gebrek aan rustige 'mannelijkheid', meer 'in het nu leven'
woensdag 5 november 2025 om 21:16
Even van me afschrijven: enkele maanden geleden kwam ik (40-er, man) een bijzondere vrouw tegen, ik kwam net uit een relatie van meerdere jaren, ook zij had net een vorige relatie achter de rug.
Naar elkaar toe gezegd het voorzichtig te willen doen, stap voor stap, maar ook: smoorverliefd op elkaar, heeft me naar een next level niveau weten triggeren, qua verbinding, levensvreugde, warmte… ik voel me er erg goed bij, het is een bijzonder warme vrouw, knuffels, naast een heerlijk plagerige en speelse kant, schoonheid, chemie, IQ EQ, is een supermama voor haar kinderen.
Afgelopen maanden zagen we elkaar meermaals per week, er was veel positieve vibe, sterke kracht, positief effect op elkaars ontwikkeling, dagen elkaar uit, kunnen elkaars kwetsbaarheden delen, ze geeft aan zich veilig en begrepen te voelen bij mij, wat ik echt heel fijn vind om te horen.
Tegelijkertijd ook een duidelijke voorzichtigheid naar relatie, we zaten niet in een echte volle uitgesproken relatie, maar wel een intensieve ‘dating’ (met o.a. seksuele exclusiviteit). En voorzichtig de deur open naar elkaar meenemen bij vrienden (geen familie).
Afgelopen week gingen we met elkaar op vakantie, was een beetje spannend omdat het toch een hele week samen was.
Op zich was het een heel fijne vakantie, veel momenten van verbondenheid, avontuur, gelachen…
Tegelijkertijd was ook mijn kant van veel praten en dingen benoemen, proberen begrijpen naar boven gekomen, wat te weinig ‘in het nu’. Ze gaf aan mij terug dat ze een stukje ‘mannelijkheid’ mist, die van de rustigheid, niet altijd alles benoemen.
Dat is een stuk dat ik herken, en waarin ik ook zoekende was/ben, maar ook pijnlijk om te horen, omdat dit wel misschien meespeelt in onze zoektocht naar ‘worden we echt een koppel, of niet?’.
Graag tips om hierin te groeien, wil dit echt graag.
Naar elkaar toe gezegd het voorzichtig te willen doen, stap voor stap, maar ook: smoorverliefd op elkaar, heeft me naar een next level niveau weten triggeren, qua verbinding, levensvreugde, warmte… ik voel me er erg goed bij, het is een bijzonder warme vrouw, knuffels, naast een heerlijk plagerige en speelse kant, schoonheid, chemie, IQ EQ, is een supermama voor haar kinderen.
Afgelopen maanden zagen we elkaar meermaals per week, er was veel positieve vibe, sterke kracht, positief effect op elkaars ontwikkeling, dagen elkaar uit, kunnen elkaars kwetsbaarheden delen, ze geeft aan zich veilig en begrepen te voelen bij mij, wat ik echt heel fijn vind om te horen.
Tegelijkertijd ook een duidelijke voorzichtigheid naar relatie, we zaten niet in een echte volle uitgesproken relatie, maar wel een intensieve ‘dating’ (met o.a. seksuele exclusiviteit). En voorzichtig de deur open naar elkaar meenemen bij vrienden (geen familie).
Afgelopen week gingen we met elkaar op vakantie, was een beetje spannend omdat het toch een hele week samen was.
Op zich was het een heel fijne vakantie, veel momenten van verbondenheid, avontuur, gelachen…
Tegelijkertijd was ook mijn kant van veel praten en dingen benoemen, proberen begrijpen naar boven gekomen, wat te weinig ‘in het nu’. Ze gaf aan mij terug dat ze een stukje ‘mannelijkheid’ mist, die van de rustigheid, niet altijd alles benoemen.
Dat is een stuk dat ik herken, en waarin ik ook zoekende was/ben, maar ook pijnlijk om te horen, omdat dit wel misschien meespeelt in onze zoektocht naar ‘worden we echt een koppel, of niet?’.
Graag tips om hierin te groeien, wil dit echt graag.
donderdag 6 november 2025 om 13:13
Ik had een ander gevoel. Las de reactie van de vrouw (en denk dan nog dat masculien een niet gelukkige gekozen term was hoor) als een reactie op een wat tobberige TO, die niet lekker kan genieten was is. Dat Happinez gevoel had ik eigenlijk helemaal niet. baseer je dat op 'in het nu zijn?ItsMineru schreef: ↑05-11-2025 21:19Je ex klinkt als een bakvis. Die Happinez-meuk neem je toch niet serieus? Je was een situationship en ipv dat je boos bent dat ze je aan het lijntje hield ga je twijfelen.
Ik wil geen man die zich bezighoudt met "masculiene" onzin. Ik wil een man die normaal over zijn emoties praat als een volwassene met hersens.
Ik zal never nooit meer seks hebben met iemand voor we een koppel zijn.
donderdag 6 november 2025 om 13:26
Als ik eerlijk ben heb ik zelf ook wel wat last van een rusteloosheidsgevoel, soms, zeker niet altijd. Ik ben iemand die nogal associatief denkt, snel verbanden ziet, maar ook vaak dingen benoemt die gezien worden, soms té wat vermoeiend kan zijn. Dat besef ik donders goed. Ik heb de indruk dat het daar wat moeilijk loopt voor haar. Tijdens een wandeling op vakantie (was een arm land) een oude boerderij zien, waar zeer primitief geleefd wordt, en dan dat benoemen, en er bijvoorbeeld de vraag bij stellen ‘wat doen mensen hier toch om hun brood te verdienen?’, uit oprechte interesse. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest, in veel. Of de vraag tijdens zo’n wandeling stellen “Zou jij hier kunnen wonen?”
Ik stel algemeen soms wel wat vragen aan de andere, ik durf ook wel wat door te vragen, ben iemand die verbinding en diepgang wel belangrijk vindt, maar misschien soms wat te. Niet altijd moet alles verwoord of bevraagd worden, dat is voor mij echt wel een leerpunt. Soms is het wat ongefilterd misschien… Ik begrijp echt wel dat dit vermoeiend kan zijn, daarmee wil ik iets, niet per se in functie van haar/ons, maar voor mezelf. Dit gaat nog terugkomen, ook als het met deze niets zou worden.
Ik denk dat ik zeker een lief warm persoon ben, heb haar al echt een paar keer mooi kunnen verrassen, met een hele mooie tekst, bloem in de ochtend van een operatie, er echt zijn wanneer het er toe doet. Ik doe dat als mens ook gewoon graag, ben zorgzaam maar tegelijkertijd ook leidend (waarnaar zij ook verlangd).
Ik denk dat ik inderdaad wat onzekerheid voel van mij naar haar toe, net omdat we nooit echt in een volle volle relatie zaten/zitten. Altijd zo een beetje ‘in between’. De onzekerheid speelt voor mij persoonlijk misschien ook wel mee, wat maakt dat ik hierdoor net meer bevragend ben, niet over ‘ons’ maar wel via een omweg (random dingen).
Voor mij is ze echt wel de persoon waarmee ik iets zou willen, er zit zoveel in haar wat me aantrekt, de afgelopen maanden waren ook heel hecht, warm, teder, misschien ook iets wat ik daarvoor nooit in die mate gekend heb.
Ik weet ook dat ze angstig onveilig gehecht is, maar ook al 2x in de steek is gelaten door partners, door partners die emotioneel weinig beschikbaar waren, en uiteindelijk besloten te gaan vluchten. Mijn aanvoelen is ook dat ze zelf nog een rouwproces op dat vlak heeft door te maken, maar ook dat ze mijn standvastheid (al dan niet) aan het uitvoelen is.
Ik weet dat ik wel graag bij deze persoon zou willen zijn… ik zie en voel er alles in waarnaar ik verlang…
Ik stel algemeen soms wel wat vragen aan de andere, ik durf ook wel wat door te vragen, ben iemand die verbinding en diepgang wel belangrijk vindt, maar misschien soms wat te. Niet altijd moet alles verwoord of bevraagd worden, dat is voor mij echt wel een leerpunt. Soms is het wat ongefilterd misschien… Ik begrijp echt wel dat dit vermoeiend kan zijn, daarmee wil ik iets, niet per se in functie van haar/ons, maar voor mezelf. Dit gaat nog terugkomen, ook als het met deze niets zou worden.
Ik denk dat ik zeker een lief warm persoon ben, heb haar al echt een paar keer mooi kunnen verrassen, met een hele mooie tekst, bloem in de ochtend van een operatie, er echt zijn wanneer het er toe doet. Ik doe dat als mens ook gewoon graag, ben zorgzaam maar tegelijkertijd ook leidend (waarnaar zij ook verlangd).
Ik denk dat ik inderdaad wat onzekerheid voel van mij naar haar toe, net omdat we nooit echt in een volle volle relatie zaten/zitten. Altijd zo een beetje ‘in between’. De onzekerheid speelt voor mij persoonlijk misschien ook wel mee, wat maakt dat ik hierdoor net meer bevragend ben, niet over ‘ons’ maar wel via een omweg (random dingen).
Voor mij is ze echt wel de persoon waarmee ik iets zou willen, er zit zoveel in haar wat me aantrekt, de afgelopen maanden waren ook heel hecht, warm, teder, misschien ook iets wat ik daarvoor nooit in die mate gekend heb.
Ik weet ook dat ze angstig onveilig gehecht is, maar ook al 2x in de steek is gelaten door partners, door partners die emotioneel weinig beschikbaar waren, en uiteindelijk besloten te gaan vluchten. Mijn aanvoelen is ook dat ze zelf nog een rouwproces op dat vlak heeft door te maken, maar ook dat ze mijn standvastheid (al dan niet) aan het uitvoelen is.
Ik weet dat ik wel graag bij deze persoon zou willen zijn… ik zie en voel er alles in waarnaar ik verlang…
donderdag 6 november 2025 om 13:33
als ik dit lees ontstaat de indruk van ongelijkwaardigheid. je bent feiloos instaat jezelf kritisch te beschouwen, maar zij is in jouw ogen de perfecte vrouw. de vragen die je als voorbeeld aanhaalt bij de wandeling vind ik leuk, dat soort dingen vraag ik me ook vaak af. en gewoon wat kletsen over de omgeving is ook vaak gezellig op vakantie. Maar je overdenkt zo. en dat is niet sexy (mss dat ze daarom het woord masculien gebruikte)wijstoen schreef: ↑06-11-2025 13:26Als ik eerlijk ben heb ik zelf ook wel wat last van een rusteloosheidsgevoel, soms, zeker niet altijd. Ik ben iemand die nogal associatief denkt, snel verbanden ziet, maar ook vaak dingen benoemt die gezien worden, soms té wat vermoeiend kan zijn. Dat besef ik donders goed. Ik heb de indruk dat het daar wat moeilijk loopt voor haar. Tijdens een wandeling op vakantie (was een arm land) een oude boerderij zien, waar zeer primitief geleefd wordt, en dan dat benoemen, en er bijvoorbeeld de vraag bij stellen ‘wat doen mensen hier toch om hun brood te verdienen?’, uit oprechte interesse. Ik ben altijd nieuwsgierig geweest, in veel. Of de vraag tijdens zo’n wandeling stellen “Zou jij hier kunnen wonen?”
donderdag 6 november 2025 om 13:34
Ja, vanuit mezelf, maar nooit echt iets mee gedaan.Koffiezetapparaat schreef: ↑06-11-2025 13:19Je geeft aan dat je graag wilt groeien in dit stuk. Komt die wens echt uit jezelf?
Of speelt de behoefte om aan haar verwachtingen te voldoen daarbij (ook) mee? Denk dat het belangrijk is om daar eerst bij stil te staan.
Zij benoemt het nu heel concreet.
Zij is een echte gevoelsmens.
Vind het wel een cadeautje om er nu eens eindelijk wat mee te doen.
donderdag 6 november 2025 om 13:38
Helemaal mee eens met wat hierboven wordt gezegd.noorderlicht76 schreef: ↑06-11-2025 13:33als ik dit lees ontstaat de indruk van ongelijkwaardigheid. je bent feiloos instaat jezelf kritisch te beschouwen, maar zij is in jouw ogen de perfecte vrouw. de vragen die je als voorbeeld aanhaalt bij de wandeling vind ik leuk, dat soort dingen vraag ik me ook vaak af. en gewoon wat kletsen over de omgeving is ook vaak gezellig op vakantie. Maar je overdenkt zo. en dat is niet sexy (mss dat ze daarom het woord masculien gebruikte)
donderdag 6 november 2025 om 13:42
Dat is mijn eigen uitdaging mss, dat ik soms wat doorschiet, en soms ook eens wat meer in het nu moet komen (?).
En het idd geen aantrekkelijke eigenschap (meer) is.
Ik vind dit wel mijn eigen zoektocht waard.
Als ik dan de 15% kan aanvullen, mooi.
Maar sowieso voor mezelf...
donderdag 6 november 2025 om 13:49
Wat bedoel je met ongelijkwaardigheid?noorderlicht76 schreef: ↑06-11-2025 13:33als ik dit lees ontstaat de indruk van ongelijkwaardigheid. je bent feiloos instaat jezelf kritisch te beschouwen, maar zij is in jouw ogen de perfecte vrouw. de vragen die je als voorbeeld aanhaalt bij de wandeling vind ik leuk, dat soort dingen vraag ik me ook vaak af. en gewoon wat kletsen over de omgeving is ook vaak gezellig op vakantie. Maar je overdenkt zo. en dat is niet sexy (mss dat ze daarom het woord masculien gebruikte)
donderdag 6 november 2025 om 14:03
Wat ik bedoel te zeggen: als ze angstig/onveilig is gehecht zal ze niet op verbinding durven te vertrouwen. Dus als het te "echt" aanvoelt zal ze mogelijk, onbewust, afstand creëeren. En zegt die 85/15% niet zoveel over hoe geschikt je bent (85% is dan best heel hoog), maar het inbouwen van een escape. Beter zelf kapot maken dan dat de ander bij je weggaat. Zoiets.
Te dichtbij komen met vragen kan eng zijn, want als je jezelf laat zien, volledig, dan gaat het steeds meer pijn doen als iemand toch weg gaat. Dus ga je geen relatie aan, maar blijf je in een situationship. Duw je iemand weg. Ga je al die vragen en het zoeken van echte verbinding irritant vinden.
Pas je niet constant aan, is mijn advies. En laat he niet leiden door haar 85%. Ben er voor haar, of beslis dat je er geen zin in hebt. Maar je aan gaan passen en haar 100% willen bereiken, je aanpassen, zorgt er alleen maar voor dat je jezelf gaat verliezen en jullie mogelijke verbinding toxic wordt voor jullie beiden.
Als zij je niet leuk genoeg vindt, moet ze er een punt achter zetten. Vindt ze je wel leuk genoeg voor nu, dan mag ze investeren. Dat zou ik haar terug geven denk ik. En iedereen heeft kuteigenschappen. Het hele idee van een relatie is: in hoeverre ben je bereid elkaar kuteigenschappen te accepteren?
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
donderdag 6 november 2025 om 14:11
Treffende reactie wel...Lucy schreef: ↑06-11-2025 14:03Wat ik bedoel te zeggen: als ze angstig/onveilig is gehecht zal ze niet op verbinding durven te vertrouwen. Dus als het te "echt" aanvoelt zal ze mogelijk, onbewust, afstand creëeren. En zegt die 85/15% niet zoveel over hoe geschikt je bent (85% is dan best heel hoog), maar het inbouwen van een escape. Beter zelf kapot maken dan dat de ander bij je weggaat. Zoiets.
Te dichtbij komen met vragen kan eng zijn, want als je jezelf laat zien, volledig, dan gaat het steeds meer pijn doen als iemand toch weg gaat. Dus ga je geen relatie aan, maar blijf je in een situationship. Duw je iemand weg. Ga je al die vragen en het zoeken van echte verbinding irritant vinden.
Pas je niet constant aan, is mijn advies. En laat he niet leiden door haar 85%. Ben er voor haar, of beslis dat je er geen zin in hebt. Maar je aan gaan passen en haar 100% willen bereiken, je aanpassen, zorgt er alleen maar voor dat je jezelf gaat verliezen en jullie mogelijke verbinding toxic wordt voor jullie beiden.
Als zij je niet leuk genoeg vindt, moet ze er een punt achter zetten. Vindt ze je wel leuk genoeg voor nu, dan mag ze investeren. Dat zou ik haar terug geven denk ik. En iedereen heeft kuteigenschappen. Het hele idee van een relatie is: in hoeverre ben je bereid elkaar kuteigenschappen te accepteren?
Zeker het bewust kiezen voor situationship, interessant.
Ik wil er echt voor haar zijn, ook na haar uiting.
Dezer dagen wel regelmatig verbindende communicatie naar elkaar. Uit ook dat ze zich momenteel kwetsbaar voelt.
Is zich ook niet aan het terugtrekken...
Heb de intentie om een lief tekstje, bloem en tegoedbon voor een keertje praktische hulp vragen plus knuffel voor de deur te leggen
donderdag 6 november 2025 om 14:46
Waarom kan de beleving van 'in het nu' zijn niet persoonlijk zijn? Kan het stellen van vragen naar aanleiding van het nu niet simpelweg voor jou prima passen bij 'in het nu' zijn? Dat dat voor een ander niet bij 'in het nu zijn' past betekent niet dat het voor jou niet 'in het nu' zijn is.
Ik vind het nogal wat om voor een ander in te vullen dat ze niet 'in het nu' zijn puur omdat het niet aansluit bij je persoonlijke beleving van 'in het nu'. Want zo te lezen voelde jij je gewoon goed bij de week vakantie en was je niet met je hoofd ergens anders voor jouw gevoel. Jouw eigen twijfels over of je wel 'in het nu' was geweest kwamen pas toen zij dat benoemde.
donderdag 6 november 2025 om 15:14
Op zich wel...Prei schreef: ↑06-11-2025 14:46Waarom kan de beleving van 'in het nu' zijn niet persoonlijk zijn? Kan het stellen van vragen naar aanleiding van het nu niet simpelweg voor jou prima passen bij 'in het nu' zijn? Dat dat voor een ander niet bij 'in het nu zijn' past betekent niet dat het voor jou niet 'in het nu' zijn is.
Ik vind het nogal wat om voor een ander in te vullen dat ze niet 'in het nu' zijn puur omdat het niet aansluit bij je persoonlijke beleving van 'in het nu'. Want zo te lezen voelde jij je gewoon goed bij de week vakantie en was je niet met je hoofd ergens anders voor jouw gevoel. Jouw eigen twijfels over of je wel 'in het nu' was geweest kwamen pas toen zij dat benoemde.
Maar mijn hoofd is effectief soms echt wel wat onrustig, flipperkast,
Ik kan heel snel schakelen, handig voor mijn werk, maar kan me ook.voorstellen dat dit In prive op vakantie echt vermoeiend kan zijn.
Soms wat vlagen van ADD misschien alhoewel ik effectief dingen ook gerealiseerd krijg.
Maar ik denk wel vaak luidop :-/
donderdag 6 november 2025 om 15:17
Hier ben ik het ook wel mee eens. Iemand die een boerderij ziet en daar een gesprekje over aanknoopt, is gewoon in het nu. Tenzij je alleen in het nu bent als je extreem mindful je bewust bent van elke zandkorrel tussen je tenen en iedere spetter regen op je gezicht, maar daar zou ik ook weer kriegel van worden. Ik krijg sowieso een beetje de indruk dat zij net zo van het analyseren en psychologiseren is als TO als ze dit op die manier aankaart en dan dat moment bij die boerderij als voorbeeld geeft.Prei schreef: ↑06-11-2025 14:46Waarom kan de beleving van 'in het nu' zijn niet persoonlijk zijn? Kan het stellen van vragen naar aanleiding van het nu niet simpelweg voor jou prima passen bij 'in het nu' zijn? Dat dat voor een ander niet bij 'in het nu zijn' past betekent niet dat het voor jou niet 'in het nu' zijn is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
donderdag 6 november 2025 om 15:27
Tja, ik heb geen add maar schakel(de) ook snel, denk associatief, heb nooit een stil hoofd, benoem ook veel (als je het voorbeeld met de boerderij benoemen wil noemen) en heb over veel dingen een mening.
Dat ben ik.
Wat je eigenlijk zegt: ik ben teveel. Nee, dat ben je niet. E. Je hoeft je niet kleiner te maken dan je bent.
Als je constant bevestiging vraagt: ga aan je zelfvertrouwen werken. Maar als het niets te maken heeft met je zelfvertrouwen maar dit je persoonlijkheid is: maak jezelf nooit, voor niemand, kleiner dan je bent.
Ik zag een quote ergens: if you want less, search for less.
Voor wat betreft het beertje en kaartje: stuur gewoon een lief kaartje. Ga niet achter haar aan lopen. Heb vertrouwen in jezelf.
Dat ben ik.
Wat je eigenlijk zegt: ik ben teveel. Nee, dat ben je niet. E. Je hoeft je niet kleiner te maken dan je bent.
Als je constant bevestiging vraagt: ga aan je zelfvertrouwen werken. Maar als het niets te maken heeft met je zelfvertrouwen maar dit je persoonlijkheid is: maak jezelf nooit, voor niemand, kleiner dan je bent.
Ik zag een quote ergens: if you want less, search for less.
Voor wat betreft het beertje en kaartje: stuur gewoon een lief kaartje. Ga niet achter haar aan lopen. Heb vertrouwen in jezelf.
donderdag 6 november 2025 om 15:31
donderdag 6 november 2025 om 15:36
Als TO het gaat zien als ongewenst 'jezelf kleiner maken', welke ruimte heeft de vriendin dan nog in het verhaal? Welke ruimte heeft zij om haar gedachten te laten gaan, wanneer TO continu hardop zegt wat in hem opkomt?
Een relatie heb je met zn tweeën. En je kan best jezelf wat aan passen zonder jezelf te verloochenen. Je hoeft niet bij elke boom die je ziet filosofische bespiegelingen te houden.
En je blijft nog steeds jezelf als je de dingen denkt, zonder ze meteen hardop uit te spreken.
Een relatie heb je met zn tweeën. En je kan best jezelf wat aan passen zonder jezelf te verloochenen. Je hoeft niet bij elke boom die je ziet filosofische bespiegelingen te houden.
En je blijft nog steeds jezelf als je de dingen denkt, zonder ze meteen hardop uit te spreken.
donderdag 6 november 2025 om 15:43
Indirect denk ik wel dat ik een stukje uit onzekerheid (relationeel) soms (te) veel ratel, en hengel naar bevestiging.
Het is ook iets waar ik al langer mee zit.
Mezelf verloochenen hoeft idd niet.
Zij is zelf op zoek naar standvastigheid, wat ik vaak wel (zeker emotioneel) kan bieden, bood. Maar ik kan er zelf ook een gedoe van maken, bijv. te laat vertrekken, hierdoor te laat komen, structureel...
Bijv ook op vakantie erg laat aangekomen, bijna vlucht gemist, autoritten die uitliepen (terwijl ze verlangde naar rust), denk ook dat dit voor haar speelt, zeker wanneer ik dan opgejaagd geraak wordt die standvastigheid meer aan het wankelen
Het is ook iets waar ik al langer mee zit.
Mezelf verloochenen hoeft idd niet.
Zij is zelf op zoek naar standvastigheid, wat ik vaak wel (zeker emotioneel) kan bieden, bood. Maar ik kan er zelf ook een gedoe van maken, bijv. te laat vertrekken, hierdoor te laat komen, structureel...
Bijv ook op vakantie erg laat aangekomen, bijna vlucht gemist, autoritten die uitliepen (terwijl ze verlangde naar rust), denk ook dat dit voor haar speelt, zeker wanneer ik dan opgejaagd geraak wordt die standvastigheid meer aan het wankelen
donderdag 6 november 2025 om 15:47
Vooral filosofische bespiegelingen lijken me irritant.toulouse_74 schreef: ↑06-11-2025 15:36Je hoeft niet bij elke boom die je ziet filosofische bespiegelingen te houden.
Na die zin over dat iets voelt als een cadeautje vermoed ik dat het allemaal iets verder gaat dan 'hee, daar staat een boom' en dat eventueel bijkomend geneuzel niet hoeft van zijn vriendin.
donderdag 6 november 2025 om 15:58
Zeker wel. Ik reageerde altijd zoals TO.Lila-Linda schreef: ↑06-11-2025 12:26Maar jij bent toch helemaal niet in de positie om op dit onderwerp adviezen en tips te geven??
donderdag 6 november 2025 om 16:01
Er zit een verschil in jezelf kleiner maken en niet meer alles hardop zeggen.toulouse_74 schreef: ↑06-11-2025 15:36Als TO het gaat zien als ongewenst 'jezelf kleiner maken', welke ruimte heeft de vriendin dan nog in het verhaal? Welke ruimte heeft zij om haar gedachten te laten gaan, wanneer TO continu hardop zegt wat in hem opkomt?
To lijkt zichzelf te willen veranderen om maar op 100% uit te komen. En dat is onzin.
Wat niet betekent dat je niet alles hoeft te benoemen. Zeker als het gaat om bevestiging vragen: bevestiging mag je uit jezelf halen. En als vriendin zegt: nu even niet: dan hou je je kop. Zegt mijn man ook wel eens. Maar dat is iets anders als dat je je associatieve brein maar uit moet zetten ofzo.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in