Familie en feestdagen: succesformule

19-11-2019 10:37 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het plannen van het kerstdiner ging (weer eens) niet soepeltjes. En dit was nog alleen maar de datum. Ik merk dat door die struggle, ik ieder jaar minder zin in dat diner krijg.

Nu is dit het diner bij schoonfamilie, met een andere gezinsdynamiek, andere communicatiestijl en misschien wel uiteenlopende waarden.

Wie heeft er hier (wel) ZIN in de kerst om met familie samen te zijn? Wat maakt dat je daar zin in hebt? Waarom gaat het bij jou in de familie wel soepeltjes? Hoe creëeren jullie warmte en betrokkenheid?

Ik ben heel benieuwd. Ooit zal ik het stokje overnemen en met mijn eigen gezin het kerstdiner gaan organiseren en vieren. (Dat doe ik trouwens nu al op de andere kerstdag maar ik realiseer me dat de kinderen nog niet zoveel te willen hebben en geen andere plannen)

Maw: Hoe zorg je ervoor als ouders dat kinderen wel gezellig kerst willen vieren als ze volwassen zijn?
Overigens ALS er wel iemand komt is het pas vanaf 15:00/16:00 en dus ook niet de hele dag zitten navelstaren, verplicht de sjoelbak tevoorschijn om iedereen maar bezig te houden tot het eten.
"Wie heeft er hier (wel) ZIN in de kerst om met familie samen te zijn? Wat maakt dat je daar zin in hebt? Waarom gaat het bij jou in de familie wel soepeltjes? Hoe creëeren jullie warmte en betrokkenheid?

Ik ben heel benieuwd. Ooit zal ik het stokje overnemen en met mijn eigen gezin het kerstdiner gaan organiseren en vieren. (Dat doe ik trouwens nu al op de andere kerstdag maar ik realiseer me dat de kinderen nog niet zoveel te willen hebben en geen andere plannen)"



En ooit gaan 'jouw' kinderen en schoonkinderen er net zo tegenaan kijken als jij nu doet naar je eigen ouders en schoonouders ;-).... het hoort er gewoon een beetje bij denk ik. Mijn ouders hebben in hun naieve tijd toen we nog klein waren ook best wel het idee gehad dat we het tot einde dagen samen zouden vieren. Maar het is gewoon echt niet meer te regelen agendatechnisch
overigens werkt het ook niet meer echt mee dat we als zusjes elkaar zo'n beetje de tyfus wensen allemaal . Nou ja, elkaar gewoon niet kunnen luchten en zien sinds we volwassen zijn. We doen die ene dag per jaar na oud en nieuw die zaterdag dus even een toneelstukje. Ik ga met een knoop in mijn maag heen en man wat ben ik (en vriend) blij als we weer naar huis mogen!!!
Alle reacties Link kopieren
De feestdagen vieren wij alleen met mijn familie nadat mijn schoonmoeder het ontzettend nodig vond om een smakeloze ruzie te starten rond deze dagen.

Ze heeft alleen zichzelf ermee want we hebben nu eindelijk een echt gezellige kerst. Mijn schoonmoeder is zo’n type die ongevraagd voor ons had ingevuld dat wij de eerste kerstdag bij hun zouden komen. Als je het dan waagde om tweede kerstdag langs te komen, dan kreeg je gewoon de maaltijd van de dag ervoor koud op je bord. Passief agressief gezeik en dat de hele dag door.

Dat was niet de reden waarom wij geen contact meer hebben, maar dit soort “gezellige” kerstdagen gaan wij echt niet missen hoor :nope:
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Vorig jaar namen wij voor het eerst het stokje over, zoals jij dat zo mooi benoemd.
Alle kinderen (wij hebben er een heel stapeltje samen) en kleinkinderen zijn op eerste kerstdag welkom bij ons vanaf 10.00 uur.
Het enige wat wij willen weten is of je komt en zo ja of je blijf eten.
Verder maakt het ons niet uit.
Niets moet, dus kom je niet, dan is het ook goed.
Wat een ieder die dag doet moeten ze zelf weten. Er zijn er die een (kerst)film kijken, er zijn er die spelletjes doen en er zijn er die niets doen als gezellig kletsen.

Rond zes uur gaan we aan tafel. Ik maak meestal een buffet. Ik hou zoveel mogelijk rekening met wat de (klein)kinderen graag lusten. Dus voor elk is er wat wils.
Vorig jaar was het reuze gezellig. Ik hoop dit jaar ook.
Alle reacties Link kopieren
Wij gingen normaal altijd op eerste kerstdag naar mijn moeder en broertjes, waar mijn moeder dan ontzettend haar best had gedaan, en mijn broertjes vervolgens alleen even naar beneden kwamen om te gourmetten ( als ze al kwamen) om vervolgens weer te gaan slapen of whatever. Let wel, ze zijn 21 en 35 en wonen beiden nog thuis. Dit jaar komt mijn moeder dus zonder die twee bij ons. Tweede kerst is bij de schoonouders, we kletsen wat, maken een wandeling buiten, en dan eten. Ook meestal gourmet. Daarna koffie en nakletsen en dan naar huis. Oud en nieuw wordt met vrienden.
Alle reacties Link kopieren
ben blij van met kerst alleen te zijn, altijd dat geforceerd gedoe van de happy family uit te hangen...we kregen vroeger nichten en neven over de vloer die in buitenland komen en hoe ouder we werden hoe minder zin we hadden om bijeen te komen..dus nu ik alleen woon moet ik niks meer, zalig geen stress. dag gelijk een ander.
Alle reacties Link kopieren
Eerste kerstdag is altijd bij m'n schoonfamilie. Tweede kerstdag voor mijn familie. Mijn vriend heeft nog een broertje en zusje en hopelijk kunnen zij dat ook zo invullen als zij een partner krijgen.

Bij m'n schoonfamilie is het gewoon de hele dag borrelen, eten, hapjes, kerstfilms, cadeautjes. En bij mijn familie is het niet zo uitgebreid. Meestal gourmetten we met het gezin van m'n broer.
Het is in ieder geval altijd heel gezellig en zeker geen moetje!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-11-2019 11:45
ze vindt het laaaaaaange dagen, zij is een zeer "Out-going" type, altijd bezig, altijd in een zwerm vriendinnen. Iets in je eentje doen (wat de rest van het gezin echt heerlijk vindt) snapt ze niet. je gaat toch niet in je eentje winkelen????
Dus het cocoonen en lekker-niks-doen, kan ze heel weinig mee.
En haar haar zwerm vriendinnen laten uitnodigen? Al is het maar een dagdeel met elkaar cadeautjes doen of gourmetten of zo. Ipv mee naar de familie die ze niet leuk vindt? Dan gaat ze misschien wel met plezier mee naar opa en oma.
Of als een groot deel van de zwerm niet kan, één vriendin meevragen naar de saaie familie?
Alle reacties Link kopieren
Gelukkig lees ik meer "Niks moet alles mag" families.

Dat is hier ook. Ik werk in de zorg en werk meestal met kerst. Dit jaar ook. Zo ook mijn ouders hebben een baan met onregelmatige dagen/tijden.

Aan mijn kant hebben we dus daardoor niks gepland en als iemand langs wil komen voor koffie iets lekkers en een wandeling bij ouders/hier/bij zusje of grootouders dan is dat goed maar het is absoluut niet erg als het niet uitkomt.

Schoonfamilie daar hebben we met een veel grotere groep te maken maar het lukt altijd om 1 van de 2 kerstdagen iets af te spreken.
Vaak een brunch waar ieder gezin voor een deel daarvan zorgt.
De volwassenen kletsen wat de kinderen spelen of vermaken zich met een tablet of telefoon, puzzel of spel.
En ook hier, kan je niet of ga je eerder weg o.i.d. totaal geen probleem.

Oud en nieuw is tot nu toe elk jaar anders.
Ouders of schoonouders hier of vrienden. Dit jaar gaan we naar schoonzus en zwager met hun 2 kindjes die in dezelfde leeftijdfase zitten als onze zoon dus denk ook dat dat gezellig zal worden!
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon komt voor een paar dagen over uit het buitenland
Ik kom meestal met een voorstel, want anders weet ik op het moment dat hij landt nog niets

Kerstavond met zijn drieën uit eten ( hij komt in de middag hier al aan), dan hier logeren, 1e kerst met zijn drietjes brunchen, daarna gaat hij wat voor zichzelf doen ( zal met lekker weer een stuk fietsen zijn, hij wil altijd weer de hollandse polders zien), rest van de middag relaxen ( lezen, tv kijken) daarna met een paar familieleden kerstdiner

Eind van de avond breng ik hem naar het station dan gaat hij richting zijn vader

1 zoon van mijn man zien we deze kerst niet, die had al andere plannen. Ook prima, gaan we ergens in januari nog wel een keer met zijn allen eten
Alle reacties Link kopieren
poeziewoezie schreef:
19-11-2019 13:00
Vorig jaar namen wij voor het eerst het stokje over, zoals jij dat zo mooi benoemd.
Alle kinderen (wij hebben er een heel stapeltje samen) en kleinkinderen zijn op eerste kerstdag welkom bij ons vanaf 10.00 uur.
Het enige wat wij willen weten is of je komt en zo ja of je blijf eten.
Verder maakt het ons niet uit.
Niets moet, dus kom je niet, dan is het ook goed.
Wat een ieder die dag doet moeten ze zelf weten. Er zijn er die een (kerst)film kijken, er zijn er die spelletjes doen en er zijn er die niets doen als gezellig kletsen.

Rond zes uur gaan we aan tafel. Ik maak meestal een buffet. Ik hou zoveel mogelijk rekening met wat de (klein)kinderen graag lusten. Dus voor elk is er wat wils.
Vorig jaar was het reuze gezellig. Ik hoop dit jaar ook.
Klinkt heel gezellig en relaxed!!
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
19-11-2019 12:48
overigens werkt het ook niet meer echt mee dat we als zusjes elkaar zo'n beetje de tyfus wensen allemaal . Nou ja, elkaar gewoon niet kunnen luchten en zien sinds we volwassen zijn. We doen die ene dag per jaar na oud en nieuw die zaterdag dus even een toneelstukje. Ik ga met een knoop in mijn maag heen en man wat ben ik (en vriend) blij als we weer naar huis mogen!!!
Als ik dit als moeder zou weten zou ik zelfs niet eens gezamenlijk kerst willen vieren. Als een van mijn kinderen met een knoop in dr maag zou komen en zo blij zijn als ze weer weg mogen... dan moet er een andere invulling aan kerst komen mi.
Alle reacties Link kopieren
Peponi schreef:
19-11-2019 12:44
"Wie heeft er hier (wel) ZIN in de kerst om met familie samen te zijn? Wat maakt dat je daar zin in hebt? Waarom gaat het bij jou in de familie wel soepeltjes? Hoe creëeren jullie warmte en betrokkenheid?

Ik ben heel benieuwd. Ooit zal ik het stokje overnemen en met mijn eigen gezin het kerstdiner gaan organiseren en vieren. (Dat doe ik trouwens nu al op de andere kerstdag maar ik realiseer me dat de kinderen nog niet zoveel te willen hebben en geen andere plannen)"



En ooit gaan 'jouw' kinderen en schoonkinderen er net zo tegenaan kijken als jij nu doet naar je eigen ouders en schoonouders ;-).... het hoort er gewoon een beetje bij denk ik. Mijn ouders hebben in hun naieve tijd toen we nog klein waren ook best wel het idee gehad dat we het tot einde dagen samen zouden vieren. Maar het is gewoon echt niet meer te regelen agendatechnisch
Ik denk dat dat de reden is dat ik ook nog steeds kerst vier met mn schoonfamilie. Eigen familie is geen kerst mee, moeder allang overleden, broers en zussen doen hun eigen ding. Wel vier ik altijd ‘iets’ met mn vader maar niet perse op kerst.
Alle reacties Link kopieren
DeKenau schreef:
19-11-2019 11:13
Wij doen altijd heel simpel 1e dag bij de ene familie, 2e dag bij de andere. Van tevoren even afstemmen bij wie welke dag. Ik hou van huiselijk, knus, ongedwongen en gezellig samenzijn. Lekker eten en drinken. Geen 'hoe hoort het' toestanden. Bij schoonfamilie kun je desnoods in pyjama komen, no one cares. Er wordt uitgebreid geborreld en getafeld, maar zonder stress! Iedereen neemt een gerecht mee zodat er niet 1 iemand moet sloven voor iedereen, het is echt een gezamenlijk ding (en iedereen houdt van koken bij ons) Hoe lang je blijft etc is nooit een ding. Er is ook weleens iemand niet, geen probleem.

Bij mijn eigen moeder is het helaas anders, zij is meer van de moderne kale inrichting met oncomfortabele meubels en veel galm. Dat is best bepalend voor de sfeer, het is daardoor meer 'op visite' gaan en minder ontspannen. Ze doet wel haar stinkende best voor iedereen, maar is daardoor wel meer gespannen. Ook daar helpen we altijd met koken.

Het enige wat ik (nog) niet trek is zelf kerst organiseren. Mijn partner is daar een kei in en vindt dat heerlijk, maar ik ben een totale chaoot en ons huis is nogal klein, dus dat vind ik ingewikkeld. Wie weet groei ik daar nog in, haha.

Komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
19-11-2019 11:21
en wat doen jullie met pubers met de feestdagen?
Onze kinderen hebben geen neefjes & nichtjes en vooral die van 15 verveelt zich de blubber. Niet alleen bij Oma&Opa (dat vindt ze nog wel aardig), maar vooral ook de rest van de dag. Geen enkele vriendin thuis etc.

Ik ga dit jaar op tijd met haar kletsen, eens zien of we er een draai aan kunnen geven. Meneer Lila herkent het, die vond kerst vroeger ook vooral uitzitten.
Ik heb zelf alleen maar fijne kerstherinneringen
Ja dat is ook nog wel een dingetje. Spelletjes spelen? Escape room idee wel erg gaaf. Maar dat is het leukste met leeftijdgenoten. Samen vieren met een familie met kinderen in dezelfde leeftijd?
Alle reacties Link kopieren
Warmte en betrokkenheid kun je niet creëren.
Ik :) Omdat het gezellig is :)
anoniem_392256 wijzigde dit bericht op 19-11-2019 21:28
82.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[quote=BescheidenBilspleet post_id=30639384 time=1574160023 user_id=367113]
Film kijken, samen een grote puzzel maken, ander spel doen? Voorstellen dat jij met de kinderen het diner maakt? Misschien kun je vragen wat ze zelf willen? Misschien een vriend/vriendin mee als dat lukt om te regelen?

Wat ik altijd fijn vond dat ik het nooit als een verplichting heb ervaren. Inmiddels zijn we volwassen en door alle drukte van iedereen vieren we meer kerst op niet-kerstdagen dan op kerst, maar ook daar geldt als je niet kunt/wilt dan niet. Waardoor we met de kerstdagen eigenlijk alleen nog naar mijn schoonouders gaan en we voor de rest lekker samen een film kijken of spelletjes doen.
[/quote

Probleem hier is dus al het rekening willen houden met ieders plannen waardoor tot een datum komen al een geharrewar is (nb via de app 🙈)
Schiet dus niet op.
Heb al voorgenomen om vroeg in het jaar een uitnodiging te (gaan) versturen en dan is het wees welkom en als je niet kunt, ook goed.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
19-11-2019 10:40
Niet.

Ik vind dat verplicht op een kerstdag samen zijn, helemaal als de kinderen volwassen zijn en misschien werk, gezin en dus schoonfamilie ect zelf hebben gewoon niet zo realistisch.

Waarom je nu al denkt daar iets mee te moeten zodat ze strakjes dat wel komen doen bij jullie beetje raar eerlijk gezegd.

Het is meer dat ik mee afvraag waarom bij de ene familie het wel gezellig en bij de andere niet. Ik hoef er niet perse nu al iets mee te doen.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
19-11-2019 10:40
Wij hebben het leuk met onze families. Het hele jaar door en dus ook met kerst. Als dat anders was geweest zou ik geen kerst met familie vieren denk ik.
Dit is ook een goeie... kerst zonder de rest van het jaar leuk, is dus vragen om gedoe. Die onthoud ik
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
19-11-2019 14:08
Warmte en betrokkenheid kun je niet creëren.
?
Waarom denk je dat je daar geen invloed op hebt?
Alle reacties Link kopieren
Ik den dat daar waar het wel gezellig is, het altijd gezellig is. Dat alles er gemoedelijk gaat. Kom je wel is het goed, blijf je weg is het ook goed. En dat het dat dan ook echt is.

Het werkt niet om op commando 2 dagen gezellig te doen.
Zorg ervoor dat je het de rest van het jaar ook gewoon leuk hebt met elkaar , zodat de druk van het samenzijn op kerst wegvalt. Een grote massahysterie vind ik het .
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
19-11-2019 14:11
Probleem hier is dus al het rekening willen houden met ieders plannen waardoor tot een datum komen al een geharrewar is (nb via de app 🙈)
Schiet dus niet op.
Heb al voorgenomen om vroeg in het jaar een uitnodiging te (gaan) versturen en dan is het wees welkom en als je niet kunt, ook goed.
Tot een bepaalde hoeveelheid lukt een datum prikken nog wel denk ik (3 gezinnen of zo) en bij meer inderdaad de datum gewoon vastleggen. Bij ons was altijd eerste kerstdag van 10 tot 4 of zo bij de ene fam en daarna kon je doen waar je zin aan had. Maar toen dat voor te veel stellen/gezinnen logistiek onhandig werd is het verplaatst naar de zondag voor kerst. Het is altijd de zondag voor kerst dus daar kun je dan ook het hele jaar rekening mee houden als je dat wilt. En als je wat anders wilt doen dan kom je niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven