Goede vrienden blijven met ex?

11-03-2026 21:00 292 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me af hoe hier over het algemeen over wordt gedacht. Vind jij het oké als jouw nieuwe relatie goede vrienden blijft met zijn/haar ex? En hoe ver gaat dat dan?

Ik heb het hier over:
- De meest recente ex (dus geen jeugdliefde of liefde die al 20 jaar over is).
- 1op1 contact (en dus niet gezellig double daten met zijn ex en haar nieuwe vriend, of met de hele vriendengroep op vakantie waar toevallig ook een ex bij zit).
- Monogame relaties.

Wat mag jouw partner/nieuwe liefde wat jou betreft nog doen met zijn/haar ex?

Totaal aantal stemmen: 426

Contact onderhouden ivm het opvoeden van gezamenlijke kinderen (27%)
Op vakantie met het oude gezin (zonder jou dus) (8%)
Regelmatig appcontact onderhouden (los van evt kinderen) (12%)
Sporadisch contact (kaartje sturen, keertje bellen, praatje maken) (17%)
Met elkaar uit eten, drankje doen, naar concerten... (1-op-1 dus) (9%)
Samen op vakantie (1-op-1) (2%)
Persoonlijke dingen bespreken/delen (8%)
Hangt van de situatie af (14%)
Niets, gewoon geen contact meer (3%)
mus* wijzigde dit bericht op 12-03-2026 09:19
0.10% gewijzigd
The impossible only takes a little longer
Lila-Linda schreef:
12-03-2026 08:21
Ze zegt: beste vriend
Dat is niet hetzelfde als partner
Partner is blijkbaar niet belangrijk genoeg om het contact op een lager pitje te zetten. Dus dan vind ze haar ex/beste vriend belangrijker.
Normaal met elkaar omgaan, prima. Zeker met kinderen. Maar nog steeds hele avonden met je ex in de kroeg rondhangen en samen op vakantie zou me te ver gaan.

En als mijn partner zou zeggen dat zijn ex de persoon is bij wie hij altijd terechtkan, dan is het wel klaar. Want dan heb je mij blijkbaar niet nodig in je leven of in ieder geval niet als eerste. Ik wil me niet overbodig voelen in mijn relatie, dus ga dan vooral bij je ex halen waar je behoefte aan hebt, maar niet meer bij mij.
Het hangt helemaal van de omstandigheden af. Als duidelijk is dat de romantische liefde gewoon over is, maar de ex een belangrijke vriend(in) geworden is, zou ik denken: wat fijn dat de persoon waar ik verliefd op ben geworden in staat is tot het hebben van een diepe verbinding met andere mensen. Te veel mannen (van mijn leeftijd) die ik ontmoet hebben nauwelijks vrienden of denken dat vriendschap bestaat uit 1 keer per week een potje padel en een biertje achteraf, dus een man met echte vriendschappen zou voor mij een dikke groene vlag zijn. Een man die voor al zijn emotionele behoeftes uitsluitend en exclusief zijn partner heeft, is voor mij geen relatiemateriaal. Dan word ik namelijk verantwoordelijk voor al die behoeftes en dat vind ik een veel te grote taak.
Ik draai het om: als iemand géén goede relatie heeft met zijn ex, is dat voor mij een rode vlag.

En goede relatie is divers natuurlijk. Het kan ook zijn: puur functioneel, kort, maar zonder lading.

Maar iemand met nog grote moeite en lastig contact met zijn ex heeft, daar zitten duidelijk veel issues en gevoelens (wiens 'schuld' het dan ook is), dan sla ik graag over.

Hier is mijn ex nu een goede vriend. We spreken (appen) elkaar bijna dagelijks, denk ik. Meestal heel kort, functioneel, over de kinderen. Maar soms ook persoonlijke dingen. We zijn van elkaars leven op de hoogte, leven mee, helpen elkaar als dat van belang is.

Absoluut geen gevoelens meer wederzijds, ben erg blij dat het mijn partner niet meer is! Maar wat overblijft is vriendschap.

Dat is natuurlijk geen must. Maar het andere uiterste (enkel in het geval van kinderen) is voor mij een rode vlag.

Als een nieuwe partner hier moeite mee zou hebben, zou ik volledige openheid geven als dat zou helpen, zodat diegene zelf ziet hoe het zit. Maar als soms koffiedrinken, kinderverjaardagen, 2wekelijks samen eten een probleem wordt...? Dan is het niet mijn partner.

En andersom (mijn nieuwe partner is close met zijn ex, vanwege kinderen) zou ik vooral benieuwd zijn naar het hoe en waarom. Ik zou onzeker kunnen worden wanneer er geen openheid over is.

Dus eigenlijk is dat het belangrijkste: openheid en betrekken.
Eens met jouw post, Jubelien.
Wij hebben allebei een bevriende ex zonder dat er kinderen in het spel zijn. We lopen niet de deur bij elkaar plat, maar gaan wel af en toe 1-op-1 iets eten en spreken ook wel eens gezamenlijk af. Ik zie er geen probleem in, ik vind mijn ex gewoon nog hartstikke aardig - hij is alleen absoluut geen relatiemateriaal voor mij.
Jubelien schreef:
12-03-2026 08:43
Als een nieuwe partner hier moeite mee zou hebben, zou ik volledige openheid geven als dat zou helpen, zodat diegene zelf ziet hoe het zit. Maar als soms koffiedrinken, kinderverjaardagen, 2wekelijks samen eten een probleem wordt...? Dan is het niet mijn partner.

En andersom (mijn nieuwe partner is close met zijn ex, vanwege kinderen) zou ik vooral benieuwd zijn naar het hoe en waarom. Ik zou onzeker kunnen worden wanneer er geen openheid over is.

Dus eigenlijk is dat het belangrijkste: openheid en betrekken.

Ik denk dat hier ook de crux in zit voor mij. Als ik de ex van mijn partner gewoon ken, als ik er ook weleens bij ben en als het van beide kanten duidelijk is dat er alleen nog vriendschap over is, dan zou ik er ook geen moeite mee hebben.
apppie schreef:
12-03-2026 08:52
Wij hebben allebei een bevriende ex zonder dat er kinderen in het spel zijn. We lopen niet de deur bij elkaar plat, maar gaan wel af en toe 1-op-1 iets eten en spreken ook wel eens gezamenlijk af. Ik zie er geen probleem in, ik vind mijn ex gewoon nog hartstikke aardig - hij is alleen absoluut geen relatiemateriaal voor mij.
Zoiets is het hier ook inderdaad. Hij is een lieverd die me veel helpt sinds ik een beperking heb, wat zegt het over mij als ik hem aan de kant schuif voor een nieuwe partner?
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
11-03-2026 22:10
Alles is bespreekbaar en ik ga zeker niet verbieden.

'Mag' is inderdaad niet zo'n handige formulering. Ik bedoel: waar ben jij nog oké mee? Uiteindelijk mag iedereen alles natuurlijk, maar wanneer zou het voor jou een reden zijn om de relatie te verbreken/niet aan te gaan?
Jubelien schreef:
12-03-2026 08:43
Ik draai het om: als iemand géén goede relatie heeft met zijn ex, is dat voor mij een rode vlag.

En goede relatie is divers natuurlijk. Het kan ook zijn: puur functioneel, kort, maar zonder lading.

Maar iemand met nog grote moeite en lastig contact met zijn ex heeft, daar zitten duidelijk veel issues en gevoelens (wiens 'schuld' het dan ook is), dan sla ik graag over.

Hier ben ik het niet mee eens.
Waarom is het een rode vlag als je geen (goed) contact heb met je ex? Ik vind dat erg bevooroordeeld.

Ik heb geen contact meer met mijn exen, al zou ik nog wel een praatje aangaan met een aantal als ik ze tegen zou komen maar niet met allemaal.

Een ex heb ik zelfs geblokkeerd, de vader van mijn kind, aangezien bij elk contact ik alleen maar verwijten naar mijn hoofd kreeg. Ik laat me niet afblaffen door iemand die er niet is voor zijn kind maar wel overal een mening heeft over mijn manier van opvoeden. (Kind is nu ruim volwassen dus contact is ook niet nodig)

Ex 2 spreek ik ook niet meer. We zijn uit elkaar gegaan omdat hij te veel dronk en ook nog wilde dat ik hem uit zijn depressie haalde. Daar ben ik niet voor opgeleid en dat vertelde ik hem ook. Zoek professionele hulp, dat zocht hij....... op een datingsite, waar hij een dame vond die in een polyamoureuze relatie zat. Top! zeker als je jaloers bent. ;-)

Met beiden heb ik geen contact omdat ik niet meegezogen wil worden in andermans problemen.
Fantasy schreef:
11-03-2026 22:16
Ik draai 'm ff om. Mijn ex en ik zijn meer dan vijfentwintig jaar samen geweest. Heel veel samen meegemaakt, desondanks was de relatie goed.

Hij is nu mijn beste vriend, de persoon bij wie ik altijd terecht kan en met wie ik dagelijks (app)contact heb. Mocht een eventuele nieuwe liefde daar moeite mee hebben, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Ik ga het contact met mijn ex niet op een lager pitje zetten, voor niemand.

Volledig legitiem natuurlijk, maar ik vermoed dat het dan wel lastiger wordt om een nieuwe liefde te vinden die hier oké mee is.
Queenie_70 schreef:
12-03-2026 08:25
Partner is blijkbaar niet belangrijk genoeg om het contact op een lager pitje te zetten. Dus dan vind ze haar ex/beste vriend belangrijker.

Ik vind mijn vrienden sowieso belangrijker dan een relatie. Want waar ga je naar toe als de relatie toch niet blijkt te werken?

Maar ik ben dan ook heel blij en gelukkig zonder relatie. Met vrienden. En een goede verstandhouding met ex/vader van ons kind.
blijfgewoonbianca schreef:
11-03-2026 21:28
Hoe bedoel je dat ?
Ik bedoel dat de nieuwe partner een eigen sociale kring heeft. Met bepaalde activiteiten. Daarnaast heb je die natuurlijk zelf. Het afstemmen van 2 agenda's is al ingewikkeld genoeg. Ik zit niet te wachten op iemand die nog deel uitmaakt van de familie en sociale kring van een ex. Natuurlijk kan je gezamenlijke vrienden hebben. Maar iemand die nog naar alle verjaardagen, familiedag, jubileum en tal van andere zaken gaat maakt nog deel uit van het leven van ex en zijn kring. Hoe doe je dat qua tijd met een nieuwe partner?

Wat mij betreft heeft een nieuwe partner prioriteit. Ik wil geen rekening houden met 3 agenda's. Of discussies moeten voeren over feestdagen die ik met een partner wil doorbrengen. En niet dat hij met Pasen of Kerst bij ex schoonouders zit (want dat doen we altijd zo).
Fantasy schreef:
Ik draai 'm ff om. Mijn ex en ik zijn meer dan vijfentwintig jaar samen geweest. Heel veel samen meegemaakt, desondanks was de relatie goed.

Hij is nu mijn beste vriend, de persoon bij wie ik altijd terecht kan en met wie ik dagelijks (app)contact heb. Mocht een eventuele nieuwe liefde daar moeite mee hebben, dan is voor mij de keuze snel gemaakt. Ik ga het contact met mijn ex niet op een lager pitje zetten, voor niemand.
Dat kan natuurlijk. Maar zo iemand zou voor mij niet geschikt zijn als relatie materiaal. Ik hoef geen 2e plaats. En wil niet dat iemand allerlei persoonlijke informatie deelt met een ex waarmee dagelijks contact is. Ik denk dat er dan ook niet echt behoefte is aan een partner. Je beste vriend vervult alle behoeftes al.
Nee, voor mij gaat deze vlieger niet op. Mijn ex is geen goede vriend want goede vrienden belazeren elkaar niet. Als het vertrouwen weg is, is het ook gedaan met de vriendschap. Kennissen komt het dichtst in de buurt van onze huidige relatie. Hij zou niets liever willen dan beste vrienden blijven en elke week samen eten maar ik houd afstand.

Een nieuwe liefde zou van mij best bevriend kunnen zijn met zijn ex. Ik heb nooit zo’n behoefte om anderen te vertellen hoe ze hun leven moeten leiden.
evelien2010 schreef:
12-03-2026 09:33
Dat kan natuurlijk. Maar zo iemand zou voor mij niet geschikt zijn als relatie materiaal. Ik hoef geen 2e plaats. En wil niet dat iemand allerlei persoonlijke informatie deelt met een ex waarmee dagelijks contact is. Ik denk dat er dan ook niet echt behoefte is aan een partner. Je beste vriend vervult alle behoeftes al.
ach, mijn partner heeft een beste vriend
en ik heb een vriendin, waar ik dagelijks contact mee heb
En dat past prima naast onze relatie hoor
evelien2010 schreef:
12-03-2026 09:33
Inderdaad, als je echt beste vrienden bent met een ex (dus niet gewoon vrienden die elkaar nog wel eens zien) is de belangrijkste rol eigenlijk al ingenomen door de ex, en staat de nieuwe liefde buitenspel. Voor mij draait een liefdesrelatie in de eerste plaats om die grote, onvervangbare vriendschap, om volledig vertrouwen en altijd voor elkaar klaarstaan. Beetje lullig als er dan nog een ex is die vanaf de zijlijn een hoofdrol vervult.
Mus* schreef:
12-03-2026 09:16
Volledig legitiem natuurlijk, maar ik vermoed dat het dan wel lastiger wordt om een nieuwe liefde te vinden die hier oké mee is.
Als je een beetje volwassen bent zie ik niet waarom je er een probleem mee zou hebben.
Claire45 schreef:
12-03-2026 10:06
Inderdaad, als je echt beste vrienden bent met een ex (dus niet gewoon vrienden die elkaar nog wel eens zien) is de belangrijkste rol eigenlijk al ingenomen door de ex, en staat de nieuwe liefde buitenspel. Voor mij draait een liefdesrelatie in de eerste plaats om die grote, onvervangbare vriendschap, om volledig vertrouwen en altijd voor elkaar klaarstaan. Beetje lullig als er dan nog een ex is die vanaf de zijlijn een hoofdrol vervult.
Oef, dat klinkt voor mij wel benauwend. Een mens kan toch meerdere vriendschappen hebben (even ongeacht of dat met een ex is of niet)?

Ik heb geen relatie, maar als een eventuele nieuwe partner er problemen mee zou hebben dat mijn beste vriendin die ik al ruim 40 jaar ken en met wie ik lief en leed gedeeld heb, voor mij een zeer belangrijke persoon in mijn leven is die naar alle waarschijnlijkheid inderdaad belangrijker voor me is dan iemand die ik pas net ken, dan zou dat voor mij toch echt wel een dealbreaker zijn.
Claire45 schreef:
maar heb jij geen hele goede vriendin, die ook (een deel van) die rol heeft??
Lila-Linda schreef:
12-03-2026 10:03
ach, mijn partner heeft een beste vriend
en ik heb een vriendin, waar ik dagelijks contact mee heb
En dat past prima naast onze relatie hoor
Dit. Ik zie het verschil niet zo.
Claire45 schreef:
Een vriendschap voelt voor mij echt totaal anders dan een relatie.
Zou jij het co tact met je beste vriendin van jaren verbreken, omdat je ex haar niet aardig vindt? (Of bang is dat jullie seks gaan hebben, want dat is natuurlijk waar het om draait).
Ik zou willen dat ik zo cool was dat het me allemaal niets zou uitmaken maar ik ben bang dat ik een jaloerse trut ben. Niet mijn mooiste eigenschap.
Yejii schreef:
12-03-2026 10:21
Ik zou willen dat ik zo cool was dat het me allemaal niets zou uitmaken maar ik ben bang dat ik een jaloerse trut ben. Niet mijn mooiste eigenschap.
Als je dat van jezelf weet kan je er toch mee aan de slag? Het gesprek aan gaan, kijken hoe het voor jullie beiden oké is.
Fantasy schreef:

Hier een vergelijkbare situatie. Mijn ex is mijn beste vriend en ik de zijne. We hadden een prima relatie, maar we zagen beiden dat we niet zo nog 10 jaar door konden gaan. Dus de verstandigste keuze gemaakt om uit elkaar te gaan.

Een nieuwe relatie zal, heel cru gezegd, er gewoon mee moeten dealen. Net zo goed als hij met die andere mensen met wie ik goede relatie heb, zal moeten dealen. Of met mijn werk. Of mijn hobby's. En ik ga niet stoppen met deze zaken/relaties enkel om deze nieuwe partner. Die waren er allemaal al voor hij kwam kijken. Nou ja, het enige waar ik mee stop is daten. ;-)
Dat betekent niet dat ik geen ruimte voor hem zal maken in mijn leven. Ik bedoel, als ik dat niet van plan ben, waarom zou ik dan een nieuwe relatie aangaan?

Wat voor persoon zou ik zijn als ik mijn vrienden aan de kant zou schuiven voor een nieuwe relatie? Wat voor persoon ben je als je dat wilt van je partner? Dan zijn we gewoon geen match en dat is oké.
Mus* schreef:
12-03-2026 09:16
Oh vast. Maar voor mij is een romantische partner een extraatje, geen noodzaak. Maar die fijne duurzame vriendschappen zijn voor mij wel een noodzaak. Ik kan prima mijn leven leiden zonder de eerste, maar niet zonder de tweede. Want in het tweede geval zou ik voor alles bij mijn partner moeten aankloppen, en ik kan mij niet voorstellen dat ik ooit iemand tegenkom die dat allemaal kan leveren. Daarnaast vind ik het ook gewoon leuk om andere mensen in mijn leven te hebben.

Voor mij is er wel een grens hoor. Goed bevriend zijn, is helemaal prima. Samen 1-op-1 dingen doen ook. Maar geen seks, flirten en romantiek. Het moet wel echt vriendschappelijk zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven