Gepeste kids met beperking: school faalt, relatie ook?
vrijdag 6 februari 2026 om 10:36
Exact mijn idee.
Maar, om antwoord te geven op een deel van de OP: kinderen weerbaarder maken is niet de oplossing. Dan geef je je kind het gevoel dat dat pesten zijn/haar schuld is.
School moet zorgen dat er niet gepest wordt.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
Week 10 van de Extremely Demotivational Calendar
vrijdag 6 februari 2026 om 10:37
Je kunt kinderen niet dwingen om weerbaar te zijn.
Net zo goed als dat de gehoorbeperking bij jouw dochter niet over gaat door haar op clubjes ofzo te stoppen.
Het zou best kunnen dat ze op sommige clubjes beter geacccepteerd wordt dan op school.
Op dit forum wordt vaak scouting genoemd. Misschien kan een circusclub ook.
(een heel competitieve sport lijkt mij niet goed als haar team door jouw kind steeds verliest).
Maar als ze iets anders leuker vinden .... (schaken? muziek? boeken lezen?)
Je kan beter ontwikkelen door dingen die je zelf kiest, dan door dingen die je moet.
Net zo goed als dat de gehoorbeperking bij jouw dochter niet over gaat door haar op clubjes ofzo te stoppen.
Het zou best kunnen dat ze op sommige clubjes beter geacccepteerd wordt dan op school.
Op dit forum wordt vaak scouting genoemd. Misschien kan een circusclub ook.
(een heel competitieve sport lijkt mij niet goed als haar team door jouw kind steeds verliest).
Maar als ze iets anders leuker vinden .... (schaken? muziek? boeken lezen?)
Je kan beter ontwikkelen door dingen die je zelf kiest, dan door dingen die je moet.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
vrijdag 6 februari 2026 om 10:42
Voor jullie relatietherapie.
Voor kinderen zorgen dat die school meer gaat doen. Desnoods door te onderzoeken of er iets mogelijk is qua ingebrekestelling. Ik zou ook kijken of er contact kan komen met de ouders van de pesters.
Ik vind het heel verdrietig voor jullie kinderen.
Ik ben wel team man daarnaast qua weerbaar maken. Een kind mag voor zichzelf opkomen tegen pesters. En ontdekken of er elders wel leuke dingen zijn (scouting) is alleen maar fijn voor het zelfvertrouwen.
Volgens mij hoeft het dus niet het 1 of het ander te zijn, maar kunnen dingen prima parallel.
Voor kinderen zorgen dat die school meer gaat doen. Desnoods door te onderzoeken of er iets mogelijk is qua ingebrekestelling. Ik zou ook kijken of er contact kan komen met de ouders van de pesters.
Ik vind het heel verdrietig voor jullie kinderen.
Ik ben wel team man daarnaast qua weerbaar maken. Een kind mag voor zichzelf opkomen tegen pesters. En ontdekken of er elders wel leuke dingen zijn (scouting) is alleen maar fijn voor het zelfvertrouwen.
Volgens mij hoeft het dus niet het 1 of het ander te zijn, maar kunnen dingen prima parallel.
vrijdag 6 februari 2026 om 10:47
Het kind weerbaarder maken, legt de schuld bij kind, terwijl de schuld bij de pesters hoort te liggen.
Bij school laten klinkt nogal conflictvermijdend. Veel scholen modderen maar wat aan als het over pesten gaat.
Ga eens met zijn tweeën voor je kinderen staan en eis dat er wat verandert. Ga in gesprek met de ouders van de pesters.
Je kinderen hebben zo te lezen al genoeg op hun bordje, ga ze nou eens helpen ipv ze te vertellen dat het hun eigen schuld is dat ze gepest worden.
Bij school laten klinkt nogal conflictvermijdend. Veel scholen modderen maar wat aan als het over pesten gaat.
Ga eens met zijn tweeën voor je kinderen staan en eis dat er wat verandert. Ga in gesprek met de ouders van de pesters.
Je kinderen hebben zo te lezen al genoeg op hun bordje, ga ze nou eens helpen ipv ze te vertellen dat het hun eigen schuld is dat ze gepest worden.
vrijdag 6 februari 2026 om 11:11
Ik denk dat deze problematiek te complex is om even op een forum te gooien. Is het mogelijk om te overleggen met (een van) de behandelaars van de kinderen? Kunnen zij verwijzen naar bijvoorbeeld gezinstherapie? Er loopt hier wel erg veel door elkaar heen.
Ik wil niet veel zeggen maar je mag blij zijn dat het regent want als je niet blij bent dan regent het ook.
vrijdag 6 februari 2026 om 11:11
Wil je nou je kinderen beschermen of jullie verschil in libido opheffen? Het een heeft werkelijk niets met het ander te maken.
Laat jullie eigen ego voor wat het is En ga samen voor je kinderen staan. Kom in actie. Toon ruggengraat aan je kinderen en houd de school aan hun verplichting om een veilige leeromgeving te bieden. Pak de ouders van de pesters aan.
Laat jullie eigen ego voor wat het is En ga samen voor je kinderen staan. Kom in actie. Toon ruggengraat aan je kinderen en houd de school aan hun verplichting om een veilige leeromgeving te bieden. Pak de ouders van de pesters aan.
vrijdag 6 februari 2026 om 11:33
Dat had ik bij de eerste zin al door.Honingbij_ schreef: ↑06-02-2026 11:14Toen je het woord vanilla gebruikte wist ik dat je de man in het verhaal was.
Maar idd, het werd steeds weer bevestigd.
If something didn't work the first time, start getting used to that feeling.
vrijdag 6 februari 2026 om 11:34
Als je beiden neurdivergent bent (autisme en ADHD lees ik) en je kinderen hebben allebei een fysieke beperking (en vergrote kans op ook neuodivergent zijn) dan vind ik het bizar dat je niet allang therapeutische hulp hebt. Zeker als beide kinderen gepest worden. Dus ga daar maar eens snel mee beginnen.
Kan je daarna nog zeuren dat het neuken niet gaat zoals jij wil.
Kan je daarna nog zeuren dat het neuken niet gaat zoals jij wil.
vrijdag 6 februari 2026 om 11:40
Is het een optie dat je kind naar een school gaat met meer dove kinderen? Zodat het kind meer in gebarentaal kan communiceren? Ik denk dat het voor het kind een enorme opluchting kan zijn om minder hard te werken om met de rest mee te moeten doen. Je kunt niet wennen aan 'anders zijn maar toch alles kunnen'. Je kind kan niet alles. Teamsporten zijn moeilijker. Wie doof is, is vaak ook eerder duizelig. Lekker klimmen gaat dan niet.
In Nederland vinden we het heel belangrijk dat dove kinderen zoveel mogelijk meedraaien met de horenden. Maar doofzijn is een fikse beperking. Die volkomen wegvalt zodra je bij gelijkgestemden bent die met je in gebarentaal communiceren. Dat zal het leven van je kind veel meer ontspannen maken.
Je kind zal de rest van zijn/haar leven nog vaak genoeg met 'de rest' mee draaien. Gun het je kind om nu even op gelijk niveau met andere slechthorenden te zijn. Ook bij clubjes is doofheid een beperking. Andere kinderen moeten meer hun best doen om contact te leggen. Andere kinderen hebben daar niet altijd zin in.
(Je schrijft dat je autisme hebt. Misschien is het een idee om je eens goed in te lezen in wat het voor een slechthorend persoon betekent om slechthorend te zijn. Het niet-horen is daar maar een klein onderdeel van. https://www.stichtinghoormij.nl/pages/n ... rbij-horen
Het pesten kan alleen door school aangepakt worden als de juf/meester dat echt wil. En als het geen klas is met veel kinderen met moeilijkheden. Daar kun je geluk mee hebben. Of pech.
Je kind wordt alleen weerbaarder door succeservaringen. Daar hoort een sport/hobby bij waar het op gelijk niveau met de anderen kan meedraaien en geen achterstand heeft. Weerbaarheid komt uit jezelf. Omdat je jezelf sterker voelt. Je kunt een kind niet trainen om socialer te zijn.
Het is heel lullig. Maar kinderen hebben een neus voor mensen die 'anders' zijn. Veel lhbtq'ers zeggen dat ze op school al voor 'homo' werden uitgemaakt voordat ze zelf wisten wat dat betekende. Mensen met autisme hebben dezelfde ervaring. Het is niet voor niets dat mensen als ze eenmaal volwassen zijn gelijkgestemden zoeken.
Als kind werd ik erg gepest. Als volwassene snap ik precies wat mij 'anders' maakte. Nu is een mijn superkracht, toen werkte het tegen me.
Voor alle andere dingen tussen jouw vrouw en jou: relatietherapie. En voorlopig niet drammen om seks. Als er iets is dat je minder aantrekkelijk maakt... (Dat zie je ook aan alle reacties van de vrouwen hier. Brrr.)
In Nederland vinden we het heel belangrijk dat dove kinderen zoveel mogelijk meedraaien met de horenden. Maar doofzijn is een fikse beperking. Die volkomen wegvalt zodra je bij gelijkgestemden bent die met je in gebarentaal communiceren. Dat zal het leven van je kind veel meer ontspannen maken.
Je kind zal de rest van zijn/haar leven nog vaak genoeg met 'de rest' mee draaien. Gun het je kind om nu even op gelijk niveau met andere slechthorenden te zijn. Ook bij clubjes is doofheid een beperking. Andere kinderen moeten meer hun best doen om contact te leggen. Andere kinderen hebben daar niet altijd zin in.
(Je schrijft dat je autisme hebt. Misschien is het een idee om je eens goed in te lezen in wat het voor een slechthorend persoon betekent om slechthorend te zijn. Het niet-horen is daar maar een klein onderdeel van. https://www.stichtinghoormij.nl/pages/n ... rbij-horen
Het pesten kan alleen door school aangepakt worden als de juf/meester dat echt wil. En als het geen klas is met veel kinderen met moeilijkheden. Daar kun je geluk mee hebben. Of pech.
Je kind wordt alleen weerbaarder door succeservaringen. Daar hoort een sport/hobby bij waar het op gelijk niveau met de anderen kan meedraaien en geen achterstand heeft. Weerbaarheid komt uit jezelf. Omdat je jezelf sterker voelt. Je kunt een kind niet trainen om socialer te zijn.
Het is heel lullig. Maar kinderen hebben een neus voor mensen die 'anders' zijn. Veel lhbtq'ers zeggen dat ze op school al voor 'homo' werden uitgemaakt voordat ze zelf wisten wat dat betekende. Mensen met autisme hebben dezelfde ervaring. Het is niet voor niets dat mensen als ze eenmaal volwassen zijn gelijkgestemden zoeken.
Als kind werd ik erg gepest. Als volwassene snap ik precies wat mij 'anders' maakte. Nu is een mijn superkracht, toen werkte het tegen me.
Voor alle andere dingen tussen jouw vrouw en jou: relatietherapie. En voorlopig niet drammen om seks. Als er iets is dat je minder aantrekkelijk maakt... (Dat zie je ook aan alle reacties van de vrouwen hier. Brrr.)
vrijdag 6 februari 2026 om 11:52
Qua pesten zou ik toch echt terug naar de school gaan.
Onderneemt die écht te weinig zou ik zeker voor de jongste kijken naar een andere school.
(De oudste is 11. Die gaat volgend jaar waarschijnlijk naar het voortgezet. Daar heeft veranderen waarschijnlijk nog weinig nut.)
Qua alle rest zou ik gaan voor relatie-therapie of gezinstherapie.
Maar tja, én 2 ouders met beperkingen, én 2 kinderen met beperkingen én zware jobs én een te verbouwen huis en geregeld naar artsen en ziekenhuizen, ... De hele zooi tesamen is sowieso heavy.
Onderneemt die écht te weinig zou ik zeker voor de jongste kijken naar een andere school.
(De oudste is 11. Die gaat volgend jaar waarschijnlijk naar het voortgezet. Daar heeft veranderen waarschijnlijk nog weinig nut.)
Qua alle rest zou ik gaan voor relatie-therapie of gezinstherapie.
Maar tja, én 2 ouders met beperkingen, én 2 kinderen met beperkingen én zware jobs én een te verbouwen huis en geregeld naar artsen en ziekenhuizen, ... De hele zooi tesamen is sowieso heavy.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
vrijdag 6 februari 2026 om 11:56
Leuk onderwerp trouwens bij het kiezen van een school voor voortgezet onderwijs.
Eén van de selectie-criteria zou toch echt zijn "hoe is hun zorgbeleid en hoe gaan ze om met kinderen met een zichtbare handicap".
Vraag dus naar casussen, vraag naar of de leerkrachten daar uberhaupt ervaring mee hebben, bij wie kind terecht kan als het niet loopt, ...
Eén van de selectie-criteria zou toch echt zijn "hoe is hun zorgbeleid en hoe gaan ze om met kinderen met een zichtbare handicap".
Vraag dus naar casussen, vraag naar of de leerkrachten daar uberhaupt ervaring mee hebben, bij wie kind terecht kan als het niet loopt, ...
Is dit nu later?
vrijdag 6 februari 2026 om 12:04
En hij maakt nog wel vers eten in het weekend
Tjezus, wat vals
vrijdag 6 februari 2026 om 12:08
Hebben jullie al enige vorm van therapie voor jullie zelf en de kinderen? Ik denk dat dat echt geen kwaad kan. Ik doel dan echt op ondersteunende therapie voor de kinderen op allerlei vlakken. Relatietherapie alleen lijkt mij niet voldoende. Zoek iets van gezinstherapie. Informeer eens bij de gemeente, centrum jeugd en gezin of wijkteam.
vrijdag 6 februari 2026 om 12:15
Dat kun jij helemaal niet want je zit er middenin, dus bent niet neutraal.
De één (vrouw) vindt dat school/leerkrachten het moeten oplossen en zo min mogelijk moeien.
De ander (man) is het beu dat school niets doet en vindt dat de kinderen (zeker de oudste) moeten leren zich te verdedigen, harder uit de hoek komen, maar ook zichzelf meer profileren en vooral veel buitenschoolse activiteiten doen om sociale vaardigheden op te bouwen en te wennen aan "anders zijn maar toch alles kunnen" (zwemmen, dans, paardrijden, klimmen, zelfs stoere spelletjes met leeftijdsgenoten uitproberen).
Ja, ga vooral lekker het kind overvragen, puik plan
Verschil in opvoedingsachtergrond (Vrouw staat-opvoeding, Man meer zelfstandig/ondernemen).
Werkdruk ( Man werkt lange dagen in eigen zaak waar het momenteel ook niet makkelijk is, Vrouw is ambtenaar met vaste uren maar veel specialeschool-logistiek voor de kids.
Geen idee wat een staat-opvoeding is maar jullie hebben duidelijk opvoedondersteuning nodig. Voor jullie samen dus, om te leren samen op te voeden. Ga daar maar eens rap achteraan. En kom aub niet met smoesjes als geen tijd, want het gaat om het welzijn van je kinderen dus maak maar tijd.
Slaapproblemen (Man slaapt heel weinig maar heeft er wel nood aan, Vrouw heeft veel slaap nodig om alles toch te kunnen verwerken).
Tja, wat doe je aan die slaapproblemen? Nog meer hooi op je vork nemen met werk bijvoorbeeld? Ga ermee aan de slag.
Verschil in libido en behoefte aan intimiteit momenteel vrij zeldzaam Als ik moet gokken 1x om de 3 maand, Enkel Vanilla Vrouw onderaan en Man bovenaan, Man wilt frequeter en ontdekken Vrouw niet
Tja, heel vervelend maar een man die lange dagen zich aan het gezin onttrekt is niet heel erg aantrekkelijk voor veel vrouwen. Nodigt niet uit tot lekker samen ontdekken als de verbinding er niet is.
Huis dat verbouwd moet worden
Waar liggen je prioriteiten? Verbouwing van je huis en dus veel werken, of bij je gezin wat je hard nodig heeft en nu uit elkaar aan het vallen is?
Kind is slim genoeg maar, heeft meer aandacht nodig dan andere kinderen.
En waar ben jij?
Hoe ga je om met zulke fundamentele verschillen in aanpak zonder dat het constant ruzie wordt?
Tips om als koppel weer op één lijn te komen (zonder relatietherapie meteen, maar wel praktisch)?
Je komt op mij over alsof je alleen maar makkelijke oplossingen wil, het moet niet veel moeite of tijd kosten, een beetje eendimensionaal. Dat werkt natuurlijk totaal niet met al jullie problemen. Dus wat wil je? Af blijven stevenen op een scheiding of liefdeloos huwelijk? Zoja, vooral zo doorgaan. Wil je toch weer echte verbinding samen en met thuis, dan zul je echte inzet moeten gaan geven. Dat kost tijd en moeite.
s-groot wijzigde dit bericht op 06-02-2026 12:16
0.86% gewijzigd