Geen resultaten gevonden Probeer een andere zoekterm

Zoekfilters:

Gedoe met mijn moeder

16-09-2020 21:56 337 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even proberen de boel kort samen te vatten.

-Ik zit al maandenlang thuis met flinke rugklachten. uiteindelijk geopereerd aan een hernia nu 5 weken geleden en nog herstellende. Ik begin langzaam maar zeker steeds meer te kunnen maar dat is nog pril

- 3 dagen voor mijn moeder (die op 2 uur rijden woont) jarig is word ik geopereerd aan iets anders waar ik paar jaar geleden ook al eens aan geopereerd ben maar wat dus is terug gekomen. Destijds viel die operatie ontzéttend tegen en ik beval nog liever 3x dan dat dit weer moet maar het is niet anders. Ik heb daar nu al buikpijn van en zie er huizenhoog tegenop. Na de operatie is het herstel ongeveer een week en in die week kan ik niet goed uit de voeten en zal ik zo veel mogelijk moeten zitten en niet druk rondlopen en dingen doen. Ik weet nog van de vorige keer dat ik de eerste 4 dagen echt super chagrijnig was van de pijn.

De afgelopen jaren is het vaker voorgekomen door of werk of andere oorzaken dat ik niet op de dag zelf op mijn moeders verjaardag was. Dat was nooit een probleem. Deden we t een andere dag of weekend. Ik ging er compleet vanuit dat ze dat dit jaar ook geen probleem zou vinden. Helaas pindakaas. Ze heeft eigenhandig bepaald Ik neem wel zorgverlof dan kom ik je de dagen na je operatie helpen en dan kan ik op mijn verjaardag in jouw huis zijn en dan nodigen we je broer ook uit.

Ik heb aangegeven dat ik dit niet zie zitten. Mijn moeder en ik hebben een historie van onbegrip over en weer en ze heeft errr in mijn ogen moeite met het respecteren van mijn grenzen. Ze is een paar dagen hier in huis geweest na mijn hernia operatie en haar manier van goedbedoeld helpen is mijn hele huis overhoop halen schoonmaken en op dagelijkse basis haar eigen plan trekken. Ook wat betreft mijn dochter. Ik zeg Nog 4 hapjes. Oma zegt Laat maar staan. Alles is goed bedoeld maar ze is voor mijn gevoel heel dominant en ik voel me dan schuldig want aan de ene kant waardeer ik de hulp ontzettend maar er zijn altijd wrijvingen en spanningen. Het voelt alsof ze mijn grenzen echt totaal omver blaast en compleet haar eigen plan trekt en als ik dan aangeef dat ik bepaalde dingen niet wil hebben dan is ze best geirriteerd meteen.

Kortom voor aankomende operatie heb ik al opvang voor dochter geregeld die dag. En de dagen erna wil ik gewoon rustig even bijkomen. Ik wil wat afspreken 2 weken later als ik weer pijnvrij ben om wat gezelligs te gaan doen (uit eten en museum oid). Ik wil gewoon de week na die operatie geen mensen over de vloer. Punt. Ook niet mijn moeder. Ik kan al maanden niet goed uit de voeten ook door de hernia en operatie en ik wil pas weer bezoek als ik me goed voel.

Mijn moeder heeft een grote sociale kring, normaliter houdt ze grote verjaardagen. Dit jaar zou het door corona anders zijn maar nog steeds geen reden om een paar mensen niet te kunnen uitnodigen. Hier heeft ze zelf geen zin in. Prima dat is haar keus. Maar het is ook mijn keus om aan te geven Ik kom liever 2 weken later ik wil eerst bijkomen van de operatie. En nu is ze heel erg gekrenkt. Mijn appjes worden genegeerd. Ben ik nu echt zo'n onredelijke lul ? Ik heb gewoon echt geen zin in dit getouwtrek. Vandaag was de 2e keer dat ze er over begon. Ik heb eerder deze week ook al aangegeven dat ik dat weekend niet kan.
Ik ben er helemaal ondersteboven van.
Eggo schreef:
16-09-2020 22:38
Ik opende dit topic om even mijn hart te luchten en om even te peilen of ik nou gek ben. Want ik voel me gemanipuleerd maar voor t zelfde geldt zegt iedereen hier unaniem dat ik het echt niet kan maken om niet op de daadwerkelijke dag haar verjaardag te vieren. Wie weet zit ik er hartstikke naast.
Nooit aan je eigen gevoel twijfelen. Als je ergens geen zin in hebt, niet doen. Het kan best zijn dat jouw moeder er behoefte aan heeft samen te zijn op haar verjaardag. Maar jij hebt behoefte aan alleen zijn na je operatie omdat het jou rust brengt. Jouw behoeftes zijn niet minder belangrijk dan die van je moeder.

Het kan helpen om helemaal niet op haar gemanipuleer in te gaan en je standpunt te blijven herhalen tot ze naar je luistert. Luister eerst naar haar. Waar heeft zij behoefte aan? Herhaal dat in je eigen woorden om te checken of je haar goed hebt begrepen. En zeg dan duidelijk dat jij niet aan haar behoefte kunt voldoen vanwege JOUW noden.
Ik heb er echt buikpijn van. Ik verwacht een epistel terug nu over hoe ze me geholpen heeft en hoe ondankbaar ik ben etc.
Laat je moeder maar even in haar sop gaarkoken. Probeer er niet mee bezig te zijn, je hebt wel meer aan je hoofd.
Wat eten we vanavond?
Andersom is ze ook niet altijd op mijn verjaardag als in exact die datum. Als het doordeweeks valt, of als ik moet werken... dan wil ik het ook nog weleens 1 a 2 weken opschuiven. Big deal. Al jaren boeit me de exacte dag dat ik jarig ben vrij weinig. Wat ik wel altijd klote vond aan verjaardag vieren is afzeggingen. Maar in het geval met mijn moeder nu , is daar geen sprake van want ik wist niet eens dat ze het dit jaar anders viert. En ik sta open voor wat ze wil alleen niet op die dag. Op die dag lig ik in mijn My little pony pyjama op de bank lekker Dora te kijken met mijn dochter en eten we poffertjes uit een pak. Klaar.
Haha speaking of the devil, zit te zappen. Smothered op TLC. Een van die moeders man man man. Feest der herkenning. Een moeder die ook constant wil helpen en dat dochterlief haar moeder er letterlijk uit heeft gegooid omdat ze zelf voor haar baby wil zorgen. Wel stukje extremer maar toch. Ik hoor die moeder dezelfde redenen aanvoeren als de mijne.
Eggo schreef:
16-09-2020 22:52
Ik heb er echt buikpijn van. Ik verwacht een epistel terug nu over hoe ze me geholpen heeft en hoe ondankbaar ik ben etc.
Niet naar over voelen. Als zij iets doet alleen omdat ze er iets voor terugverlangt, is dat geen helpen.
Hebben we dezelfde moeder? Mijn haar is te donker, was vroeger veel mooier vind zij... dominant, luistert niet, beledigt als je wat zegt of tegen haar in gaat.

Laat haar pruilen. Kost anders teveel energie. Jouw leven.
Waarom zit je zo te wachten op wat ze antwoordt? Het maakt toch niet uit wat ze er van vindt. Je hebt je duidelijk gemaakt en daar heeft ze het mee te doen. Al helemaal als je verwacht dat haar (eerste) reactie onredelijk is, zou ik je moeder vooral de tijd geven om even te mokken en overmorgen ofzo weer eens peilen of ze zin heeft in dat uitje.

Háár probleem, niet de jouwe.
lila01 schreef:
16-09-2020 22:01
Wat als je alles loslaat en het gewoon over je heen laat komen?
Je huishouden wordt gedaan en om je dochter hoef je je geen zorgen te maken.
Gewoon je moeder haar gang laten gaan en jij lekker bijkomen van je operatie.
Ze Wil Het Niet.

To, grenzen bewaken hoor. Ze is niet welkom. Klaar.
Life is short. Eat dessert first.
Mermedina schreef:
16-09-2020 23:10
Niet naar over voelen. Als zij iets doet alleen omdat ze er iets voor terugverlangt, is dat geen helpen.
Ze heeft me weleens (geen grote bedragen) financieel geholpen na de scheiding of bied soms aan om ergens aan mee te betalen voor mijn kind. Meestal weiger ik en zeg ik hoeft niet, maar dan maakt ze toch wat over. Hartstikke welkom en lief, maar ze is wel als ik dan tegen haar inga extra boos :-(
Louise70 schreef:
16-09-2020 23:11
Hebben we dezelfde moeder? Mijn haar is te donker, was vroeger veel mooier vind zij... dominant, luistert niet, beledigt als je wat zegt of tegen haar in gaat.

Laat haar pruilen. Kost anders teveel energie. Jouw leven.
"Goh je haar lijkt wel een gordijn. Heb je er weer aan lopen kleuren? Als je het in een knotje hebt staat het hartstikke leuk"
"Ja jij moet er in leven hoor maar al die rommeltjes hier!"
"Ja dat is nou eenmaal jouw smaak"
"heb je niet al genoeg planten?"
"Elk pondje gaat door het mondje"

En het allerleukste is als mijn kind MAMA roept reageert zij. Niet 1 keer maar altijd. Gelukkig heb ik een 4 jarige die dan "ik heb het niet tegen jou ik heb t tegen MAMA" brult.
Laat haar maar even lekker mokken. Ook als je zo’n lang epistel krijgt gewoon niet reageren. Jij hoeft niets te doen wat jij niet wil, zeker niet omdat je dan net geopereerd bent. Je wordt gemanipuleerd.

Wat iemand al zei, je kan alleen strijd hebben als er 2 meedoen. Als zij haar epistel schrijft en jij er niet op reageert is er geen strijd. Gewoon negeren en met haar verjaardag even bellen om te feliciteren. Stuur desnoods een “tegoed”kaart met jullie uitje met de datum erbij.

Jouw huis, jouw regels. Iemand kan het wel goed bedoelen maar het is belangrijker dat jij het als goed ervaart en zolang dat niet zo is gebeurt het gewoon niet. Wat ook nog wel eens wil helpen om de kapotte grammofoonplaat te spelen. Wat ze ook zegt en probeert reageer daar steeds hetzelfde op. Bv, heel lief maar ik denk daar anders over. Ik snap wat je bedoelt maar ik denk daar anders over. Ik begrijp dat je het met liefde doet maar voor mij is het niet goed.
Ik ga mijn poot stijf houden. Dank jullie wel.

Ook al houden we van elkaar, de bezoekjes vergen heel veel energie. Daar heb ik als ik mezelf goed voel veel minder last van dan wanneer ik pijn heb.

Dus ze kan lekker 2 weken later een leuke dag hebben met mij en mijn dochter waarbij ik gewoon alles weer kan, of niet.

Het is niet mijn schuld dat ze alleen zit op haar eigen verjaardag, ze heeft zelf geen zin om met vriendinnen af te spreken. Ik kon niet anticiperen dat ze voor het eerst in de 37 jaar dat ik besta ineens zou bedenken dat ze het in mijn huis wil vieren. Gewoon niet. Ik wil de regie terug. Dit is al zo lang ik kan heugen een probleem en er over praten met haar resulteert in een extreem defensieve reactie van haar kant uit dus dat ga ik niet nog eens op de hals halen.

Vind het lastig. Soms denk ik dat ik best onveilig gehecht ben want altijd maar kritiek of dat iets beter kon of anders. Of dat zijzelf iets beter deed. Toen ik zwanger was en met 37 weken echt niet meer vooruit kon, vertelde ze me dat zij met 39 weken alles nog deed en kon. Ze vertelde zelfs hoe ze neerkeek op de huidige vrouwen, en dat zij en haar oudere collega's zodra iemand haar zwangerschap aankondigde, weddenschappen hielden met hoeveel weken de desbetreffende collega de ziektewet in zou gaan met een of andere nieuwerwetse kwaal als bekken instabiliteit of nou ja verzin maar wat. Met open mond zitten luisteren.

3 jaar geleden werd ik ook al eens geopereerd op dezelfde plek en zij heeft dat schijnbaar ooit ook doorstaan. Zonder 'gezeur' en zonder verdoving gewoon hoppa. Dat verhaal heb ik toen 5x moeten horen tot vervelens toe. Dat riedeltje wil ik deze keer gewoon echt niet. Leave me alone.
Voor mij klinkt het alsof je best veel contact hebt met je moeder. Jullie hebben dit onderwerp al meerdere keren besproken, je werd vandaag genegeerd maar ze heeft ook zelf weer dit onderwerp naar boven gebracht, eerder deze week hebben jullie het er ook al over gehad. Als je moeder op dit gebied zo moeilijk is, is wat meer afstand dan niet makkelijker?

Bedenk wat je zelf wil, maak een keuze en communiceer deze en ga niet mee in de discussie want je gooit alleen maar olie op het vuur. En je kunt toch niet winnen van zo iemand. Maar wat je zelf doet kan wel veel uit maken in hoeveel last je er van ervaart.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
@ chocolol we hadden niet zo vaak contact tot corona uitbrak. Toen miste ze mijn dochter en werd er elke avond gefacetimed. Dat verwacht ze nu ook. Elke avond verplicht bellen. Ik heb daar lang niet altijd trek in dus ik leg s avonds soms ook expres mijn telefoon even aan de kant en dan oeps niet gehoord kind is al naar bed. Het benauwt me enorm. Op de dagen dat mijn kind bij haar vader is, hebben mijn moeder en ik 0 contact.
Ook in dit voorbeeld vind ik het klinken alsof wat jij belangrijk vind of wil niet echt meetelt. Heb jij zin in iedere dag facetimen? Zo niet, dan mag dat ook meewegen in hoe vaak jullie bellen. Je mag aangeven dat je bv 1 of 2 keer per week facetimen leuk vindt en ook genoeg.

Even nieuwsgierig (want misschien vul ik teveel in met die opmerking) maar als mensen iets van jou willen, denk je dan eerst na over wat jij zelf wil?
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Eggo schreef:
16-09-2020 23:42
@ chocolol we hadden niet zo vaak contact tot corona uitbrak. Toen miste ze mijn dochter en werd er elke avond gefacetimed. Dat verwacht ze nu ook. Elke avond verplicht bellen. Ik heb daar lang niet altijd trek in dus ik leg s avonds soms ook expres mijn telefoon even aan de kant en dan oeps niet gehoord kind is al naar bed. Het benauwt me enorm. Op de dagen dat mijn kind bij haar vader is, hebben mijn moeder en ik 0 contact.
Claimend is ze, poot stijf houden. Gewoon voet bij stuk houden. Al die nare opmerkingen, ik ken ze. Luistert ze niet, schreeuw een keer, lucht op. Heb ik ook gedaan, dan schrikt ze. Voor even...

Je bent volwassen. Ik heb therapie gehad en kijk er nu wat anders tegen maar omgaan is moeilijk.

Een normaal persoon respecteert je grenzen.. zij is respectloos. Natuurlijk niet altijd maar wel zodanig dat het je stoort.
chocolol schreef:
16-09-2020 23:48
Ook in dit voorbeeld vind ik het klinken alsof wat jij belangrijk vind of wil niet echt meetelt. Heb jij zin in iedere dag facetimen? Zo niet, dan mag dat ook meewegen in hoe vaak jullie bellen. Je mag aangeven dat je bv 1 of 2 keer per week facetimen leuk vindt en ook genoeg.

Even nieuwsgierig (want misschien vul ik teveel in met die opmerking) maar als mensen iets van jou willen, denk je dan eerst na over wat jij zelf wil?
In eerste instantie probeer ik te pleasen. Tot ik merk dat het eenrichtingsverkeer is en mensen pissig worden wanneer ik wel mijn grenzen aangeef. Dan ben ik er vrij vlot klaar mee.

Met mijn moeder is het lastig. Ze is nu weduwe vrij onverwacht, een aantal jaar nu. Mijn dochter is haar enige kleinkind. Die is echt alles voor haar en ze baalt dat ze zo ver weg woont. Dus als ze langskomt, is het meestal voor meerdere dagen. En gaat er vanalles mee inclusief de hond. Lachen ik heb 3 katten. Ik wou dat we beter contact hadden maar dat is nou eenmaal niet zo en ik denk dat als mijn dochter er niet was geweest we elkaar veel en veel minder zouden spreken. Niet omdat ik het niet wil, maar omdat ik als het ongevraagde advies weer begint vrij vlot afhaak.

Ik vind 2 a 3 x facetimen in de week meer dan zat. En ik vind dat als ze hier in huis is, mijn regels en opvoeding voor kind gelden. Ik gun haar een band met kleinkind maar alsjeblieft, bepaalde dingen hebben we hier een ritme in. Als we uit logeren zijn bij oma laat ik dat los. Is in het weekend, het is haar huis, en bij mijn oma was het vroeger ook luilekkerland. Maar in mijn huis op doordeweekse dagen zit ik met kromme tenen in mijn schoenen als alles op standje achteruitkruipende slak gaat (lees 2 uur doen over opstaan en aangekleed beneden komen) plus ik wil nog geen tablet en telefoon gebruik bij kind en laatst had mijn moeder haar oude iphone aan kind gegeven. Niet alleen gevaarlijk want als ze m laat vallen is dat ding van glas, maar ik wil het niet. Klaar. Zat geen sim in maar dan nog. Aan tafel als ik aangeef dat kind moet dooreten gaat mijn moeder gekke bekken naar haar trekken. Dat soort dingen.

Een tijd met haar doorbrengen voelt alsof ik me schrap moet zetten zoals bij touwtrekken en als ik verslap word ik omver gesleurd.
Louise70 schreef:
16-09-2020 23:50
Claimend is ze, poot stijf houden. Gewoon voet bij stuk houden. Al die nare opmerkingen, ik ken ze. Luistert ze niet, schreeuw een keer, lucht op. Heb ik ook gedaan, dan schrikt ze. Voor even...

Je bent volwassen. Ik heb therapie gehad en kijk er nu wat anders tegen maar omgaan is moeilijk.

Een normaal persoon respecteert je grenzen.. zij is respectloos. Natuurlijk niet altijd maar wel zodanig dat het je stoort.
Ik heb regelmatig dromen. Dromen waarin ik dus breek en haar compleet maar dan ook compleet de waarheid zeg op een niet zo fijne manier. Lees: verrot scheld en al mijn ergernissen ongefilterd afvuur. Dan word ik heel verdrietig wakker en schaam ik me rot.
En elke avond facetimen? Kom op zeg, opdringerig. Twee keer per week is genoeg. Apart ook dat zij antwoord als je kind mama roept...

Ik heb veel problemen gehad in mijn leven door mijn enorm dominante moeder. Nee zeggen was een ding. Tegenwoordig ben ik bikkelhard. Wat wil ik? En dan pas de ander. Met uitzondering van lieve vrienden waarin het gewoon gelijkwaardig verloopt.
Ik herken wel trekjes, vooral de ik heb ook van alles meegemaakt en ga ook altijd maar door houding. Dus de hele wereld moet niet zeuren. Ik was ook een alleenstaande moeder van 3 kinderen hoor etc etc. Gelukkig nooit wat over mn uiterlijk, heeft wel overal een mening over. Hoe laat ik met vriendinnen afspreek, waar ik naar de kapper ga, dat ik mn tomaat ook in kleinere stukjes in de pan kan doen etc. Ik negeer het meeste maar.

Het zou misschien kunnen dat je moeder inmiddels eenzaam is en dat ze helemaal niet zoveel contact met die grote sociale kring van dr heeft?

Ik zou gewoon nog meer je grenzen aangeven, mam als dochter wilt facetimen dan bellen we zelf wel. Ook de waarom kan je niet gewoon mijn keuzes respecteren en accepteren kan je er nog wel eens ingooien? Alleen dan krijg je was de bekende "nou ik bedoel het alleen maar goed hoor, heb het beste met je voor hoor".
Louise70 schreef:
17-09-2020 00:02
En elke avond facetimen? Kom op zeg, opdringerig. Twee keer per week is genoeg. Apart ook dat zij antwoord als je kind mama roept...

Ik heb veel problemen gehad in mijn leven door mijn enorm dominante moeder. Nee zeggen was een ding. Tegenwoordig ben ik bikkelhard. Wat wil ik? En dan pas de ander. Met uitzondering van lieve vrienden waarin het gewoon gelijkwaardig verloopt.
Ja als mijn kind Mama zegt dan zegt zij Ja. 1x kan gebeuren. 2x mwah. Maar in die tijd dat ze hier langer was elke keer begint ronduit vervelend te worden in mijn ogen. Als ik niet opneem met facetimen en beneden kom van dochter naar bed brengen heb ik tig gemiste oproepen. Toen in de zomervakantie mijn kind een aantal weken bij haar vader zat heb ik haar niet gehoord.

Mijn moeder is op het oog de sociale duizendpoot. ze heeft super veel vrienden en vriendinnen en collegas en kennisen en iedereen vind haar echt een geweldig mens. Als ik zie hoe ze tegen anderen is dan snap ik dat ook wel. Maar ik vind onze band vaak ongezond. En ik heb dat al als kind. Vanaf t moment dat ik gepest werd op school en zij het alleen maar erger maakte in mijn hoofd door aan te geven dat ik dan ook maar niet zo apart moest zijn/doen en me moest aanpassen. "ja ik begrijp wel dat ze niet met je willen spelen als je op school zo doet zoals je thuis bent" dat soort dingen. Ik betrap me weleens op de gedachte dat ik helemaal geen contact meer wil maar dan is ze uit het niets ineens heel lief, complimenteus en opbeurend. Ik snap er regelmatig geen zak van.
Oh, ik heb ook nog een zus die zo is. Dubbel geluk dus,

Ze ondermijnt je. Dat is gewoon rot. Houd afstand. En ga een keer uit je pan. Als kind er niet bij is uiteraard.
Maakt mijn moeder een opmerking tegenwoordig kaats ik het direct terug.

Bijv. Kind wat zit je haar gek. Ik zeg dan, je hebt zeker zelf nog niet in de spiegel gekeken. Haha
Eggo schreef:
16-09-2020 23:19

En het allerleukste is als mijn kind MAMA roept reageert zij. Niet 1 keer maar altijd. Gelukkig heb ik een 4 jarige die dan "ik heb het niet tegen jou ik heb t tegen MAMA" brult.

Je kunt wat leren van je dochter... ;-)

Niet rot voelen hoor. Je hebt alle recht om je poot stijf te houden.
Eggo schreef:
16-09-2020 23:59
In eerste instantie probeer ik te pleasen. Tot ik merk dat het eenrichtingsverkeer is en mensen pissig worden wanneer ik wel mijn grenzen aangeef. Dan ben ik er vrij vlot klaar mee.

Eerder schreef ik al over 'olie op het vuur' en dit is zo'n voorbeeld. Als jij in een situatie eerst meegaat in wat de ander wil en later ineens terugkrabbelt dan wordt zoiets vaak als vervelend gezien. En dat snap ik van hun kant wel enigszins, want waarom is het eerst oké en later niet meer? Ik denk dat het een stuk fijner gaat als je meteen vanaf het begin bedenkt wat jij wil met de situatie en dan meteen tot een gemiddelde komt. Dan ben je duidelijker, minder pleasend en hoef je ook niet passief-agressief de telefoon niet meer opnemen bijvoorbeeld wanneer je grens is bereikt. Communicatie werkt 2 kanten op, je kunt je moeder niet veranderen, maar wel wat je zelf inbrengt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven