gast op receptie bruiloft en kerkceremonie

15-06-2022 14:37 194 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een vraag aan jullie of het gasstvrij is... ????


Tot nu toe hebben wij ervaring met bruiloft als daggast. Dus heel de dag mee.
Of een receptie voor in de avond. Om dan het bruidspaar te feliciterern.
Als we voor de receptie waren uitgenodigt en het bruidspaar trouwde in de kerk over.
Dan konden we daar ook naar toe gaan in de middag omdat dat in de buurt was. Vaak stond er iets op de kaart .. we vinden het fijn als u ook aanwezig kunt zijn tijdens de kerkdienst.
En daarna naar huis . Thuis eten en verdere dingen doen. En in de avond naar de receptie om te feliciteren.

Nu kregen we een kaart van een familielid van man die gaat trouwen. Het is de zoon van zijn zus Het is een andere kaart als de daggasten. Want er staat niet op waar ze trouwen etcc.. De kaart begint met dat ze gaan trouwen en we uitgenodigt zijn voor de kerkdienst en de receptie in de avond.
Het feest/ receptie is niet in de buurt. Ook de kerkdienst niet Het is ruim 2 uur rijden vanaf onze woonplaats. Nu zit er tussen de kerkdienst en de receptie een groot tijdsverschil van ruim 4 uur.
Ik begrijp/ denk dat het bruidspaar met de daggasten in die tussentijd gaat dineren etc... Maar de mensen zoals wij die deze kaart hebben gehad moeten dus in de auto dan een broodje gaan eten wat we zelf mee hebben genomen. En ons zelf vermaken in die tijd. Of ergens wat gaan eten.

Het is natuurlijk de keuze van het bruidspaar hoe ze de dag in delen en wie ze er bij willen hebben. Maar ik had het dan voor de mensen die alleen uitgenodigt zijn voor de kerkdienst en de receptie het na elkaar gepland. ivm de lange tijd er tussen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat heb ik ook wel eens gehad, zo'n soort uitnodiging. Ik vind het een bezopen constructie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, jullie zullen zelf een hapje moeten gaan eten/picknicken en jezelf vermaken. Bij dit soort uitnodigingen skip ik 1 van de 2 momenten. Ik zou dus enkel naar de receptie gaan. En eerlijk? Omdat het zo ver is ook overwegen om niet te gaan en een cadeau te sturen.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Ze hebben natuurlijk dezelfde kaart voor alle avondgasten, ook die wel in de buurt wonen.
Dus wie tijd en zin heeft om naar de kerkdienst te gaan, doet dat en is het onhandig, dan ga je alleen naar de receptie.
Een uitnodiging is immers geen verplichting om te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Joh, geef er een positieve draai aan, geen broodje in de auto maar lunch ergens in een leuk eetcafé of neem inderdaad zelf broodjes mee en zoek een mooi plekje buiten op. Combineer het met een bezoek aan iets, etc. etc. En anders ga je alleen naar de receptie, ook leuk.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren Quote
kies het deel wat je graag wil bijwonen en informeer de ceremoniemeester dat je het andere deel niet aanwezig bent.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de band niet zo fantastisch is zou ik 1 van de twee momenten kiezen. Tenzij het een leuke stad is waar je naar het museum kunt oid.
Ik zie het meer als dat je uitgenodigd bent voor de receptie en als je het leuk vindt kun je naar de kerk komen. Veel mensen vinden het leuk om daar even naar toe te gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het idee met zulke uitnodigingen is volgens mij dat je uitgenodigd bent voor de receptie/feest en als je het leuk vindt kun je ook naar de ceremonie komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bruidspaar trouwt op het stadhuis.
Dan lunch met alleen de intimi. Overige gasten moeten oprotten.
Kerkdienst voor iedereen.
Dan fotosessie en diner voor de intimi. Overige gasten eten een patatje bij snackbar De Wilde Eekhoorn.
Receptie voor iedereen.

Een bekend probleem op bruiloften.
Lees maar eens het topic over dramatische bruiloften op het VIVA-forum. (Spoiler: het verhaal van Schuimspekkie is hilarisch, doch onafgemaakt.)
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip: ga alleen naar de kerkdienst of alleen naar de receptie toe.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Rosalind* schreef:
15-06-2022 14:43
Ze hebben natuurlijk dezelfde kaart voor alle avondgasten, ook die wel in de buurt wonen.
Dus wie tijd en zin heeft om naar de kerkdienst te gaan, doet dat en is het onhandig, dan ga je alleen naar de receptie.
Een uitnodiging is immers geen verplichting om te gaan.
Precies.
Daarnaast zijn kerkdiensten altijd openbaar, dus je mag sowieso de dienst bezoeken. En je mag er ook voor kiezen om het niet te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
15-06-2022 14:44
Het idee met zulke uitnodigingen is volgens mij dat je uitgenodigd bent voor de receptie/feest en als je het leuk vindt kun je ook naar de ceremonie komen.
Dit, ik zie het probleem niet echt. Ga enkel naar de receptie.
Alhoewel... ik denk niet dat ik 4u om en weer zou rijden voor een receptie. Ofwel zou ik er een dagje van maken of bedanken en niet gaan.
attraverso wijzigde dit bericht op 15-06-2022 14:49
18.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
watdachtjehiervan1 schreef:
15-06-2022 14:44
Ik zie het meer als dat je uitgenodigd bent voor de receptie en als je het leuk vindt kun je naar de kerk komen. Veel mensen vinden het leuk om daar even naar toe te gaan.

zo zie ik dat ook. Voor mensen in de buurt kunnen naar allebei, of als je misschien in de buurt andere vrienden hebt, kan je het combineren, heb ik ook wel eens gedaan. En anders alleen naar de receptie. Of als je dat niet uitkomt alleen naar de kerkdienst.

En als je naar allebei wilt, dan zoek je toch lekker in de tussentijd een leuk restaurantje op om die paar uurtjes te verblijven?
Alle reacties Link kopieren Quote
De ceremonie is een openbare gelegenheid en die melding neem je voor kennisgeving aan.

De kaart die je hebt gekregen is een uitnodiging voor de receptie. Hier verwacht het bruidspaar wel dat je aanwezig hebt.

Je hoeft dus niet bij de ceremonie aanwezig te zijn, en je hoeft dus ook niet 4 uur stuk te slaan in een vreemde stad.

En als je het niet de moeite waard vind om naar de receptie te gaan, blijf je lekker thuis en stuur je een kaart.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren Quote
Je mag ze dus komen feliciteren op de receptie. Met kadootje graag, een envelop waarschijnlijk.

Vreselijk, dit soort 'feesten'. Nodig me dan niet uit, denk ik dan.

O en nee, het is niet gastvrij.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit ook eens gehad bij mijn neef, woonde aan de andere kant van Nederland. Om 12 uur de kerkdienst en na het eten feest.
Wij zijn gewoon lekker de stad in gegaan, wat gegeten en daarna terug gegaan naar het feest.
Ik vind het eigenkijk niet zo gek, het gaat om een uitnodiging en is niet verplicht. Zouden ze dan voor iedereen die van ver komt iets moeten regelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie het meer als een uitnodiging voor de receptie en een kennisgeving van wanneer de kerkdienst is. Deze is immers openbaar, dus daar hoef je niet voor uitgenodigd te worden, evenals het gemeentehuis. Ik zou dus in dit geval naar de receptie gaan en niet naar de kerk. Overigens weet ik niet hoe groot je familie is, maar bij ons zou het ondenkbaar zijn dat je niet daggast bent op de bruiloft van een neefje of nichtje. En bij ons in de familie zijn mensen van ver weg sowieso eigenlijk altijd daggasten, die kunnen niet even heen en weer.
Ik vind dit soort uitnodigingen meer een soort beleefdheidsuitnodigingen, dus ik denk dat ze er geen moment van wakker liggen als je helemaal niet komt, dus dat kan ook nog een overweging zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
AnAppleADay schreef:
15-06-2022 14:44
Het idee met zulke uitnodigingen is volgens mij dat je uitgenodigd bent voor de receptie/feest en als je het leuk vindt kun je ook naar de ceremonie komen.
Yep. Ik heb nu twee bruiloften achter elkaar en dit is vrij gebruikelijk. Dat je jezelf vier uur moet vermaken of dat iemand het interpreteert als 'oprotten', ligt echt bij jezelf. Je mág naar de ceremonie (want openbaar) en ze hebben je graag bij het feest.
Vroeger ook eigenlijk altijd dit soort bruiloften gehad, ik maakte er een leuk dagje van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vaak is er na de kerkdienst ook tijd en ruimte om te feliciteren voor mensen die 's avonds niet naar de receptie komen.

Verder ben je uitgenodigd. Het is niet verplicht om te gaan. sommige mensen vinden de kerkelijke inzegening veel belangrijker dan het burgerlijke deel. En je kan er ook voor kiezen om alleen naar de receptie te gaan. Of gewoon niet. Je bent niet verplicht. Een kerkgebouw is meestal groot genoeg voor veel belangstellende, dus opgeven is niet nodig.

Grote kans dat de ouders van het bruidspaar graag willen dat hun broers/zussen ook uitgenodigd worden. en is dit minder de keuze van het bruidspaar zelf.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar zijn jullie uitgenodigd op alleen de receptie of receptie en feest. Ik zou als ik alleen voor de receptie was uitgenodigd niet gaan. Twee uur rijden ( en terug) met de benzine prijzen van nu ga ik echt niet doen voor alleen een receptie. Ook zou ik niet naar de kerkdienst gaan als ik wel voor het feest was uitgenodigd. Ik ga niet vrij vragen om vier uur in een stad rond te lopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, dan heb je in ieder geval het feest. Het is me hier niet duidelijk of dat ook de receptie is, ik kreeg de indruk dat de receptie niet hetzelfde is als het feest in dit geval.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit wás vrij gebruikelijk; ik zie, als bruiloftsprofessional, steeds vaker dat het zo wordt gepland dat mensen geen tijd ertussen hebben. Ofwel iedereen is gewoon de hele dag overal bij (en dan geen 150 mensen maar bijvoorbeeld 60 of zo), ofwel er is een splitsing maar dan is er dagdeel voor een select gezelschap en komen er na het eten voor het feest avondgasten bij.

Ik zie bruiloften in alle mogelijke culturen, nationaliteiten en achtergronden en mijn ervaring is dat het sowieso iets heul Hollands is om het zo te doen, met zo'n gat. En dat je het met name nog ziet bij de bruiloften waar ook een kerkdienst bij is, toch traditioneler of zo denk ik.

Enne... ik zou dus gewoon kiezen: of bij het ene of bij het andere. Vier uur is best lang.
We're just two lost souls
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet 4 uur gaan rijden voor alleen een receptie, dus of er moet iets anders leuks in de omgeving te doen zijn waar ik heen zou willen of ik zou niet gaan. Kerkdienst vind ik sowieso verschrikkelijk dus zou ik overslaan als het niet een hele close relatie is.
Alle reacties Link kopieren Quote
MarindaH schreef:
15-06-2022 15:04
Ja, dan heb je in ieder geval het feest. Het is me hier niet duidelijk of dat ook de receptie is, ik kreeg de indruk dat de receptie niet hetzelfde is als het feest in dit geval.

Als het echt gereformeerd kerkelijk is, is er geen feest, alleen een receptie (zonder muziek).
We're just two lost souls

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven