Ga je na 20+ jr samen uit elkaar, omdat je verschillend bent

03-08-2024 23:13 157 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik zijn beiden 37 jaar, we hebben samen een dochtertje van 8 jaar. We zijn samen sinds ons 16e dus dit jaar alweer 21 jaar. Maar ik twijfel al een paar maanden aan onze relatie..

Het is namelijk niet zo dat ik ongelukkig ben. Maar heel gelukkig ben ik denk ook niet.. maar misschien ben ik gewoon aan het zeuren... Ik vind het gewoon heel lastig. Het zit n.l. zo, we zijn allebei echt super verschillend en dat is natuurlijk altijd al zo geweest, maar misschien naarmate ik ouder word, worden die verschillen toch wat groter en zoek ik gewoon meer 'verbinding'.. klinkt heel wazig.

Mijn man is nl. een introvert, rechtlijnig, alles is zwart of wit, binnenvetter (graag alles zelf op willen lossen), houdt vast aan routines, houdt niet van small talk, perfectionistisch, werkt onwijs veel (45-60 uur p.w), is soms een beetje ongevoelig, denkt heel erg aan de toekomst (sparen).

Ik ben daarintegen super sociaal, heb veel vrienden en vriendinnen, houd van uitgaan, spontane dingen doen, heb wel emoties haha, en vaar goed op mn intuïtie, ik zit altijd in het grijze gebied ipv zwart/wit denken, en wil dingen liever uitpraten of bespreken ipv binnenhouden. Ik doe wel aan small talk omdat ik mensen vaak gewoon interessant vind en ik spaar wel, maar leef vooral in het nu (want ja, misschien ben je er morgen niet meer).

Nu is het natuurlijk niet zo dat hij een heel ander mens is geworden sinds zn 16e maar ik misschien wel een beetje.. ik kan er gewoon minder goed mee omgaan en mis soms gewoon iets. Een maatje.. iemand met dezelfde interesses en die hetzelfde naar het leven kijken.. we zijn gewoon zo ontzettend anders.. iemand om lekker mee te ouwehoeren. Iemand die geen moeite heeft om het over zn emoties te hebben... Die durft te huilen als het gewoon even kut gaat..

We accepteren elkaar volledig zoals we zijn en daarom hadden we bijna nooit ruzie, wat natuurlijk ook prettig is. Hij houdt bijv. heel erg van gamen en ik van uitgaan. Sinds onze jonge jaren ga ik gewoon altijd uit en hij gaat lekker zn eigen hobby doen, gamen of poolen met vrienden. Prima, nooit gezeur. Alleen vind ik dit de laatste tijd moeilijk dat we zo weinig dezelfde interesses hebben. En dat we ook vaker kleine ruzie's hebben over niks-dingen. Hij is ontzettend perfectionistisch en heeft bijv het huis en onze auto altijd in nieuwstaat.. maar dat kan niet, want we hebben een kindje en er moet natuurlijk ook gewoon geleefd kunnen worden in een huis. Als er dan ergens en kras of vlek op zit, dan gaat hij weer met zn doekje in de weer terwijl ik denk jeetje man, doe normaal. Ik zeg er niks van, want zo is ie altijd al geweest. En dat is nou eenmaal wie die is. Maar ik begin me er wel aan te irriteren.. ook met onze toekomst. Hij spaart omdat hij later eerder met pensioen wil, maar dat betekent ook dat we dus bijv dit jaar niet op vakantie gaan. Ik denk.. jeetje, je moet ook nu genieten van de tijd met je gezin. Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hij is oprecht en onwijs loyaal. Hij zorgt financieel goed voor ons, zorgt echt dat we niks tekort komen. Ook houd ik natuurlijk onwijs veel van hem, ik vind hem nog steeds super aantrekkelijk en de seks is ook nog steeds heel goed. We hebben een super lieve en gezonde dochter. Ik heb heel veel waar ik dankbaar voor ben.. maar we zijn zo ontzettend verschillend. Ga je daarvoor uit elkaar en gooi het leven van je dochter overhoop? Ik denk het niet.. maaar ik mis wel een maatje.. het voelt gewoon zo fucking eenzaam.

Net hadden we weer zo een lullig ruzie'tje en die wilde ik uitpraten nu de kleine op bed ligt. Maar hij draait zn rug naar me toe en zegt dat ie gewoon wil slapen want hij is moe.

Ik weet het gewoon niet meer.
Klinkt alsof jullie uit elkaar aan het groeien zijn/gegroeid zijn. Ik zou het eerlijk vinden als je je gedachten zou delen met je man: ik ben niet gelukkig meer, ik wil graag meer verbinding, dingen samen doen. Hopelijk is het voor jouw man een wake up call om weer meer samen te zijn.

Ik denk wel iets tussen de regels door te lezen... Waarom ben je juist nú zo ongelukkig? Heb je iemand ontmoet die veel beter bij jou aansluit?
Wat maakt dat je hier nú ineens last van hebt?
Welke dingen doen jullie wel als gezin met zijn drieën?
Wanneer hebben jullie voor het laatst een oppas geregeld en zijn samen uit eten gegaan en naar de bioscoop (oid) gegaan?

Je kunt best heel erg verschillend zijn, als jullie ondertussen ook elkaar maar blijven vinden.

Niet op vakantie gaan vanwege pensioen, daar zou ik echt heel hard voor gaan liggen en toch een vakantie boeken.
doreia* wijzigde dit bericht op 04-08-2024 16:53
17.22% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
laat me raden: je hebt een leuke man in je omgeving waar je een klik mee hebt en zo goed mee kan praten....
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
En hij weet dat jij twijfelt over een scheiding terwijl jullie duidelijk wel nog deels on speaking terms zijn, seks hebben, ...?

Waarom mag hij als enige beslissen dat er niet op vakantie gegaan wordt omdat hij wil sparen voor iets over 25 jaar?
Sparen is leuk, maar hij moet niet de enige zijn die zo'n beslissingen neemt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik zou als ik jou was eens met jouw man hierover praten. Als jij nu op vakantie wil zou dat toch bespreekbaar moeten zijn?

Voor mij klinkt het alsof de problemen op zichzelf oplosbaar zijn. Of je er samen uitkomt is een tweede. Maar jullie hebben een kind, dus ik vind dat je op zijn minst verplicht bent om het voor jullie dochtertje nog een echte kans te geven.
rosanna08 schreef:
04-08-2024 16:52
laat me raden: je hebt een leuke man in je omgeving waar je een klik mee hebt en zo goed mee kan praten....
Dit dacht ik ook gelijk 😌🙂
BbqViva2 schreef:
04-08-2024 17:07
Dit dacht ik ook gelijk 😌🙂
+1 al bij de titel lol
You're not wrong, you're an asshole
Ik zou het bespreken en kijken hoe het gaat. Als het niet beter gaat in therapie. Maar eerlijk, je kan beter een goed gezin zijn dan ongelukkige partners. Het klinkt alsof jouw behoeftes veranderen en hij daar niet op aansluit. Weet hij welke behoeftes jij hebt? En weet jij iets over zijn behoeftes?
Murgatroyd schreef:
04-08-2024 17:11
+1 al bij de titel lol

Haha 😂 Ook het eerste wat ik dacht..
rosanna08 schreef:
04-08-2024 16:52

Jezus wat flauw

TO: het klinkt inderdaad alsof jullie uit elkaar gegroeid zijn. Delen jullie nog wel wat samen? Gaan jullie wel eens samen een weekend weg, en hoe is jullie seksleven? Oftewel: hoe leuk is het tussen jullie als jullie geen ouders zijn?
Dit klinkt als een (vroege) midlife. Jullie waren jong bij elkaar, hebben samen je volwassen leven opgebouwd en nu je kind ouder wordt heb je weer ruimte voor elkaar. Dan vallen de verschillen extra op.

Het klinkt alsof je meer wilt van een partner dan je man je kan (wil) geven. Tegelijkertijd kun je de dingen die jij zoekt (uitgaan, lange gesprekken) natuurlijk ook bij vrienden krijgen. Zo lang jullie nog communiceren en bevredigende sex hebben, zou ik nog eens goed nadenken over wat je weg gooit als jullie uit elkaar gaan. Vooral wat betreft het gezinsleven voor je kind. Dat komt nooit meer terug.

Misschien doe ik mezelf wel tekort, maar ik herken het verschillend zijn wel. Mijn man en ik hebben ook uiteenlopende interesses en waarden. Ook bij ons zijn de verschillen groter (of in ieder geval zichtbaarder) geworden in de 20 jaren die we bij elkaar zijn. Soms (als ik wat minder in mijn vel zit) vraag ik me wel af wanneer het verschil te groot wordt. In ons geval vooral van zijn kant: ik ben niet 100% de partner die hij zoekt. Tegelijkertijd kunnen we goed samen leven en zijn we een gebalanceerd ouderpaar voor onze kinderen. Dat vind ik op dit moment belangrijker dan een droompartner met wie ik alles wat ik leuk vind kan delen. Maar dan ben ik.
Ga samen praten, doe allebei eens iets wat out of the box voor je is, stap uit de comfortzone, beiden!
Zoals ik het lees hebben jullie een relatie waar velen een moord voor zouden doen, ik wel iig.

Sorry, maar als ik dit soort verhalen lees denk ik soms echt dat we te verwend zijn geraakt als samenleving en dat scheiden wel erg makkelijk is.
Vergis je alleen niet in het alleenstaande ouderschap, je kind (de helft van de tijd) moeten missen, alles alleen moeten doen en dan komen er nieuwe partners die ook een mening hebben etc
Je richting is belangrijker dan je snelheid
Je praat best wel negatief over hem. Je vult de verschillen zo in dat hij er niet zo goed af komt en jij wel. "Ik heb wel emoties". Weliswaar met een haha erachter maar het geheel klinkt best laatdunkend.
Wat zijn zijn positieve kanten? Waar ben jij op gevallen destijds?
andnowwedance schreef:
04-08-2024 17:32
Je praat best wel negatief over hem. Je vult de verschillen zo in dat hij er niet zo goed af komt en jij wel. "Ik heb wel emoties". Weliswaar met een haha erachter maar het geheel klinkt best laatdunkend.
Nou en dan gevolgd door "we accepteren elkaar volledig zoals we zijn". Ehm nee.
You're not wrong, you're an asshole
Natuurlijk ga je niet scheiden. Je hebt notabene een dochter! Maar ook zonder... kom op zeg.. Praat met elkaar! En dan echt MET elkaar en niet tegen elkaar.
Als jullie dat niet kunnen, ga je dat leren.
Om de één of andere reden denken wij dat een partner ons moet kunnen aanvullen op elk vlak in ons leven. En dat heel ons leven lang.

Je kan niet alles vinden bij elkaar. Ga je graag uit en hij niet? Zoek leuke vriendinnen en je hebt alvast een babysit!

Wat niet wegneemt dat het een goed idee is om er over te praten. Wie weet vinden jullie samen wel enkele oplossingen. Maar zo te horen hebben jullie wel een fijne basis. En natuurlijk een kind waarvoor te vechten valt.
Alles wat je aandacht geeft groeit en bloeit, en dat geldt zeker voor een relatie.

Investeer weer in elkaar, wordt weer een prioriteit. Niet nummer zoveel na je kind, je werk, je gamen, je vrienden, je ouders, het huis etc.

Ga praten met elkaar, Wat wil? Staan de neuzen nog dezelfde kant op? Lukt dit niet met z'n tweeen, zoek dan hulp. En luister dan vooral naar elkaar. Niet alleen vertellen wat jij vindt en waar jij behoeftes aan hebt, maar luister ook naar zijn kant en behoeftes.

Want zolang je niets gaat veranderen zal er ook niets veranderen.

Verschillende karakters, ideeën of behoeftes betekent echt niet automatisch een slechte relatie.
Charlotta schreef:
04-08-2024 17:14
Jezus wat flauw

TO: het klinkt inderdaad alsof jullie uit elkaar gegroeid zijn. Delen jullie nog wel wat samen? Gaan jullie wel eens samen een weekend weg, en hoe is jullie seksleven? Oftewel: hoe leuk is het tussen jullie als jullie geen ouders zijn?
waarom flauw? bij 95 van 100 topics met deze inhoud komt er uiteindelijk altijd wel deze aap uit de mouw. En dat kan, vaak is het een buitenstaander die je attent maakt op vaste patronen en omgang. Het is alleen wel handig om het voor jezelf duidelijk te hebben waarom dingen die nooit echt een probleem waren, dat nu ineens wel zijn.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik mis het stukje communicatie bij jullie. Heb je deze gedachtes en gevoelens al gedeeld met je man?
Dit lijkt me wel nodig om de relatie nog een eerlijke kans te geven.
Samen bedenken hoe jullie weer nader tot elkaar kunnen komen.
De hoofden weer op 1 kant krijgen. Misschien komen jullie tot afspraken waar jullie je beide in kunnen vinden.
Om het jaar op vakantie b.v. en zo zullen er nog vele dingen kunnen zijn.

Vraag of jullie kind eens een nachtje elders kan verblijven en plan echt even tijd voor jullie samen en geef vooraf duidelijk aan dat je graag samen wil praten bij die gelegenheid.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Vanaf de zijlijn zie ik dit exact gebeuren in mijn omgeving. En heel eerlijk.. heb ik mijn vriendin al zo vaak een 'leukere' man gegund. Natuurlijk zou je eerst nog relatietherapie kunnen proberen, maar heel eerlijk, gaat hij daardoor ineens enorm veranderen? Hoe is het voor je dochter? Heeft zij een goede band met haar vader?
Charlotta schreef:
04-08-2024 17:14
Jezus wat flauw

Dit.

En weggaan is altijd een optie, maar niet in dit stadium. Ga met elkaar praten, je bent naast ouders ook partners. En accepteer dat je man op bepaalde punten anders in het leven staat.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Je zegt dat je al een paar maanden twijfelt, maar op een relatie van 20+ jaar en met kind vind ik dat pas een paar maanden.

Lastige periodes zijn er altijd in langdurige relaties. Gevoelens voor een ander ook bijna altijd wel een keer. En een ‘is dit het nou gevoel’-is bijna niemand met een lange relatie vreemd.

De vraag is: wat doe je ermee? Hou je het voor jezelf en blijf je twijfelen? Continu nadenken over alles wat je niet leuk aan hem vindt. Alles wat je aandacht geeft groeit, dus ook de focus op het negatieve. Deze route geeft de grootste kans op scheiding. En onderzoek toont aan dat de meeste mensen en hun kinderen na een scheiding ongelukkiger zijn dus de vraag is of je dat moet willen.

Of ga je het gesprek met je man aan? Zeg je: “Hey schat, we zijn nu 21 jaar samen en dat is altijd heel fijn geweest, maar de laatste maanden ben ik eigenlijk niet zo blij meer in onze relatie. Ik merk dat ik tegen dingen aanloop. En (als dat inderdaad het geval is) ik daardoor wat kriebels voor collega X heb gekregen. Niet omdat ik daarmee verder wil, maar omdat het contact met hem iets aanwakkert wat ik bij ons mis. Of wat ik in mezelf mis na jaren te moederen en weinig kwaliteitstijd met jou samen te hebben. Misschien heb jij ook wel dingen waar je tegenaan loopt. Zullen we volgende week woensdag samen op date en een relatie-APK doen? ”
Lieveheersbeestje schreef:
04-08-2024 16:48
Wat maakt dat je hier nú ineens last van hebt?
Omdat het zomervakantie is en ze dus thuiszitten vanwege het pensioen wat met rasse schreden nadert? :-?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven