Geld vragen voor boodschappen?

24-01-2021 23:17 232 berichten
Ik heb nu een tijdje een latrelatie en mijn vriend slaapt een paar keer per week bij mij. Bij hem thuis is nu niet handig. Buiten de deur daten doen we nu natuurlijk niet i.v.m. corona.

Echter ik betaal alle boodschappen. Dit begin ik nu behoorlijk in mijn portemonnee te voelen. Ik verwen gasten graag met lekker koken, borrelen, luxe ontbijtje etc. Dit is mijn eigen keus, maar hij neemt daarentegen ook ruim, terwijl ik dus alles betaal.

Ik heb er onlangs serieus met hem over gesproken en hij zei er niet bij stilgestaan te hebben. We zouden de kosten van onze logeerpartijtjes gaan delen. Om en om het eten betalen. Dit is 1x gelukt. En hij mompelde een keer iets over dat ik nadien wel een tikkie mag sturen...

Tja, dat tikkie is een hele praktische oplossing, maar heeft iemand een idee hoe ik dit wat charmanter kan oplossen, dat het iets meer vanzelf geven en nemen is i.p.v. dat ik als een soort hotel de rekening moet opmaken? Doe ik te moeilijk en moet ik gewoon assertief telkens geld vragen per logeerpartij, of word ik hier nu voor de gek gehouden en laat ik iemand profiteren? Alvast bedankt voor het meedenken.
Alle reacties Link kopieren
Hem boodschappen laten doen.
Of vaker bij hem verblijven.
Of werkelijk nu tikkies gaan sturen .

En als hij smoezen verzint om niet te betalen; hem het beste wensen en uitmaken.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem een boodschappenlijstje sturen ipv een tikkie. Kan hij onderweg naar jou mooi even langs de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-01-2021 23:19
Hem boodschappen laten doen.
Of vaker bij hem verblijven.
Of werkelijk nu tikkies gaan sturen .

En als hij smoezen verzint om niet te betalen; hem het beste wensen en uitmaken.
Dit eigenlijk.

En ik zou ook stoppen met dat luxe gedoe en hem de hele tijd in de watten willen leggen, wat is de aardigheid als je je er diep in je hart dood aan ergert dat hij het er zo lekker van neemt en nooit iets bijdraagt?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Hij is geen echte gast meer, dus stoppen met het die hard verwennen en al dat luxe-gedoe.

En tikkies sturen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Hem boodschappen mee laten nemen of de app wie betaalt wat gaan gebruiken
Alle reacties Link kopieren
Vertel hem dat het nu even niet zo handig is dat jij zijn boodschappen betaalt.
Alle reacties Link kopieren
Hij wil kennelijk dat je er steeds om vraagt en jij wilt dat het ‘vanzelf’ gaat. Tijd voor een goed gesprek. Dat heb je in relaties wel vaker nodig - om goed te begrijpen waarom hij er zo mompelig over doet en waarom het bij jou weerzin oproept om steeds een rekening te moeten sturen.

Oja praktisch: mijn vriend maakte een vast bedrag per maand over.
Bedankt voor de snelle reacties. Dat luxe gedoe is niet om hem te paaien, meer de gewoonte van net een stapje extra doen voor gasten, dat klopt wel. Is hier met vriendinnen ook de gewoonte, maar daar zit in tegenstelling tot in deze relatie wel wederkerigheid in. Daarmee moet ik bij hem ophouden inderdaad, is eenrichtingsverkeer.

Bij hem slapen is nu geen optie, zal er ivm de herkenbaarheid niet teveel op in gaan. Hij heeft wel gewoon een koophuis en baan, dus geen schuldengedoe ofzo.

Lekker assertief een boodschappenlijstje sturen is wel een idee! Voelt alsnog knullig, omdat ik er dan weer om moet vragen. De lol gaat er zo een beetje af, om iets stoms als geld :nooo: Ik kan hem blijkbaar niet motiveren dit uit zichzelf te doen.

Goed gesprek is er nu twee keer geweest. Kan nog een keer erover beginnen inderdaad dat ik steeds om geld moet vragen en hij weleens spontaan boodschappen mee mag nemen. Of een keer iets leuks mag organiseren. Anders houdt het wel een beetje op; ik ben geen gratis hotel of zijn moeder waar je de kast kunt plunderen; we zijn 2 volwassen mensen met een baan en huis.
anoniem_64a1b2ee77fd3 wijzigde dit bericht op 24-01-2021 23:31
20.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Over hoeveel geld gaat het ongeveer? Als het onder de zeg 100 euro per maand is, zou ik daar echt niet moeilijk over doen. Dat middelt wel weer uit als jullie straks op zijn kosten uit eten kunnen.
Hem om de keer de boodschappen laten doen of toch dat tikkie sturen.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 24-01-2021 23:30
11.48% gewijzigd
KamilleT schreef:
24-01-2021 23:29
Over hoeveel geld gaat het ongeveer? Als het onder de zeg 100 euro per maand is, zou ik daar echt niet moeilijk over doen. Dat middelt wel weer uit als jullie straks op zijn kosten uit eten kunnen.
Niet iedereen heeft dat bedrag elke maand over.
Alle reacties Link kopieren
littlepinkdress schreef:
24-01-2021 23:28
Bedankt voor de snelle reacties. Dat luxe gedoe is niet om hem te paaien, meer de gewoonte van net een stapje extra doen voor gasten, dat klopt wel. Is hier met vriendinnen ook de gewoonte, maar daar zit in tegenstelling tot in deze relatie wel wederkerigheid in. Daarmee moet ik bij hem ophouden inderdaad, is eenrichtingsverkeer.

Bij hem slapen is nu geen optie, zal er ivm de herkenbaarheid niet teveel op ik gaan. Hij heeft wel gewoon een koophuis en baan, dus geen schuldengedoe ofzo.

Lekker assertief een boodschappenlijstje sturen is wel een idee! Voelt alsnog knullig, omdat ik er dan weer om moet vragen. De lol gaat er zo een beetje af, om iets stoms als geld :nooo: Ik kan hem blijkbaar niet motiveren dit uit zichzelf te doen.
Heeft hij nog een (ex) vrouw thuis?
Doe om de beurt boodschappen.
KamilleT schreef:
24-01-2021 23:30
Heeft hij nog een (ex) vrouw thuis?
Nee, is al enkele jaren gescheiden. Woont alleen :)
KamilleT schreef:
24-01-2021 23:29
Over hoeveel geld gaat het ongeveer? Als het onder de zeg 100 euro per maand is, zou ik daar echt niet moeilijk over doen. Dat middelt wel weer uit als jullie straks op zijn kosten uit eten kunnen.
Die etentjes gaan vanaf het begin al 50-50 :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Echt behoorlijk onattent dat hij zelf ook niet aanbiedt om eens naar de super te gaan oid.
... high heels and a bad attitude
Ik reageer later weer, eerst slapen nu. Bedankt voor het meedenken tot zover!
Alle reacties Link kopieren
littlepinkdress schreef:
24-01-2021 23:32
Nee, is al enkele jaren gescheiden. Woont alleen :)
Ik kan me geen reden bedenken waarom jij niet daar kan zijn. Hij kan daar zijn, dus jij dan toch ook? Hoe weet je zeker dat er geen verborgen schulden of vrouwen zijn?

Hoever moet hij reizen? Hoeveel kosten zijn dat?

En verder een appje met; neem jij deze keer de boodschappen mee? Zou moeten volstaan. Kijken wat hij meeneemt. Dan weet je ook zijn standaard.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Begin ermee hem niet als gast en logé te zien, maar als partner. Dat lijkt me stap één voor een gelijkwaardige relatie. Dan gaat hij zich misschien ook niet gedragen als gast waarbij het het logisch is dat jij voor een natje en droogje zorgt.

Stap twee is dan een gesprek met je partner over het boodschappengeld.
Laat hem elke maand een vast bedrag bijleggen, dat is het simpelst.

Klinkt overigens alsof jullie net wat hebben in plaats van een latrelatie (tenminste, ik zou een relatie waarbij je niet samenwoont, omdat je nog geen jaar samen bent bijvoorbeeld, niet bestempelen als latrelatie)
anoniem_275457 wijzigde dit bericht op 24-01-2021 23:43
21.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als mijn date altijd luxe en uitgebreid wil eten zal hij dat toch ook zelf moeten betalen.
Ik zou in jouw plaats gewone maaltijden voorzien en hem op tijd een boodschappenlijst of rekening sturen.
Alle reacties Link kopieren
littlepinkdress schreef:
24-01-2021 23:28
Bedankt voor de snelle reacties. Dat luxe gedoe is niet om hem te paaien, meer de gewoonte van net een stapje extra doen voor gasten, dat klopt wel. Is hier met vriendinnen ook de gewoonte, maar daar zit in tegenstelling tot in deze relatie wel wederkerigheid in. Daarmee moet ik bij hem ophouden inderdaad, is eenrichtingsverkeer.

Bij hem slapen is nu geen optie, zal er ivm de herkenbaarheid niet teveel op in gaan. Hij heeft wel gewoon een koophuis en baan, dus geen schuldengedoe ofzo.

Lekker assertief een boodschappenlijstje sturen is wel een idee! Voelt alsnog knullig, omdat ik er dan weer om moet vragen. De lol gaat er zo een beetje af, om iets stoms als geld :nooo: Ik kan hem blijkbaar niet motiveren dit uit zichzelf te doen.

Goed gesprek is er nu twee keer geweest. Kan nog een keer erover beginnen inderdaad dat ik steeds om geld moet vragen en hij weleens spontaan boodschappen mee mag nemen. Of een keer iets leuks mag organiseren. Anders houdt het wel een beetje op; ik ben geen gratis hotel of zijn moeder waar je de kast kunt plunderen; we zijn 2 volwassen mensen met een baan en huis.
Betaalt hij ook direct als je een tikkie stuurt? Dat hij niet het initiatief neemt betekent toch niet meteen dat hij jou als hotel beschouwt?

En vragen om spontaan iets te doen is een contradictio in terminis.
leather schreef:
24-01-2021 23:33
Echt behoorlijk onattent dat hij zelf ook niet aanbiedt om eens naar de super te gaan oid.
Ja daar zit dus het knelpunt. Die 30 euro per week kan ik op zich wel missen, hoewel dat per maand een aardig bedrag is. Ik vind het niet attent en hij leeft nu 1/3e van de tijd op mijn kosten.
Alle reacties Link kopieren
Toch wel een beetje zielig dat je hem hierop voor moet aanspreken. Dit kan hij toch ook zelf verzinnen. Zo'n zuinig gedoe zou voor mij echt een afknapper zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als ik het goed begrijp is het probleem niet dat hij geen boodschappen betaalt, maar dat je wil dat hij uit zichzelf attenter is. Nou, misschien is hij uit zichzelf niet zo attent, maar dat betekent toch niet dat hij jou als "gratis hotel" of "zijn moeder" ziet?

Als je een tikkie stuurt zou het probleem van het geld opgelost zijn, maar dat wil jij dan weer niet begrijp ik. Waarom niet als het probleem daarmee opgelost is?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven