Gekwetst door vrienden/familie op Socialmedia

19-06-2021 11:44 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wie voelt zich ook regelmatig gekwetst door achterbaks gedrag op social media van sommige vriendinnen en familieleden?
Ondanks dat ik objectief probeer te blijven, voelt het soms erg persoonlijk en trek ik het me aan.

Zijn er meer die dit soort situaties herkennen? En hoe gaan jullie hiermee om?
yellowbirdy255 wijzigde dit bericht op 19-06-2021 19:08
61.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
yellowbirdy255 schreef:
19-06-2021 13:20
Ik verwacht echt niet dat mensen alles moeten liken of überhaupt moeten liken, en ik veroordeel ze ook echt niet daarom. Snap wel dat iets niet gezien wordt, niet boeit. Vaak vind ik mijn eigen posts ook doodvervelend.
Waarom post je dingen die je zelf doodvervelend vindt? En misschien een goed idee om wat te minderen met social media als je er zo gevoelig voor bent. Ik ben hier werkelijk waar nog nooit ook maar 1 seconde mee bezig geweest. Echt geen idee wie mij volgen op Instagram.
Alle reacties Link kopieren
yellowbirdy255 schreef:
19-06-2021 13:29
Ik ben 31 :facepalm: Het contact is in real life ook niet soepel te noemen nee, en aangezien ik een sensitief persoon ben voel ik een bepaald klimaat aan, ook digitaal. Maar dat zien anderen inderdaad niet.
En dat brengt me van mijn stuk.
Ik ben ook een gevoelig type maar je schat jezelf te hoog in als je denkt klimaten (zeker online) altijd juist aan te voelen, in plaats van je eigen aannames en onzekerheid de overhand te laten nemen. Ik denk dat het laatste bij jou het geval is. Ben je zelf veel bezig met strategisch passief agressief liken en posten om mensen een rotgevoel te geven, dat die gedachte zo snel bij je opkomt?

Feit is over het algemeen dat mensen veel minder met je bezig zijn dan je denkt, ze zijn vooral met zichzelf bezig. Laat gaan, zo zonde van je energie dit.
Alle reacties Link kopieren
Haal je ook nog positieve dingen uit social media? Want als het je meer stress oplevert dan plezier, dan zou ik ermee kappen. Richt je lekker op het echte leven.

Ik merk in mijn omgeving dat facebook uit de gratie is geraakt, mensen zijn daar niet meer actief op. Het is nu volgens mij meer instagram en what's app-groepjes. Ik zit overigens in zo min mogelijk van die groepjes omdat ik gek werd van de meldingen, de 300 nieuwe berichtjes per dag die nergens over gaan en het geneuzel.
Alle reacties Link kopieren
yellowbirdy255 schreef:
19-06-2021 13:59
Wie is hier nu aan het invullen? Ik bedoel maar..
Ik stelde een vraag. Een vraag die jou misschien doet reflecteren of het allemaal wel klopt wat je aanvoelt. Ik vind niet dat ik verder zelf iets invul. Maar doe ermee wat je wil.
Alle reacties Link kopieren
yellowbirdy255 schreef:
19-06-2021 13:51
Wat een lieve reactie, bedankt voor je advies. Het is ook best vermoeiend en ik merk dat door social media de contacten in real life juist verslechteren. Merk dat mensen zich ook aan mij irriteren , maar niet uitspreken, of dat je onbewust een karikatuur van jezelf maakt en dat ze daar dan om grappen. Met name flauwe familie.

Ik zou het toch gewoon doen; zeker omdat je er nu op de één of ander manier 'last' van hebt, zou je tegen mensen kunnen zeggen dat je tegenwoordig alle live contacten eigenlijk best wel mist. En dat je daarom een tijdje liever wil opbellen of elkaar live wil ontmoeten - maar in elk geval het gebruik van je social media wil minimaliseren.

Een plaatje of alleen maar geschreven woorden, leidt eerder tot misverstanden of twijfel/onzekerheid dan wanneer je elkaar ontmoet en je dus ook de houding en mimiek van een ander kunt 'lezen'.
Of onmiddellijk kunt vragen om verduidelijking als iets niet zo goed/positief overkomt op jou (i.p.v. er over gaan zitten piekeren of ergeren).

Ook al is het 'alleen maar' opbellen: je krijgt dan in elk geval wat meer over die ander méé dan je in geschreven tekst kan (of moet? of wil?) lezen: je hoort dan de stem van de ander, dus ook vaak iemands stemming, haast, vrolijkheid, etc.

Het lijkt mij de bedoeling dat social media je leven leuker zou moeten maken. Als het juist leidt tot gepieker en zo, dan zou ik snel klaar mee zijn en op een zo charmant mogelijke manier aan anderen laten weten dat mijn voorkeur uitgaat naar meer 'live' contact.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
19-06-2021 14:14
Ik stelde een vraag. Een vraag die jou misschien doet reflecteren of het allemaal wel klopt wat je aanvoelt. Ik vind niet dat ik verder zelf iets invul. Maar doe ermee wat je wil.
Sorry mijn reactie kwam wat aanvallend over, dat was niet de bedoeling. Ik probeer altijd wel mijn aannames te checken, maar in dit geval is dat een grijs gebied, aangezien ik het ze niet op de man af durf te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Gebruna schreef:
19-06-2021 14:17
Ik zou het toch gewoon doen; zeker omdat je er nu op de één of ander manier 'last' van hebt, zou je tegen mensen kunnen zeggen dat je tegenwoordig alle live contacten eigenlijk best wel mist. En dat je daarom een tijdje liever wil opbellen of elkaar live wil ontmoeten - maar in elk geval het gebruik van je social media wil minimaliseren.

Een plaatje of alleen maar geschreven woorden, leidt eerder tot misverstanden of twijfel/onzekerheid dan wanneer je elkaar ontmoet en je dus ook de houding en mimiek van een ander kunt 'lezen'.
Of onmiddellijk kunt vragen om verduidelijking als iets niet zo goed/positief overkomt op jou (i.p.v. er over gaan zitten piekeren of ergeren).

Ook al is het 'alleen maar' opbellen: je krijgt dan in elk geval wat meer over die ander méé dan je in geschreven tekst kan (of moet? of wil?) lezen: je hoort dan de stem van de ander, dus ook vaak iemands stemming, haast, vrolijkheid, etc.

Het lijkt mij de bedoeling dat social media je leven leuker zou moeten maken. Als het juist leidt tot gepieker en zo, dan zou ik snel klaar mee zijn en op een zo charmant mogelijke manier aan anderen laten weten dat mijn voorkeur uitgaat naar meer 'live' contact.
Bedankt ik denk dat ik toch maar langzaam afscheid ga nemen van social media. Het beïnvloedt mijn leven en de onderlinge verhoudingen met familie en vrienden steeds meer op een negatieve manier. Voelt rigoureus en ook dat dat je misschien niet in dank wordt afgenomen omdat je hen daarmee ook uitzwaait online. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel het beste is voor mezelf en mijn ontwikkeling.
Alle reacties Link kopieren
yellowbirdy255 schreef:
19-06-2021 13:40
Precies dat soort dingen inderdaad. Ik heb ook een aantal keer meegemaakt dat ik iemand een verzoek stuurde (die ik nog kende van vroeger, werk, hobby etc. ) annuleren ze je verzoek en blokkeren ze je meteen. Okë misschien niet allerbeste vrienden destijds, gewoon neutraal, maar om dan ook meteen te blokkkeren?!
Wat mij opvalt is dat mensen onbeleefd zijn op facebook ik bedoel zoiets als ontvrienden is ook zo recht in je face. Ik ben een paar keer ontvriend en wist echt niet wat ik verkeerd had gedaan, ik post niet zoveel op facebook maar doe toch altijd leuk mee met het liken.
.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
19-06-2021 13:40
ja . de minimum leeftijd op fb is 16 toch? soms heb je echt het idee dat het de max. leeftijd is
Is 16 de minimum leeftijd, dat wist ik niet eens. Maar als je kinderachtig gedrag wil meemaken dan is Facebook indd. je ding, hahahaha!
Aan Instagram begin ik al helemaal niet volgens mij is dat zo'n narcistisch platform met allemaal selfies + filters. Op Instagram verandert iedereen op magische wijze in een babe.
.
Alle reacties Link kopieren
Vienna schreef:
19-06-2021 12:53
Heeft niks met een waardeoordeel te maken, maar bevestigt wel mijn beeld dat dit soort issues voornamelijk in bepaalde kringen spelen.
Deze post ademt minachting... waarom? Serieuze vraag. Ben je zelf hoger opgeleid en kijk je neer op lager opgeleid?

Ik ben zelf mbo opgeleid, schaam me daar niet voor, werk in een juridische wereld, heb een goed salaris en leer elke dag bij, neem mijn werk serieus en krijg veel waardering.

Dat TO tegen deze problemen aanloopt heeft te maken met onzekerheid/haar karakter/normen/waarden, niet omdat ze "maar" mbo is opgeleid.
Alle reacties Link kopieren
Ja eigenlijk wel ,maar het kwetst me niet , ik lach erom

bijvoorbeeld mijn neef die mijn oudste zus en alles dat ze doet helemaal geweldig vind, en op mij altijd alleen commentaar heeft🙈

Of mijn schoonzusje die alles van haar ene broer liked met hartjes en overal leuk op reageerd zoals een zus en tante dus doet, maar op haar andere broer (mijn man) nooit reageerd en nog nieteens een foto van onze kinderen liked.


Ik laat ze lekker in hun sop gaar koken, kan er ergens ook wel om lachen

Man en ik zijn beide de zwarte schapen vd familie en we zijn er trots op
Alle reacties Link kopieren
syntax18 schreef:
19-06-2021 12:56
"En hoe gaan jullie hiermee om?"

they hate us cuz they aint us

liever gehaat, dan een hater

winnaars helpen elkaar omhoog, losers duwen elkaar omlaag

etc etc etc etc, you get the point
🙌
Alle reacties Link kopieren
Tomaatje800 schreef:
19-06-2021 15:42
Ja eigenlijk wel ,maar het kwetst me niet , ik lach erom

bijvoorbeeld mijn neef die mijn oudste zus en alles dat ze doet helemaal geweldig vind, en op mij altijd alleen commentaar heeft🙈

Of mijn schoonzusje die alles van haar ene broer liked met hartjes en overal leuk op reageerd zoals een zus en tante dus doet, maar op haar andere broer (mijn man) nooit reageerd en nog nieteens een foto van onze kinderen liked.


Ik laat ze lekker in hun sop gaar koken, kan er ergens ook wel om lachen

Man en ik zijn beide de zwarte schapen vd familie en we zijn er trots op
Goed te horen dat het jou niet kwetst en je erom kunt lachen. Ik moet de humor er misschien ook maar van inzien.
Maar dit bedoelde ik dus ook, dat het gewoon té opvallend is.
Alle reacties Link kopieren
El4ra schreef:
19-06-2021 14:40
Wat mij opvalt is dat mensen onbeleefd zijn op facebook ik bedoel zoiets als ontvrienden is ook zo recht in je face. Ik ben een paar keer ontvriend en wist echt niet wat ik verkeerd had gedaan, ik post niet zoveel op facebook maar doe toch altijd leuk mee met het liken.
Eigenlijk kom je er op facebook juist achter hoe de mensen om je heen in het echt zijn.
Alle reacties Link kopieren
yellowbirdy255 schreef:
19-06-2021 15:53
Eigenlijk kom je er op facebook juist achter hoe de mensen om je heen in het echt zijn.
Juist, ik ben trouwens ook zo lekker gevoelig 😉
Maar ik heb geleerd om daarmee om te gaan en waar het eerst als vloek voelde is het nu alleen maar een zegen.

Het klopt dat je door een beeldscherm heen kunt voelen
En doordat je zoveel oppikt en je bent onzeker kan het flink verwarrend worden omdat je gaat malen..
Dus bekijk heel bewust , wat is van jou en wat niet
Op tijd op je rem trappen vóór je in je hoofd gaat zitten

vragen heeft vaak geen zin omdat mensen meestal toch niet eerlijk gaan zijn, maar echt je weet hoe het zit en je bent niet gek, niet aan jezelf twijfelen!
Alle reacties Link kopieren
Tomaatje800 schreef:
19-06-2021 16:02
Juist, ik ben trouwens ook zo lekker gevoelig 😉
Maar ik heb geleerd om daarmee om te gaan en waar het eerst als vloek voelde is het nu alleen maar een zegen.

Het klopt dat je door een beeldscherm heen kunt voelen
En doordat je zoveel oppikt en je bent onzeker kan het flink verwarrend worden omdat je gaat malen..
Dus bekijk heel bewust , wat is van jou en wat niet
Op tijd op je rem trappen vóór je in je hoofd gaat zitten

vragen heeft vaak geen zin omdat mensen meestal toch niet eerlijk gaan zijn, maar echt je weet hoe het zit en je bent niet gek, niet aan jezelf twijfelen!
Ik ben zo blij dat je dit schrijft. Ik had die rem al veel eerder moeten intrappen.
Alle reacties Link kopieren
yellowbirdy255 schreef:
19-06-2021 16:17
Ik ben zo blij dat je dit schrijft. Ik had die rem al veel eerder moeten intrappen.

Beter laat dan nooit!
Je komt er echt wel!
Alle reacties Link kopieren
Quincy2 schreef:
19-06-2021 14:01
Je bent niet verplicht om familie op sociale media te hebben. Van mij mag je ze verwijderen :-D
Ik heb alleen zussen/broers erop, en die doen er bijna niets mee. Schoonzus heb ik eraf gegooid want die bemoeide zich met de inhoud, en van schoonouders heb ik het verzoek geweigerd.
Wow, leuk zo'n schoondochter :rofl:
Alle reacties Link kopieren
yellowbirdy255 schreef:
19-06-2021 14:31
Bedankt ik denk dat ik toch maar langzaam afscheid ga nemen van social media. Het beïnvloedt mijn leven en de onderlinge verhoudingen met familie en vrienden steeds meer op een negatieve manier. Voelt rigoureus en ook dat dat je misschien niet in dank wordt afgenomen omdat je hen daarmee ook uitzwaait online. Maar ik denk dat het uiteindelijk wel het beste is voor mezelf en mijn ontwikkeling.
Nogmaals, ik heb zelf geen één van die apps, dus ik ken de gebruiksregels e.d. niet.
Maar ik denk dat je 'gedoe' kunt voorkomen door een duidelijke aanpak te kiezen die mensen niet persoonlijk hoeven op te vatten. Anders is dat ook weer niet goed....

Dus, óf geleidelijk zelf verandering aanbrengen door bijvoorbeeld na berichtjes zélf steeds anderen op te bellen voor een praatje, of om een live afspraak te maken. En dan steeds vriendelijk, enthousiast (maar in elk geval niet vanuit de negatieve invalshoek) benadrukken dat je dit véél leuker en gezelliger vindt. Als het goed is pakt men dit op en wordt het wederzijds veel meer gewoonte om elkaar niet alleen maar te appen en liken.

Of helemaal stoppen en zeggen dat je eens wil proberen het zonder social media te stellen - dan kan in elk geval niemand zich persoonlijk beledigd voelen over het feit dat jij alleen hem/haar van social media af haalt.

Of een tussenweg: bijv. maximaal 5 mensen uitkiezen die wél goed voelen en positief communiceren. Dan heb je ook een goed en duidelijk verhaal namelijk zoiets als "ik wil SM een tijdje sterk beperken omdat alles eromheen mij op dit moment wat te druk en teveel wordt, dat is niets persoonlijks tegen anderen maar ik wil eens kijken of mij dat méér rust en tijd zal geven".

Het lijkt mij niet handig om dit allemaal heel 'confronterend' aan te kondigen bij anderen.
Bovendien krijg je misschien wel heel veel bijval of andere leuke reacties als je dit zo open en eerlijk tegen anderen zegt.
gebruna wijzigde dit bericht op 19-06-2021 17:27
1.13% gewijzigd
Heb je niks beters te doen.. of is dit weer een ik haat mijn leukere zus topic
Alle reacties Link kopieren
Sociale media zijn niet voor niks het vergif van het internet. Mensen kunnen veilig vanachter hun scherm ook vrienden en bekenden volschelden.
Blijf weg ervan en hou het op normaal contact, zoals mailen, (video)bellen of gewoon op bezoek gaan.
KitKeller schreef:
19-06-2021 11:50
Als je dingen zo analyseert en het je zo persoonlijk aantrekt, dan is Social Media echt niet geschikt voor jou.
Exact dit!!!
yellowbirdy255 schreef:
19-06-2021 13:29
Ik ben 31 :facepalm: Het contact is in real life ook niet soepel te noemen nee, en aangezien ik een sensitief persoon ben voel ik een bepaald klimaat aan, ook digitaal. Maar dat zien anderen inderdaad niet.
En dat brengt me van mijn stuk.
Dat is echt de grootste onzin. Ik had ook iemand op m’n Facebook. Ook met de zelfdiagnose HSP. Ze voelde via Facebook aan dat ik een hekel aan haar had. Echt flikker op, ik kende haar amper, ik had helemaal geen mening over haar, laat staan dat ik haar niet leuk of aardig vond. Sindsdien negeer ik haar als de pest, want ik kan daar dus helemaal niets mee. Als jij je net zo profileert op social media dan raak je je vrienden inderdaad snel kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Zet social media op pauze en ga meer in het echt afspreken dat is veel leuker en daar fleur je van op. Social media is prima als je het kan zien voor wat het is, een vorm van reality tv.
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit lees, ben ik blij dat ik bijna geen social media heb, alleen FB om de buurt activiteiten te kunnen volgen.

Is toch super vermoeiend om je te moeten bezighoudt wie wie volgt en onvolgt, en wie wat over een ander zegt. Maar mij boeit het ook niet zo meer wat anderen over me denken. Dat was toen ik jonger was wel anders.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven