen gelijk predikt.

Hier:

(1) Ze beweert nu dat onze kinderen hierdoor in een identiteitscrisis kunnen raken.
(2) Ze wil niet meer met mijn echtgenoot praten.
Maar enkel nog met mij een gesprek hebben over
(3) culturele grenzen die hij niet mag overschrijden,
(4) hoe dat ik mijn kinderen dien op te voeden

Dus ze kapt communicatie af, wil jou voorschrijven hoe je je kinderen op moet voeden, wil voor jouw man bepalen waar hij over mag praten, en als kers op de taart maakt ze er éxtra drama van door te beweren dat ze jouw kinderen beschermt tegen een een identiteitscrisis.

Ik denk niet dat er met deze nicht een overeenstemming te vinden is, anders dan 'ja nicht jij hebt gelijk en wij doen alles wat jij zegt'.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Ze bekommert zich helemaal niet om je kinderen, anders zou ze niet in hun bijzijn tegen hun vader gaan schreeuwen. Verder bemoeit ze zich met zaken die haar helemaal niks aangaan en klinkt ze niet als een leuk persoon. Ik zou haar niet per se in de buurt van mijn kinderen hoeven, dus ze zou haar excuses kunnen aanbieden en zich normaal gedragen of ze zou kunnen opzouten.
Je nicht klinkt als een standvastige vrouw.
Ik vind dat gedram van haar over jullie afkomst een vorm van racisme. Het lijkt er zelfs op dat zij het niet tolereert dat jij een relatie hebt met iemand van andere afkomst.
nerdopviva schreef:
10-03-2026 13:17
haha, heeft man van TO toch een punt.
nerdopviva schreef:
10-03-2026 13:17
:-D dat zeker.
En ze durft ook te zeggen wat ze vindt.
Let op dat ze de rest van de familie niet meezingt.
'If you obey all the rules, you miss all the fun'. (Katherine Hepburn)
Nicht mag excuus komen maken als ze uit haar pubertijd is gegroeid. Tot die tijd is ze niet welkom.
In dit geval kan ik ook een assertiviteitstraining aanraden. Daar heb je de rest van je leven profijt van.
Nicht een keer uitleggen dat jullie de opvoeding zelf bepalen en zeggen hier worden mijn kinderen nooit meer in betrokken. Punt.
Dat gezegd hebbende. Ik had het andersom. Nederlandse bemoeizuchtige schoonouders. Een keer heel duidelijk geweest samen met man en ze keken soms wel afkeurend, maar het commentaar bleef achterwege.
Je zegt gewoon tegen nicht: in jouw cultuur is het misschien normaal om je met de opvoeding van andermans kinderen te bemoeien, maar in die van ons niet.
Dit heeft je nicht misschien niet zo lekker aangepakt, maar praat je wel met je kinderen over racisme en discriminatie? Zeker als je kinderen er buitenlands uitzien zullen ze te maken krijgen met vooroordelen. Daar kan je ze beter maar vroeg genoeg op voorbereiden. Ik weet nog dat ik vriendinnen was met een donker meisje en mijn vader noemde haar Bruintje Beer. Ze was ook niet zo'n snelle lezer en toen had mijn moeder ook een opmerking gemaakt van dat haar soort die dingen niet zo snel oppakt. Dit is wel een goede 50 jaar geleden, maar het zou naïef zijn om te denken dat die denkbeelden de wereld uit zijn.
Queenie_70 schreef:
10-03-2026 18:30
Dit heeft je nicht misschien niet zo lekker aangepakt, maar praat je wel met je kinderen over racisme en discriminatie? Zeker als je kinderen er buitenlands uitzien zullen ze te maken krijgen met vooroordelen. Daar kan je ze beter maar vroeg genoeg op voorbereiden. Ik weet nog dat ik vriendinnen was met een donker meisje en mijn vader noemde haar Bruintje Beer. Ze was ook niet zo'n snelle lezer en toen had mijn moeder ook een opmerking gemaakt van dat haar soort die dingen niet zo snel oppakt. Dit is wel een goede 50 jaar geleden, maar het zou naïef zijn om te denken dat die denkbeelden de wereld uit zijn.
Zoals deze?
moiren wijzigde dit bericht op 10-03-2026 19:12
0.50% gewijzigd
Everything is possible for the one who believes.
Dubbel
Everything is possible for the one who believes.
SunShine35 schreef:
10-03-2026 16:06
Je zegt gewoon tegen nicht: in jouw cultuur is het misschien normaal om je met de opvoeding van andermans kinderen te bemoeien, maar in die van ons niet.
Recept voor ruzie. Dat kan altijd later nog. Wat is er mis met uitleggen en duidelijk zijn? 1 keer goed en dan kan het ook oke zijn.
ZaphodBeeblebrox schreef:
10-03-2026 13:21
Ik vind dat gedram van haar over jullie afkomst een vorm van racisme. Het lijkt er zelfs op dat zij het niet tolereert dat jij een relatie hebt met iemand van andere afkomst.
Dit! ZIJ is degene die zich focust op verschil in cultuur en daar iets negatiefs van maakt! En die jouw man op deze manier discrimineert.
Daarnaast vermoed ik dat deze actie van haar veel meer kwaad doet bij de kinderen dan wat hun vader ook gezegd zou hebben! Wat een idioot!
Je hebt van die mensen die werkelijk ieder gesprek zo kunnen draaien dat een ander discrimineert. Ik verwacht dat zij er zo-een is.
Dat je het überhaupt overweegt om 1 op 1 met haar in gesprek te gaan en ook nog positieve kanten van haar zoekt begrijp ik niet. Iemand die zo onredelijk tekeer gaat tegen mijn man zou hier niet meer welkom zijn! En mooi hoe ze zich om je jonge kinderen bekommert? Ze indoctrineert, drijft een wig tussen vader en de rest, discrimineert, laat ze getuige zijn van respectloos gedrag naar vader en een moeder die blijkbaar niet ingrijpt. Vertel me even waar het mooie zit? Want dat kan ik niet ontdekken in je post.

Verder wil ik mijn excuses maken aan alle ouders en leerlingen waarmee ik de afgelopen 25 jaar gesprekken gevoerd heb! Want bij zo ongeveer 1/3 van de gesprekken werd bij het benoemen van negatieve eigenschappen van een leerling gegniffeld 'dat heeft hij van zijn --andere ouder--' . Daarbij heb ik verzuimd melding te maken bij welke instantie dan ook, een enkele keer heb ik me zelfs schuldig gemaakt aan meelachen. Ik had echter geen idee dat hier in veel gevallen blijkbaar sprake was van discriminatie!
Queenie_70 schreef:
Die kleur hebben ze van TO toch? Dus ze zal heus wel weten welke vooroordelen er bestaan.

En jouw ouders waren dus racistisch. Die opmerkingen maakten mijn ouders 50 jaar geleden niet.
Queenie_70 schreef:

To vraagt niet om opvoedkundig advies.

De nicht vindt zichzelf een betere opvoeder dan to en partner, terwijl ze in het bijzijn van de kinderen staat te schreeuwen tegen hun vader. Dat is het probleem.
Ik denk dat die nicht vooral veel angsten en verdriet heeft. Bang is misschien dat een bepaald deel van hun achtergrond of cultuur verloren gaat, daar geen aandacht meer voor is, de kinderen dat niet (meer) als een deel van hun identiteit zien etc. Ik keur dat schreeuwen en bemoeien ook niet goed en daar zou TO zeker wat van moeten zeggen, maar ik denk niet "wat een idioot" of "exit" of "die hoeft hier geen stap meer binnen te zetten."
Zou begrip hebben voor wat ze voelt en denkt maar ook zeggen dat ik wil dat ze respect toont voor als ik in mijn opvoeding anders daarmee om wil gaan. Ik weet uit ervaring hoe lastig drammers en koppige personen het elkaar kunnen maken.
Vette Tjoerie geven aan nicht. Back-off!!
Everything you see I owe to spaghetti!
TO weg gevlogen ?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven