Familie en feestdagen: succesformule

19-11-2019 10:37 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het plannen van het kerstdiner ging (weer eens) niet soepeltjes. En dit was nog alleen maar de datum. Ik merk dat door die struggle, ik ieder jaar minder zin in dat diner krijg.

Nu is dit het diner bij schoonfamilie, met een andere gezinsdynamiek, andere communicatiestijl en misschien wel uiteenlopende waarden.

Wie heeft er hier (wel) ZIN in de kerst om met familie samen te zijn? Wat maakt dat je daar zin in hebt? Waarom gaat het bij jou in de familie wel soepeltjes? Hoe creëeren jullie warmte en betrokkenheid?

Ik ben heel benieuwd. Ooit zal ik het stokje overnemen en met mijn eigen gezin het kerstdiner gaan organiseren en vieren. (Dat doe ik trouwens nu al op de andere kerstdag maar ik realiseer me dat de kinderen nog niet zoveel te willen hebben en geen andere plannen)

Maw: Hoe zorg je ervoor als ouders dat kinderen wel gezellig kerst willen vieren als ze volwassen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Jonesboro schreef:
19-11-2019 14:11
Het is meer dat ik mee afvraag waarom bij de ene familie het wel gezellig en bij de andere niet. Ik hoef er niet perse nu al iets mee te doen.
Zelfs al ben je als ouderpaar heel betrokken, gezellig, enz., je hebt niet in de hand waarmee je kinderen thuiskomen. Daarom nodig ik mijn schoonouders wel uit maar de zus en broer met hun aanhang van man niet. Heb er echt geen zin meer in, dat geruzie van die figuren, de dramadivajankpartijen, de ‘ik voel mij zo onbegrepen na mijn recent verzonnen jeugdtrauma’ en andere zaken. Ik vind dat wel sneu voor mijn schoonmoeder omdat ik weet dat ze het liefste de hele club bijeen zou hebben. Dat probleem zal ik later niet hebben want ik heb maar één kind. Dus ik hoef alleen maar geen ruzie te maken met schoonkind m/v en dan kom ik al een heel eind :-D

Aan mijn kant is dat probleem er niet, iedereen kan wel met elkaar opschieten. En als zus of broer een beetje op de irritatiespier werken dan zijn er nog zwager en schoonzus om mee te kletsen. Voor die ene dag in het jaar wil ik ook nog wel een rok of jurk aantrekken als mijn moeder daar blij van wordt.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan heerlijk met de kerst naar een hotel in het bos, lekker ontspannen en laten verwennen. Schoonouders zijn overleden, geen familie verder aan die kant waar we heen gaan. Eventueel spreken we wat af met mijn ouders als we tweede kerstdag terug komen. Er zijn wat familieruzies met mijn zus, dus dat ligt wat moeilijk. We wilden niet gaan afwachten hoe of wat en dan 2 dagen met zn tweetjes zitten. Dus een prima op,lossing zo.
lemoos2 schreef:
20-11-2019 00:57
Zelfs al ben je als ouderpaar heel betrokken, gezellig, enz., je hebt niet in de hand waarmee je kinderen thuiskomen. Daarom nodig ik mijn schoonouders wel uit maar de zus en broer met hun aanhang van man niet. Heb er echt geen zin meer in, dat geruzie van die figuren, de dramadivajankpartijen, de ‘ik voel mij zo onbegrepen na mijn recent verzonnen jeugdtrauma’ en andere zaken. Ik vind dat wel sneu voor mijn schoonmoeder omdat ik weet dat ze het liefste de hele club bijeen zou hebben. Dat probleem zal ik later niet hebben want ik heb maar één kind. Dus ik hoef alleen maar geen ruzie te maken met schoonkind m/v en dan kom ik al een heel eind :-D

Aan mijn kant is dat probleem er niet, iedereen kan wel met elkaar opschieten. En als zus of broer een beetje op de irritatiespier werken dan zijn er nog zwager en schoonzus om mee te kletsen. Voor die ene dag in het jaar wil ik ook nog wel een rok of jurk aantrekken als mijn moeder daar blij van wordt.

No offence, maar die opmerking maakt wel vrij duidelijk dat je er inderdaad weinig van begrijpt. Als iemand daadwerkelijk vervelende dingen heeft meegemaakt, kunnen de feestdagen dat verdriet vaak weer extra naar boven brengen. Ik heb zelf groepstherapie gehad en er was geen enkel persoon die daar zat die écht zin had in de feestdagen. Dit zijn namelijk dé dagen dat bepaalde verdrietige dingen uit het verleden weer erg naar boven kunnen komen. Prima als je daar geen begrip voor op kunt brengen hoor, misschien is het dan inderdaad maar beter dat je zulke mensen niet uitnodigt als je daar de empathie niet voor kunt opbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Gek genoeg gaat het bij mij altijd probleemloos. Mijn broer en zus wonen in het buitenland, dus meestal stemmen we ergens in september al af of/wanneer zij er zijn. Soms komt het niet uit of doen we alleen een ontbijt of diner op een andere datum rondom kerst. De rest van de tijd is dus voor mijzelf, voor mijn partner en voor vrienden. Ik heb blijkbaar ook altijd relaties met mensen zonder kersttradities, dus dat plannen we er gewoon omheen.

Het leukst vind ik het als het niet alleen met onze familie is maar als we nog wat mensen uitnodigen. Vrienden of collega's die niets met kerst hebben of uit het buitenland komen en niet "naar huis" gaan voor kerst. Haalt ook wat druk van het hele familiegebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Bulbul schreef:
19-11-2019 10:50
Geen tips, behalve doen wat je leuk vindt en waar jij je prettig bij voelt.

Ik heb wel een vraag voor gescheiden ouders: wat deden jullie het eerste jaar met de feestdagen? Hoe "verdeelde" je de tijd voor je kind (kind is 9), wie was wanneer waar? Tips welkom.
Wij deden kerst bij de een, oud en nieuw bij de ander en dat per jaar afwisselen. Werkte goed. Anders heb je een wissel op eerste en tweede kerstdag en wisselmomenten waren bij ons nooit feestelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben nog steeds een gezellig kerstdiner met het ouderlijk gezin + aanhang + kinderen als iedereen in het land is. Er ligt geen druk op, we vinden het gewoon gezellig om samen te eten. Verder is het belangrijk om de verwachtingen bij te stellen. Ik vind het bijvoorbeeld gruwelijk irritant dat schoonzusje vindt dat zij eerste kerstdag altijd bij haar familie moeten vieren. De eerste jaren pasten wij ons aan zodat broer en schoonzus bij ons diner konden zijn, nu denken we gewoon: hun probleem als ze er niet bij zijn. Als zij niet sociaal kunnen doen en bijvoorbeeld om en om kunnen doen, dan niet, en dan vieren we het gewoon met de mensen die er wél zijn.
Alle reacties Link kopieren
coravanmora schreef:
20-11-2019 00:03
Invloed wel. Maar even creëren voor kerst niet.
Nee dat snap ik. Maar wat zou je het hele jaar doen om wel die betrokkenheid (met kerst) te creeeren?
Alle reacties Link kopieren
Zucht....kerst
Schoonouders, of schoonmoeder is op dieet of denkt weer ergens allergisch voor te zijn. Ze verwachten ons wel op 1e kerstdag en dan het liefst de héle dag. Alsjblieft niet zeg. Dus we gaan smorgens even thee drinken, heel even. Daar worden heel feestelijk de overgebleven pepernoten bij geserveerd. En de kinderen een zakje chips.
En daarna thuis lekker aan de lunch, bitterballen met tosti en een oude Mickey viert Kerst. Daar kijk ik naar uit. Kerst bij schoonouders is echt uitzitten. Maar 1,5 uur kan ik opbrengen.

Eigen familie. Tja, eerst is het een probleem om iedereen bij elkaar te krijgen. Eerder maakten we allemaal een gang, totdat een broer ging steigeren omdat we geen rekening met zijn allergisch-voor-gluten zoon hadden gehouden.
We wisten het niet, tja dan hou je daar idd geen rekening mee. Arm joch.
Daarna is het ene succes verhaal na het andere aan bod. Niemand luistert en iedereen overschreeuwt elkaar. Ik schreeuwde altijd gezellig mee. Tot ik gewoon een keer ben gaan zitten en luisteren. Heerlijk, ze zijn zo vol van zichzelf. Ach even de buik vol eten en lekker naar huis.

Gelukkig vieren we oud en nieuw altijd elders, zeggen we dan. We zijn gewoon thuis met mensen die wel leuk zijn. Heerlijk, al met al word het hartstikke leuk!
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij wordt tijdens de kerstdagen en andere dagen waarbij mensen (misschien wel hooggespannen en ook nog eens verschillende) verwachtingen hebben de bestaande familiedynamiek uitvergroot. Als die al wat lastig is, met onuitgesproken irritaties of erger, dan loopt het extra hoog op, bij families waar het allemaal soepel loopt, zal het met Kerst heel gezellig zijn.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven