Geheim is op mijn schouders gedrukt

07-09-2019 23:57 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik al erg lang van stof kan zijn schiet ik maar meteen van wal, zonder diepe details te geven zodat het verhaal niet herkenbaar is.
Vandaag is er een geheim op mijn schouders gedrukt. Ik weet gewoon NIET wat ik er mee aan moet. Hoe het zit is als volgt: Mijn vriend, met wie ik sinds een jaar samen ben, heeft een beste vriend die hij al vanaf zijn jeugd kent, ze zijn samen opgegegroeid. Ze zijn echt heel close en goed met elkaar. Die jeugdvriend, en zijn vriendin, ken ik dus een jaar. Die vriendin is tevens ook nog zijn nichtje, wat het allemaal nog ingewikkelder maakt. Vanavond is mij namelijk verteld dat die vriendin een verhouding heeft. De beste vriendin van haar, die haar al heel erg lang kent, heeft mij dit verteld en die is erachter gekomen. Geen idee waarom ze het uitgerekend mij heeft verteld, ik heb die beste vriendin vanavond voor de tweede keer gezien. Ze gaan ook nog trouwen... Ik vind dit zo vreselijk, het drukt op mijn schouders, en die beste vriendin heeft me gezegd het echt aan NIEMAND te vertellen. De afspraak is er dat de persoon die de verhouding heeft hiermee stopt na de bruiloft. Maar... Er was geen zichtbaar schuldgevoel of enig gevoel van schaamte bij de confrontatie. Ik zou zoiets sowieso nooit doen, maar ik zou me KAPOT schamen en er meteen mee kappen en me beseffen wat ik aan het doen ben, terwijl mw verder gaat en zich ook nog ergens beledigd voelt dat het nu bekend is. Het is in mijn ogen dus duidelijk dat dit niet na de bruiloft zal gaan stoppen. Die jeugdvriend is zo een lieverd en zo goedgelovig, hij verdient dit gewoon echt niet. Niemand verdiend dit. Ik heb beloofd het geheim te bewaren maar aangezien deze jongen de allerbeste vriend is van mijn vriend, komen ze hier regelmatig over de vloer en andersom. Terwijl ik, nu ik dit weet, haar niet meer onder ogen wil komen en deze jeugdvriend ook niet want ik heb het gevoel dat ik hem hiermee verraad en in zijn gezicht lieg. Die beste vriendin drukt me erop dat ze niet wil dat dit uitkomt, want dan weet mw dat de beste vriendin het door heeft gebrieft en zien ze elkaar nooit meer. Deze vriendin heeft ook nog de hele bruiloft georganiseerd. God, wat moet dit me van mijn hart, en wat voel ik me klote. Ik wil niet degene zijn die hem recht in de ogen aankijkt en zijn hart ziet breken. En ik wil ook geen verrader zijn en mijn belofte niet nakomen. Maar dit is toch ethisch onverantwoord?? Moet ik mijn mond houden, terwijl ik weet, aangezien het gebrek aan schuldgevoel, dat dit niet zal stoppen na de bruiloft? Wanneer zal deze jongen erachter komen, als hij er uberhaupt achterkomt? En moet ik dan al die tijd met dit gevoel rondlopen? Heeft er aub iemand advies... Mijn emoties gaan alle kanten op en die jongen zijn hart gaat helemaal dood kapot als dit uitkomt. Ik ben het niet eens met ''wat niet weet, wat niet deert'' maar nu ik in deze postitie zit twijfel ik enorm omdat ik niemand pijn wil doen.
Alle reacties Link kopieren
Wat een
Wat een
Wat een
Wat een Toestand!
Alle reacties Link kopieren
Springandsun schreef:
07-09-2019 23:57
Die jeugdvriend, en zijn vriendin, ken ik dus een jaar. Die vriendin is tevens ook nog zijn nichtje, wat het allemaal nog ingewikkelder maakt.
Zijn nou neef en nicht met elkaar verloofd? Dat vind ik ook wel ingewikkeld ja!
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat zo diep, dat gaat me boven mijn pet.
Zo.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
09-09-2019 17:11
TO kan het ook aan de vriend van haar vriend vertellen natuurlijk.

Ook al zou het een roddel zijn, dan zou ik het nog steeds willen weten als dat over mij zou gaan.
Misschien zou jij het wel willen weten, maar de kans bestaat dat een ander het niet gelooft. Dat levert alleen maar gezeik op. Ik zou me er niet aan branden.
Alle reacties Link kopieren
Aan de vele reacties ‘let it go’ heb je ook niet zoveel. Stel dat de roddel wel klopt, kan ik mij je dilemma wel voorstellen.
Laat het alleen niet jouw probleem worden/het ‘op je schouders drukken.’ Confronteer de a.s. bruid ermee. Zeg op neutrale wijze wat je gehoord hebt. En als het waar is, of ze dan begrijpt met welk probleem jij zit. Misschien heeft ze zelf een idee voor de oplossing? Blijkt het waar te zijn, zeg dan duidelijk dat ze niet van jou kan verwachten dat je het niet met jouw vriend bespreekt. Geef haar dan wel een paar dagen het zelf op te lossen. Afhankelijk van de uitkomst al dan niet jouw vriend inlichten. Dit voorkomt die vreselijke wallen en dat je zelf van wal moet ‘schieten.’
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Roddelen is ook niet echt een aangename eigenschap en bemoeien ook niet. Vreemgangers zijn misschien fout maar bemoeizuchtige roddeltantes ook.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
09-09-2019 18:29
Roddelen is ook niet echt een aangename eigenschap en bemoeien ook niet. Vreemgangers zijn misschien fout maar bemoeizuchtige roddeltantes ook.

Dat is waar, maar TO heeft wel een relatie met de beste vriend 'van'. Stel dat de roddel waar is en TO bleek er achteraf van te weten, kan dit voor haar en vriend maar ook voor de rest van de club gevolgen hebben. In die zin begrijp ik de op haar schouders drukkende last wel en lijkt het mij het beste rechtstreeks the bride to-be aan te spreken. Die heeft dan de kans zich te verweren of er iets aan de te doen, waarmee TO zich m.i. niet als een roddeltante/bemoeial opstelt, maar zo zuiver mogelijk handelt. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat ze het -in elk geval tot die tijd- ook niet tegen haar vriend moet zeggen.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
10-09-2019 01:25
Dat is waar, maar TO heeft wel een relatie met de beste vriend 'van'. Stel dat de roddel waar is en TO bleek er achteraf van te weten, kan dit voor haar en vriend maar ook voor de rest van de club gevolgen hebben. In die zin begrijp ik de op haar schouders drukkende last wel en lijkt het mij het beste rechtstreeks the bride to-be aan te spreken. Die heeft dan de kans zich te verweren of er iets aan de te doen, waarmee TO zich m.i. niet als een roddeltante/bemoeial opstelt, maar zo zuiver mogelijk handelt. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat ze het -in elk geval tot die tijd- ook niet tegen haar vriend moet zeggen.
1. stel dat de roddel niet klopt, dan maakt TO een grote fout, als ze doorlult
2. stel dat het wel klopt en komt uit, en vriend hoort dat TO het wist, kan ze altijd nog zeggen (naar eer &geweten), dat ze roddels niet doorvertelt. Daar is namelijk niks mis mee
Alle reacties Link kopieren
Stel het is niet waar dan is het gewoon een lelijke gemene roddel en TO creëert gevolgen op basis van een leugen. Daarnaast is het haar relatie niet en is zij ook niet verantwoordelijk voor het feit dat alle relaties in haar omgeving goed gaan en dat alle relaties in haar omgeving precies voldoen aan haar eisen, normen en waarden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Argentovivo schreef:
10-09-2019 01:25
Dat is waar, maar TO heeft wel een relatie met de beste vriend 'van'. Stel dat de roddel waar is en TO bleek er achteraf van te weten, kan dit voor haar en vriend maar ook voor de rest van de club gevolgen hebben. In die zin begrijp ik de op haar schouders drukkende last wel en lijkt het mij het beste rechtstreeks the bride to-be aan te spreken. Die heeft dan de kans zich te verweren of er iets aan de te doen, waarmee TO zich m.i. niet als een roddeltante/bemoeial opstelt, maar zo zuiver mogelijk handelt. Ik ben zelfs geneigd te zeggen dat ze het -in elk geval tot die tijd- ook niet tegen haar vriend moet zeggen.
De bride to be hoeft 0,0 verantwoording af te leggen aan to en zich dus helemaal niet te verweren. Zij heeft alleen iets te maken met haar verloofde.

En to bemoeit zich wel degelijk met zaken die haar geen hol aangaan als ze de bride to be aanspreekt op roddels. Of het waar is of niet, het is iets tussen bruid en gom. Weet jij veel hoe die relatie in elkaar steekt, welke afspraken ze hebben en hoe ze met elkaar omgaan.

Mijn hemel, wat maken sommige mensen zichzelf belangrijk in andermans leven zeg.
Alle reacties Link kopieren
Daveotion schreef:
09-09-2019 17:42
Misschien zou jij het wel willen weten, maar de kans bestaat dat een ander het niet gelooft. Dat levert alleen maar gezeik op. Ik zou me er niet aan branden.
Zit wat in.
Alle reacties Link kopieren
Lastig!
Vertel je vriend wat je hebt gehoord en wie je dat heeft verteld. En vertel ook dat je het geheim moest houden, maar dat je dat te moeilijk vindt. Je hebt last van je geweten. Maar geef ook aan dat je niet zeker weet of zij wel de waarheid spreekt. Je kent haar namelijk amper. En je begrijpt daarom ook niet waarom zij dit aan jou heeft verteld.

Ik zou de bride-to-be hier niet zelf mee confronteren. Als het de waarheid is en het ook klopt dat zij hier zich niet schuldig over voelt, dan zou ze zich zomaar tegen jou kunnen keren.
Ik zou het met je vriend bespreken.

Je bepaalt je eigen grenzen he. Iemand kan je wel bombarderen met zoiets maar wanneer ben jij daarmee akkoord gegaan?
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
10-09-2019 08:07
De bride to be hoeft 0,0 verantwoording af te leggen aan to en zich dus helemaal niet te verweren. Zij heeft alleen iets te maken met haar verloofde.

Klopt. En TO heeft alleen verantwoording af te leggen aan haar vriend. Zij heeft er niet om gevraagd opgezadeld te worden met dit 'geheim' en kan tegen de bride to be zeggen:

- ik heb dit en dat gehoord
- weet dat dit over je gezegd wordt
- mocht het waar zijn, doe ermee wat je wilt, maar verwacht van mij niet dat ik niet doe wat voor mij het beste lijkt.

Dit neutraal en zonder oordeel. Ze roept daarmee niet de bride to be ter verantwoording, maar legt het probleem waar het hoort. Misschien komt er wel een verhaal over een open relatie of dat de vermeende minnaar haar neef uit Australië is met wie ze koffie zat te drinken. Weet jij veel.

Gaat erom dat zij m.i. het juiste doet door de de bal bij de juiste persoon neer te leggen.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
d-purevision schreef:
10-09-2019 13:34
Lastig!
Vertel je vriend wat je hebt gehoord en wie je dat heeft verteld. En vertel ook dat je het geheim moest houden, maar dat je dat te moeilijk vindt. Je hebt last van je geweten. Maar geef ook aan dat je niet zeker weet of zij wel de waarheid spreekt. Je kent haar namelijk amper. En je begrijpt daarom ook niet waarom zij dit aan jou heeft verteld.

Ik zou de bride-to-be hier niet zelf mee confronteren. Als het de waarheid is en het ook klopt dat zij hier zich niet schuldig over voelt, dan zou ze zich zomaar tegen jou kunnen keren.
Maar wat moet die vriend er dan mee? Dan gaat het weer op zijn schouders drukken.
Alle reacties Link kopieren
vivautrecht85 schreef:
10-09-2019 22:21
Maar wat moet die vriend er dan mee? Dan gaat het weer op zijn schouders drukken.

Daarom vind ik dat TO het met bride to be moet bespreken. Je moet je niet laten gijzelen door dit soort situaties. Spreek de persoon aan die het betreft. Dan heeft die kans zelf iets te doen met de roddels die over haar gaan. Het moet daarbij niet van belang zijn wat je eventuele persoonlijke mening is over het al dan niet bestaande probleem. Je weet namelijk niet of het waar is of niet. Gaat er, in dit geval, mede vanwege de onderlinge betrokkenheid en gevolgen die het ook voor anderen kan hebben, om dat het op de schouders drukt van degene bij wie het eventueel thuishoort. Niet bij TO of haar vriend.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Argentovivo schreef:
10-09-2019 21:55
Klopt. En TO heeft alleen verantwoording af te leggen aan haar vriend. Zij heeft er niet om gevraagd opgezadeld te worden met dit 'geheim' en kan tegen de bride to be zeggen:

- ik heb dit en dat gehoord
- weet dat dit over je gezegd wordt
- mocht het waar zijn, doe ermee wat je wilt, maar verwacht van mij niet dat ik niet doe wat voor mij het beste lijkt.

Dit neutraal en zonder oordeel. Ze roept daarmee niet de bride to be ter verantwoording, maar legt het probleem waar het hoort. Misschien komt er wel een verhaal over een open relatie of dat de vermeende minnaar haar neef uit Australië is met wie ze koffie zat te drinken. Weet jij veel.

Gaat erom dat zij m.i. het juiste doet door de de bal bij de juiste persoon neer te leggen.
Wat een vreemde redenaties.

To heeft alleen iets te maken met haar vriend als het om haar eigen dingen gaat. Niet als het om iemand anders gaat.

En als ze niet opgezadeld wil worden met het ‘grote geheim’, dan moet ze niet het onderwerp van de roddel aanspreken, maar de persoon die roddelt.

Je verwijst dus naar de verkeerde.
Alle reacties Link kopieren
AnnabeldeDertiende schreef:
10-09-2019 22:58
Wat een vreemde redenaties.

To heeft alleen iets te maken met haar vriend als het om haar eigen dingen gaat. Niet als het om iemand anders gaat.

En als ze niet opgezadeld wil worden met het ‘grote geheim’, dan moet ze niet het onderwerp van de roddel aanspreken, maar de persoon die roddelt.

Je verwijst dus naar de verkeerde.


Je zegt dus eigenlijk dat TO de 'beste' roddelende vriendin moet aanspreken. Ik vind dat eigenlijk wel een heel goed idee. Zo leg je het namelijk nog zuiverder bij degene die het betreft.
Nog wel een slag om de arm: hoe zit het met de 'harde' bewijzen per whatsapp? Dat wordt niet helemaal duidelijk TO, maar is wel bepalend voor het antwoord.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Argentovivo schreef:
10-09-2019 23:04
Je zegt dus eigenlijk dat TO de 'beste' roddelende vriendin moet aanspreken. Ik vind dat eigenlijk wel een heel goed idee. Zo leg je het namelijk nog zuiverder bij degene die het betreft.
Nog wel een slag om de arm: hoe zit het met de 'harde' bewijzen per whatsapp? Dat wordt niet helemaal duidelijk TO, maar is wel bepalend voor het antwoord.
Hoewel ik ook wel nieuwsgierig ben naar hoe de roddeltante aan screenshots komt, doen bewijzen er niet toe.

Het maakt niet uit of het wel of niet waar is. Het zijn to’s zaken niet en roddelen is nooit een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
08-09-2019 09:41
Hier ben ik afgehaakt. Wat een opgeblazen drama met wallen onder haar ogen binnen een paar uur .....

TO, het is al eerder gezegd: vertel aan de 'bedriegende' vriendin wat er over haar verteld wordt en dat het slechts een kwestie van tijd is voordat haar bruidegom dit ook hoort.
Nou inderdaad, dat dus. Ik zou bij zo'n roddel ook naar de 'bedriegende' vriendin gaan. En dan zie je vanzelf wel hoe zij reageert. En als ze dan vraagt van wie jij dat hebt: dat doet er niet toe.
En wat dan nog, die vriendin vertelt het ook tegen jou, dan kan ze er niet vanuit gaan dat jij het ook maar geheim houdt.
Alle reacties Link kopieren
nou ja ik heb nu nog meer reacties gelezen waar ook logica in zit en ik weet 't nu eigenlijk ook niet wat ik zou doen.

Hoe weet die vriendin dan dat die vrouw vreemdgaat? Dat zou het eerste zijn dat ik zou vragen als iemand mijn zo'n roddel vertelt. Hoe kom je hierbij? Je hebt het over vele whattsapp berichten. Heeft die vrouw die gezien dan? Heb jij bewijs gezien?
Alle reacties Link kopieren
Een doorverteld geheim is geen geheim meer.
Jij weet wat jij gehoord hebt, ik zou het met vriend bespreken, en dan verder zien.
Alle reacties Link kopieren
d-purevision schreef:
10-09-2019 13:34
Lastig!
Vertel je vriend wat je hebt gehoord en wie je dat heeft verteld. En vertel ook dat je het geheim moest houden, maar dat je dat te moeilijk vindt. Je hebt last van je geweten. Maar geef ook aan dat je niet zeker weet of zij wel de waarheid spreekt. Je kent haar namelijk amper. En je begrijpt daarom ook niet waarom zij dit aan jou heeft verteld.

Ik zou de bride-to-be hier niet zelf mee confronteren. Als het de waarheid is en het ook klopt dat zij hier zich niet schuldig over voelt, dan zou ze zich zomaar tegen jou kunnen keren.
Zo zou ik het ook doen.
Alle reacties Link kopieren
Misade schreef:
11-09-2019 12:04
Zo zou ik het ook doen.
Ik ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven