Goed voor carrière, doodsteek voor relatie

23-09-2019 11:00 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg voor het weekend een mailtje doorgestuurd van een vriendin met de mededeling: "kijk hier eens naar, lijkt me echt iets voor jou". Het gaat om een programma voor net-afgestudeerden (van minimaal 2 jaar) bij een internationaal bedrijf. Ik heb de hele tekst doorgelezen het het is inderdaad precies wat ik wil gaan doen als ik over een paar maanden mijn master heb afgerond. Alles klopt; de omschrijving van de taken, het soort bedrijf, doorgroeimogelijkheden... Het is een enorme kans en ik denk niet dat er snel nog zo'n kans voorbij zal komen.

Het grote probleem is echter dat ik in eerste instantie naar Ierland zal moeten verhuizen, en er voor de jaren daarna een grote kans is dat ik in een ander land gepositioneerd zal worden. Nou ben ik net gaan samenwonen met mijn vriend en dat gaat super goed. Het is alleen vrijwel onmogelijk om met zijn studie een baan te vinden in het buitenland, dus hij zal in Nederland moeten blijven. Zijn woorden toen ik er mee kwam waren dan ook dat hij me altijd zal supporten maar dat dit wel "een doodsteek voor onze relatie" zou zijn. En eigenlijk snap ik heel goed wat hij daarmee bedoelt. Op zich is Ierland niet heel ver weg, en ben je met het vliegtuig zo heen en weer. Maar elkaar elk weekend zien gaat hem niet worden en elkaar twee jaar lang maar een weekend per maand zien (in een nog redelijk prille relatie) gaat opbreken. Na die twee jaar zou ik ervoor kunnen kiezen om met mijn opgedane ervaring een soortgelijke functie in Nederland te zoeken, dus dan zouden we weer samen kunnen gaan wonen.

Ik hou heel veel van mijn vriend en zou hem echt niet kwijt willen. Het samenwonen bevalt ons allebei erg goed. Ik wil echter wel realistisch blijven, want niemand weet precies of een relatie lang stand houd, en opgedane ervaring zou ik voor altijd meenemen. Sowieso is het natuurlijk niet zeker of ik aangenomen zou worden, dus misschien maak ik me sowieso druk om niks, maar als ik erdoor zou komen zou ik er sowieso voor gaan. En nu twijfel ik dus; solliciteren voor dit programma of straks lekker een baan in Nederland zoeken. Wat vinden jullie ervan?
Zoals verwacht loopt alles anders
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in ieder geval solliciteren, dan kun je ook de sfeer proven in dat bedrijf, als je wordt uitgenodigd. Misschien dat dat mee kan wegen in je beslissing. En je moet ook nog worden aangenomen natuurlijk.

Is een dergelijke baan overigens niet in Nederland te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Hoe belangrijk is de relatie voor jou? Een mens kan niet alles hebben he. Ik zou gaan voor de baan in Nederland. Als je net bent gaan samenwonen krijg je nog allemaal praktische problemen als jij weggaat.
Hoe groot zijn je baankansen 8n Nederland? De kans om een mooie carriere op te bouwen met de taken en verantwoordelijkheden die jij zoekt? Groot? Dan kun je gerust blijven.
Maar als dit echt een once in a lifetime kans is, onvergelijkbaar met wat je hier in Nederland kunt opbouwen, dan zou ik gaan.
Alle reacties Link kopieren
Voor een nog redelijk prille relatie zou ik een droombaan niet zo snel opgeven, denk ik. (ik heb nooit in die situatie gezeten, dus geen idee) Ook als de relatie wél blijft bestaan, is de kans groot dat je hier altijd spijt van houdt en het hem mogelijk gaat verwijten.

Maar je laatste alinea klopt ook: eerst solliciteren en dan kun je altijd nog zien wat je gaat doen.

Eigenlijk vind ik je vriend behoorlijk negatief, dat hij het gelijk bestempeld als 'doodsteek voor een relatie'. Er zijn genoeg beroepen te noemen, waarbij je langdurig weg bent van huis en deze mensen hebben ook vaak een relatie.
Later is nu
Ik zou gaan als je niets anders vergelijkbaars zou kunnen krijgen in Nederland! Als hij echt van je houdt moet het lukken. Zo ver is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Poeszie schreef:
23-09-2019 11:03
Ik zou in ieder geval solliciteren, dan kun je ook de sfeer proven in dat bedrijf, als je wordt uitgenodigd. Misschien dat dat mee kan wegen in je beslissing. En je moet ook nog worden aangenomen natuurlijk.

Is een dergelijke baan overigens niet in Nederland te krijgen?
Dankje voor je reactie!

Een keer kijken om sfeer te proeven is inderdaad wel een goede. Ik zit in een vrij specifiek vakgebied en over het algemeen moet je naar een dergelijke functie toe groeien. Het zou dus een enorme boost zijn als ik hier meteen terecht zou kunnen komen.
Zoals verwacht loopt alles anders
Ik zou het wel weten. Mijn relatie is altijd prioriteit. Je kunt niet alles hebben in het leven. Genoeg andere kansen die wel verenigbaar zijn met je relatie. Maar goed als mijn man jouw keuze had overwogen toen we net samen waren gaan wonen, dan was ik al een stuk minder zeker van de relatie geweest.
Alle reacties Link kopieren
Je weet nog helemaal niet eens of je wordt aangenomen, dat in de eerste plaats.

Als je echt een geweldige relatie hebt, zou ik persoonlijk daarvoor kiezen. Carrièkansen krijg je echt nog wel, ook in Nederland. Net samenwonen en dan twee jaar in een ander land gaan wonen, dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Dit is niet de enige mogelijkheid voor een leuke baan hè!
Alle reacties Link kopieren
Ik had het niet gedaan en had voor mijn relatie gekozen, maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou sowieso solliciteren. Dat ten eerste.

Ten tweede vind ik je vriend ontzettend negatief met zijn 'doodsteek voor de relatie'. Ik zou nooit een baan opgeven voor een man die zo negatief doet. Je weet niet of jullie relatie stand houdt en de kans is groot dat je hem gaat verwijten deze kans niet eens te hebben geprobeerd.
Ik hou heel veel van mijn vriend en zou hem echt niet kwijt willen. Het samenwonen bevalt ons allebei erg goed. Ik wil echter wel realistisch blijven, want niemand weet precies of een relatie lang stand houd,

Dit klinkt niet echt alsof je je relatie helemaal serieus neemt.

Ik zou mijn partner altijd verkiezen boven zoiets. Een goede baan is waardevol, maar gaat nooit boven mijn partner.
Ga ervoor.
Ik weet dat mijn nicht een soortgelijke droom heeft laten schieten voor de man met wie ze zou gaan trouwen, er stond al een datum en alles. Een paar maanden later dumpte hij haar, want hij had een ander. Ik zal nooit vergeten hoe ontzettend verdrietig ze was, uiteindelijk nog veel meer om haar opgegeven droom die ze had laten schieten dan om de relatie die over was. En dan was dat nog een relatie die behoorlijk zeker leek en al een tijd stand hield.
Echt, ga voor die kans. Want andersom weet je met zo'n prille relatie al helemáál niet of je vriend het waard is. Heb er vertrouwen in dat jullie eruit gaan komen, en als dat niet gebeurt verwacht ik dat je minder spijt gaat krijgen van je kansen grijpen dan van je kansen laten schieten voor een man. Want als je het niet doet gaat het óók de doodssteek zijn, dan ga je altijd blijven afvragen 'wat als?' en dan heb je het laten schieten voor hem.
Alle reacties Link kopieren
een goeie relatie overleeft dit soort zaken hoor
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het normaal dat partners elkaar in een relatie steunen en motiveren. Ik zou van mijn vriend verwacht hebben dat hij enthousiast zou zijn en dan samen met me zou kijken hoe we het kunnen laten werken. Niet meteen de deur dicht gooien.

Jouw vriend zou dus nooit mijn levenspartner kunnen zijn. Hoe zit dat voor jou?
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
23-09-2019 11:05
Voor een nog redelijk prille relatie zou ik een droombaan niet zo snel opgeven, denk ik.

Maar hoe pril is een relatie als ze al wel samenwonen?
Je vriend zou daar ook iets kunnen gaan doen dat niets met zijn studie te maken heeft. Hij heeft verder geen algemeen bruikbare vaardigheden opgedaan tijdens zijn studie?
Alle reacties Link kopieren
Mariejan schreef:
23-09-2019 11:12
Ik vind het normaal dat partners elkaar in een relatie steunen en motiveren. Ik zou van mijn vriend verwacht hebben dat hij enthousiast zou zijn en dan samen met me zou kijken hoe we het kunnen laten werken. Niet meteen de deur dicht gooien.

Jouw vriend zou dus nooit mijn levenspartner kunnen zijn. Hoe zit dat voor jou?
Volgens mij gooit hij de deur niet meteen dicht, want hij zegt nog dat hij haar altijd zal supporten. Hij is bang dat de relatie het niet overleeft - en meteen daarna zegt zij nota bene dat ze heel goed snapt wat hij bedoelt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
23-09-2019 11:13
Maar hoe pril is een relatie als ze al wel samenwonen?

Sja, TO noemt het zelf pril. Er staat niet bij na hoeveel tijd ze zijn gaan samenwonen.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft jouw vriend dan gedaan waardoor hij niet in het buitenland zou kunnen werken?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dat het een lastige situatie is.
maar ik zou zeker solliciteren.

Misschien is de reactie van je vriend ook wel een eerste emotie.
Het helpt vast als je hem even de tijd geeft om er over na te denken.

En wat hierboven al werd gezegd, solliciteren wil niet zeggen dat je ook direct de baan hebt/ hoeft te nemen.
Alle reacties Link kopieren
ik lees het alsof je eigenlijk al beslist hebt, maar je daar wel schuldig bij voelt..
Alle reacties Link kopieren
Je kunt beter spijt krijgen van iets dat je wél hebt gedaan, dan iets wat je níet hebt gedaan, zeg ik altijd :) (er zijn uitzonderingen, I know)

Ik zou sowieso solliciteren! En als dit zo'n hoge functie is als jij zegt, waar je normaal jaren voor moet werken om daar te komen, en jij kan daar zó aan de slag, in jouw vakgebied, zou ik er voor gaan.
Aan zo'n ervaring heb je de rest van je leven wat.

En als je relatie goed is, houdt deze stand door deze keuze. Als niet, is de kans groot dat 'ie het sowieso niet tot dood volhoudt....
Alle reacties Link kopieren
Als je mijn dochter zou zijn zou ik gelijk zeggen Doen!
2 jaar is echt te overzien want het is niet de andere kant van de wereld en er is altijd nog skype en zo
Alle reacties Link kopieren
We zijn nu 2 jaar samen en wonen sinds een paar maanden samen. Ik heb al eerder een langere relatie gehad waarvan ik dacht dat dat het was, hij is 7 jaar samen geweest met zijn ex voordat het uit ging. Ik sta zeker heel serieus in deze relatie, maar relaties kunnen nou eenmaal eindigen, wij staan daar allebei heel realistisch in en kunnen daar ook goed over praten. Ik heb al eerder een half jaar in het buitenland gewoond en dat ging goed, maar twee jaar is toch een best lange periode om elkaar nauwelijks te zien.

Mijn vriend gooide niet meteen de deur dicht toen ik er over begon. Hij zei dat ik het sowieso moest proberen en dat het helemaal in mijn straatje past, hij vind het echter wel lastig dat ik dan weer voor zo'n lange periode weg zal zijn.
Zoals verwacht loopt alles anders

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven