Financieel verschil relatie, wat is normaal?

16-10-2021 11:30 43 berichten
Hallo allemaal,

Ik ben een dame van 24 jaar, heb een relatie van bijna 1.5 jaar en heb een probleem waar ik al maanden tegenaan loop, en in de nacht uren wakker van lig.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en tips kunnen geven, graag niet negatief oordelen..

Het zit zo, ik heb in mijn verleden een hoop dingen meegemaakt waardoor ik een klein inkomen heb, en ook meer vaste lasten omdat ik mensen om me heen moet helpen financieel. Mijn vriend heeft een baan bij zijn vader, een prima inkomen en houd ook meer over. Het komt er op neer dat hij veel meer heeft dan mij.
Om even duidelijk te zijn: Ik ben geen geldwolf en ik verwacht niet veel, of eigenlijk, ik weet niet eens wat ik moet verwachten.. vandaar deze topic.

Waar ik me zorgen over maak, is dat er situaties zijn dat ik en me vriend is willen gaan doen, zoals uit eten of wat dan ook, en ik aangeef dat ik eigenlijk geen geld meer heb .. en zijn reactie is dan: ja dan kunnen we beter niet gaan, en niet dat hij voorstelt het voor me te betalen, en dan voel ik me niet bepaald beter.
Omdat wij een grote kloof hebben met inkomen weet ik niet wat me verwachtingen moeten zijn wat hij financieel voor me zou kunnen doen. Hij betaald niet vaak iets voor me, zo wel, is het een klein bedrag.. ik vind het prima om vaak te splitten, maar zoals de situatie met uiteten en ik aangeef dat ik geen geld meer heb (hij zei zelf maanden geleden dat ik dat dan ook moet aangeven) loopt het op zon manier dat ik denk.. is dit juist? Bepaald gelukkig word ik er ook niet van.
Als ik iets kan betalen stel ik het voor, maar hij lijkt een beetje gierig te zijn met wat hij aan me uit wilt geven. En ik heb het dan zelfs over de kleine dingen.. Hij is ook niet snel iemand die het initiatief neemt iets leuks te organiseren.. (natuurlijk vind hij van wel) en het is gewoon iets waar ik niet uit kom..
Wat vinden jullie? Wat zou mijn verwachting moeten zijn? hoe moet ik me erbij voelen?
Ik neem aan dat hoe hij er dan met situaties mee omgaat het niet bepaald normaal is... voel me er dan eerder heel eenzaam in, hij weet mijn situatie..
En ja er zijn heus mensen die zeggen ga meer werken, maar zo makkelijk ligt het niet.

Ik ben wanhopig.. en wil van dit rot gevoel af komen. Hier over praten met me vriend doe ik liever niet, want ik weet dat hij het er niet mee eens is en ik er gedoe mee krijg.
Verder is hij lief voor me, maar kan hij ook fel uit de bocht komen.
Bedankt...
Alle reacties Link kopieren
Stop met mensen financieel te helpen als je het zelf niet hebt. Zo kun je nooit zelf iets opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
Nanouk schreef:
16-10-2021 12:53
Stop met mensen financieel te helpen als je het zelf niet hebt. Zo kun je nooit zelf iets opbouwen.
Dit dus! Als vriend voor jou moet betalen om activiteiten te ondernemen, zoals uit eten gaan, betaald hij eigenlijk indirect ook aan de personen die jij financieel helpt en daar zou ik ook voor passen. Ik zou het een ander verhaal vinden als je financieel minder had, omdat dit nu eenmaal je salaris is, dan zou ik hem gierig vinden.
Hoelang ben je samen met je vriend?
Kijk als je echt in een pril stadium zit snap ik dat hij zn inkomen nog even niet verbrast en even kijkt hoe het gaat lopen.
Heel eerlijk, mijn partner heeft mij ooit de kans gegeven mn eigen bedrijf te starten, dat loopt nu al een trein. Mijn inkomen is veel hoger en daar geniet hij in mee.

Alle dingen buiten de vaste lasten voor het huis betaal ik. Alles is nogsteeds gescheiden maar in principe betaal ik verder alles.
Ik vind het altijd niet getuigen van volwassenheid als rekeningen tussen geliefden worden gesplit of dat er dingen niet gedaan worden omdat 1 zn geld op is.
Ik zou een ander soort partner zoeken denk ik.

Niet omdat ik vind dat hij dingen voor je moet betalen maar omdat gewoon niet zo leuk klinkt en misschien iemand die anders met geld om gaat of zelf wat minder te spenderen heeft beter bij je past.

En die laatste zin... dat klinkt ook al zo leuk, not.
Je kunt je niet veroorloven om andere mensen financieel te helpen, als je vervolgens zelf financiële hulp nodig hebt.
Laat die mensen zichzelf maar helpen en anders te gaan leven naar wat ze hebben.

En zorg dat je zelf meer gaat verdienen of meer uren gaat werken.
Alle reacties Link kopieren
Waarom moet je die andere mensen financieel ondersteunen? Ik doe dat zelf ook, maar dat is omdat het mijn kinderen zijn. Alle overige donaties aan familie zijn vrijwillig en zouden niet ten koste van je eigen basisbehoeften moeten gaan. Leuk als je veel geld over hebt, maar niet als je zelf moet beknibbelen.
Waarom verwacht jij van je vriend dat hij dingen voor je betaalt, omdat jij ervoor kiest om anderen financieel te ondersteunen?

Als ik je vriend zou zijn, zou ik daar ook wel moeite mee hebben. Je hebt het geld wel, maar jij stelt andere prioriteiten, lees: andere mensen.

Hier ga je in elke relatie tegenaan lopen. Misschien kun je nog eens naar je eigen financiële situatie kijken. Even herijken. Wat vind jij nu belangrijk?
Welke mensen moet jij dan helpen TO? En waarom?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je je erg verschuilt achter je verleden. Ik geloof echt dat dat heel naar is geweest, maar het moet toch mogelijk zijn je besteedbaar inkomen te vergroten. Dat je anderen onderhoudt begrijp ik niet. Ik kan mij voorstellen dat vriend dat ook lastig vindt.

Ben jij wel toe aan een relatie? Ook juist gezien je verleden en je huidige verplichting richting mensen? Wakker liggen om je relatie is nooit goed he.
dahlia74 wijzigde dit bericht op 16-10-2021 13:55
1.45% gewijzigd
Dahlia74 schreef:
16-10-2021 13:52
Ik vind dat je je erg verschuilt achter je verleden. Ik geloof echt dat dat heel naar is geweest, maar het moet toch mogelijk zijn je inkomen te vergroten. Dat je anderen onderhoudt begrijp ik niet. Ik kan mij voorstellen dat vriend dat ook lastig vindt.

Ben jij wel toe aan een relatie? Ook juist gezien je verleden en je huidige verplichting richting mensen? Wakker liggen om je relatie is nooit goed he.

Dat weet jij echt helemaal niet of dat kan. Ik kan zo al een paar redenen bedenken waarom dat niet kan.

Maar ik ben ook echt benieuwd naar waarom ze anderen van dat kleine inkomen moet onderhouden.
Alle reacties Link kopieren
Nog maar 24 en nu al zoveel meegemaakt dat je de rest van je leven een minimaal inkomen hebt? Wat je vervolgens aan anderen besteed?

Wanneer vriend zijn geld niet aan jou besteed word je verdrietig. Probeer zelf meer inkomen te generen, of minder uit te geven. Prioriteiten stellen.
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik schrijf het wat ongelukkig wellicht, maar het kan ook door lasten te verlagen.
Alle reacties Link kopieren
Jij bedenkt iets wat jij kan trakteren, hij bedenkt iets wat hij wil trakteren.

Bijvoorbeeld:
Jij regelt een wandeling met picknick en zelfgebakken taart, hij neemt jou mee uit eten of kiest ervoor om thuis voor jou te koken.

Zo wordt niemand in verlegenheid gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend is niet verantwoordelijk voor de financiele keuzes die jij hebt gemaakt. Hij is best verstandig wanneer hij zegt, dan weten we thuis. Daarbij wat is daar zo erg aan? Je kan het thuis ook leuk maken of makkelijk, kaarsjes aan en een wijntje erbij.

Je doet nu een beetje zo: op hoeveel van zijn geld heb ik recht?
Wat denk je zelf?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt wat normaal is. Dat woord komt van ‘norm’ en is voor iedereen verschillend. Dus je zou met je vriend kunnen bespreken wat jullie normen en waarden zijn en waar je graag geld aan uitgeeft. Je kunt uitspreken dat jij onderhoud van anderen heel belangrijk vindt en van hem horen wat hij in zijn top 3 heeft staan.
Vervolgens zou je kunnen bespreken welk bedrag per maand of percentage van je besteedbaar inkomen wilt uitgeven aan gezamenlijke uitjes. Dan heb je een positiever uitgangspunt en helder wat jullie ervan kunnen doen.

En als jij hem echt gierig vindt en liever een genereuzere partner hebt, zou je misschien moeten concluderen dat jullie op dat punt niet bij elkaar passen…
En waar is die vriend zo fel op TO?
Alle reacties Link kopieren
Netjes; hij brengt jou niet in verlegenheid door grote bedragen voor je te gaan betalen en hij is bereid zich aan te passen aan degene met de kleinste beurs. Dus het gaat hem meer op het/jouw gezelschap dan om dure dingen ondernemen.
Prima toch?
Zo kom je, ondanks dat je anderen financieel 'moet' ondersteunen, in elk geval niet in de problemen.
Alle reacties Link kopieren
Jij voelt je kennelijk verplicht om anderen te onderhouden en nu verwacht je van hem min of meer hetzelfde richting jou, dat idee krijg ik althans. Wat anderen al zeggen, ik zou stoppen met financieel ondersteunen van anderen als je zelf al krap zit en proberen dat ook niet van hem te verwachten. Verder zou ik richting vriend aangeven dat dingen als uit eten gaan er voorlopig niet in zitten en dat hij dat dus ook niet elke keer hoeft voor te stellen, want blijkbaar krijg jij er elke keer een naar gevoel van als jij dan moet zeggen dat je je dat niet kan veroorloven. Dan lijkt het mij handig dat hij gewoon een tijdlang stopt met dat opperen, tot jij aangeeft dat het er wel weer in zit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Wat iedereen al zegt: je kunt geen anderen financieel ondersteunen als je zelf niet voldoende overhoud

Misschien kun je mensen ipv financieel te ondersteunen, ze wel helpen met hulp of wat dan ook?
Alle reacties Link kopieren
Ben ook heel benieuwd welke mensen jij op je 24e financieel moet steunen. Heel nobel van je, maar waarom moet (moet of wil?) jij dat doen?

Als je kort samen bent snap ik wel dat hij niet alles wil betalen.
Ben je eenmaal langer samen en/of getrouwd, dan vind ik het wel weer logisch dat het geld op 1 hoop gegooid wordt bijv en je elkaar wat gunt.
Alle reacties Link kopieren
Eens met andere reacties.
Je vriend is er ook de dupe van dat je geen geld meer hebt om samen leuke dingen te doen omdat je anderen ‘moet’ onderhouden.
Eigenlijk is je inkomen wel groot genoeg maar hou je niet genoeg over omdat je een deel weg geeft.
Kan je daar niet mee stoppen? Hoe lang gaat dit zo nog verder?
Alle reacties Link kopieren
Je bent nog maar 24, verbeter je financiële situatie evt door verder te leren. Jij kunt nu geen andere mensen onderhouden of je druk maken om deze krent. Dat gaat ten koste van jouw ontwikkeling en je voelt je er alleen maar onzeker door.
Ga je eigen weg. Je hebt nog een heel leven voor je en een heel leven zul je er profijt van hebben.
TO?
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
16-10-2021 14:09
Netjes; hij brengt jou niet in verlegenheid door grote bedragen voor je te gaan betalen en hij is bereid zich aan te passen aan degene met de kleinste beurs. Dus het gaat hem meer op het/jouw gezelschap dan om dure dingen ondernemen.
Prima toch?
Zo kom je, ondanks dat je anderen financieel 'moet' ondersteunen, in elk geval niet in de problemen.
Inderdaad. Ik vind dat hij het heel netjes doet. Blijkbaar zeurt hij er ook niet over dat TO geen geld heeft of zo.
Klinkt als een leuke man.

Daarnaast begrijp ik ook wel dat hij jou niet wil gaan financieren, want het is niet dat jij niet genoeg inkomen hebt. Je doet alleen dingen met jouw geld waardoor er niets overblijft om eens met hem te gaan doen. Financieel is hij/jullie relatie voor jou dus geen prioriteit.

Bekijk het eens van de andere kant: Ik heb een leuke leuke vriendin. Ze heeft een leuke baan en eigen woonruimte. Helaas heeft ze zelden geld over. Ze geeft die aan andere mensen, dat natuurlijk heel lief/sociaal is, maar daardoor heeft ze eigenlijk nooit geld om eens uit eten te gaan en zo. Ik vind het aan de ene kant helemaal prima om met haar goedkopere uitjes te doen, want ze is echt super leuk. Maar soms heb ik toch het gevoel dat ik eigenlijk geen prioriteit in haar leven ben, omdat ze al haar geld aan andere mensen uitgeeft en eigenlijk verwacht dat ik haar dan maar steeds trakteer.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven