Goede vrienden blijven met ex?

11-03-2026 21:00 292 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me af hoe hier over het algemeen over wordt gedacht. Vind jij het oké als jouw nieuwe relatie goede vrienden blijft met zijn/haar ex? En hoe ver gaat dat dan?

Ik heb het hier over:
- De meest recente ex (dus geen jeugdliefde of liefde die al 20 jaar over is).
- 1op1 contact (en dus niet gezellig double daten met zijn ex en haar nieuwe vriend, of met de hele vriendengroep op vakantie waar toevallig ook een ex bij zit).
- Monogame relaties.

Wat mag jouw partner/nieuwe liefde wat jou betreft nog doen met zijn/haar ex?

Totaal aantal stemmen: 426

Contact onderhouden ivm het opvoeden van gezamenlijke kinderen (27%)
Op vakantie met het oude gezin (zonder jou dus) (8%)
Regelmatig appcontact onderhouden (los van evt kinderen) (12%)
Sporadisch contact (kaartje sturen, keertje bellen, praatje maken) (17%)
Met elkaar uit eten, drankje doen, naar concerten... (1-op-1 dus) (9%)
Samen op vakantie (1-op-1) (2%)
Persoonlijke dingen bespreken/delen (8%)
Hangt van de situatie af (14%)
Niets, gewoon geen contact meer (3%)
mus* wijzigde dit bericht op 12-03-2026 09:19
0.10% gewijzigd
The impossible only takes a little longer
rosanna08 schreef:
19-03-2026 10:42
succes met het vinden van iemand die het allemaal zelf kan en nooit iemand nodig heeft.
Zou mijn relatie niet zijn.
Ik denk dat er meer gedoeld wordt op evenwicht in de relatie. Dat het altijd/meestal de ander is die jou nodig heeft.
Het is wat het is.
Stippeltje schreef:
19-03-2026 02:19
In mijn studententijd ben ik een tijdje bevriend gebleven met een ex. Dat was voor hem ook vrij normaal, hij was immers bevriend met ál zijn exen. Die dan ook gewoon al dan niet net hun nieuwe partner bij hem op zijn verjaardag kwamen en zo. Totdat we met een stel dames inclusief zijn huidige vriendin zaten te praten op een van die gelegenheden en een van ons ineens hardop uitsprak dat * Piet * dus echt werkelijk met iédere vrouw in deze ruimte seks had gehad. Ze was wat aangeschoten en zei iets als in "dat we dan ook indirect allemaal intiem met elkaar waren geweest" of zoiets. En ineens vond ik * Piet * echt zo'n soort sekteleider met zijn eigen persoonlijke harem/verzameling bahbah. No way dat ik daar deel van wilde uitmaken. Sinds die tijd ook echt zero behoefte om ooit nog wiens ex dan ook te ontmoeten, tenzij je gezamenlijke kinderen hebt (maar dan zit ik sowieso niet op je te wachten, want ik wil geen stiefkinderen)
Ik vind die uitspraak van die aangeschoten dame en jouw conclusie over harem gekker dan verjaardagen waar ook exen aanwezig zijn.

Ik had ook eens een vriendje die bevriend bleef met exen en die ook uitnodigde op feestjes, was niks bah aan. Hij bleef ook wel eens slapen bij een vriendin/ex als het zo uitkwam en is een keer op vakantie geweest bij een vriendin/ex in het buitenland. Buiten dat ik hem miste, en vreesde dat ik niet kon slapen zonder hem (relatie was nog pril) vond ik dat prima omdat ik hem vertrouwde. Hij is gewoon een heel sociaal persoon met een groot sociaal netwerk. Ik snap best dat niet iedereen dit zou toejuichen maar het kan echt.
(of ik ben bedrogen destijds zal ik nooit echt weten natuurlijk, maar dat weet je nooit 100% zeker. Vertrouwen is toch wel de basis.
Boudica schreef:
19-03-2026 12:13
Ik denk dat er meer gedoeld wordt op evenwicht in de relatie. Dat het altijd/meestal de ander is die jou nodig heeft.
En ook dat klopt niet.
Everything is possible for the one who believes.
MajadeB schreef:
19-03-2026 12:15
Ik had ook eens een vriendje die bevriend bleef met exen en die ook uitnodigde op feestjes, was niks bah aan. Hij bleef ook wel eens slapen bij een vriendin/ex als het zo uitkwam en is een keer op vakantie geweest bij een vriendin/ex in het buitenland. Buiten dat ik hem miste, en vreesde dat ik niet kon slapen zonder hem (relatie was nog pril) vond ik dat prima omdat ik hem vertrouwde. Hij is gewoon een heel sociaal persoon met een groot sociaal netwerk. Ik snap best dat niet iedereen dit zou toejuichen maar het kan echt.
(of ik ben bedrogen destijds zal ik nooit echt weten natuurlijk, maar dat weet je nooit 100% zeker. Vertrouwen is toch wel de basis.
Blijven slapen en op vakantie gaan met een ex is op zich helemaal prima en vertrouwen is zeker de basis.
Een man die dat allemaal wil en nodig heeft zou alleen niets voor mij zijn en ik zou het persoonlijk om die reden dan ook afkappen zonder hem te veroordelen.
Moiren schreef:
19-03-2026 12:34
En ook dat klopt niet.
Nee snap ik, maar ik reageerde op een bericht in een andere context.

Laat ik het dan noemen 'de verwachting dat de ander meer op jou gaat leunen dan andersom'.
Dat kan bij de eerste dates ervoor zorgen dat je denkt: geen zin in gedoe, voor iemand die ik nog moet leren kennen.

Of dit nu terecht is of niet.
Het is wat het is.
Boudica schreef:
19-03-2026 12:59
Nee snap ik, maar ik reageerde op een bericht in een andere context.

Laat ik het dan noemen 'de verwachting dat de ander meer op jou gaat leunen dan andersom'.
Dat kan bij de eerste dates ervoor zorgen dat je denkt: geen zin in gedoe, voor iemand die ik nog moet leren kennen.

Of dit nu terecht is of niet.
Natuurlijk kan dat. En wat mij betreft ook oké hoor.
Queenie_70 schreef:
19-03-2026 11:16
Dan moet hij of heel goed met vrouwen kunnen omgaan of steeds hetzelfde type aantrekken. Want ik denk dat menig vrouw zich zo niet voor zijn karretje zou spannen. Vrienden met hem blijven als ex zou betekenen dat hij erg vriendelijk en waardevol zou zijn. Misschien dat er nog meiden waren die gevoelens voor hem hadden. Maar als meerdere vrouwen dat idee hebben zouden er toch wel onderling spanningen moeten ontstaan?
Ik hoop dat als dat het geval is, dat die vrouwen zich zelf wel uit de situatie halen. Ik kan mij zelf niet voorstellen dat je nog een vriendschap aanhoudt als er nog sprake is van romantische gevoelens.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
MajadeB schreef:
19-03-2026 12:15
Ik vind die uitspraak van die aangeschoten dame en jouw conclusie over harem gekker dan verjaardagen waar ook exen aanwezig zijn.

Maar in een prille relatie zou je dan toch juist met je liefje op vakantie willen dan met een vriend/ex. Toen ik verkering kreeg met mijn man ging ik niet meer met vriendinnen op vakantie. Ik vond er persoonlijk geen zak meer aan om tot in de late uurtjes ergens in een danstent te staan. Ik miste hem juist heel erg.
Queenie_70 schreef:
19-03-2026 14:05
Maar in een prille relatie zou je dan toch juist met je liefje op vakantie willen dan met een vriend/ex. Toen ik verkering kreeg met mijn man ging ik niet meer met vriendinnen op vakantie. Ik vond er persoonlijk geen zak meer aan om tot in de late uurtjes ergens in een danstent te staan. Ik miste hem juist heel erg.
Ik sta met de vriend ook niet tot late uurtjes in een danstent.
Dat jij alleen nog maar met je liefje op pad wil, maakt niet dat dat de norm voor iedereen moet zijn.

Ik kan prima een paar dagen zonder iemand.
Queenie_70 schreef:
19-03-2026 14:05
Zeker, deden we ook, maar het was niet een vakantie met haar, hij ging naar haar toe, ze was verhuisd naar Denemarken geloof ik en dat bezoek hadden ze al gepland vóór wij iets kregen.
Maar dan nog zou ik wel op vakantie gaan met een vriend/in tijdens een relatie en andersom ook OK vinden. Mss/waarschijnlijk niet in het prille begin idd.
Ik zou in een hele prille relatie niet zo snel op vakantie gaan, maar dat is meer omdat ik iemand eerst iets beter wil leren kennen. :lol:

Dat betekent niet dat ik dan nog een vakantie met mijn ex in zou plannen, maar misschien ook wel als we hier al plannen voor aan het maken waren
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Pioen00 schreef:
19-03-2026 12:42
Blijven slapen en op vakantie gaan met een ex is op zich helemaal prima en vertrouwen is zeker de basis.
Een man die dat allemaal wil en nodig heeft zou alleen niets voor mij zijn en ik zou het persoonlijk om die reden dan ook afkappen zonder hem te veroordelen.
Het klinkt wel een beetje groot zo, hij ging niet op vakantie met haar maar bracht een al gepland bezoek in haar nieuwe land (als dat al verschil maakt) en bleef ook niet constant slapen bij allerlei exen.
dianaf schreef:
18-03-2026 11:34
Een vriendschap is ook een relatie. ;-)
Als je relatie min of meer hetzelfde blijft zonder de seks, dat... zegt niet zoveel.
Het kan best dat de relatie al veranderd was van romantisch naar vriendschappelijk/broer-zus/huisgenoten. Dan was het eigenlijk gewoon een vriendschap of FWB situatie. Alleen het labeltje echte relatie zat er nog op.
En natuurlijk de andere kant, dat beiden nog heel erg met elkaar verweven zijn. Of misschien dat dit enkel voor één van de twee geldt. Dat altijd de een de kar trok en nu ze uit elkaar zijn, dit blijft doen omdat het anders zielig is voor de ander.

Ik zou ook niet blijf zijn met de situatie die jij beschrijft, omdat die voor mij aan de extreme kant staat. Ik zou hier ook niet blij mee zijn als het met iemand zou zijn waar geen romantische relatie mee was. Gewoon een vriend/vriendin of familielid.
Ja, een vriendschap is ook een relatie maar het leek me duidelijk dat ik in deze context een ander soort relatie bedoelde :)

Maar zelfs al is de relatie al veranderd van romantisch naar vriendschappelijk/broer-zus relatie, je zit toch samen in een bepaalde dynamiek die echt wel meer is dan vriendschappelijk/broer-zus. Ik noem maar iets stoms, iedere maandag samen de wekelijkse boodschappen halen, dat doe je doorgaans met je partner en niet met een vriendin. Als je met tal van dat soort kleine dingen precies op dezelfde voet verder gaat met je ex, minus de seks, dan lijkt het toch echt nog steeds op een (liefdes!)relatie en niet op een normale vriendschap.
Een liefdesrelatie zit toch in wat je voor de ander voelt en niet in wat je samen doet?
Moiren schreef:
20-03-2026 16:01
Een liefdesrelatie zit toch in wat je voor de ander voelt en niet in wat je samen doet?
Dooddoener.
Ik begrijp dat het in mijn situatie extreem was. Mijn ex ging iedere week boodschappen doen met zijn ex, en als hij met mij samen ging bleef hij in de auto zitten wachten. Als zij voor de zoveelste keer huilend op de grond lag zat hij de hele avond bij haar, als ik verdriet had zei hij letterlijk dat uiteindelijk iedereen alleen is en ik niks van hem moest verwachten. Met haar vader ging hij iedere week wandelen, met mijn ouders wilde hij geen contact. Maar hey, hij was verliefd op mij en niet op haar.

Al die dingen zouden trouwens ook zonder zijn ex al genoeg reden zijn om hem te dumpen, want gewoon een hork.
Geen dooddoener, een waarheid.

Als mijn partner dat met zijn beste vriend of nichtje zou doen is het voor mij wel klaar hoor. Daar hoef het geen ex voor te zijn.
Ik begrijp niet hoe je je laatste post bedoelt.

Voor mij is het wèl een dooddoener als iemand zegt dat het om het gevoel gaat en niet om het gedrag. Gedrag zegt veel meer.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven