Escalatie met familelid. Tips hoe gesprek in gaan?
maandag 9 maart 2026 om 22:10
Mijn nicht kwam recent bij ons over de vloer. Maar dit escaleerde volledig in het bijzijn van mijn jonge kinderen.
Mijn echtgenoot is Nederlands en wij zijn van gemengde afkomst. Mijn nicht is zich de afgelopen jaar sterk aan het verdiepen in onze afkomst en houdt zich erg bezig met discriminatie, gelijke behandeling enz. Dit lijkt haar hele persoonlijkheid te zijn geworden.
Nu heeft mijn echtgenoot weleens gezegd tegen een van onze kinderen, in haar bijzijn gezegd dat hij koppig is en die trekjes vast van mijn kant van de fam gezien. En in zijn verdediging. Hij bedoelt hiermee dat ze standvastig zijn.
Ze beweert nu dat onze kinderen hierdoor in een identiteitscrisis kunnen raken. Ze wil niet meer met mijn echtgenoot praten. Maar enkel nog met mij een gesprek hebben over culturele grenzen die hij niet mag overschrijden, hoe dat ik mijn kinderen dien op te voeden (gezien zij deels buitenlands zijn) en ik weet gewoon niet of ik dit eenzijdige gesprek wil aangaan. Tegelijkertijd vind ik het mooi om te zien hoe zij zich om mijn kinderen bekommert. Maar anderzijds laat ik het graag aan ons over hoe wij de twee culturen combineren. Hoewel de oudste begrijpt dat opa uit een ander land komt, donker is, en hij zelf ook een kleurtje heeft is het op vijf jarige leeftijd verder nog helemaal geen onderwerp binnen ons gezin. En vind ik dat zij nogal een grens heeft overschreden door in het bijzijn van mijn kinderen te roepen en te schreeuwen.
Ze heeft een nogal intens karakter en wij zijn zo totaal niet. Ik heb geen idee hoe ik dit bij haar kan aangeven.
Mijn echtgenoot is Nederlands en wij zijn van gemengde afkomst. Mijn nicht is zich de afgelopen jaar sterk aan het verdiepen in onze afkomst en houdt zich erg bezig met discriminatie, gelijke behandeling enz. Dit lijkt haar hele persoonlijkheid te zijn geworden.
Nu heeft mijn echtgenoot weleens gezegd tegen een van onze kinderen, in haar bijzijn gezegd dat hij koppig is en die trekjes vast van mijn kant van de fam gezien. En in zijn verdediging. Hij bedoelt hiermee dat ze standvastig zijn.
Ze beweert nu dat onze kinderen hierdoor in een identiteitscrisis kunnen raken. Ze wil niet meer met mijn echtgenoot praten. Maar enkel nog met mij een gesprek hebben over culturele grenzen die hij niet mag overschrijden, hoe dat ik mijn kinderen dien op te voeden (gezien zij deels buitenlands zijn) en ik weet gewoon niet of ik dit eenzijdige gesprek wil aangaan. Tegelijkertijd vind ik het mooi om te zien hoe zij zich om mijn kinderen bekommert. Maar anderzijds laat ik het graag aan ons over hoe wij de twee culturen combineren. Hoewel de oudste begrijpt dat opa uit een ander land komt, donker is, en hij zelf ook een kleurtje heeft is het op vijf jarige leeftijd verder nog helemaal geen onderwerp binnen ons gezin. En vind ik dat zij nogal een grens heeft overschreden door in het bijzijn van mijn kinderen te roepen en te schreeuwen.
Ze heeft een nogal intens karakter en wij zijn zo totaal niet. Ik heb geen idee hoe ik dit bij haar kan aangeven.
luchtballon wijzigde dit bericht op 09-03-2026 22:22
0.51% gewijzigd
maandag 9 maart 2026 om 22:17
Als jij geen zin hebt in haar preek over cultuur kun je jouw antwoord naar haar laten bij "hoe wij onze kinderen opvoeden is geen onderwerp voor een discussie en geen reden tot zorgen voor jou" oid. Telkens wanneer ze weer die kant op dreigt te gaan bij volgende familiebijeenkomsten kun je dezelfde zin (als een mantra) herhalen.
maandag 9 maart 2026 om 22:19
Bedankt dat je zo begaan bent met onze kinderen! Als wij behoefte hebben aan handvatten en informatie over cultuursensitief opvoeden kom ik graag bij je.
Verder wil ik graag dat je mijn gezin(sleden) respecteert, en dat betekent ..(vul maar in). Zodra dat mogelijk is en je normaal/vriendelijk kunt doen tegen mijn man en kinderen ben je weer van harte welkom.
Verder wil ik graag dat je mijn gezin(sleden) respecteert, en dat betekent ..(vul maar in). Zodra dat mogelijk is en je normaal/vriendelijk kunt doen tegen mijn man en kinderen ben je weer van harte welkom.
maandag 9 maart 2026 om 22:21
Lalaloepsie schreef: ↑09-03-2026 22:17Als jij geen zin hebt in haar preek over cultuur kun je jouw antwoord naar haar laten bij "hoe wij onze kinderen opvoeden is geen onderwerp voor een discussie en geen reden tot zorgen voor jou" oid. Telkens wanneer ze weer die kant op dreigt te gaan bij volgende familiebijeenkomsten kun je dezelfde zin (als een mantra) herhalen.
Dat. Je bent niet verplicht dat gesprek aan te gaan.
Harba lorifa
maandag 9 maart 2026 om 22:23
De opvoeding van jullie kinderen is aan jou en hun vader. Jullie geven beiden p je eigen manier je culturele achtergrond, normen en waarden door.
En je nicht moet haar grote mond houden.
Als zij nogal dominant is en jij daar niet goed tegenop kan zeg je:
We waarderen je suggestie / inzicht. Dankjewel. (Met nadruk op WE.) en kap het daar af.
En:
Ik zie geen meerwaarde in daarover met jou alleen te spreken. Man en ik hebben daarover een gezamenlijke visie waar we content mee zijn. (En kap het daar af)
Laat haar niet tussen jou en je man komen zeg.
En je nicht moet haar grote mond houden.
Als zij nogal dominant is en jij daar niet goed tegenop kan zeg je:
We waarderen je suggestie / inzicht. Dankjewel. (Met nadruk op WE.) en kap het daar af.
En:
Ik zie geen meerwaarde in daarover met jou alleen te spreken. Man en ik hebben daarover een gezamenlijke visie waar we content mee zijn. (En kap het daar af)
Laat haar niet tussen jou en je man komen zeg.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 09-03-2026 22:26
4.01% gewijzigd
maandag 9 maart 2026 om 22:25
Goeie zin!Lalaloepsie schreef: ↑09-03-2026 22:17Als jij geen zin hebt in haar preek over cultuur kun je jouw antwoord naar haar laten bij "hoe wij onze kinderen opvoeden is geen onderwerp voor een discussie en geen reden tot zorgen voor jou" oid. Telkens wanneer ze weer die kant op dreigt te gaan bij volgende familiebijeenkomsten kun je dezelfde zin (als een mantra) herhalen.
maandag 9 maart 2026 om 22:26
Je zal van haar houden en haar goede kanten graag zien. Ik ken haar niet en zou iemand die niet met de vader wenst te praten en roept &schreeuwt in bijzijn niet snel omschrijven als iemand die zich bekommert om de kinderen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
maandag 9 maart 2026 om 22:29
Ik zal hier wel weer te simpel voor zijn, maar je nicht heeft geen recht zich ergens mee te bemoeien, dat zij in het bijzijn van je kinderen dit bepaalde uitspraken doet is inderdaad een grens te ver, bij mij zou het kiezen of delen zijn!
Als je je gedraagt ben je welkom zo niet helaas pinda fromache!
Zo ook op familie bijeenkomsten.
Als je je gedraagt ben je welkom zo niet helaas pinda fromache!
Zo ook op familie bijeenkomsten.
maandag 9 maart 2026 om 22:31
Dat heb je van je vader/moeder is toch vrij gebruikelijk? Ik weet niet beter iig.
Ik zou het voor nu laten bedaren en dan kijken of je met haar in gesprek kan komen, bespreken met wat jij belangrijk vindt en je man er gewoon bijhoort.
Of haar gewoon lekker in haar eentje laten razen en het contact verbreken.
Ik zou het voor nu laten bedaren en dan kijken of je met haar in gesprek kan komen, bespreken met wat jij belangrijk vindt en je man er gewoon bijhoort.
Of haar gewoon lekker in haar eentje laten razen en het contact verbreken.
Everything is possible for the one who believes.
maandag 9 maart 2026 om 23:38
dinsdag 10 maart 2026 om 00:07
Iemand die in het bijzijn van mijn jonge kinderen wat hysterisch gaat lopen schreeuwen naar mijn man, kon wegblijven wat mij betreft. Met d’r identiteitscrisis… vergeet ze even dat die kinderen voor de helft van jouw man afkomstig zijn. Echt niet dat ik daarnaast mij ook nog even zou laten voorschrijven wat de ‘culturele grenzen’ zijn.
Ik herken het wel enigszins (van familieleden die procentueel qua bepaalde afkomst wat hoger zitten dan de jongste generaties). Ik vond het als kind al stom dat 25% van mijn genetisch materiaal speciale aandacht zou moeten krijgen boven de rest. En diezelfde figuren jengelen nog over mijn zoon (dat zou dan gaan om 12,5% van die bepaalde afkomst). Tsja, zoon heeft ook nog een hele familie aan vaderskant en dankzij die vader en grootvader een Italiaanse achternaam. Dat gedeelte leeft veel meer, daar zitten nog leeftijdsgenootjes in de familie in Italië die hij toch nog wel een paar keer per jaar ziet. Geen idee wat mijn puber moet met verhalen van zijn oudooms en oudtantes (mijn ooms en tantes) over zijn overgrootmoeder. Ik heb zelf geen trek in die Amerikaanse aanstellerij over ‘heritages’ van minder dan 15%.
Mijn moeder is een beetje excentriek en exotisch maar mijn schoonmoeder is ook excentriek op haar manier. En beide oma’s hebben soms zo hun rituelen en gebruiken die ze delen met de kleinkinderen, andere gebruiken ziet zoon ook terug bij ons. Ik zie geen reden om het hele koloniale verleden van Frankrijk en de Maghreb erbij te moeten slepen, de Spaanse burgeroorlog, de economische malaise in Zuid-Italië vanaf de jaren ‘30, etc.
Tip m.b.t. hoe gesprek in te gaan: bepaal eerst jouw eigen grenzen. En communiceer die helder naar haar.
Ik herken het wel enigszins (van familieleden die procentueel qua bepaalde afkomst wat hoger zitten dan de jongste generaties). Ik vond het als kind al stom dat 25% van mijn genetisch materiaal speciale aandacht zou moeten krijgen boven de rest. En diezelfde figuren jengelen nog over mijn zoon (dat zou dan gaan om 12,5% van die bepaalde afkomst). Tsja, zoon heeft ook nog een hele familie aan vaderskant en dankzij die vader en grootvader een Italiaanse achternaam. Dat gedeelte leeft veel meer, daar zitten nog leeftijdsgenootjes in de familie in Italië die hij toch nog wel een paar keer per jaar ziet. Geen idee wat mijn puber moet met verhalen van zijn oudooms en oudtantes (mijn ooms en tantes) over zijn overgrootmoeder. Ik heb zelf geen trek in die Amerikaanse aanstellerij over ‘heritages’ van minder dan 15%.
Mijn moeder is een beetje excentriek en exotisch maar mijn schoonmoeder is ook excentriek op haar manier. En beide oma’s hebben soms zo hun rituelen en gebruiken die ze delen met de kleinkinderen, andere gebruiken ziet zoon ook terug bij ons. Ik zie geen reden om het hele koloniale verleden van Frankrijk en de Maghreb erbij te moeten slepen, de Spaanse burgeroorlog, de economische malaise in Zuid-Italië vanaf de jaren ‘30, etc.
Tip m.b.t. hoe gesprek in te gaan: bepaal eerst jouw eigen grenzen. En communiceer die helder naar haar.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
dinsdag 10 maart 2026 om 07:28
Dit!
Je laat je toch niet bekoeieneren door een nicht? De opvoedingstaak ligt bij jou en je man.
Overigens maakt je man een doodnormale opmerking: dat wordt hier ook wel eens gezegd. De ene keer gekscherend en de andere keer een mooie herinnering.
Ik zou die complimenten achterwege laten.
dinsdag 10 maart 2026 om 07:30
Jouw nicht discrimineert zelf. Ze trekt dingen uit hun verband en legt een link tussen de Nederlandse afkomst van jouw man en zijn opmerking, die niet klopt. Vervolgens begint ze te schreeuwen en wil niet meer met hem praten.
Ik denk dat zij eens goed moet gaan kijken welke ervaringen ze heeft die ze nog een plek moet gaan geven en dit niet op jullie moet projecteren.
Heeft ze zelf een man en kinderen?
Ik denk dat zij eens goed moet gaan kijken welke ervaringen ze heeft die ze nog een plek moet gaan geven en dit niet op jullie moet projecteren.
Heeft ze zelf een man en kinderen?
dinsdag 10 maart 2026 om 07:49
Wat een drammer zeg. Iemand die niet meer met je man wil praten en jou wil vertellen hoe jij/jullie je kinderen moeten opvoeden bekijkt het maar. Exit.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
dinsdag 10 maart 2026 om 08:55
Ik zou zeggen: ik weet hoe jij er over denkt, maar wij denken er anders over, voor ons heeft dit een andere betekenis, dus laten we dat van elkaar respecteren zonder hierover in discussie te gaan met elkaar.
Hopelijk lukt het. Helaas bekend met heftige familiedynamiek (over andere onderwerpen) en ik als een soort bemiddelende allemansvriend die niemand zal verstoten of verlaten, wel geconfronteerd met feit dat anderen uit elkaar gedreven zijn...
Hopelijk lukt het. Helaas bekend met heftige familiedynamiek (over andere onderwerpen) en ik als een soort bemiddelende allemansvriend die niemand zal verstoten of verlaten, wel geconfronteerd met feit dat anderen uit elkaar gedreven zijn...
dinsdag 10 maart 2026 om 08:57
Vreselijk zo'n figuur in de familie dat zichzelf achtergesteld voelt. En dan tegen alles aan gaat schoppen. Misschien kon ze niet accepteren dat jij buiten de groep een partner hebt gevonden? Of verwacht ze dat iedereen actief bezig is de culturele waarden uit te dragen?
Ik neem aan dat jouw partner echt op een hoger niveau staat dan een nicht. En jouw kinderen zijn ook nog eens half Nederlands en wonen hier en niet elders. Kom eens wat meer voor je gezin op. En laat je partner niet vallen voor dit soort respectloos gedrag. Ik zou geen discussie aangaan. Maar wel mijn eigen grens aangeven. Communiceer dit ook met andere familieleden.
En iemand die staat te schreeuwen tegen mijn kinderen. Daar zou ik snel klaar mee zijn. Daar ligt mijn persoonlijke grens.
Ik neem aan dat jouw partner echt op een hoger niveau staat dan een nicht. En jouw kinderen zijn ook nog eens half Nederlands en wonen hier en niet elders. Kom eens wat meer voor je gezin op. En laat je partner niet vallen voor dit soort respectloos gedrag. Ik zou geen discussie aangaan. Maar wel mijn eigen grens aangeven. Communiceer dit ook met andere familieleden.
En iemand die staat te schreeuwen tegen mijn kinderen. Daar zou ik snel klaar mee zijn. Daar ligt mijn persoonlijke grens.
dinsdag 10 maart 2026 om 09:09
Hmmm ik denk dat je nicht veel kennis heeft over jullie cultuur en pijn heeft over de nare dingen die gebeurd zijn en nog steeds gebeuren, maar op deze manier je man en je kinderen laten behandelen is weer op een andere manier traumatiserend.
Jullie zijn de ouders, jullie beschermen de kinderen tegen volwassenen die hun emoties niet onder controle hebben
Volwassenen die zo over de rooie gaan leren niks aan anderen. Niet aan kinderen en niet aan volwassenen.
Die emoties zijn haar pijn en ze heeft ze dat bij zichzelf te houden.
Kennis delen mag nooit als doel hebben anderen te beschamen en onderdrukken.
Jullie zijn de ouders, jullie beschermen de kinderen tegen volwassenen die hun emoties niet onder controle hebben
Volwassenen die zo over de rooie gaan leren niks aan anderen. Niet aan kinderen en niet aan volwassenen.
Die emoties zijn haar pijn en ze heeft ze dat bij zichzelf te houden.
Kennis delen mag nooit als doel hebben anderen te beschamen en onderdrukken.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in