Geen kaart uitvaart!

31-07-2021 20:06 56 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje. Het zoontje van een vriendin is na een lang ziekbed overleden. Echt verschrikkelijk, ben er al de hele week heel verdrietig van. Vindt het zo erg voor mijn vriendin en haar gezin. Vanmiddag heb ik met een andere vriendin namens onze vriendengroep een bloemstuk besteld om toch wat te kunnen doen. Toen vertelde deze vriendin dat zij en haar man vandaag een kaart hadden ontvangen voor de crematie. Zij had hier niet op gerekend ook gezien de huidige regels. Ik ook zeker niet. Bij thuiskomst zag ik dat ik niks heb ontvangen. Merk dat ik me er toch een beetje naar onder voel. Heb ik tijdens het ziekbed te weinig van mij laten horen, ben ik er te weinig voor hun geweest? Heb regelmatig appjes, kaartjes getuurd en ook wel eens iets lekkers in de vorm van oa een cake met kaartje bij hun aan de voordeur gehangen. Ze waren zelf uiterst voorzichtig vooral in de Corona periode en kwamen nergens, wat ik zeer begreep. We hebben elkaar dus lange tijd niet echt veel gezien en gesprokenen in real life. Dat heb ik met sommige andere vriendinnen ook door de Corona. Weet van mijn vriendin die wel een rouwkaart heeft ontvangen dat een andere vriendin ook niks heeft ontvangen. Van de rest van mijn vriendinnen weet ik het niet. Misschien moesten ze keuzes maken wie wel en wie niet. Dat snap ik zeker. Maar het voelt niet goed. Ik merk dat ik me er rot onder voel. Want ze is me heel dierbaar, ken haar al ongeveer 40 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat nu niet om jou.

Daarnaast kan het ook zijn misgegaan met de post oid. Ik zou mensen met dit verdriet niks aanrekenen, het wel of niet attent zijn in versturen of mensen overslaan is geen issue nu denk ik.

Heel veel sterkte trouwens, ook voor jou. Je klinkt als een lieve vriendin.
surebaby wijzigde dit bericht op 31-07-2021 20:13
16.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat een vervelende situatie :hug:
Misschien dat de kaart morgen komt?
Wat is je vraag? Je vriendin zal inderdaad keuzes hebben moeten maken, en dat is heel ingewikkeld. En dat in zo'n emotioneel beladen tijd. Ik heb medelijden met haar.

Het lijkt me beter dat je je gaat afvragen hoe je haar bij kunt staan op een manier die haar helpt, en niet met wat jij daarbij voelt. Het gaat om haar, nu.
Ik snap dat je het vervelend vindt het gevoel te hebben er niet genoeg voor vriendin geweest te zijn. Maar misschien heeft het daar niets mee te maken, dus laat het los en probeer haar te steunen, met of zonder kaart.
Alle reacties Link kopieren
PogingTwee schreef:
31-07-2021 20:13
Wat is je vraag? Je vriendin zal inderdaad keuzes hebben moeten maken, en dat is heel ingewikkeld. En dat in zo'n emotioneel beladen tijd. Ik heb medelijden met haar.

Het lijkt me beter dat je je gaat afvragen hoe je haar bij kunt staan op een manier die haar helpt, en niet met wat jij daarbij voelt. Het gaat om haar, nu.
Dat snap ik zeker. Wil er ook zeker heel graag zijn in deze vreselijke periode voor hun en daarna, zullende nodig hebben. Het zal wel een reden hebben. Moet me er maar niet meer druk over maken😢
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet om jou. Het zóóntje is overleden. Hun kind. Ik kan me iets ergers bijna niet voorstellen.

Leg je erbij neer dat het geen wedstrijd in populariteit is of je wel of geen uitnodiging krijgt.

Na nog eens je OP gelezen te hebben vraag ik me af: heb je wel op momenten echt contact met haar gehad? Echt kunnen luisteren, is zij naar jou toe getrokken? Heeft ze haar hart bij je gelucht? Kon jij de schouder zijn die zij zocht? Of bleef het allemaal oppervlakkiger en alleen bij een 'bedankt voor de cake'. En had ze andere mensen, zoals die andere vriendin, waar ze wel steun zocht.

Soms heb je vriendinnen voor verschillende doeleinden. Een voor een terras, een voor de diepe gesprekken, een voor festivals, een voor... en misschien ben jij een vriendin voor een ander vlak dan waar zij nu in zit. Kortom, de duur van een vriendschap zegt niets over de diepte van een band van iemand. Ik denk dat je het ergens hierin moet zoeken.
doreia* wijzigde dit bericht op 31-07-2021 20:24
64.46% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Het zal voor hen ook naar zijn om in deze tijd keuzes te moeten maken. Laat het los. Het draait niet om jouw gevoel.

Ze zal het je vast ter zijner tijd nog wel uitleggen waarom ze tot deze keuze gekomen is.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ziet ze het helemaal niet als wedstrijd in populariteit, maar twijfelt ze op basis hiervan achteraf of ze er wel genoeg is geweest, of haar misschien iets te verwijten valt. Natuurlijk draait het niet om haar, dat zal ze zelf ook wel niet vinden, maar ik vind het wel menselijk dat zulke twijfels de kop op kunnen steken. Ik lees nergens dat ze haar vriendin ermee lastig gaat vallen of zo.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Draakje1976 schreef:
31-07-2021 20:18
Dat snap ik zeker. Wil er ook zeker heel graag zijn in deze vreselijke periode voor hun en daarna, zullende nodig hebben. Het zal wel een reden hebben. Moet me er maar niet meer druk over maken😢
Je kunt je er inderdaad beter niet druk om maken. Je vriendin gaat door een hele moeilijke tijd, waar even geen ruimte is voor emoties van andere mensen. Dat zal ze niet rot bedoelen, maar ze heeft één van de ergste dingen te verwerken die een mens op zijn of haar bordje kan krijgen. Dan zijn alle andere dingen even niet meer belangrijk.

Ik snap wel dat je er even mee zit, maar laat je vriendin dat alsjeblieft niet merken. Straks moet ze zich daar ook nog naar over voelen...
Alle reacties Link kopieren
Misschien is die van jullie wat later? Ik zou nu nog niks denken. En jeetje, wat allerverschrikkelijkst... :hug:
Alle reacties Link kopieren
Wat een vreselijk topic, echt ga je schamen. Ze hebben wel meer aan hun hoofd.
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
31-07-2021 20:17
Ik snap dat je het vervelend vindt het gevoel te hebben er niet genoeg voor vriendin geweest te zijn. Maar misschien heeft het daar niets mee te maken, dus laat het los en probeer haar te steunen, met of zonder kaart.
Dit.

En bedenk: hun KIND is dood. Waarschijnlijk nodigden ze een van de vriendengroep uit zodat die soort van ‘gezicht van de groep’ is en hebben ze gewoon iets als ienemienemutte gedaan.

Want ja. Ze hebben echt wat anders aan hun hoofd nu. Toen mijn vader overleed was écht het allerlaatste waar ik aan dacht om dmv rouwkaarten een soort verborgen boodschap of ‘rang’ te laten zien aan mijn dierbaren. Afschuwelijk voor hen. En ook voor jou trouwens :redrose:

Veel sterkte :hug:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
such_preggers schreef:
31-07-2021 20:24
Wat een vreselijk topic, echt ga je schamen. Ze hebben wel meer aan hun hoofd.
Ik lees het als een topic van iemand die bang is een vriendin niet genoeg te hebben bijgestaan. Niet als iemand die persé een kaart had willen hebben.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 31-07-2021 20:27
10.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
31-07-2021 20:22
Volgens mij ziet ze het helemaal niet als wedstrijd in populariteit, maar twijfelt ze op basis hiervan achteraf of ze er wel genoeg is geweest, of haar misschien iets te verwijten valt. Natuurlijk draait het niet om haar, dat zal ze zelf ook wel niet vinden, maar ik vind het wel menselijk dat zulke twijfels de kop op kunnen steken. Ik lees nergens dat ze haar vriendin ermee lastig gaat vallen of zo.

Zo lees ik het ook.

Jij ook sterkte TO.
Olijk, guitig, jofel, koddig, schrander, schalks en hip.
Alle reacties Link kopieren
Probeer het los te laten, zo te lezen ben je een hele lieve vriendin..ga ervan uit dat ze keuzes hebben moeten maken.
Veel sterkte!
Ozo.
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
31-07-2021 20:26
Ik lees het als een topic van iemand die bang is een vriendin niet genoeg te hebben bijgestaan. Niet als iemand die persé een kaart had willen hebben.
Ik ook. En dat mag je ook best lastig vinden toch. Er staat niks boos of verwijtends ofzo.
Maar probeer het van je af te zetten TO, er is misschien geen reden voor of misschien alleen een praktische (keuzes maken in deze tijd).
Alle reacties Link kopieren
emmalou schreef:
31-07-2021 20:26
Ik lees het als een topic van iemand die bang is een vriendin niet genoeg te hebben bijgestaan. Niet als iemand die persé een kaart had willen hebben.
Inderdaad dat. Ik hoef helemaal geen kaart😢😢
Alle reacties Link kopieren
Kaart kan net zo goed later komen TO.
Alle reacties Link kopieren
Draakje1976 schreef:
31-07-2021 20:37
Inderdaad dat. Ik hoef helemaal geen kaart😢😢
Ben ook niet echt van het bellen. Nooit geweest. Steun iemand meer met kaartjes, appjes, iets lekkers bij de deur zetten met een kaartje.
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat niet om wel of niet genoeg gedaan hebben of aanwezig geweest zijn.
Binnen een groep heb je met sommige vriendinnen gewoon een intiemere/ emotionelere klik dan met anderen. Dat ontstaat.
Misschien is de kaart gewoon verlaat of gewoon per ongeluk vergeten omdat ze al zoveel aan hun hoofd hebben.

Bij mijn oma kregen een paar mensen kaart pas na de begrafenis, de post was vertraagd. Gelukkig waren het allemaal vriendinnen die elkaar ook kenden dus diegene die geen kaart had wist er toch van en kon afscheid komen nemen.
anoniem_647dc71738af4 wijzigde dit bericht op 31-07-2021 20:50
3.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Draakje1976 schreef:
31-07-2021 20:37
Inderdaad dat. Ik hoef helemaal geen kaart😢😢
Je bent een lieve vriendin, die even helemaal ontdaan is van deze vreselijke en onwerkelijke gebeurtenis.
Ik vermoed eigenlijk dat jullie kaart nog wel komt.
Mijn vriendin haar geboortekaartjes zijn laatst, door de post, over een tijd van twee weken bij iedereen bezorgd. Ze begreep er zelf niets van.
Geef het even tijd.
En anders, laat het even. Ik snap dat je het wil begrijpen, maar dat hoeft nu even niet. Zorg maar even heel goed voor jezelf nu, want het is een klap.
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
31-07-2021 20:47
Je bent een lieve vriendin, die even helemaal ontdaan is van deze vreselijke en onwerkelijke gebeurtenis.
Ik vermoed eigenlijk dat jullie kaart nog wel komt.
Mijn vriendin haar geboortekaartjes zijn laatst, door de post, over een tijd van twee weken bij iedereen bezorgd. Ze begreep er zelf niets van.
Geef het even tijd.
En anders, laat het even. Ik snap dat je het wil begrijpen, maar dat hoeft nu even niet. Zorg maar even heel goed voor jezelf nu, want het is een klap.
Lief berichtje ik ben ook helemaal ontdaan door dit verschrikkelijke nieuws en zeer verdrietig😢. Stom van mezelf dat ik deze gedachtes heb dat ik misschien te weinig van me heb laten horen.
Eerlijk gezegd gaat het met rouwpost meestal wel goed, en TO geeft ook aan dat een andere vriendin ook geen kaart heeft gekregen. Dus ik denk wel dat dit het gewoon is.

Overigens heb ik tijdens Corona ook eens meegemaakt dat een deel een kaart kreeg voor de uitvaart ontving en een deel kreeg achteraf een kaart dat de uitvaart in besloten kring had plaatsgevonden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven