Familie en feestdagen: succesformule

19-11-2019 10:37 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het plannen van het kerstdiner ging (weer eens) niet soepeltjes. En dit was nog alleen maar de datum. Ik merk dat door die struggle, ik ieder jaar minder zin in dat diner krijg.

Nu is dit het diner bij schoonfamilie, met een andere gezinsdynamiek, andere communicatiestijl en misschien wel uiteenlopende waarden.

Wie heeft er hier (wel) ZIN in de kerst om met familie samen te zijn? Wat maakt dat je daar zin in hebt? Waarom gaat het bij jou in de familie wel soepeltjes? Hoe creëeren jullie warmte en betrokkenheid?

Ik ben heel benieuwd. Ooit zal ik het stokje overnemen en met mijn eigen gezin het kerstdiner gaan organiseren en vieren. (Dat doe ik trouwens nu al op de andere kerstdag maar ik realiseer me dat de kinderen nog niet zoveel te willen hebben en geen andere plannen)

Maw: Hoe zorg je ervoor als ouders dat kinderen wel gezellig kerst willen vieren als ze volwassen zijn?
Wij doen altijd heel simpel 1e dag bij de ene familie, 2e dag bij de andere. Van tevoren even afstemmen bij wie welke dag. Ik hou van huiselijk, knus, ongedwongen en gezellig samenzijn. Lekker eten en drinken. Geen 'hoe hoort het' toestanden. Bij schoonfamilie kun je desnoods in pyjama komen, no one cares. Er wordt uitgebreid geborreld en getafeld, maar zonder stress! Iedereen neemt een gerecht mee zodat er niet 1 iemand moet sloven voor iedereen, het is echt een gezamenlijk ding (en iedereen houdt van koken bij ons) Hoe lang je blijft etc is nooit een ding. Er is ook weleens iemand niet, geen probleem.

Bij mijn eigen moeder is het helaas anders, zij is meer van de moderne kale inrichting met oncomfortabele meubels en veel galm. Dat is best bepalend voor de sfeer, het is daardoor meer 'op visite' gaan en minder ontspannen. Ze doet wel haar stinkende best voor iedereen, maar is daardoor wel meer gespannen. Ook daar helpen we altijd met koken.

Het enige wat ik (nog) niet trek is zelf kerst organiseren. Mijn partner is daar een kei in en vindt dat heerlijk, maar ik ben een totale chaoot en ons huis is nogal klein, dus dat vind ik ingewikkeld. Wie weet groei ik daar nog in, haha.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie tips. Ik heb voor het gemak een eigen topic geopend.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Ik ben graag bij mijn ouders, net zoals mijn broer en zijn vriendin dus wij zijn er gewoon met z’n allen. Ik heb geen partner om rekening mee te houden dus het liefste ben ik er vanaf kerstavond tot nieuw jaar.

Verder is het zoete inval bij ons met de feestdagen, mijn ouders hebben het grootste huis van beide kanten van de familie dus er komt altijd wel wat langs, en vaak komt er ook nog wel een vrien/vriendin van mij of m’n broertje een dag of nacht langs.

Ik weet niet hoe mijn ouders dat gecreeerd hebben, wij hebben het gewoon getroffen denk ik.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Voor mij is de succesformule dus: een warm en uitnodigend huis, groot genoeg. Gezellige kaarsjes, lampjes kerstboom en achtergrondmuziek. Geen 'hoe heurt het' familie met torenhoge verwachtingen en geroddel.
Focus op samenzijn in harmonie en niet op regeltjes. Dat als gezamenlijk doel, dus je niet alleen maar laten bedienen en dan snel weer vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Elk jaar hetzelfde hier. Kerstavond (24e) een paar uurtjes bij mijn ouders. Pakjes uitpakken en eten (meestal koud buffet).
Kerstdag (25e) rond 17u30 naar schoonouders en eten (ook heel eenvoudig). Een uurtje of drie, meer niet.

Dus absoluut geen probleem hier, het verandert nooit.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
en wat doen jullie met pubers met de feestdagen?
Onze kinderen hebben geen neefjes & nichtjes en vooral die van 15 verveelt zich de blubber. Niet alleen bij Oma&Opa (dat vindt ze nog wel aardig), maar vooral ook de rest van de dag. Geen enkele vriendin thuis etc.

Ik ga dit jaar op tijd met haar kletsen, eens zien of we er een draai aan kunnen geven. Meneer Lila herkent het, die vond kerst vroeger ook vooral uitzitten.
Ik heb zelf alleen maar fijne kerstherinneringen
Heel simpel hier. De kinderen van mijn vriend zijn 1 van de 2 kerstdagen bij ons. Wij nodigen op die dag zijn ouders uit en mijn moeder en mijn zus. Kunnen ze komen dan komen ze, kunnen ze niet ook prima. Iedereen mag zelf zijn prioriteiten bepalen, net als de rest van het jaar.
Hier is het best simpel, kerstavond, 1e kerstdag en 2e kerstdag zijn ieder voor of tijd samen, of schoonfamilie, of mijn ouders. Op mijn schoonbroer na is iedereen volledig vrij kwa tijd. Hij heeft wisselende diensten die hij pas 1 a 2 weken van te voren weet. Daar plannen we dan omheen. Wanneer hij kan gaan we naar de schoonfamilie, en de andere tijd verdelen we zoals het komt. Mijn ouders hebben 2e kerstdag 's avonds plannen maar daar kunnen we evt ook lunchen, of op kerstavond heen. Zolang er All You Need gekeken wordt zijn we allemaal tevreden haha.
En kwa eten, gourmet. Simpel, lekker en makkelijk. En anders iets van wokken. Schoonouders doen dat anders maar daar heb ik dan ook geen omkijken naar. Vorig jaar zelf 5 gangen gekookt en die les heb ik geleerd, nooit meer haha. Zolang we deze mensen hebben gezien is het voor ons prima, en moet mijn familie de dagen ervoor of erna, vinden ze dat ook geen punt. Ontspanning is key, niks moet en alles mag zolang er maar eten is
anoniem_639a34a1c357a wijzigde dit bericht op 19-11-2019 11:32
Reden: toevoeging
1.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geluk: zowel ik als mijn schoonouders werken in het onderwijs, dus we zitten niet vast aan die 2 vrije dagen. Dus als het zo uit komt, dineren we de 28ste bijvoorbeeld. Veel relaxter dan dat je in 2 dagen langs verschillende families sjouwt. Mijn man werkt in de zorg en geeft niets om kerst, dus die gaat meestal werken.

Blijft mijn familie over. Die is niet zo groot meer en hoewel ik de overleden familieleden wel mis, mis ik ze niet met kerst. Of beter gezegd: ik mis het gedoe, het gestress en de verziekte gezinsdynamiek niet. Met de overgebleven familie doe ik een paar uurtjes verplicht gezellig en de rest van de kerst moet er helemaal niks. Heerlijk.

Hoe ik ervoor zorg dat mijn gezin later wel gezellig kerst viert? Door (net als mijn schoonouders) te stellen dat niets moet, alles kan. Als we elkaar toevallig zien met kerst zou ik - mij kennende- er wel iets leuks van willen maken qua aankleding en catering, maar als mijn kinderen al ingepland staan bij schoonfamilie of zich liever lamzuipen in hun stamcafé dan zou ik daar geen issue van maken. De leukste kerst is een spontane kerst.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-11-2019 11:21
en wat doen jullie met pubers met de feestdagen?
Onze kinderen hebben geen neefjes & nichtjes en vooral die van 15 verveelt zich de blubber. Niet alleen bij Oma&Opa (dat vindt ze nog wel aardig), maar vooral ook de rest van de dag. Geen enkele vriendin thuis etc.

Ik ga dit jaar op tijd met haar kletsen, eens zien of we er een draai aan kunnen geven. Meneer Lila herkent het, die vond kerst vroeger ook vooral uitzitten.
Ik heb zelf alleen maar fijne kerstherinneringen
laat de kids anders een escaperoom spel spelen ofzo https://www.bol.com/nl/p/escape-room-th ... gKXkvD_BwE

en de andere dag lekker met z`n allen relaxen? Netflixen op de bank ofzo?
watdachtjehiervan schreef:
19-11-2019 10:40
Wij hebben het leuk met onze families. Het hele jaar door en dus ook met kerst. Als dat anders was geweest zou ik geen kerst met familie vieren denk ik.
Dit.

Wij blijven zelfs logeren. Het is altijd gezellig. Aan beide kanten. Maar hoe we dat doen weet ik niet...
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-11-2019 11:21
en wat doen jullie met pubers met de feestdagen?
Onze kinderen hebben geen neefjes & nichtjes en vooral die van 15 verveelt zich de blubber. Niet alleen bij Oma&Opa (dat vindt ze nog wel aardig), maar vooral ook de rest van de dag. Geen enkele vriendin thuis etc.

Ik ga dit jaar op tijd met haar kletsen, eens zien of we er een draai aan kunnen geven. Meneer Lila herkent het, die vond kerst vroeger ook vooral uitzitten.
Ik heb zelf alleen maar fijne kerstherinneringen
Film kijken, samen een grote puzzel maken, ander spel doen? Voorstellen dat jij met de kinderen het diner maakt? Misschien kun je vragen wat ze zelf willen? Misschien een vriend/vriendin mee als dat lukt om te regelen?

Wat ik altijd fijn vond dat ik het nooit als een verplichting heb ervaren. Inmiddels zijn we volwassen en door alle drukte van iedereen vieren we meer kerst op niet-kerstdagen dan op kerst, maar ook daar geldt als je niet kunt/wilt dan niet. Waardoor we met de kerstdagen eigenlijk alleen nog naar mijn schoonouders gaan en we voor de rest lekker samen een film kijken of spelletjes doen.
bescheidenbilspleet wijzigde dit bericht op 19-11-2019 11:41
4.86% gewijzigd
We gourmetten ook graag. Of pizzaretten. Dus geen hysterische kerstdiners.
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan 1 kerstdag met de hele familie uit eten en als het etentje gedaan is gaan we ieder weer naar ons eigen huis.
Gezellig samen en dan weer heerlijk met het eigen gezin.
Dit werkt al jaren prima.
Alle reacties Link kopieren
BescheidenBilspleet schreef:
19-11-2019 11:40
Film kijken, samen een grote puzzel maken, ander spel doen? Voorstellen dat jij met de kinderen het diner maakt? Misschien kun je vragen wat ze zelf willen? Misschien een vriend/vriendin mee als dat lukt om te regelen?

ze vindt het laaaaaaange dagen, zij is een zeer "Out-going" type, altijd bezig, altijd in een zwerm vriendinnen. Iets in je eentje doen (wat de rest van het gezin echt heerlijk vindt) snapt ze niet. je gaat toch niet in je eentje winkelen????
Dus het cocoonen en lekker-niks-doen, kan ze heel weinig mee.
Bij mijn ex schoonfamilie was het ook vervelend en vol verplichtingen. Mijn ex schoonmoeder had altijd wel iets waardoor ze de hele dag zuur keek. Verplicht in nette outfit, verplicht van zo tot zo laat en altijd stress om het eten.

Bij mijn familie is het heerlijk relaxed. Doen waar we zin in hebben, dragen wat we willen, wandelen, kerstfilms kijken, elk jaar hetzelfde eten zonder dat er iemand lang in de keuken staat. Gewoon lekker kneuterig. Dit jaar is het nog leuker want mijn partner en ik hoeven ook beide niet te werken met kerst.
Bij schoonfamilie gaan we vaak op eerste kerstdag langs voor koffie en later wat hapjes etc, ze wonen wat verder weg, dus aan het begin van de avond gaan we meestal op huis aan, en maken voor onszelf een lekker kerst-etentje, meestal niet heel uitgebreid.

Bij eigen familie is het eigenlijk een soort open huis, op tweede kerstdag.
en amerikaanse party.
Wie langs wil komen komt langs, en wie geen zin of tijd heeft, is ook prima.
Broers, zussen en partners komen meestal langs, inclusief kinderen,
Zelfs de volwassen kinderen komen vaak nog even langs, en soms komen er ook nog familievrienden aanwaaien, en die kunnen gewoon aanschuiven.
De meeste nemen dan zelf wat mee, en daar mag iedereen van mee eten en drinken, een diner is niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
19-11-2019 11:12
@Moira: veel sterkte deze kerst.

Wat je zegt: iedereen is anders. Dat vind ik een heel mooie gedachte voor de kerst. Hoe ik het ervaar is er bij mijn familie weinig ruimte voor dat anders-zijn. Mijn moeder vindt dat kerst op een bepaalde manier gevierd hoort te worden, en andere meningen worden gewoon aan de kant geschoven. Er is mij nog nooit gevraagd hoe ik het zou willen vieren. Wel of ik wel/niet wil komen, maar de invulling wordt compleet door anderen bepaald.
Dank je! Wat vervelend dat zij haar zin wil doordrammen. En als je het een keer bij jou thuis organiseer? Misschien ziet ze dan in dat het op een andere manier ook leuk is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Kerst en de dagen eromheen vaak uitzitten. Iedereen is bij familie en dochter en ik zijn de knussigheid met zijn tweetjes snel zat. M'n ouders komen één kerstdag, maar met verjaardagen ervoor en erna is de gespreksstof snel op, duikt mijn vader in zijn telefoon en bespreken we maar de verhalen over de buurvrouw die dit en de tante die dat heeft. Zucht.

Gelukkig heb ik nu een formule gevonden die wel werkt voor ons. Een vriendin komt lekker een paar dagen logeren, een gescheiden moeder van school een andere dag en een vriend komt uitbuiken nadat bij bij zijn eigen ouders aan de kerstbrunch heeft gezeten. Er zijn meer mensen om ons heen die wel graag samen willen zijn, maar niet per sé met familie. En omdat je lekker je gang kunt gaan, is het knus, maar niet meer retesaai. De één knutselt met de ander, met zn allen doen we een spel, drie werken aan een puzzel en de laatste haalt chinees. En gelukkig vinden mijn ouders de dynamiek met 'anderen' ook heel gezellig en hoef ik niet meer verhalen over buurvrouwen en lichamelijke klachten van verre tantes aan te horen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en ik koop een groot legoding op marktplaats dat in elkaar gezet moet worden. Blijft mijn vader uit zijn telefoon ;-)
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was het altijd ontspannend.
Bij ons wordt niet moeilijk gedaan wanneer men niet kan komen door bv de vakantie.
We zien wel wie er verschijnen. Iedereen (die wel kan komen) neemt lekkere dingen mee en we richten een buffettafel feestelijk in. Ook de versieringen.
Geen verplichte tafelschikking, afgezaagde kerstliedjes.

Feestdagen zijn zo overrated door de commercie.
Net als verjaardagen.
Iedereen viert het op eigen manier zoals gewend, PUNT.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag eten we al zolang ik me kan herinneren met mijn familie. Aangezien opa al bijna 90 is, houden we dit in ere. Man en ik hebben afgesproken dat tweede kerstdag onze dag is met gezin.

Dus schoonfamilie plannen we hieromheen maar ook omdat er in familie rekening moet worden gehouden met een omgangsregeling. Het zou me niet verbazen als de schoonfamilie afspraak ooit gaat vervallen. Het is best een gedoe en moeilijkmoeilijk (en mijn man is het daarmee eens). We hebben dit jaar voorgesteld om uit eten te gaan maar dat wilde schoonvader niet.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 19-11-2019 12:41
8.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Due-scimmie schreef:
19-11-2019 12:34
Het zou me niet verbazen als de schoonfamilie afspraak ooit gaat vervallen. Het is best een gedoe en moeilijkmoeilijk (en mijn man is het daarmee eens)
bah, wat rot voor je man!
Wij zijn ook van “niks moet”. We hebben ook wel eens een jaar overgeslagen omdat niemand zin had.

Inmiddels zijn we er uit dat we geen dagen vol familie willen dus we hebben alleen avondeten. Soms is dat gourmet, maar soms patat, boerenkool of kaasfondue. Net waar we zin in hebben.

Kinderen eten wat en verdwijnen van tafel. De oudsten duiken achter hun telefoon. Iets jonger spul zit te netflixen. En de kleintjes hebben duplo.

De een komt in een glitterende jurk en de ander is een spijkerbroek. Alles kan en alles mag en het is altijd super relaxt.
Niet. Wij hebben het jaren wel zo gedaan. En toen kregen we allemaal partners. En op mij na kregen ze ook allemaal (inmiddels volwassen kinderen met partners) en ze kregen schoonouders. Kortom, we krijgen elkaar niet meer bij elkaar. Elk jaar was er gezeik, Eerste of tweede kerstdag. Want de schoonouders waren geen haar belangrijker dan onze eigen ouders uiteraard en andersom. Dus was het gewoon niet meer te doen qua planning. Nu al helemaal niet meer. De kleinkinderen vieren het echt niet meer bij opa en oma maar met hun eigen 'vriendjes' (het zijn allemaal meiden) bij HUN schoonouders en hun eigen ouders hebben al geluk als ze ze een van de twee kerstdagen zien .Kortom, bij ons komen we de eerste zaterdag NA het nieuwe jaar samen. Dat is een dag dat niemand wat gepland heeft en de enige mogelijk dag om samen te zijn. Overigens gaat dat al niet helemaal naar het zin van de kleinkinderen want zaterdag EN DUS missen ze een stapavond net na het nieuwe jaar. Kortom, gewoon laten gaan.

Ik zie mijn ouders dit jaar met kerst niet. Helemaal niet. Schoonma is flink dementerend en kan echt niet alleen blijven. Mijn jongste zusje zit ergens op curacao want ontloopt de kerstdagen het liefst met haar gezin helemaal. Dus het loopt zoals het loopt. Gelukkig doen mijn ouders daar echt niet moeilijk over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven