Getrouwd/relatie en NIET samen slapen.

10-09-2019 18:17 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor steeds vaker van vrienden dat ze niet samen slapen. Om uiteenlopende redenen trouwens. Van snurken tot in bed slapende kinderen, van een ander (werk)ritme tot warmte-kou verschil, van slaapwandelen tot nachtbrakende baby's en van 'ik slaap gewoon beter alleen' tot ik wil overdwars liggen en heb letterlijk ruimte nodig en alles daar tussen in.
In eerste instantie was ik verbaasd en dacht ik: hoe dan? Waar en wanneer heb je dan seks bijvoorbeeld. Maar dat was veel te kortzichtig van mij gedacht want hoezo heb je alleen seks in bed dan? Dat was dus meer mijn eigen norm. Hoe langer ik erover nadacht en praatte hoe meer ik me besefte dat dit dus best vaak gebeurde en dat er toch een soort stigma over hangt.
Ik ben wel benieuwd wie er hier ook apart slapen en waarom dan wel.
Geen waardeoordeel, gewoon benieuwd. Ik slaap overigens wel samen met mijn partner in 1 bed. Ik vind dat fijn. Overigens ook geen ruimte voor een eigen bed/slaapkamer en mijn partner snurkt ook al niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap samen met mijn man maar we hebben wel een extra bed waar iemand soms naar toe verhuisd. Als je erg ligt te draaien, als de ander snurkt ivm verkouden.
Wel hebben we ieder een eigen matras en een eigen deken.

Ik snap het heel goed als je apart van elkaar slaapt en wij hebben om eerlijk te zijn vaak overdag zin dus dan maakt het wel of niet naast elkaar slapen in de nacht niet veel verschil.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Wij slapen ook al ruim een jaar apart. Kind bij mij in groot bed en man op logeerbed. Ik word al zo vaak wakker van ons kind, snurkt mijn man er ook nog bij. Dus om mij nog een beetje gezellig te houden en ook voor de nachtrust van man, zijn we apart gaan liggen.
Alle reacties Link kopieren
Man is gemiddeld 3 nachten in de week van huis.
Ik slaap het liefst alleen, gelukkig snurkt man niet.
Hand in hand in slaap vallen prima, maar iemand die tegen je aan komt liggen als je wilt slapen of als je al slaapt daar kan ik echt niet tegen. Man gelukkig ook niet.

Als één van ons ziek is slapen we meestal apart om de ander niet wakker te houden.
Alle reacties Link kopieren
Wij slapen al jaren apart (als mijn man al thuis is, hij werkt vaak 's nachts) omdat hij snurkt. Helemaal prima, ik heb de eerste 15 jaar wakker naast hem gelegen en nu slapen we allebei weer. :thumbsup:
queenarachnia wijzigde dit bericht op 10-09-2019 19:47
0.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Toen ik zwanger was van de tweede kon ik gewoon écht niet slapen door zijn gesnurk (hij snurkt ook echt wel heel hard), dus hebben we heel de zwangerschap zo'n beetje apart geslapen. Hij keek heel erg uit om weer samen te slapen, helaas, want ik zou apart slapen best fijn vinden. Hij snurkt als een bezeten, gaat te ver op 'mijn' kant liggen en pikt de dekens. Zo jammer dat hij juist wel heel graag samen slaapt, hij wil ook liefst altijd tegelijk naar bed en lepeltje lepeltje liggen, maar daar trek ik de grens. Ik kan echt niet slapen als ik aangeraakt wordt.

Al slaap ik nu geregeld met een baby bovenop me, maar ook dat vind ik kut. Ik wil het liefst mezelf helemaal in de dekens rollen en op mijn buil liggen zonder aangeraakt te worden en gesnurk te horen :proud:
Alle reacties Link kopieren
Apart. Ik kan niet slapen naast iemand met een zware ademhaling, een ‘piep’ in de neus of gesnurk. Ik word van ieder geluidje of licht wakker. De druppel vormde de zoveelste elleboogstoot op mijn neus omdat man erg beweeglijk is in zijn slaap.

Zoon slaapt wel eens bij mij (als pa op reis is vooral), dat is net zo’n zeester als zijn vader maar gelukkig zo licht als een veertje. Tegen de tijd dat die dunne armpjes pijn gaan doen wil hij vast niet meer ‘logeren’ bij zijn moeder denk ik.
Nee heb je, ja kun je krijgen
CHL schreef:
10-09-2019 19:47
Toen ik zwanger was van de tweede kon ik gewoon écht niet slapen door zijn gesnurk (hij snurkt ook echt wel heel hard), dus hebben we heel de zwangerschap zo'n beetje apart geslapen. Hij keek heel erg uit om weer samen te slapen, helaas, want ik zou apart slapen best fijn vinden. Hij snurkt als een bezeten, gaat te ver op 'mijn' kant liggen en pikt de dekens. Zo jammer dat hij juist wel heel graag samen slaapt, hij wil ook liefst altijd tegelijk naar bed en lepeltje lepeltje liggen, maar daar trek ik de grens. Ik kan echt niet slapen als ik aangeraakt wordt.

Al slaap ik nu geregeld met een baby bovenop me, maar ook dat vind ik kut. Ik wil het liefst mezelf helemaal in de dekens rollen en op mijn buil liggen zonder aangeraakt te worden en gesnurk te horen :proud:
En waarom gaat zijn behoefte boven de jouwe? Terwijl slaap echt heel heel belangrijk is?
Het hoeft toch ook niet elke dag/nacht te zijn?
Ja wij slapen apart. Ik heb heel veel tijd en vooral ruimte voor mezelf nodig, en na 10 jaar op mezelf wonen kan ik niet meer wennen aan iemand die op zo'n moment van moeten ontspannen in mijn ruimte ligt.
Daarnaast was het hier altijd een gezeik met bedtijden, mijn vriend wil veel later slapen dan ik, en ik kan niet slapen als ik bewust of onbewust op hem lig te wachten. Ben sowieso slecht met slapen, en daarnaast had hij last van mijn gesnurk.

Was dus allemaal totaal geen doen, en nu slapen we dus apart. Heerlijk. Zelf bepalen hoe lang je op je telefoon zit, leest, hoeveel je woelt, hoe je ligt, of het raam open is of niet. Wil nooit meer anders.
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap samen met drie kinderen. Meestal twee, maar de derde komt er vaak in de loop van de nacht/vroege ochtend nog bij. Man heeft een ander ritme en is een hele slechte slaper, kan niet meer in slaap komen als hij een van de kinderen al hoort hoesten bij wijze van. Misschien veranderd het in de toekomst nog wel weer, maar voor nu vinden we dit allemaal helemaal prima. Slaap is heilig, wat werkt, dat werkt. En wat een ander daar van vindt interesseert me geen bal eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Chambre separée is goed voor je nachtrust en voor je seksleven.
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Wij slapen samen, maar wel al jaren met een kind tussen ons in. Seks is geen probleem, maar ik vind intimiteit toch wel een stuk laagdrempeliger als je tegen elkaar aan in slaap valt.
Alle reacties Link kopieren
Wij slapen meestal apart, omdat man heel erg snurkt. Dat doet niks af aan dat wij het eigenlijk ook wel heel fijn vinden om samen te slapen, maar dan ben ik na een nacht of wat gebroken wegens slaapgebrek.

Oordoppen vind ik niet fijn, dan mis ik ook de geluiden waar ik wel wakker van wil worden. Als er wat is met de kinderen, de honden. Man wordt nergens wakker van, dus oordoppen is hier niet de oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Door wisselende diensten en zakenreizen slapen we niet altijd samen.
Ik geniet van het samen slapen maar vind het alleen slapen na een nachtdienst ofzo heerlijk.
Gaat man op zakenreis?
Dan doe ik dus geen oog dicht. Zo gek...
Alle reacties Link kopieren
Illinois schreef:
10-09-2019 20:14
Wij slapen samen, maar wel al jaren met een kind tussen ons in. Seks is geen probleem, maar ik vind intimiteit toch wel een stuk laagdrempeliger als je tegen elkaar aan in slaap valt.
Uuuuh maar toch niet met een kind in de kamer?

Wij slapen meestal samen. Vriendlief gaat op de logeerkamer liggen als het bloedheet is of als hij heel vroeg op moet. Verder lekker spoonen en knuffelen! Wij snurken allebei niet en draaien met elkaar mee, dus dat scheelt.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-09-2019 19:48
Apart. Ik kan niet slapen naast iemand met een zware ademhaling, een ‘piep’ in de neus of gesnurk. Ik word van ieder geluidje of licht wakker. De druppel vormde de zoveelste elleboogstoot op mijn neus omdat man erg beweeglijk is in zijn slaap.

Zoon slaapt wel eens bij mij (als pa op reis is vooral), dat is net zo’n zeester als zijn vader maar gelukkig zo licht als een veertje. Tegen de tijd dat die dunne armpjes pijn gaan doen wil hij vast niet meer ‘logeren’ bij zijn moeder denk ik.
Gaat jouw zeesterretje nooit omgedraaid, opz’nkop, liggen? Ik heb al regelmatig een hiel of knie op mijn neus gehad. Of een gevecht om mijn kussen, een hoofdbonk is ook altijd fijn natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor jullie reacties! Ik vind het persoonlijk totaal niet fijn om tegen iemand aan te kleffen. Ik krijg het daar bloedheet van. Wij hebben een extra groot bed en ieder ons eigen matras en eigen deken (hij dik en ik dun) maar we slapen wel samen. Al moet ik zeggen dat als hij weg is voor werk ik wel altijd beter slaap. Maar toch zou ik hem ook niet willen missen. Ik vind samen in slaap vallen en samen wakker worden een van de fijnste momenten van ons samen.
Alle reacties Link kopieren
Wij slapen apart. Partner snurkte jaren lang, nu met CPAP niet meer.
Ik ben een lichte slaper, wordt snel wakker, lig veel te draaien.
Partner wordt daar weer wakker van. Kortom wij houden elkaar wakker.
En we functioneren erg slecht op weinig slaap. Dus dit werkt prima voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een hele lichte slaper en word overal wakker van. Man snurkt, piept en draait en houdt mij geregeld wakker. Maar ik vind het echt heerlijk om met hem in 1 bed te slapen. Wij gaan altijd tegelijk naar bed en ik vind niets fijner dan lekker tegen hem aan kruipen en samen in slaap te vallen. Een van de intiemste en prettigste momenten van de dag wat mij betreft. Dan maar een paar keer per nacht wakker. Als ik alleen slaap, slaap ik nog beroerder.

We hebben een logeerkamer met 2persoonsbed, ooit bedacht dat ik daar kan gaan liggen als ik echt niet meer kan slapen, maar ik heb hem nog nooit gebruikt. Lig veel te graag tegen m'n man aan te kleffen. En ik heb iemand nodig om mijn voeten op te warmen.

Kan me overigens prima voorstellen dat voor sommige stellen apart slapen wel goed werkt.
Ik ken 2 stellen die apart slapen om verschillende redenen en het werkt heel goed voor ze.
Vriend wil absoluut niet apart slapen, ondanks dat we allebei af en toe snurken.
Ik slaap veel slechter zonder vriend. Als we samen slapen dan val ik de minuut nadat hij een arm om me heen heeft geslagen in slaap. Slaap ik alleen dan lig ik langer te draaien en malen.
Vanwege wisselende diensten slapen we niet altijd samen.
Alle reacties Link kopieren
Aan snurken kun je vaak wat doen. Gewicht verliezen helpt, geen alcohol ‘s avonds helpt en anders zijn er nog medische oplossingen van een beugel tot een ingreep. Snurken is ook slecht voor de snurker en kan veel lichamelijke en psychische klachten veroorzaken.

Dit gezegd hebbende, ik zou geen relatie kunnen hebben met iemand die niet samen wil ontwaken en die lekker wil kroelen.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Hier samen in een bed, tegenwoordig wel een bed van 180 cm breed en dat vind ik wel heel prettig. Man snurkt, maar als ik eenmaal slaap hoor ik het niet en anders duw ik hem aan en als hij omdraait stopt het snurken vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
10-09-2019 19:48
En waarom gaat zijn behoefte boven de jouwe? Terwijl slaap echt heel heel belangrijk is?
Het hoeft toch ook niet elke dag/nacht te zijn?
Daar heb je eigenlijk wel een heel goed punt.

Momenteel slapen we met baby, dus maakt het niet zoveel uit.
Alle reacties Link kopieren
Ja wij slapen apart. Al jaren. Voornamelijk omdat man enorm hard snurkt en ik daar wakker van word. En ik was elke keer gebroken want van slapen kwam het niet meer.

We lopen er niet mee te koop want wordt idd soms gek op gereageerd. Maar schoonouders zijn het nu toevallig ook gaan doen, ook vanwege snurken.
Wij slapen gewoonlijk samen, ik met oordopjes omdat mijn man nogal zwaar ademhaalt in zijn slaap en ik een lichte slaper ben. Soms snurkt hij ook en dan helpen die oordopjes niet goed genoeg. Dan gaat hij in de logeerkamer liggen. We beginnen wel altijd samen in bed aan de nacht. Even een half uurtje knuffelen en praten, dat vind ik belangrijk.
Ook als hij spoeddienst heeft op doordeweekse nachten of als een van ons ziek is slapen we apart. Hij is 's ochtends altijd eerder wakker dan ik en dan komt hij er wel weer gezellig bij liggen voordat ik wakker word :heart:
andrea82 schreef:
10-09-2019 18:35
Eigenlijk slaap ik ook liever alleen... Maar slaap al 15 jaar naast m'n man. Hij snurkt, dus ik heb aangepaste oordopjes laten maken. Ik ben een avondmens en lees graag tot n uur of 1 in bed snachts, of filmpje ofzo. Dat kan nu niet of nauwelijks.
Ik ben een lichte slaper en wordt snel wakker als hij draait, zucht of geluiden maakt... Allemaal dingen om beter alleen te slapen dus.
Maar ach, het gaat nu al zolang redelijk goed en hij heeft het graag zo.
Zolang hij maar slaapt voordat ik ga slapen 😊 en dat is eigenlijk altijd zo.
Lijkt mijn vriend wel. Wij sliepen altijd apart, maar door langere tijd van loge slapen we weer samen. Man wat een gemis! Het is ook gezonder om apart te slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven